کسب و کار محلیمجله عمومی

کاربرد ورق طلا در پتینه کاری

پتینه کاری با ورق طلا

پتینه کاری یک هنر تزئین و زیبا سازی سطوح سقف و دیواره می باشد. پتینه کاری انواع مختلفی دارد. به عنوان یک روش کلاسیک در آموزش پتینه کاری می توان با استفاده از ورق طلا نیز می توان پتینه کاری انجام داد. با استفاده از چند ورق طلا می توان سطوح را به زیبایی سطوح رنگ شده تزئین کرد. ورق های طلا درجات و رنگ بندی های مختلف دارند. همینطور در ابعاد و ضخامت ها متنوع تولید می شوند. از پتینه کاری ورق طلا در کاربردهایی مانند سقف ها، دیوارها و نمای داخلی و خارجی استفاده کرد. این پتینه کاری طرحی کلاسیک و لوکس را برای سطوح شما ایجاد می کند.

با استفاده از این ورق های طلا به راحتی و سهولت می توان سطح را تزئین و بازسازی کرد. کافی است ورق طلا را تهیه و روی سطح مورد نظر خود بچسبانید، سپس با استفاده از غلتک آن را بر روی سطح صاف کنید. به همین سادگی یک پتینکه کاری کلاسیک با استفاده از ورق طلا انجام می شود. از ورق های طلا همچنین می توان بر روی سطوح چوبی، قاب ها، مبلمان نیز استفاده کرد.

با استفاده از ورق های طلا، سطوح دیوار، نما و سقوف را می توان تزئین کرد. این ورق ها در درجات رنگ بندی متنوعی وجود دارد. این پتینه کاری بسیار زیبا، آسان و سریع است. با ایجاد چند پتینه طلا می توان سطوح بی روح و مات را به سطوحی زیبا تبدیل کرد. از مزایای این پتینه کاری با ورق طلا می توان به سادگی و مقرون به صرفه بودن آن اشاره کرد. در این روش نیازی به دانش و مهارت زیادی نیست و با کمی دقت می توان بهترین طرح ها را بر روی سطوح اجرا کرد. پتینه کاری با استفاده از ورق طلا دارای ویژگی ها و کاربردهای مختلفی می باشد که هر یک در زیر توضیح داده شده است:

ویژگی ها

  • پتینه کاری شامل چند ورق طلا
  • مقاوم در برابر سایش و ضربه
  • قابلیت ترمیم و تعویض آسان
  • نصب آسان و سریع
  • سطحی براق و روشن
  • تمیز کردن آسان

کاربردها

  • استفاده برای دیوار، سقف
  • استفاده برای نمای داخلی ساختمان
  • هتل ها ، رستواران ها
  • مراکز تجاری و فرهنگی
  • استفاده بر روی مبلمان و سطوح چوبی
  • استفاده بر روی میز، قاب عکس

تکنیک پتینه با ورق طلا، نقره، مس و قلع

تعریف : از این روش پتینه کاری در محصولات سفالی، گچی، شیشه ای و چوب می توان استفاده نمود که بنا بر سلیقه، تمامی سطح کار یا فقط قسمتی از کار به وسیله ورق طلا پوشانده می شود.

مواد لازم :

ورق طلا، چسب مایع یا چسب چوب

نحوه اجرا :

در شروع کار، ابتدا اثر را با چسب مایع چوب رقیق آغشته می کنیم و یک لایه چسب می زنیم. سپس یک لایه نازک از ورق طلا یا ( رنگ های دیگر ) را روی سطح کار به طور آهسته قرار داده و به سمت کار هدایت می کنیم ( منظور این است که هدایت ورق، سمت خودمان نباشد ). سپس به وسیله دست یا پنبه به طور آهسته و نرم به ورق فشار وارد می کنیم تا ورق ما چسبندگی لازم را پیدا کرده و به کار بچسبد. توجه داشته باشید که بنابر سلیقه می توان از ورق طلا به صورت مسطح و صاف و یا چروک داده شده استفاده کرد. حال در این بخش می خواهیم به نحوه پتینه کاری ورق طلا یا ورق های رنگی دیگر بپردازیم.

انواع روش پتینه ورق طلا یا ورقه های رنگی مشابه

مواد لازم :

ورق طلا، رنگ قهوه ای، ضد زنگ اخرایی، رنگ خاکستری، مشکی، آبی، مسی، بنفش ( به عنوان زیر رنگ )، لاک الکل، رنگ روغنی سفید یا رنگ اکرولیک سفید، پنبه، دستمال شاپان، رنگ قهوه ای تیره

الف : روش اول

ابتدا به عنوان زیر رنگ، از ضد زنگ اخرایی استفاده کرده و سپس ورق طلا را به سطح کار می چسبانیم و اجازه می دهیم تا کار خشک شود. پس از خشک شدن، نقاط و سطوحی از ورق استفاده شده را به دلخواه پاک کرده تا زیر رنگ ما نمایان و مشخص شود.

ب : روش دوم

در صورتی که هدفمان ورق نقره باشد، در این روش از زیر رنگ خاکستری تیره یا روشن استفاده می شود. پس از رنگ آمیزی سطح اثر، ورق دلخواه را روی کار می چسبانیم.

توجه : رنگ خاکستری ترکیبی از زرد، آبی و قرمز می باشد.

ج : روش سوم

در صورتی که هدفمان پتینه مسی باشد :

ابتدا از زیر رنگ مشکی یا آبی یا مسی و یا بنفش استفاده کرده و در نهایت ورق مسی را روی سطح کار می کشیم و به نحوی که قبلاً گفته شد، آن را روی کار می چسبانیم.

نکته : به یاد داشته باشیم که در تمامی روش های گفته شده در این تکنیک، مرحله نهایی، زدن الکل به سطح کار و پوشاندن آن با این ماده می باشد که باعث شفافیت و براق تر شدن ورق طلا می شود.

چگونگی کهنه کاری سطح ورق طلا

الف : روش اول

پس از انجام مراحل اجرای تکنیک با ورق طلا، در صورتی که مایل هستیم کار ما کهنه به نظر آید، ابتدا سطح کار را که کاملاً خشک شده، تمیز می کنیم و با استفاده از پنبه، مقداری رنگ روغنی یا اکرولیک سفید به سطح کار اضافه کرده و آن را با رنگ می پوشانیم و پس از خشک شدن به وسیله پنبه، مقداری از رنگ ها را بلافاصله پاک می کنیم.

آنتیک کاری روی ورقه طلا

الف : روش اول

پس از انجام مراحل چسباندن ورق طلا و پس از خشک شدن کار و تمیز نمودن آن، مقداری رنگ قهوه ای تیره را به تمامی سطح کار کشیده و بلافاصله آن را با پنبه یا دستمال پاک می کنیم.

ب : روش دوم

در این روش مانند روش اول کار می کنیم با این تفاوت که این بار به جای رنگ قهوه ای، از رنگ سیاه یا خاکستری استفاده خواهیم کرد.

سوالات متداول:

پتینه کاری چیست؟

پتینه کاری در واقع تزئین سطوح با استفاده از طرح ها و ابزار متنوع است. به عنوان مثال می توان از ورق طلا بر روی سطح به عنوان پتینه کاری استفاده کرد.

پتینه کاری با ورق طلا بهتر است یا رنگ طلا؟

با استفاده از ورق طلا، به راحتی و سهولت نصب انجام می شود. در صورت نیاز به تعمیر پیدا کردن درجه رنگ ورق طلا آسان تر است. ماندگاری و دوام ورق طلا بیشتر از رنگ طلاست. ورق طلا در طول زمان روشن و براق می ماند، در صورتی که رنگ طلا بر روی سطح مات و کم رنگ می شود.

از پتینه کاری با ورق طلا در کجا استفاده می شود؟

از ورق طلا برای پتینه کاری سقف ها و دیواره داخلی مراکز تجاری، منازل شخصی، هتل ها، رستوران ها و غیره می توان استفاده کرد.

برای اجرای پتینه کاری با روش طلا، نیاز به مهارت یا ابزار خاصی است؟

برای پتینه کاری با ورق طلا نیاز به ابزار یا تخصص خاصی نیست. کافی است چند ورق طلا تهیه بکنید و طبق اصول اجرا آنها را بر روی سطح پتنیه بکنید.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا