کسب و کار محلیمجله عمومی

ابعاد فونداسیون پایه چراغ و دیتیل فونداسیونها

فونداسیون تیر چراغ برق و مشخصات پایه چراغ خیابانی

در ساخت فونداسیون که از آن به عنوان «پی» نیز یاد می شود؛ می توان از انواع بتن پیش ساخته بهره برد. همان‌طور که در ساخت نوع دیگری از سازه های بتنی مانند منهول، کالورت و بلوک های سیمانی دو نوع سازه‌ی پیش‌ساخته یا بتن ریزی در محل وجود دارد. به طور کلی اگر بخواهیم تعریفی از یک فونداسیون از هر نوعی داشته باشیم؛ باید بگوییم فونداسیون پیش ساخته به بخشی از سازه اطلاق می شود که بار و فشار وارد شده از یک پایه را به زمین منتقل می کند.

معمولا برای پایه‌هایی چون دکل و چراغ روشنایی از فونداسیون استفاده می‌شود که که هر پایه نیز فونداسیون مخصوص خودش را دارد، برای تعیین نوع و ابعاد فونداسیون نیز مقاومت خاک منطقه و میزان بادخور بودن پایه روشنایی سنجیده می شود. نکته ای که باید عنوان شود این است که معمولا میزان مقاومت خاک و سایر ملزومات مربوط به فونداسیون در بیشتر مناطق یکسان است؛ به همین منظور میتوان از نوع پیش‌ساخته استفاده کرد. به همین منظور باید عنوان کرد که دو نوع فونداسیون برای تیرهای چراغ برق وجود دارد:

  • فونداسیون پایه روشنایی پیش‌ساخته
  • فونداسیون پایه روشنایی که در محل مورد نظر بتن ریزی می گردد.

اما به طور کلی فونداسیون ها به سه دسته تقسیم می شوند:

  • فونداسیون نواری
  • فونداسیون منفرد که فونداسیون شمعی و عمقی نیز نامیده می شود.
  • فونداسیون رادیه یا گسترده

پایه‌ی چراغ ها نیز برای کاربردهای مختلفی در ابعاد و اندازه های متفاوت مانند لوله ای و چند وجهی ساخته می شوند. این چراغ ها با توجه محلی که از آنها استفاده خواهد شد، دارای طول 3 تا 18 متر برای روشنایی شهری، بزرگراه ها و یا روشنایی معابر مورد استفاده قرار می گیرد. برای نگه داری پایه های چراغ برق نیز باید از فونداسیون استفاده شود و شامل قسمتی است که پایه بر روی آن سوار می شود. ساختار این فونداسیون به این صورت است که سازه ی بتنی آرمه یا مسلح که با استفاده از مصالحی مانند میلگرد، آلموتور و سایر سازه های آهنی مستحکم شده و به کار برده می شود؛ اندازه و جنس این سازه ها بسته به میزان باری است که تحمل می کند.

ساختار کلی فونداسیون تیر چراغ برق به چه صورت است؟

هر فونداسیون آماده پایه چراغ از دو بخش تثبیت کننده‌ی فونداسیون در زمین و نگهدارنده ی پایه چراغ تشکیل شده است. همچنین این سازه باید دارای یک راه برای عبور سیم های برق باشد که به صورت یک یا دو لوله از قسمت های زیرین فونداسیون یا بالای آن ساخته شده و داخل آن تعبیه می گردند.

شکل ظاهری فونداسیون

این سازه ها از نظر ظاهری نیز دارای اشکال مختلفی هستند که شامل ذوزنقه‌ای، مکعب‌مربع، مکعب‌مستطیل و نوع پاشنه‌دار می شود. فونداسیون های پیش ساخته نوعی سازه‌ی بتنی هستند که در شرایط استاندارد و کنترل کیفی های مختلف تحت نظر متخصصان این زمینه ساخته می شود و پس از آماده شدن به محل مورد نظر ارسال می شود. از مزایای اصلی هر سازه‌ی پیش ساخته ای این است که قابلیت جابه‌جایی دارد و در عین حال هدر رفت بتن در آن کم بوده و از درست بودن مراحل ساخت سازه اطمینان حاصل می شود.

در مراحل ساخت این نوع از فونداسیون نیز ستون اصلی پایه با استفاده از یک صفحه‌ی آهنی مربعی یا دایره ای شکل که به آن «بیس پلیت» گفته می شود، از طریق چند انکر بولت به فونداسیون متصل گردیده و قطعات مثلثی شکلی موسوم به «لچکی» به محل اتصال ستون پایه چراغ با بیس پلیت جوش خورده و به استحکام آن می افزاید.

موارد استفاده:

  • مناطق مسکونی، صنعتی و تفریحی
  • جاده ها
  • بزرگراه ها
  • خیابان ها
  • مراکز خرید و پارکینگ ها

دلایل استفاده از فونداسیون بتنی چیست؟

معمولا به دو دلیل از انواع بتنی این نوع سازه استفاده میکنند:

  • بتن در برابر آب و آلودگی مقاوم است.
  • برای ساخت و جاگذاری پایه ها نیاز به یک سطح صاف است و با استفاده از فونداسیون این سطح صاف تامین می شود.

بنابراین بتن معمولا در برابر چنین عواملی بیشتر ایستادگی دارد؛ به همین دلیل استفاده ی گسترده‌تری نسبت به انواع دیگر نیز دارا می باشد.

کیفیت فونداسیون ها به چه صورتی است؟

این فونداسیون ها باید دارای تحمل بالا و استحکام کافی باشند؛ به این دلیل که باید توانایی حفظ ایستایی پایه را دارا باشند. همین استدلال روشنی است برای اینکه در ساخت آنها از عیار بتن 400 کیلوگرم در هر مترمربع استفاده شود. ابعاد آنها نیز معمولا  40*40*160 و 60*60*200 می‌باشد که به صورت سازه های 6 بولتی و 4 بولتی و با شبکه‌ی سبک و سنگین تولید می شود. همان طور که گفته شد لوله هایی نیز برای عبور کابل و سیم ها از زمین به پایه در نظر گرفته شده تا عملیات برق کشی آسان تر باشد.

مراحل اجرای فونداسیون پیش ساخته

  • زمین را به اندازه ی 40 تا 70 سانتی متر با توجه به نوع باسکول گودبرداری می کنیم.
  • بسترسازی با استفاده از بتن در محل نصب فونداسیون
  • چیدن قطعات فونداسیون
  • در آخرین مرحله نصب باسکول

تمام مراحل اجرای فونداسیون پیش‌ساخته از ابتدای مراحل تا زمان نصب باسکول تنها در سه روز قابل انجام است. در نهایت پایه‌های روشنایی بر روی فونداسیون نصب می شود.

انواع فونداسیون پایه روشنایی

بارزترین تفاوت فونداسیون ها در ابعاد آن ها می باشد که بر اساس نقشه فنی تعیین می شود. این ابعاد بر اساس ارتفاع پایه فلزی که روی فونداسیون نصب می شود تعیین می شود و بیانگر میزان مقاومت و تحمل بار فونداسیون می باشد.

فونداسیون سازه فلزی بدون پاشنه

عیار بتن در این فونداسیون ها 350 کیلوگرم در متر مکعب می باشد و در ابعادی که در تصویر زیر مشاهده می کنید تولید می شوند.

فونداسیون سازه فلزی پاشنه دار

این نوع فونداسیون برای پایه هایی با ارتفاع بالا استفاده می شود و مقاومت بالاتری دارد. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، نوع پاشنه دار در ابعاد متعدد تولید می شوند. آکس همه این فونداسیون ها مطابق با نقشه های استاندارد و درخواستی مشتری است. آکس ها با توجه به سوراخ های پلیت پایه قابل تغییر می باشد.

مزایای فونداسیون آی تک

بطور کلی فونداسیون ها را به دو شکل می توان تولید و نصب کرد که به فونداسیون پیش ساخته و فونداسیون در محل معرفی می شوند. که در روش اول با توجه به نظارت واحد کنترل کیفیت آی تک و همچنین قرار داشتن تمامی تجهیزات و مواد اولیه بصورت تجمیع شده از نظر هزینه زمانی و ریالی بسیار مقرون بصرفه می باشد. اما فونداسیون در محل از این امتیازها محروم است و حتی در صورت رعایت استانداردها نیز، هزینه حمل و نقل مواد اولیه ازجمله میلگرد برش خورده و شن و سیمان به محل نصب بالا می باشد و حتی در برخی موارد حمل و نقل مواد اولیه و متخصص به محل نصب غیرممکن می باشد.

شرکت آی تک دارای واحدهای آزمایشگاه و کنترل کیفیت می باشد. این واحدها، کنترل و آزمایش را از زمان خرید مواد اولیه آغاز می کنند. و بصورت مداوم بر فرایند تولید نظارت دارند و در نهایت محصول نهایی را مورد آزمایش قرار می دهند تا در صورت دریافت تائیدیه به محل دپوی فونداسیون ها منتقل شوند. علاوه بر این بازرسان شرکت توزیع طرف قرارداد نیز بصورت پیوسته از محصولات بازدید به عمل می آورند.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا