کسب و کار محلیمجله علمی و پزشکی

راهکارهای تصفیه هوای محیط‌های بسته را بشناسید.

چرا در محیط‌های بسته به پاکسازی هوا نیاز داریم؟

آلودگی هوا دشمن خاموش سلامتی ما است. با این حال مشکلی است که عواقب خود را در یک بازه زمانی بلند مدت نشان می‌دهد و به دلیل ملموس نبودن تهدیداتی که برای سلامتیمان در کوتاه مدت دارد، به دست فراموشی سپرده شده. در محیط‌های پرتردد به دلیل حجم بالای رفت و آمد . تنفس حجم بالای هوا، میزان آلاینده‌ها بیشتر نیز هست. بنابراین در مجموع به دلایل زیر، پاکسازی هوا و خرید دستگاه تصفیه هوا اهمیت بسیار زیادی دارد:

اثرات خاموش آلودگی هوا در دراز مدت بسیار خطرناک است

تنفس در هوای آلوده نقش بسیار بزرگی را در ابتلا به بیماری‌های قلبی و تنفسی ایفا می‌کند. بنابراین هرچند که در حال حاضر امکان از بین بردن تمام اثرات آلودگی هوا وجود نداره، اما همانطور که اثرات مخرب کشیدن یک نخ سیگار در روز، با یک پاکت سیگار قابل مقایسه نیست، اثرات آلودگی هوا در صورت انجام کار هایی برای حل این مشکل با قبل از اون تفاوت های چشمگیری خواهد داشت. علاوه بر آن کنترل کیفیت هوا در محیط‌های بسته به آسانی قابل انجام است. شاید نیاز باشد دوباره به جمله معروف «پیشگیری بهتر از درمان است» خوب فکر کنیم و اقدام به دستگاه تصفیه هوا مدل Shamim UN250 New با یون منفی کنیم.

تنفس هوای پاک در محیط کار، بازدهی کارمندان را افزایش می‌دهد

علاوه بر خطراتی که تنفس هوای آلوده در محیط کار برای سلامتی کارمندان به وجود می‌آورد، تجربه نشان می‌دهد که یکی از عوامل مهم در بازدهی کارکنان یک مجموعه، کیفیت هوایی است که تنفس می‌کنند. اگر بیشتر یک کارکنان مجموعه احساس کسالت در حوالی ظهر را تجربه می‌کنند، احتمالا کیفیت هوای محیط کار بسیار پایین است. امری که با افت بازدهی کارمندان می‌تواند ضررهای اقتصادی و معنوی زیادی برای کسب و کارها ایجاد کند. در این میان برخلاف تصور عموم، در حل مشکل آلودگی هوای فضاهای بسته نباید تردید کرد، چرا که مسئله آلودگی هوا چاره دارد.

تنفس هوای پاک، احتمال ابتلا به بیماری‌های ویروسی را کاهش می‌دهد

ویروس‌ها، از جمله ویروس کرونا که شیوع جهانی داشته، در هوای آلوده‌ای که تنفس می‌کنیم معلق هستند. در این میان، تصفیه هوای محیط باعث می‌شود اختمال ابتلا به این بیماری‌ها کاهش یابد. چراکه این ویروس‌ها از هوای محیط پاک می‌شوند و در نتیجه فقط روی سطوح باقی می‌مانند. بهترین راهکار حذف آن‌ها نیز استفاده از دستگاه تصفیه هوا است. بر اساس تحقیقی که توسط گروهی در دانشگاه مینسوتا بر روی فیلتر هپا صورت گرفته، در صورت داشتن کیفیت مناسب، این فیلتر قادر است تا ذراتی با اندازه ۳ تا ۲۰ نانومیکرون هم جذب کند. (چیزی حدود ۳ تا ۲۰ برابر کوچکتر از ویروس کرونا)

راهکار تصفیه هوای محیط‌های بزرگ و پرتردد چیست؟

به طور کلی دو راهکار مهم برای بهبود کیفیت هوا در محیط‌های بسته استفاده از تهویه یا تصفیه هوا است. در ادامه به بررسی این تهویه هوا و مشکلات آن در محیط‌های برزگ سرپوشیده از سیستم‌های تهویه هوای مرکزی استفاده می‌شود. احتمالا تجربه حضور در این محیط‌ها و مشاهده کیفیت نه چندان مطلوب هوا را داشته باشید. راهکار دیگر نیز باز کردن درها و پنجره‌ها است. متاسفانه به صورت کلی با توجه به آلودگی هوای محیط بیرون در اکثر کلانشهرها، عملا استفاده از تهویه هوا ممکن نیست. چراکه اینکار باعث اضافه شدن آلاینده‌های بیشتر به محیط می‌شود!

تاثیر تصفیه هوا با دستگاههای باکیفیت استفاده از تصفیه هوا برای از بین بردن آلودگی‌ها به نظر مناسب‌ترین راهکار موجود است. معقول‌ترین راه برای تصفیه هوا استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوای باکیفیت و مناسب است. یک دستگاه تصفیه هوای مناسب که از فیلترهای باکیفیت استفاده می‌کند، قادر است تا ۹۹% آلاینده‌ها را از محیط پاکسازی کند. دستگاه‌های تصفیه هوای باکیفیت خروجی هوای بسیار مطلوبی دارند و برخلاف تهویه هوا باعث افزایش مصرف انرژی نمی‌شود. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا درباره نکاتی که باید در هنگام خرید یک دستگاه تصفیه هوای خوب در نظر داشته باشید، بیشتر صحبت کنیم.

ویژگی‌های دستگاه تصفیه هوا با فیلتر هپا را بشناسید

قبل از آنکه به سراغ بررسی ویژگی‌های یک دستگاه تصفیه هوای خوب برویم، لازم است تا با انواع مکانیزم‌های تصفیه هوا آشنا شوید.

دستگاه‌های تصفیه هوا با فیلتر هپا و کربن اکتیو

در این نوع دستگاه‌ها آلاینده‌های هوا از طریق فن دستگاه و مکیده شدن هوا، به درون دستگاه وارد شده و جذب فیلترها می‌شوند. در واقع این فیلترها هیچ گونه ماده جدیدی را به محیط اضافه نمی‌کنند. فیلتر هپای به کار رفته در این دستگاه‌ها معمولا  از پنبه، فایبرگلاس، فیبر و یا موادی با شبیه به آن ها است. این فیلتر ذراتی را جذب می‌کند که با چشم غیرمسلح انسان قابل مشاهده نیست. ذرات PM.25 که چیزی در حدود ۳ میکرون هستند. این ذرات شامل ویروس ها، باکتری ها و ذراتی از این نوع نیز می شود. فیلتر هپا همانطور که عنوان شد در جذب ویروس کرونا نیز موثر است. این فیلتر در صورتی که کیفیت مناسبی داشته باشد تا ۹۹% ذرات آلاینده را جذب می‌کند.

در دستگاه‌های تصفیه هوایی که توسط برندهای بسیار معروفی همچون  نیز تولید می‌شوند هم از این نوع فیلترها استفاده می‌شود. در ایران نیز در محصولات تولیدکنندگان متخصص همانند دستگاه تصفیه هوا از این فیلترها استفاده می‌کنند. در کنار فیلتر هپا، در این نوع دستگاه‌ها از فیلتر کربن اکتیو یا همان جاذب کربن استفاده می‌شود. وظیفه اصلی این فیلتر ها حذف عوامل شیمیایی موجود در محیط مانند بوها و آلاینده‌های گازی است. به طور کلی استفاده از این دستگاه‌ها می‌تواند گزینه مناسبی برای پاکسازی هوا خانه باشد. اما در هنگام خرید باید دقت کنید که فیلترهای انتخابی دستگاه تصفیه هوای شما از ظرفیت و کیفیت لازم برخوردار باشند.

چگونه یک دستگاه تصفیه هوای مناسب برای محیط بزرگ را انتخاب کنم؟

اکنون که با فیلترهای مختلف دستگاه‌های تصفیه هوا آشنا شدیم، با در نظر گرفتن ملاحظاتی از جمله انتخاب دستگاه‌ تصفیه هوایی که رد هنگام تصفیه ماده جدیدی را به محیط اضافه نمی‌کند، می‌توانیم انتخاب مناسبی داشته باشیم. اما علاوه بر شناخت انواع فیلترهای دستگاه تصفیه هوا، نکات مهم دیگری نیز وجود دارد که باید آن‌ها را بدانید. در ادامه به بررسی نکات دیگری که باید در هنگام خرید در نظر بگیرید می‌پردازیم.

به ظرفیت فیلترها دقتی ویژه داشته باشید

همانطور که در این مقاله عنوان شد، فیلترهای مهم‌ترین نقش را در فرآیند پاکسازی هوا بازی می‌کنند. استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوایی که از و کربن اکتیو برای پاکسازی هوا بهره می‌برد، گزینه مناسبی به نظر می‌رسد. این نوع دستگاه‌ها و ماده جدیدی را به محیط اضاقه نمی‌کنند و عوارض احتمالی به همراه ندارند. اما تنها در نظر گرفتن نوع فیلترها کافی نیست. چراکه حجم فیلترهای یک دستگاه تصفیه هوا تعیین کننده میزان کارایی دستگاه است.

بسیاری از دستگاه های موجود در بازار، با وجود استفاده از فیلترهای هپا و کربن اکتیو، پس از گذشت زمانی کوتاه، ظرفیتشان پر می‌شود و دیگر نمی‌توانند آلاینده‌های محیط را جذب خود کنند. در نتیجه از کار می‌افتند. بنابراین حتما در هنگام خرید درباره حجم فیلترها با فروشنده صحبت کنید. علاوه بر آن لازم است بدانید ادعای بعضی از فروشندگان که حرف از قابل شست شو بودن فیلترهپا و یا و عدم نیاز به تعویض می‌زنند، به هیچ عنوان صحت ندارند. چراکه با شست و شوی این فیلترها، ظرفیت آن‌ها بیشتر نخواهد شد و آلاینده‌ها از فیلتر پاک نمی‌شوند! به طور مثال نوجان با در نظر گرفتن این اصل مهم، دستگاه تصفیه هوای را با ظرفیت چهار برابر نسبت به دستگاه‌های تصفیه هوای خانگی، توسط کارشناسان و مهندسان متخصص طراحی و تولید کرده است.

دستگاهی با فن باکیفیت را انتخاب کنید

یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار مهم دستگاه تصفیه هوا داشتن فن باکیفیت است. فن دستگاه تصفیه هوا با مکش مقدار مناسبی از هوا به داخل دستگاه، زمینه شروع پاکسازی هوا را مهیا می‌کند. این موضوع در تصفیه هوای محیط‌های بزرگ و پرتردد اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند. چرا که در این محیط‌ها تنها دستگاهی می‌تواند تصفیه هوای محیط را به درستی انجام دهد که از قدرت کافی برخوردار باشد. بنابراین باید به سراغ دستگاهی بروید که متناسب با چنین محیط‌هایی از فنی بسیار قدرتمند بهره گیرد. هرچه فن دستگاه از توانایی بیشتری برای مکش هوا برخوردار باشد، مساحت بزرگتری در زمان کمتر تصفیه می‌شود. این ویژگی در دستگاه‌های تصفیه هوا با عنوان میزان هوادهی شناخته می‌شود.

از دستگاهی با طراحی مناسب برای محیط استفاده کنید

جنس آلودگی در هر محیطی متفاوت است. به طور مثال آلاینده‌هایی که در محیط‌های صنعتی تولید می‌شوند، راهکار متفاوتی را برای تصفیه هوا نسبت به یک ساختمان بزرگ نیاز دارند. برخی از دستگاه‌های خارجی که از طریق واردات به بازار کشورمان می‌آیند برای اقلیم و شرایط جوی و نوع آلودگی در ایران، کارایی لازم را ندارند. در این میان شرکت‌های مهندسی بومی در زمینه تصفیه هوا مانند سعی دارند تا دستگاه‌هایی متناسب با شرایط اقلیم کشور خودمان را تولید کنند. علاوه بر آن با توجه برخی از این تولیدکنندگان از جمله مثال بالا، تولید دستگاه را داخل کشور انجام می‌دهند، می‌توانند در صورت لزوم طراحی دستگاه را برای شرایط محیط شما به صورت ویژه و اختصاصی انجام دهند.

به گارانتی و خدمات پیشتیبانی پس از فروش توجه کنید

بیشتر دستگاه‌های وارداتی فیلترهای خود را از خارج کشور تامین می‌کنند. در شرایطی که تحریم‌های موجود ممکن است برای واردات مشکلاتی ایجاد کند، تعویض فیلتر پس از به اتمام رسیدن ظرفیش با دشواری‌هایی همراه است. در این میان بسیاری از دستگاه‌های تصفیه هوای ایرانی فیلترهای مورد نیاز خود را با در نظر گرفتن استانداردهای اروپایی، تولید می‌کنند و نگرانی بابت تامین فیلتر ندارند. بنابراین اینگونه پشتیبانی‌ها اهمیت ویژه‌ای دارند. وقتی مهندسی و ساخت محصولی در داخل کشور صورت می‌پذیرد، خیال مشتریان بابت گارانتی، تامین و تعویض قطعات در صورت لزوم و پشتیبانی راحت‌تر است. برندهای ایرانی نیز معمولا گارانتی‌های طولانی مدتی را برای مشتریان خود در نظر می‌گیرند.

Multistack راهکاری پرتوان برای نیاز شما

این مدل با طراحی منعطف و فیلترهایی با ظرفیت بالا، آماده پاکسازی آلاینده‌های خطرناک در محیط‌های بزرگ و پرتردد است. ویژگی بسیار مهم این محصول این است که تعداد دمنده و طبقات فیلتراسیون بسته به نوع آلودگی و کاربرد قابل افزایش است و بسته به نیاز شما مراحل فیلتراسیون طراحی می‌شود. فیلترهای به کار رفته در دستگاه مولتی استک نوجان، اعم از فیلترهای الیافی و گازی، تا ۴ برابر ظرفیت و عمر بیشتری نسبت به محصولات خانگی و اداری دارند. در سیستم تصفیه هوای multistack امکان تعیین جهت جریان هوا نیز فراهم شده است. این ویژگی در کنار قابلیت اتصال داکت به دستگاه، این سیستم تصفیه هوا را آماده تصفیه هوا در شرایط خاص کرده است.

DFFU، نهایت شخصی سازی در تصفیه هوا

در ساختمان‌ها همواره آلاینده‌های متنوعی وجود دارند که سلامتی ما را به طور جدی تهدید می‌کنند. سیستم‌های تصفیه هوای با قابلیت اتصال به داکت در کانال‌های مسیر هوا راه حلی مناسب برای مقابله با آلودگی هوا در محیط‌های بسته به شمار می‌آید. این دسنگاه‌ها با برخورداری از فن‌های قدرتمند و فیلترهای باظرفیت بالا، در مدت زمانی کوتاه تمام آلاینده‌های گازی و شیمیایی محیط را از بین می‌برد. دستگاه DFFU  انعطاف‌پذیری بی‌نظیر در طراحی و مهندسی با توجه به نیاز فضای شما و بدون تولید گاز ازن و با جذب آلاینده‌های خطرناک محیط، هوای پاک را به شما هدیه می‌کند.

بهترین راهکار تصفیه هوا در محیط‌های بزرگ و پرتردد استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا است. اما با توجه به بازار گسترده این محصولات و تبلیغات بعضا گمراه‌کننده لازم است در هنگام خرید به نکات مختلفی توجه کنیم. از جمله انتخاب دستگاه‌هایی که ماده جدیدی را در هنگام تصفیه به محیط اضافه نمی‌کنند، انتخاب دستگاهی با فن قدرتمند و دیگر نکاتی که به صورت مفصل شرح داده شد. با این وجود ممکن است همچنان سوالی را در ذهن داشته باشید که پاسخشان را پیدا نکرده‌اید. در این صورت می‌توانید با کارشناسان متخصص ما گرفته و به صورت رایگان مشاوره‌های لازم درباره بهبود کیفیت هوا را دریافت کنید.

منبع : amazon

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا