کسب و کار محلیمجله علمی و پزشکی

بازی مناسب کودکان دبستانی (7 تا 10) سال

معرفی 25 بازی برای کودکان 7 ساله

والدینی که به دنبال بهبود یادگیری یا توسعه مهارت‌ها و سرگرمی‌های کودکان 7 ساله خود هستند، بازی کردن نقطه شروع خوبی برای آن‌ها است. بجز بازیهای پلیسی با لباس نیروی انتظامی یا غلاف تفنگ اسباب بازی؛  بازی‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند مهارت‌های مهم و اساسی را به کودک 7 ساله خود یاد بدهید. در نهایت این بازی‌ها با وجود تفاوت‌های کوچکی که با هم دارند باعث می‌شوند کودک 7 ساله شما بر روی یک مهارت‌ خاص تسلط پیدا کند. در این مقاله چند بازی برای کودکان 7 ساله شما معرفی کرده ایم که می‌توانند به شما در آموزش آن‌ها کمک کنند.

غذا دادن به مورچه‌ ها

غذا دادن به مورچه ‌ها یکی از هیجان انگیزترین بازی‌های علمی برای کودکان 7 ساله شماست. زیرا با این بازی آن‌ها وارد یک دنیای ناشناخته می‌شوند. برای انجام این بازی محلی را در نزدیکی خانه خود پیدا کنید که لانه مورچه‌ ها در آنجاست. می توانید لباس ارتشی بچه گانه نیز در این بازی بر تن کودک خود کنید.

سپس انواع مواد غذایی کوچک مثل نمک، شکر، عسل، ماهی خرد شده و… را در نزدیک لانه آن‌ها بریزید. از کودک 7 ساله خود بخواهید سرعت پیدا کردن هر ماده غذایی و زمان تمام کردن آن‌ها را توسط مورچه ‌ها یادداشت کند. با این نوع بازی‌ها بچه ها تفاوت در زندگی حیوانات مختلف و نحوه فعالیت آن‌ها را بهتر درک می‌کنند.

نواختن موسیقی با بطری

با این بازی شما می‌توانید به کودک خود کمک کنید مفاهیم پایه موسیقی را یاد بگیرد و به تنهایی شروع به تجزیه و تحلیل آهنگ‌ها کند. برای اجرای این بازی بطری‌های شیشه ای را که جنس و شکل مشابهی دارند، کنار هم بچینید. سپس در آن‌ها آب بریزید به طوریکه حجم آب یک بطری با دیگری متفاوت باشد. به کودک خود اجازه دهید با استفاده از قاشق فلزی به بطری‌ها ضربه بزند. سپس از او بخواهید حجم آب بطری‌ها را تغییر دهد و تغییر صدای آن‌ها را در هنگام نواختن موسیقی تجزیه و تحلیل کنید.

در این بازی کودک 7 ساله شما بدون نیاز به مطالعه هدفمند در مورد موسیقی و با شناخت تفاوت‌ها در نت‌ها و صداها، اصول اساسی موسیقی را درک می‌کند.

بازی ریاضی با تاس

شما می‌توانید از تاس‌هایی که در بازی‌های خود دارید یک بازی برای کودکان 7 ساله خود بسازید. برای انجام این بازی ریاضی شما به دو تاس نیاز دارید.

شما ابتدا باید تاس‌ها را بیندازید و سپس از فرزند خود بخواهید اعداد بالای تاس‌ها را با هم جمع کند یا آن‌ها را از هم کم کند. ریاضی به دقت و سرعت نیاز دارد. بنابراین این بازی به کودک شما کمک می‌کند این دو مهارت را به طور خوبی در خود تقویت کند.

 بازی لی لی

بازی لی لی یکی از ساده ترین بازی‌های ریاضی برای کودکان 7 ساله است که باعث می‌شود کودک شما به ریاضی علاقمند شود.

در بازی لی لی شما باید مربع‌های متصل به هم را که روی آن‌ها اعداد 1 تا 9 نوشته شده اند، روی زمین یا فضای بیرون از خانه خود بکشید. سپس، با پرتاب یک تکه سنگ یا جسم محکم کوچک می‌توانید حل مسائل ساده ریاضی را با کودک خود شروع کنید. شما باید به او فرصت دهید تا به جواب درست برسد. بچه‌ها با این بازی می‌توانند جمع و تفریق را یاد بگیرند و از این مهارت در زندگی روزمره خود استفاده کنند.

بازی ساعت

بازی ساعت یک بازی برای کودکان 7 ساله است که نحوه تشخیص زمان و همچنین اعداد از 1 تا 12 را به آن‌ها می آموزد. شما برای انجام این بازی باید ابتدا 12 تکه کاغذ بردارید و اعداد 1 تا 12 را روی هر یک از آن‌ها بنویسید. سپس باید یک دایره بزرگ روی بکشید و با کمک تکه های کاغذ یک ساعت بسازید. وقتی شما ساعتی را به او میگویید، کودک شما باید روی شماره ساعتی که شما گفتید، بایستد. به عنوان مثال، وقتی شما می‌گویید “ساعت 9″، کودک شما باید روی کاغذی که روی آن عدد “9” نوشته شده است، بایستد.

مهارتی که کودک شما در این بازی می‏آموزد، در طول زندگی خود می‌تواند از آن استفاده کند. علاوه بر این شما با این بازی نحوه برقراری ارتباطات کلامی را به او می آموزید.

بازی‌های هنری و دست ساز برای کودکان 7 ساله

بازی‌هایی که برای تقویت مهارت‌های هنری و دستی هستند به کودکان شما کمک می‌کنند تا خلاقیت خود را به صورت عملی نشان دهند.

 استتار در طبیعت

به کودکان 7 ساله خود اجازه دهید با یکی از هوشمندانه ترین بازی‌های رنگ آمیزی، خلاقیت خود را نشان دهند.

برای انجام این بازی، ابتدا باید برای کودک خود مقداری کاغذ سفید تهیه کنید و اجازه دهید فرزندتان آن را برش بزند و رنگ کند تا شبیه رنگ‌های اجزای گیاهان و درختان شوند. پس از پایان این کار، از او درخواست کنید تکه کاغذهای رنگ شده را در بین گیاهان باغچه خانه شما یا در طبیعت بیرون از خانه قرار دهد. سپس شما به دنبال پیدا کردن تکه های کاغذ بروید. شما باید ببینید که آیا می‌توانید این کاغذها را به راحتی پیدا کنید یا نه.

تقلید یکی از طبیعی ترین اشکال یادگیری است. کودک شما با تقلید از طبیعت، بهتر رنگ‌ها را یاد می‌گیرد و سایه های مختلف آن‌ها را تشخیص می‌دهد.

زنجیر کاغذی

شما با آموزش ساخت شکل‌های کاغذی زنجیری به کودک خود، می‌توانید یکی از بازی‌های نوستالژیک دوران کودکی خود را دوباره تجربه کنید. برای آموزش این بازی به کودکان 7 ساله خود، ابتدا باید یک کاغذ رنگی بزرگ بردارید و آن را حداقل 5 یا 6 لایه تا کنید به طوریکه لایه ها روی ‌هم قرار بگیرند. سپس شکل یک عروسک یا سایر طرحهای مورد علاقه کودک خود را روی آن بکشید. سپس از فرزند خود بخواهید با قیچی شکل را بدون بریدن لبه کاغذ تا خورده، برش بزند. بعد از تمام شدن برش، وقتی کاغذ را باز می‌کنید، می‌توانید ببینید که یک زنجیره از طرح خود دارید.

بازی زنجیر کاغذی به بچه ها کمک می‌کند تا با نحوه استفاده از لایه های کاغذ آشنا شوند و خلاقیت خود را با تفکر چند بعدی تقویت کنند.

ساعت آفتابی

این بازی یکی از بازی‏های دست ساز است که یک آزمایش علمی مهم را به فرزند شما می آموزد. برای اجرای این بازی علمی یک بشقاب کاغذی بزرگ بردارید و یک نی را در وسط آن بچسبانید. سپس از کودک خود بخواهید در زمان‌های خاصی از روز بشقاب را در تراس خانه شما بگذارد و زمان و جهت سایه چوب را یادداشت کنید. زمان‌های یادداشت شده را روی ظرف علامت بزنید و روز بعد دوباره آن‌ها را بررسی کنید. با این بازی نه تنها باعث می‌شود کودک شما مفهوم زمان را بهتر درک کند، بلکه نحوه تابش خورشید بر روی زمین را یاد می‌گیرد.

بازی با شیر

بازی با شیر یکی از جالب‌ترین بازی‌های خلاقانه برای کودکان 7 ساله است که موجب تعجب و شگفتی آن‌ها می‌شود. برای انجام این بازی یک ظرف بردارید و مقداری شیر در آن بریزید. سپس از رنگ‌های مختلف خوراکی، چند قطره دقیقاً در وسط آن بریزید. در ادامه مقداری مایع دستشویی را به این مخلوط اضافه کنید تا کودک شما چرخش این مواد را در حالت‌های مختلف تماشا کند. کودک شما هم می‌تواند با ریختن قطره های رنگی در بخش‌های مختلف ظرف این کار را امتحان کند.

با این بازی کودک شما علاوه بر مشاهده نحوه واکنش مولکول‌های خاص با یکدیگر، می‌تواند با کمک رنگ‌های در حال چرخش، سبک‌های مختلف نقاشی را اجرا کند.

عروسک‌های جورابی

در این بازی فرزند شما با کمک شخصیت‌های مختلف عروسکی جورابی، از رفتارهای عجیب و غریب خود هیجان‌زده می‌شود. برای انجام این بازی چند جوراب کهنه را از کمد خود بیرون بیاورید و با استفاده از خودکار یا ماژیک چهره های مختلف را روی آن‌ها نقاشی کنید. سپس آن‌ها را به طور مساوی بین خود و فرزندتان تقسیم کرده و با صداها و حالت‌های مختلف باهم صحبت کنید. همچنین شما می‌توانید با کمک شخصیت‌های آن‌ها، شوخی‌هایی را با یکدیگر انجام دهید.

با این بازی هم کودک شما سرگرم می‌شود و هم لایه های عمیق‌تر برقراری ارتباط را می آموزد. در نتیجه افکار خود را بهتر بیان می‌کند.

 نقاشی روی سنگ

این بازی قطعاً یکی از بهترین بازی‌ها برای کودکان 7 ساله است، زیرا هیچ قانونی برای درست یا غلط بودن ندارد و قدرت تخیل آن‌ها را محدود نمی‌کند. شما برای انجام این بازی به چند سنگ و چند رنگ آکریلیک نیاز دارید. اندازه و شکل سنگ‌ها اصلاً مهم نیست. از کودک خود بخواهید که روی هر یک از سنگ‌ها یک شخصیت را نقاشی کند و با کنار هم قرار دادن آن‌ها یک فضای داستانی بسازد. به عنوان مثال، او می‌تواند حیوانات و درختان را نقاشی کند و سپس آن‌ها را در یک فضایی شبیه جنگل قرار دهد.

با این بازی بچه ها یاد می‌گیرند برای نقاشی کردن حتماً نباید کاغذ یا بوم داشته باشند. از آنجایی در این بازی که هیچ محدودیتی وجود ندارد، کودکان می‌توانند از قوه تخیل خود بیشتر استفاده کنند.

خصوصیات کودکان 7 تا 10 ساله

شما در حال حاضر با کودکی سر و کار دارید که روز به روز در حال رشد است، از زمانی که نوزاد بود و نیاز به کمک داشت تا زمانی که یک کودک تر بر اساس ویژگی های شخصیتی خود تبدیل شود. اما باید بدانید که آنها هنوز به کمک نیاز دارند تا در آینده مستقل در بار بیایند و شخصیت و فرهنگ بالایی داشته باشند.از نظر شناختی ، او می تواند انتقادی فکر کند و افکار و ایده های خود را به اشتراک بگذارد و کنجکاو باشد و نحوه عملکرد اجسام مختلف را بیاموزد، بنابراین شما هنوز با سوالات زیادی از او روبرو خواهید شد.

کودکان در این رده ی سنی دوست دارند در بین تصمیم گیری های خانواده حضور داشته باشند و از برنامه ریزی کار ها لذت می برند. و با تلاش کوشش و سخت کوشی در مدرسه، می خواهند به جایگاهی بالا دست پیدا کنند.

توانایی های کودکان 7 تا 10 ساله

کودکان در این سن و سال به دلیل رفتن به مدارس دوست دارند با همسالان خود در ارتباط باشند و دوست های جدیدی را پیدا کنند و با پیدا کردن دوستان جدید برای خود شبکه ی حمایتی ایجاد کنند. همچنین کودکان در این سن می توانند در تصمیم گیری ها ی خانوادگی شرکت کنند و نظرات خودتان را بگویند. در ای سن کودکان دوست دارند داستان های تخیلی و نقاشی سریالی درست کنند و آن ها را با دوستانش به اشتراک بگذارد. کودکان رده سنی 7 تا 10 سال این توانایی را دارند که در کار های خانه به شما کمک کنند و در این سن از کمک کردن به شمت در کار های خانه لذت می برند. همچنین در این می توانند یک ورزش را به صورت حرفه ای آغاز کنند.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا