اقتصادیکسب و کار محلی

کارمزد انتقال مونرو چقدر است؟

جزییات مدت زمان و نحوه ارسال تراکنش هاتاریخچه مونرو

به نقل از زهرا حقی ((معامله و تحلیل گر بازار ارز دیجیتال)) درتاریخ 18 آپریل 2014 گروه توسعه‌دهنده نرم‌افزار سون کور، ارز دیجیتالی با حریم خصوصی بسیار بالا را به جامعه معرفی کرد. این ارز دیجیتال در واقع فورکی از بایت‌ کوین است که در ابتدا بیت ‌مونرو نام داشت و سپس به مونرو تغییرنام داد. مونرو در زبان اسپرانتو به معنی سکه است.

 مونرو چگونه کار می‌کند؟

این ارز دیجیتال با نماد XMR شناخته می‌شود، با محدودیت 18میلیون واحد عرضه شد. مونرو از الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند، در نتیجه می‌توان آن را همانند بیت کوین استخراج نمود. زمان ساخت هر بلاک در بلاک چین مونرو تنها 120 ثانیه است. این در صورتی است که ساخت یک بلاک در بلاک چین به 10 دقیقه زمان نیاز دارد.

خصوصیات و ویژگی‌های مونرو چیست؟

خرید مونرو چگونه است؟ مونرو بر سه اصل کلیدی امنیت، حریم خصوصی و تمرکززدایی استوار است. این ارز دیجیتال به دلیل استفاده از امضاهای حلقوی در پروتکل رمزنگاری خود، از امنیت بسیار بالایی برخوردار است. امضاهای حلقوی برای اولین‌بار سال 2001 در کنفرانس رمزنگاری کوئینزلند استرالیا ارائه شدند.

یکی دیگر از مزایای مهم و کلیدی این ارز، اندازه هر بلاک است. بلاک‌های سایر ارزهای دیجیتال از اندازه‌های کم و ثابتی برخوردارند، به همین دلیل با افزایش زمان و هزینه انتقال در شبکه همراه می‌شوند. برای مثال اندازه هر بلاک بیت کوین 1 مگابایت و اندازه هر بلاک بیت کوین کش 32 مگابایت است اما در مونرو سایز بلاک‌ها ثابت نیست و اندازه هر بلاک تحت تاثیر 100 بلاک قبل است. شبکه مونرو می‌تواند اندازه بلاک جدید را تا حداکثر دو برابر بلاک قبلی تغییر دهد.

قیمت مونرو

XMR تا سال 2015 با قیمتی کمتر از یک دلار در معاملات مورد استفاده قرار می‌گرفت ولی در اواخر سال 2017 و اوایل سال 2018 با رشد شدید قیمتی همراه شد و ارزش آن به 500 دلار رسید.

این ارز دیجیتال هم‌اکنون در محدوده 300 تا 320 دلار معامله می‌شود. قیمت لحظه‌ای این ارز دیجیتال را می‌توانید از سایت که معتبر‌ترین مرجع قیمتی ارزهای دیجیتال در جهان است، مشاهده نمایید.

کیف پول مونرو

جهت نگهداری مونرو می‌توانید از کیف پول‌های سخت‌افزاری نظیر لجر نانو اس(Ledger Nano S) ، ترزور مدل تی (Trezor model T) و یا کیف پول‌های نرم‌افزاری نظیر اکسودوس  (exodus)و اتمیک  (atomic)استفاده نمایید، اما بهترین کیف پول برای نگهداری این ارز دیجیتال کیف پولی است که اختصاصی توسط سایت اصلی مونرو عرضه ‌شده‌ است. برای استفاده از کیف پول رسمی مونرو می‌توانید از سایت مونرو به نشانی انواع نسخه‌های این کیف پول را دانلود نمایید.

استخراج مونرو چگونه است؟

همانطور که گفته شد مونرو را می‌توان همانند بیت کوین استخراج نمود. برای استخراج این ارز دیجیتال به ماینرهای ASIC صرفا نیازی نیست و فعالان این صنعت می‌توانند از CPU یا GPU استفاده نمایند. به دلیل هزینه‌های بسیار خرید و نگهداری دستگاه‌های ASIC، این ویژگی مونرو استخراج‌کنندگان را به سمت خود راهی کرد. کاربران این بازار می‌توانند از طریق تماس با بخش ماینینگ شرکت سیتکس به شماره 021-49126 و یا مراجعه به صفحه از مشاوه رایگان جهت استخراج این ارز دیجیتال بهره‌مند شوند.

کارمزد شبکه مونرو

یکی دیگر از مزایای مونرو، کارمزد کمتر این ارز دیجیتال نسبت به سایرین است. مونرو برای انتقال، کارمزدی نزدیک به صفر دارد و همین امر موجب شده است تا به‌عنوان یکی از شیوه‌های پرداختی به‌صرفه معرفی شود.

خرید و فروش مونرو در صرافی‌ها

برای خرید ارز دیجیتال مونرو یا XMR می‌توانید به صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی همانند بایننس، کوین‌بیس‌پرو و به نشانی Citex.com مراجعه نموده و پس از تکمیل فرایند ثبت‌نام در این صرافی‌ها، سفارش مورد‌نظر خود را برای این ارز دیجیتال ثبت کنید.

نکته اساسی در مورد خرید ویا فروش مونرو این است که شما در صرافی‌های خارجی تنها می‌توانید مونرو را با جفت ارزهایی نظیر بیت کوین و یا تتر که استیبل‌کوینی معادل یک دلار است معامله نمایید ولی در صرافی‌های ایرانی علاوه‌بر معامله با تتر، امکان خرید و فروش این ارز دیجیتال با ریال نیز هنگامی که فردی به شما مونرو ارسال می‌کند، شبکه مونرو آن تراکنش را به بلاک اضافه می‌کند. بلاک، سابقه ای از مجموعه تراکنش هایی است که به شبکه های مونرو معرفی شده اند.

این بلاک ها سپس استخراج می‌شوند. استخراج یا به مکانیزمی می‌گویند که طی آن، بلاک ها به شیوه ای توزیع شده در سراسر شبکه ماینرهای مونرو مورد تایید قرار می‌گیرند.

به طور میانگین ۲ دقیقه طول می‌کشد که هر بلاک توسط شبکه نودها استخراج شود. ماینینگ موفقیت آمیز هر بلاک منجر به تایید می‌شود. پس از ۱۰ تایید که به دلیل فرآیند ماینینگ، از نظر آماری شامل فعالیت تعداد زیادی از ماینرهای مونرو می‌شود، تراکنش به طور کامل تایید می‌شود. به طور میانگین ۲۰ دقیقه طول می‌کشد که تراکنش آن به طور کامل تایید شود و سرمایه در این تراکنش خرج شود.

دریافت اعلان اولیه پرداخت های دریافت شده (بدون آنکه ۲۰ دقیقه صبر کنیم)

کیف پول مونرو به طور خودکار با ارسال پیام، تراکنش که یک تایید از شبکه دریافت کرده باشد را به شما اطلاع می‌دهد. تایید اولین بلاک به طور میانگین ۲ دقیقه طول می‌کشد و کیف پول هر ۹۰ ثانیه، به روز رسانی شبکه را بررسی خواهد کرد. به دلیل احتمالات آماری موجود در تایید بلاک ها، تایید بلاک اول می‌تواند سریع تر یا کندتر از ۲ دقیقه طول بکشد. اگر خوش شانس نباشید، تایید بلاک اول گاهی اوقات می‌تواند تا ۱۰ دقیقه و حتی بیشتر نیز طول بکشد. بنابراین پس از آنکه پرداخت به شما ارسال شد، معمولا باید ۴ الی ۱۲ دقیقه صبر کنید تا کیف پول به شما، وجود تراکنش را اطلاع دهد.

نکته مهم: اعلانی که از تایید اول پرداخت دریافت شده مشاهده می‌کنید، نشانه خوبی از انجام شدن مراحل تراکنش می‌باشد اما همیشه باید تا ۱۰ تراکنش صبر کنید تا کاملا مطمئن شوید که این تراکنش، یک تراکنش معکوس یا دوبار خرج کردن نمی‌باشد.

مشاهده اعلان های صفر تاییدیه (سریعترین روش برای مشاهده اولین نشانه دریافت تراکنش)

تراکنش با صفر تایید به تراکنشی می‌گویند که به شبکه مونرو معرفی شده است اما حتی یک بار هم تایید نشده است. اگرچه هرگز نباید به اعلان های صفر تراکنش اتکا کنید، اما این تراکنش ها برای بررسی این موضوع مفید است که آیا ارسال کننده حداقل فرآیند ارسال پرداخت به شما را شروع کرده است یا خیر.

برای مشاهده تراکنش های دارای صفر تراکنش، دستور زیر را در کیف پول تایپ کنید:

[wallet 47CL7F]: show_transfers pool

چگونه باید از شخص دیگری درخواست کنیم که مونرو ارسال کند؟

برای مشاهده آدرس عمومی کیف پول، دستور زیر را در کیف پول تایپ کنید:

[wallet 47CL7F]: address

47CL7FiNtW417VjzWt9Zse8Z8URhaHaA2L9jJq6rrLtDhiYK9

PfbCavhhMKws9xEdKHBeGcQtJmPt4uEMivooNztC5UkHLD

سپس به ارسال کننده این آدرس را بگویید تا بتوانند برای شما مونرو ارسال کنند.

چگونه از شخص دیگری درخواست کنیم که با ID پرداخت مشخص، مونرو ارسال کند؟

اگر چندین نفر برای شما مونرو ارسال می‌کنند، این موضوع که چه شخصی چه مقدار مونرو ارسال کرده است تا حدودی سردرگم کننده خواهد بود. برای حل این مشکل، می‌توانید ID پرداخت های منحصر به فردی برای هر فرد تولید کنید و به او بگویید که با استفاده از ID پرداخت، ارسال را انجام دهد. برای تولید آدرس یکپارچه که آدرس عمومی مونرو را با ID پرداخت تازه تولید شده ترکیب می‌کند، دستور زیر را در کیف پول تایپ کنید:

[wallet 47CL7F]: integrated_address

Random payment ID: <9e5d624026c5c274></9e5d624026c5c274>

Matching integrated address:

4Gu184XsVma17VjzWt9Zse8Z8URhaHaA2L9jJq6rrLtDhiYK9PfbCav

hhMKws9xEdKHBeGcQtJmPt4uEMivooNztHViznm8GhvREB6AU3C

سپس آدرس یکپارچه را در اختیار ارسال کننده قرار دهید تا بتواند به شما مونرو ارسال کند. برای مشاهده فهرست پرداخت های دریافت شده همراه با ID پرداخت های منحصر به فرد، دستور زیر را تایپ کنید:

[wallet 47CL7F]: show_transfers

برای مشاهده پرداخت های دریافت شده که فقط از ID پرداخت استفاده می‌کنند، دستور زیر را تایپ کنید (ID پرداخت مثال را با ID پرداخت مورد نظر خود جایگزین کنید):

[wallet 47CL7F]: payments 9e5d624026c5c274

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا