منظور از سبک زندگی چیست؟

به طور کلی، منظور از سبک زندگی، مجموعه ای از رفتارها و اعمالی است که افراد در زندگی روزمره به اجرا در می آورند و تأثیر نسبتاً قابل توجهی بر کیفیت زندگی و بهزیستی روانی ـ جسمانی دارند. مهمترین زمینه هایی که برای شروع یک سبک زندگی سالم و ایمن باید روی آنها کار کرد عمدتاً 3 دسته است:

  1. رژیم غذایی؛
  2. فعالیت بدنی؛
  3. مدیریت استرس.

با این حال، ضروری است که خود را متعهد کنید که برای حذف هر گونه عادت بد مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل، رژیم خواب نامنظم و غیره، تلاش کنید. در سال‌های اخیر مطالعات متعددی انجام شده است که نشان داده‌اند ترویج و اتخاذ سبک زندگی سالم در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها، به‌ویژه بیماری‌های مزمن، چقدر اساسی است.

سبک زندگی چگونه بر سلامتی تأثیر می گذارد؟

اکنون به خوبی ثابت شده است که اتخاذ رفتارها و سبک زندگی نامتعادل می تواند باعث تشکیل و تجمع بیش از حد مواد مضر به نام رادیکال های آزاد شود که از طریق مکانیزمی به نام استرس اکسیداتیو می تواند منجر به ایجاد یا تشدید اختلالات و آسیب شناسی های مختلف شود. بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، فشار خون شریانی، چاقی، آرتروز، بیماری مزمن کبدی، تومورها، آپنه انسدادی خواب، تنها برخی از آسیب‌شناسی‌هایی هستند که می‌توانند در اثر سبک زندگی بی‌نظم، تشدید یا حتی ایجاد شوند.

برای جلوگیری از شروع آسیب شناسی یا مدیریت صحیح حضور آنها، رعایت موارد زیر از اهمیت اساسی برخوردار است:

  • تغذیه مناسب؛
  • زندگی فعال؛
  • فعالیت بدنی منظم و مداوم.

نسخه سبک زندگی چیست؟

اگرچه سبک زندگی به اعمال روزمره در زندگی افراد مربوط می شود، اما بداهه مدیریت آنها، به ویژه در افراد مبتلا به آسیب شناسی، توصیه نمی شود. دقیقاً به همین دلیل، شاخه ای جدید و مدرن از پزشکی متولد شد که هدف آن بهبود سلامت روانی – جسمانی بیماران با شروع رفتارها و عادات روزمره آنهاست.

مسیر تشخیص صحیح ترین سبک زندگی برای بیمار معمولاً با تجزیه و تحلیل دقیق و ارزیابی بالینی توسط پزشک متخصص شروع می شود که امکان شناسایی هر گونه آسیب شناسی و مشکل را فراهم می کند و برنامه ای شخصی سازی شده بر اساس نیازها تنظیم می کند. هدف اولیه این نوع رویکرد نه تنها ارائه یک سری قوانین و مفاهیم به بیمار است که باید به طور منفعلانه رعایت شود، بلکه همچنین ارائه یک سری مهارت ها و توانایی ها به او امکان می دهد سبک زندگی خود را حتی به طور مستقل مدیریت کند.

برای بهبود سبک زندگی خود به چه کسی مراجعه کنید؟

چندین متخصص وجود دارند که می توانید برای شروع سفری با هدف بهبود سبک زندگی خود به آنها مراجعه کنید. پزشکان و متخصصانی که می توانند به طور قابل توجهی در مدیریت سبک زندگی مداخله کنند معمولاً متخصصان تغذیه، رژیم درمانی، فیزیوتراپیست، دیابت شناس، غدد، و همچنین متخصصان در زمینه روانشناسی و غیره هستند.

 

منبع : سبک زندگی ای ئی

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا