کسب و کار محلیمجله علمی و پزشکی

به درخت بادام چه پیوندی می‌توان زد؟

درخت بادام یکی از درختان تجاری با میوه کشیده و بیضی شکل است که به دلیل سازگاری بالا با اکثر اقلیم‌ها و مناطق آب و هوایی، باغداران زیادی در صدد رسیدن به سود و درآمد بالا نسبت به احداث باغ بادام اقدام می‌کنند. از آنجایی که درخت بادام رشد بسیار سریعی و سازگاری بالایی با هر نوع خاک و آب و هوایی دارد و به دلیل شویه مراقبت ساده، سطح زیر کشت درخت بادام در کشور ما بسیار بالا است.

 به دلیل افزایش زیر سطح کشت درخت بادام نیاز به تکثیر در گستره وسیع این درخت احساس می‌شود که اکثر باغداران و نهالستان‌های فعال در تولید نهال بادام از طریق روش‌های جنسی و غیر جنسی همچون نهال بذری و نهال پیوندی درخت بادام اقدام به تکثیر آن می‌کنند. لذا به دلیل مقاومت بالای درخت بادام اکثر باغداران در صدد اهداف آرمانگرایانه اقدام به تولید و پرورش یک یا چند نوع میوه  بر روی درخت بادام می‌کنند تا بیشترین بهره‌وری را از این نهال مثمر داشته باشند.

در بخش زیر ارقامی که می‌توان بر روی درخت بادام پیوند زد را جهت آگاهی شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

ارقام میوه قابل پیوند روی درخت بادام

شاید در بعضی از باغات بادام درختان دو میوه‌ای یا چند میوه‌ای به چشم شما نیز خورده باشد که بسیار شما را متعجب می‌کند، اما جای تعجب نیست زیرا با پیشرفت علم و دانش گیاه پزشکی در کنار جدیدترین متدهای کشاورزی می‌توان درختی با چند نوع میوه داشت. درخت بادام از جمله ارقامی است که به دلیل بنیه قوی و سازگاری بالا با شرایط بیولوژیکی، زیستی و غیر زیستی امکان پیوند ارقام میوه دیگر بر روی آن وجود دارد.

تجربه‌های عملی کشاورزی ثابت کرده که همجنس بودن دو درخت لزوماً موفقیت آن را در پیوند زنی تضمین نمی‌کند. به عنوان مثال: ارقامی از درختان سیب با وجود هم خانواده بودن به دلیل تنوع بافت چوب در نرمی و سختی قابل پیوند بر روی هم نیستند. در مقابل درخت بادام از نمونه‌های موفق و سازگار در پیوند چند رقم میوه و پرورش آن است. در این عملیات می‌توان از شاخه‌های درخت بادام به طور همزمان چندین نوع میوه رنگارنگ و متنوع را برداشت کرد.

  • انواع رقم‌های آلو
  • انواع ارقام بادام
  • ارقام متنوع زردآلو
  • ارقام متنوع شلیل
  • ارقام متنوع هلو
  • ارقام متنوع شفتالو
  • ارقام متنوع آلوچه

مزایای نهال بادام پیوندی چند میوه‌ای

  • پرثمر بودن نهال بادام به دلیل گرده افشانی ارقام مختلف بر روی یکدیگر
  • به جهت خاصیت پیوند نهال بادام بسیار پر ثمر خواهد بود.
  • به دلیل تنوع میوه‌ها روی یک درخت زیبایی باغ افزایش پیدا می‌کند
  • جایگیر نبودن این نوع نهال‌ها در باغ‌ها و محیط‌های با مساحت کم
  • برداشت چندین نوع میوه از یک درخت و استفاده حداکثری از درخت بادام

شرایط اکولوژیک رشد درخت بادام

از جمله شرایط محیطی و اکولوژیکی که در تسریع رشد نهال بادام موثر است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد، لذا برای باردهی و بهره‌وری بیشتر از باغ بادام، در هنگام کاشت و پرورش نهال بادام باید موارد زیر لحاظ گردد.

  • ارتفاع: شرایط اقلیمی، نوع خاک، هرس، مراقبت و نوع واریته نهال در ارتفاع نهال بادام بسیار موثر است و ارتفاع آن می‌تواند بین ۳ تا ۱۰ متر متغیر باشد.
  • نور: همانطور که گفتیم نهال بادام بسیار آفتاب دوست بوده که در جهت تسریع رشد به ۶ تا ۸ ساعت آفتاب در روز نیازمند است. اما به دلیل مقاومت بالا می‌تواند رشد مناسب خود را در محیط‌هایی با نور کم و سایه جزئی نیز حفظ کند.
  • دما: نهال بادام دارای تنوع واریته و ارقام است که دمای مناسب جهت رشد آنها از ۱۰ تا ۴۵ درجه متغیر است. از آنجایی که این نهال سازگاری بالایی داشته می‌تواند در دمای سرد و گرم نیز مقاوم بوده و رشد خود را داشته باشد. اما دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد ایده‌آل‌ترین دما جهت رشد نهال بادام است.
  • خاک: درخت بادام در گستره وسیعی از انواع خاک‌ها می‌تواند رشد خود را ادامه دهد اما برای رشد ایده‌آل و سریع خاک لومی مناسب‌ترین خاک است.
  • آبیاری: نهال‌های جوان بادام به دلیل قرارگیری در سال‌های اولیه رشد و ریشه‌زایی نیاز آبی بالایی دارند، خصوصاً در فصول گرم مانند تابستان و بهار به دلیل افزایش دما و تبخیر سطحی آب به هفته‌ای یکبار آبیاری کامل نیازمند هستند.
  • فاصله کاشت: برای بهره‌وری بهتر از باغ بادام و تسهیل رشد ریشه و همچنین تردد راحت ابزارآلات کشاورزی هنگام برداشت بهتر است درختان بادام هنگام کاشت از یکدیگر ۴ تا ۵ متر فاصله داشته باشند، فاصله مناسب بین ردیف‌ها نیز ۳ تا ۴ متر باشد.

نکات طلایی در هنگام پیوند درخت بادام

  1. چنانچه در اواخر زمستان و اوایل بهار اقدام به پیوند درخت بادام می‌کنید باید پوست و جوانه دارای گوشت چوبی باشد و با هم پیوند زده شود. اما در پیوندهای تابستانه بدون گوشت چوبی می‌توان پوست حاوی جوانه را پیوند زد.
  2. برای اینکه استقرار پیوندک به آسانی زیر پوست دانهال قرار بگیرد، متصل بودن دمبرگ به جوانه بسیار مهم است. همچنین تیزی نوک پایین پیوند نیز موثر بوده و با فشار کم دمبرگ، پیوندک با لغزیدن زیر پوست دانهال براحتی روی پایه استقرار می‌یابد.

کلام آخر

باردهی و بازدهی بالای ارقام پیوندی نهال بادام از جمله دلایلی است که مهندسین کشاورزی به باغداران توصیه می‌کنند در هنگام احداث باغ بادام و کاشت نهال بادام از آن استفاده کنند، زیرا با کمک نهال بادام پیوندی در ارقام متنوع و همچنین استقرار و پیوند چند نوع میوه بر روی این ارقام می‌توان بالاترین کیفیت و محصول دهی و سودآوری باغ را شاهد بود. اکثر درختان پیوندی بادام نسبت به نهال بذری در هر هکتار حدود ۳ تن میوه بیشتری تولید می‌کنند و عمر اقتصادی آنها نیز چندین دهه بیشتر است و به دلیل داشتن سیستم دفاعی قوی در برابر آفات و بیماری نیز مقاوم هستند.

در راستای انتخاب و خرید نهال بادام پیوندی انتخاب نهالستان معتبر و مجوزدار مانند پالیزنهال بسیار حائز اهمیت است، شما باغداران عزیز می‌توانید جهت استعلام قیمت نهال بادام پیوندی و اصلاح یافته به سایت این مجموعه مراجعه کرده و با آگاهی بیشتر نهال مورد نظر را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید از این نهالستان بزرگ بدون واسطه و مستقیم با هزینه کمتر نهال بادام مقاوم، با کیفیت، دارای تاییدیه سلامت و کارت گارانتی را دریافت کنید. پالیز نهال نهالستانی فعال در حوزه تولید و فروش نهال بادام در ارقام مختلف و عرضه آن با متعادل‌ترین قیمت و همچنین ارائه‌ مشاوره‌های تخصصی رایگان شما را در پروسه احداث باغ بادام تجاری و سودآور یاری می‌کند.

 

تماس با پالیز نهال: 09144501003

تماس با برتر نهال:  09141832393

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا