اقتصادیکسب و کار محلی

نحوه تعویض سر باطری پراید

چگونه تعویض بست باطری انجام می گیرد ؟

روند برداشتن کابل ­های باتری ماشین

اتصالات ارزان قدیمی باید خارج شوند. برای تعویض گیره ­های باتری روی خودروی خود باید این مراحل را انجام دهید.

آنچه شما نیاز دارید:

برای انجام این تعمیر ساده موارد زیر را باید تهیه کنید.

  1. آچار 10 میلیمتری
  2. برس سیمی
  3. سمباده
  4. برس تمیز کننده ترمینال
  5. اسپری پاک کننده باتری
  6. ابزار Dremel
  7. گیره­ های جدید باتری

این مراحلی است که باید برای تعویض بست انجام دهید:

  • کابل های باتری منفی و سپس مثبت را جدا کنید.
  • اتصال قدیمی را قطع کنید.
  • کابل باتری در معرض دید را با یک ماده تمیز کننده تمیز کنید.
  • گیره­ های جدید را با استفاده از آچار 10 میلی متری وصل کنید.
  • ابتدا کابل های باتری را با شروع از قطب مثبت دوباره وصل کنید.

حالا اجازه دهید جزئیات بیشتری در مورد هر یک از این مراحل برای تعویض بست باطری ارائه دهیم. جهت دریافت اطلاعات بیشتر از امداد باتری در مشهد کلیک کنید.

مرحله به مرحله روش تعویض گیره­ های ترمینال باتری:

مرحله 1: باتری را جدا کنید.

  • با جدا کردن کابل­ های باتری شروع کنید. ابتدا با کابل منفی شروع کنید.

مرحله 2: اتصالات قدیمی را قطع کنید.

  • اگر کابل باتری زیادی بلند است، از سیم چین مورب برای بریدن گیره­ های قدیمی استفاده کنید. در غیر این صورت، برای قطع گیره قدیمی از دستگاه درمل استفاده کنید.
  • گیره های فلزی نسبتاً نرم هستند و معمولاً زیاد دچار خوردگی نمی­ شوند. گیره ­های مثبت و منفی باتری را بردارید.

مرحله 3:

  • کابل­ های باتری را تمیز کنید. کابل ­های باتری احتمالاً مقداری خوردگی روی خود دارند (به طور کلی نتیجه شارژ شدن بیش از حد یا کم شدن شارژ باتری است). از ماده تمیز کننده خوردگی مانند اسپری پاک کننده باتری استفاده کنید. برای دریافت جزئیات بیشتر، مبحث تمیز کردن خوردگی باتری را مطالعه کنید.
  • با استفاده از برس مفتولی، خوردگی را از بین ببرید. همچنین از برس سیمی یا برس تمیز کننده ترمینال باتری استفاده کنید تا آنجا که هرگونه خوردگی پاک شود. با استفاده از یک پارچه، سیم را تمیز کنید. این کار را برای هر دو کابل مثبت و منفی باتری تکرار کنید.

مرحله 4:

  • گیره­ های جدید باتری را بخرید و به آنها متصل کنید. گیره­ های ساخته شده از برنج رساناهای خوبی هستند. برخلاف گیره ­های سربی یا مسی که با هر بار روشن یا خاموش شدن، تغییر شکل می ­دهند و سفت هستند. اتصال را با استفاده از دو پیچ 10 میلی متری روی کابل باتری انجام دهید. لازم نیست نگران از دست دادن مهره­ ها باشید.لنت­ های مقاوم در برابر خوردگی را روی ترمینال­ های باتری مثبت (قرمز) و منفی (سبز) قرار دهید. گیره را جدا کنید.کابل باتری را در قسمت گیره قرار دهید.از آچار یا سوکت 10 میلی متری برای بستن پیچ و مهره­ های بست استفاده کنید.این کار را برای دو ترمینال مثبت و منفی باتری تکرار کنید.

مرحله 5:

کابل های باتری را دوباره وصل کطریقه تعویض سر باطری خودرو، یکی از مواردی است که آموختن آن برای هر راننده ای ضروری است، چرا که بست های باتری که وظیفه برقراری جریان الکتریکی از به مصرف کننده ها را دارد، در صورت خرابی احتمال بروز حوادث خطرناک را افزاش خواهند داد. بنابراین باید به صورت مداوم بررسی گردند و از عدم شل بودن و خرابی سر باطری ماشین اطمینان حاصل کنید.

آموزش نحوه تعویض سر باتری خودرو

چگونه بست های باطری ماشین را باز و بسته کنیم ؟ این سوالی است که بسیاری از کاربران برایشان پیش می آید اما جوابی برای آن پیدا نمی کنند و ما قصد داریم تا امروز به این مطلب بپردازیم.

یکی از کارهایی است که اکثر رانندگان باید آن را یاد بگیرند تا در صورت خرابی باطری ماشین بتوانند آن را به راحتی تعویض نمایند. برای این کار باید روش باز و بسته کردن سر باطری ماشین را بیاموزید و به نکات حیاتی آن توجه نمایید تا موجب انفجار باطری و یا تخلیه آن نشوید.

و با کمک این مقاله از کیان باتری به صورت اصولی قطع و وصل کردن بست های باتری ماشین را انجام دهید.

طریقه تعویض سر باطری ماشین

بست های باتری که بر روی قطب‌های باتری شما می‌نشینند، به مرور زمان و به دلایل مختلف فرسوده و زنگ زده می‌شوند و روزی می‌رسد که دیگر نمی‌توانند به خوبی اتصال باتری را برای شما برقرار کنند. در این ویدیو به شما آموزش داده می‌شود که چطور می‌توانید به روشی بسیار ساده و ارزان، بست باتری خودرو خود را عوض کنید.

مواقعی که نیاز به باز کردن و یا بستن بست های باتری خودرو می شود باید یک سری نکات را رعایت کنیم که احیانا موجب ترکیدی باتری و یا آسیب به باتری و تخلیه آن نشود که در ادامه به یک نکته ایمنی مهم خواهیم پرداخت.

برای بازو بسته کردن بست های باطری می باید به طریقی انجام گیرد که تماس ابزار با بدنه باعث تولید جرقه نشود چراکه اتفاق ان می تواند در صورت دستپاچه شدن فرد استفاده کننده باعث حتیگردد. رعایت نکته زیر به راحتی مانع این حادثه می گردد و به راحتی وبدون هیچ نگرانی می توان باطری خودرو خود را باز و یا ببندید.

نکات ایمنی در برداشتن و بستن بست باطری ماشین

نحوه درست باز و بسته کردن سر باتری

  • فقط لازم است در زمان بازکردن بست باطری در ابتدا بست قطب منفی(اتصال بدنه) از روی باطری به طور کامل باز نمائید.این کار باعث خواهد شدجریان برق از کل بدنه عبور ننمائید و اگر احتمالا در هنگام باز کردن بست قطب مثبت آچار به جداره خودرو برخورد کند جرقه ائی تولید نگردد.
  • درزمان بستن باطری نیز برای جلوگیری از این حادثه باید در ابتدا بست قطب مثبت بسته شود و در نهایت بست قطب منفی نصب گردد.
  • برای باز کردن تحت هیچ شرایطی از ضربه برای جداکردن بست از قطب باطری استفاده نکنید.چراکه باعث قطع اتصالات داخل خانه های باطری و هم چنین ریزش خانه های ان می گردد.
  • برای جدا کردن تا حد امکان پیچ بست را کاملا باز کرده و سپس با حرکت ارام ;بست را به سمت چپ ویا راست بچرخانید تا ازاد گردد.
  • برای جلوگیری از می توان روی بست را با گریس و یا مایع ظرف شوئی بپوشانید.

نکات ایمنی در تعویض بست باتری خودرو

چرا باید نحوه تعویض سر باتری ماشین را بدانیم؟

تعویض بست باطری ماشین

یکی از سوالاتی که معمولا در ذهن افراد در مورد باطری خودرو وجود دارد، نحوه برخورد با آن هنگام ترک طولانی مدت است. یعنی شما برای یک مدت زمان نسبتا طولانی، از خودرو هیچ استفاده‌ای نمی‌کنید و حتی آنرا استارت هم نمی‌زنید. اگر جزء آن دسته از افراد هستید که به‌طور متوسط در سال چند ماه خودروی خود را بدون استفاده رها کرده و به ماموریت یا مسافرت می‌روید، باید نسبت به باتری آن حساس باشید.

طریقه بستن بست باطری

به‌طور کلی کارشناسان و متخصاصان خودرو اعتقاد دارند که بدون استفاده ماندن باطری، از عمر مفید آن می‌کاهد. بعد از مدت زمان کوتاهی، اگر باطری ماشین بدون استفاده باقی بماند، شارژ آن تخلیه شده و هنگام استفاده مجدد با مشکل مواجه می‌شوید که به اصطلاح گفته می‌شود باطری ماشین خوابیده!

پاگر بنا به دلایلی به مدت چند ماه، مثلا بیش از 4 ماه، از خودروی خود دور هستید و حتی امکان استارت زدن چند روز یه بار آن هم برای شما فراهم نیست، بهترین و مطمئن‌ترین کار این است که اتصال باطری را با خودروی خود کاملا قطع کرده و بعد از بازگشت، آن را شارژ کنید.

باتری ماشین یک باتری قابل شارژ است که برق مورد نیاز برای ماشین را فراهم می کند. اگر لازم است برای انجام تعمیرات، نسبت به قطع اتصال باتری ماشین خودتان اقدام کنید؛ این مقاله به شما کمک می کند تا با نکات لازم و نحوه انجام این کار آشنا شوید.

موارد مورد نیاز تعویض سر باطری

باز کردن بست سر باطری

  • ست آچار- سوکت
  • ابزار بلند کننده طول آچار
  • عینک محافظ
  • دستکش کار عایق بندی شده
  • مسواک کهنه
  • ظرف کوچک
  • جوش شیرین
  • آب
  • بند برای بستن کابل ها

در کیان باتری با توجه به خرید باتری قبلی شما و ارسال و نصب رایگان، بسیار به صرفه می شود!

مراحل برداشتن سر باطری ماشین

برداشتن سر باطری ماشین

قبل از این که باتری را جدا کنید نکات ایمنی لازم را رعایت کنید.

  • باتری ماشین علاوه بر داشتن برقی که می تواند کشنده باشد حاوی یکسری مواد اسیدی است که می توانند گازهای قابل اشتعال ایجاد کنند. بنابراین قبل از جداکردن و برداشتن باتری ماشین این مراحل را انجام دهید.
  • ماشین را خاموش کنید.
  • برای محافظت از چشم ها و دستهایتان دستکش پوشیده و عینک ایمنی به چشم بزنید.
  • قبل از شروع کار همه جواهرات تان بخصوص حلقه و گردنبند را در آورید.

قطب منفی را بالای باتری ماشین پیدا کنید.

معمولا این قطب یک پوشش سیاه رنگ دارد یا ممکن است بجای آن روی خود باتری کنار رابط، علامت منفی باشد. قطب مثبت هم معمولا روکشی قرمز دارد یا کنار رابط این قطب روی خود باتری علامت بعلاوه دیده می شود.

اندازه سوکتی را که برای باز کردن پیچ قطب منفی لازم دارید مشخص کنید.

روش تعویض سر باطری

در هنگام قطع اتصال باتری همیشه باید اول روی قطب منفی و بعد روی قطب مثبت کار کنید.

یک سوکت از جعبه ابزار برداشته و نزدیک قطب منفی باتری برده و بصورت تقریبی و چشمی اندازه سوکت لازم برای باز کردن پیچ را مشخص کنید.

سوکت انتخابی را روی آچار بگذارید. ممکن است برای رسیدن آچار به پیچ نیاز به استفاده از ابزار مخصوص برای بلند کردن طول آچار باشد.

آچار را روی سرپیچ قطب منفی گذاشته و عکس جهت حرکت عقربه های ساعت (به خاطر بسپارید: حرکت به سمت راست پیچ را محکم تر و چرخاندن به چپ آن را شل تر می کند) بچرخانید. برای باز کردن پیچ نیاز به چرخش کمی است.

پس از باز کردن پیچِ قطب منفی، سیم منفی را از باتری بکشید. سیم را جایی قرار دهید که حین انجام کار با باتری تماس پیدا نکند.

اگر کابل محکم به باتری وصل شده نیاز به یک ابزار خاص برای جدا کردن کابل از قطب منفی باتری است. می توانید این ابزار را از مکانیکی یا فروشنده های لوازم جانبی تهیه کنید.

استفاده از مطالب مجله امداد باتری غلامی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام امداد باتری غلامی و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین امداد باتری غلامی تعلق دارد.

ارزان نمی فروشیم به قیمت می فروشیم. اما خدمات گارانتی داریم حتی باطری هایی که از سایر فروشگاه ها خرید کرده اید. چگونگی تعویض سر باتری خودرو، یکی از مواردی است که یادگیری آن برای تمامی رانندگان امری ضروری است. زیرا بست های باتری وظیفه دارند که جریان الکتریکی را از  به مصرف کننده ها برقرار کنند. به همین علت در صورت خرابی، ممکن است احتمال به وجود آمدن مشکلات خطرناک را افزاش دهند؛ بنابراین  به طور مداوم باید بررسی شوند و از عدم شل بودن و خرابی آن ها اطمینان حاصل کرد.

طریقه عوض کردن سر باتری ماشین

برای شروع کار شما به یک ست آچار- سوکت، ابزاری برای بلند کردن طول آچار، عینک محافظف دستکش کاری که عایق بندی شده، مسواک کهنه، یک ظرف کوچک، جوش شیرین، آب و بند برای بستن کابل ها احتیاج دارید.

مراحل کار :

قبل از شروع کار، نکات ایمنی لازم را رعایت کنید. همچنین در نظر داشته باشید که باتری ماشین علاوه بر داشتن جریان برق کشنده، دارای مواد اسیدی است که توانایی دارند گازهای قابل اشتعالی تولید کنند. به همین علت قبل از شروع کار و جداکردن و برداشتن باتری ماشین، مراحل ذکر شده در زیر را انجام دهید.

در ابتدا ماشین را خاموش کرده و برای محافظت از چشم ها و دست های خود دستکش عایق بندی شده را بپوشید و عینک ایمنی را نیز به چشم بزنید. همچنین تمامی جواهرات خود مخصوصا حلقه و گردنبند را در آورید.

به دنبال قطب منفی در بالای باتری باشید. معمولا این قطب دارای یک پوشش سیاه رنگ است؛ البته ممکن است به جای توجه به رنگ روی خود باتری و کنار رابط، علامت منفی وجود داشته باشد. قطب مثبت هم اغلب روکشی قرمز رنگ داشته در غیر این صورت کنار رابط این قطب بر باتری علامت مثبت دیده می شود.

سپس اندازه سوکتی را که برای باز کردن پیچ های قطب منفی باتری احتیاج دارید، مشخص کنید.

در نظر داشته باشید که هنگام قطع کردن اتصال باتری حتما باید اول روی قطب منفی باتری و بعد از آن روی قطب مثبت کار کنید.

برای ادامه کار، یک سوکت از جعبه بردارید و نزدیک قطب منفی باتری ببرید و به صورت تقریبی و چشمی اندازه سوکت لازم برای باز کردن پیچ را پیدا کنید.

سوکتی را که انتخاب کردید را روی آچار قرار دهید. البته ممکن است برای رسیدن آچار به پیچ مورد نیاز به استفاده از ابزار مخصوص برای بلند کردن طول آچار احتیاج داشته باشید.

آچار را بر روی سرپیچ قطب منفی گذاشته و در جهت خلاف حرکت عقربه های ساعت بچرخانید. همچنین می توانید به خاطر بسپارید که حرکت دادن به سمت راست پیچ را محکم تر می کند و چرخاندن  پیچ به سمت چپ آن را شل تر می کند.

پس از این که توانستید پیچِ قطب منفی را باز کنید، سیم منفی را از باتری جدا کنید. سپس سیم را در محلی قرار دهید که حین انجام کارو تعویض به هیچ عنوان با باتری تماس پیدا نکند.

اگر کابل قطب منفی خیلی محکم به باتری وصل شده است، شما به یک ابزار خاص برای جدا کردن کابل  نیاز دارید که می توانید این ابزار را از مکانیکی ها یا فروشگاه های لوازم جانبی تهیه کنید. پس از جدسازی کابل همین کار را برای جدا کردن قطب مثبت انجام دهید.

پس از جدا سازی کابل از قطب مثبت باتری مراقب باشید که این کابل با هیچ کدام از قطعات فلزی ماشین تماسی پیدا نکند. چرا که درون این سیم مقداری جریان برق وجود دارد و در صورتی که با یک جسم به جنس فلز تماس پیدا کند به مدارات داخلی خودرو آسیب وارد می کند.

 

ی به مدارات داخل ماشین آسیب می رساند.

  • نید. کابل­ های باتری را دوباره روی پایه ­های باتری قرار دهید. ابتدا با سمت مثبت شروع کنید. آنها را با آچار یا سوکت 10 میلی متری محکم کنید، گیره­ های جدید برای مدتی دوام می آورند.

فرید رحمانی ۱۳ مرداد ۱۴۰۲

 

نمایش بیشتر

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا