کسب و کار محلیمجله عمومی

نحوه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک بدون دستگاه

با تعویض منظم روغن گیربکس شما از این قطعه حیاتی وسیله نقلیه خود در برابر سایش و پارگی محافظت می کنید.آموزش تعویض روغن گیربکس و فیلترها نسبتاً ساده است، به خصوص اگر با فرآیند تعویض روغن خودرو آشنا باشید. با این حال، این یک وظیفه مهم بر عهده مالک خودرو است که اغلب نادیده گرفته می شود، بنابراین ضروری است که نحوه تعویض روغن گیربکس را فراگیرید.

How to change automatic transmission oil without a device

اما ممکن است بپرسید چه زمانی باید روغن گیربکس اتوماتیک را تعویض کنیم؟ نشانه های کم بودن روغن و تعمیر گیربکس اتوماتیک چیست؟ چرا جعبه دنده به روغن نیاز دارد و … .پیشنهاد می کنیم تا انتها با ما همراه باشید تا به این سوالات شما پاسخ داده و نحوه تعویض روغن گیربکس دنده اتومات را آموزش دهیم.

روغن گیربکس چیست؟

روغن گیربکس یکی دیگر از مایعات حیاتی وسیله نقلیه است که وظیفه روانکاری قطعات متحرک داخل گیربکس را به عهده دارد. این روغن با روانکاری بخش هایی از پیشرانه از جمله گیربکس، دیفرانسیل، کلاچ و … سبب بهبود عملکرد آن ها به طور منظم در کنار یکدیگر می شود.

بدون روغن کاری مناسب، در اثر اصطکاک ایجاد شده و افزایش دما، قطعات آسیب جدی دیده و از طول عمر آن ها کاسته می شود. اگر طرح  را انتخاب کرده اید، لازم است تا با سنجش سطح روغن در گیربکس اتوماتیک از مناسب بودن میزان آن اطمینان یابید. علاوه بر این، روغن گیربکس در گیربکس های اتومات، به منظور خنک کاری و انتقال نیروی موتور به جعبه دنده مورد استفاده قرار می گیرد.

مهم نیست که شرکت در طرح را انتخاب می کنید و یا به سراغ خرید یک خودروی خارجی می روید، اگر روغن گیربکس را در فواصل زمانی توصیه شده تعویض نکنید، این مایع کثیف شده و کارایی خود را به عنوان روان کننده از دست می دهد. این باعث افزایش اصطکاک، گرما و سایش و پارگی در گیربکس می شود که عواقب زیان باری را برای خودروی شما به دنبال دارد.

زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

زمان تعویض روغن گیربکس بسته به نوع گیربکس و البته مدل خودرو متفاوت است. آنچه که بیشتر خودروسازان بر سر آن توافق دارند، تعویض روغن گیربکس های دستی در فواصل زمانی بین 50 الی 100 هزار کیلومتر و بهترین زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک، پس از طی کردن مسافت 100 الی 160 هزار کیلومتر است.

بنابراین اگر طرح و یا مدل های خارجی را انتخاب می کنید، همواره توصیه می شود برای اطلاع دقیق از این میزان، حتما دفترچه راهنمای وسیله نقلیه را مطالعه کنید تا تخمینی از فاصله زمانی تعویض مایع گیربکس مناسب برای خودروی خود بدست آورید.

همچنین در خصوص نحوه سنجش سطح روغن گیربکس می توانید کاپوت خودرو را باز کرده و به دنبال میله گیربکس با دسته قرمز رنگ بگردید تا سطح مایع گیربکس را در خودرو بررسی کنید. اگر مایع گیربکس تمیز به نظر می رسد، اما سطح آن پایین است، ممکن است فقط نیاز به اضافه کردن مایع به سیستم داشته باشید، اما اگر این روغن تغییر رنگ داده است، بهتر است آن را با یک مایع جدید جایگزین کنید.

اینگونه پس از شرکت در طرح و خرید مدل دلخواه، می توانید بیشترین مراقبت را از آن داشته باشید. در ادامه بهترین زمان تعویض روغن گیربکس برای چند خودرو ذکر شده است:

  • زمان تعویض روغن گیربکس ۲۰۷ اتومات: 100 الی 150 هزار کیلومتر
  • زمان تعویض روغن گیربکس cvtکیا سراتو: 40 الی 50 هزار کیلومتر
  • زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک جک جی 5: 50 الی 60 هزار کیلومتر
  • زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک ساندرو: 50 الی 100 هزار کیلومتر
  • زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک برلیانس h330: 40 الی 60 هزار کیلومتر
  • زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک سراتو: 50 الی 60 هزار کیلومتر

نحوه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک بدون دستگاه

تعویض روغن گیربکس کار خیلی سختی نیست و اگر کمی تجربه و مهارت داشته باشید، می توانید خود این کار را انجام دهید. این اقدام به دو روش دستی و یا با استفاده از دستگاه صورت می گیرد که اکنون به آموزش نحوه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک بدون دستگاه خواهیم پرداخت. بنابراین چه را انتخاب کنید و چه به سراغ خرید یک مدل داخلی اتومات بروید، لازم است تا مطابق یکی از روش های زیر عمل نمایید:

مرحله 1

در اولین گام باید وسیله نقلیه خود را در سطحی صاف و هموار پارک کنید. بهتر است ابتدا اجازه دهید ماشین برای چند دقیقه و به صورت درجا کار کند، سپس آن را خاموش نمایید.

مرحله 2

اکنون به وسیله جک خودرو را بالا برده و یا خود در گودالی قرار بگیرید. پیچ های سینی گیربکس را باز کنید و اجازه دهید روغن گیربکس قدیمی تخلیه شود. یک سطل بزرگ زیر آن قرار دهید تا روغن روی زمین ریخته نشود.

مرحله 3

حال تمامی قسمت های آلوده را با استفاده از محلول شوینده شسته و آن را به وسیله یک پارچه تمیز خشک کنید.

مرحله 4

اغلب نیاز است در هنگام تعویض روغن گیربکس اتوماتیک، فیلتر را نیز عوض کنید. پس از تعویض فیلتر، واشر سیمی گیربکس را هم عوض کرده و از جا افتادن درست آن مطمئن شوید.

مرحله 5

اکنون لازم است تا سینی گیربکس را بسته و آن را به همان حالت قبلی خود باز گردانید.

مرحله 6

در آخرین مرحله تنها کافیست با استفاده از بهترین روغن گیربکس اتوماتیک، مخزن روغن گیربکس را پر کنید. توجه داشته باشید که میزان مناسب این روغن بسته به نوع وسیله نقلیه ممکن است متفاوت باشد و میزان استاندارد آن در دفترچه راهنمای وسیله نقلیه ذکر شده است.

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک با دستگاه

اما دیگر روش موجود، تعویض روغن گیربکس اتوماتیک با دستگاه است که بیشتر توسط تعمیرگاه های تخصصی انجام می شود. مراحل انجام این کار به سادگی انجام می شود به شرح زیر است:

  • ابتدا شلنگ های رفت و برگشت گیربکس به شلنگ های دستگاه متصل می شوند. (برای آنکه مطمئن شوید اتصال به طور صحیح برقرار شده است، خودرو را در وضعیت سوئیچ باز قرار دهید. اگر آمپر بالا نیامد، یعنی اتصال درست است)
  • در مرحله بعد، نوع خودروی خود را از منوی دستگاه انتخاب کنید.
  • دو تصویر خواهید دید. یکی از آن ها به همراه کلمه USED است که به روغن قدیمی و یا روغن موجود در خودرو اشاره دارد. در زیر تصویر دیگر کلمه NEW نوشته است که نشان دهنده روغن جدید است.
  • حال تنها کافیست گزینه اتوماتیک را انتخاب کنید تا روغن قدیمی به طور کامل با روغن جدید جایگزین شود.

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک با دستگاه بهتر است یا دستی؟

همانطور که مطالعه کردید، در این محتوا سعی کردیم به بیان نحوه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک به دو روش دستی و اتوماتیک بپردازیم. اما سوالی که در این قسمت مطرح می شود این است که از بین دو روش مذکور، بهترین روش تعویض روغن گیربکس اتومات کدام است؟

تعویض روغن گیربکس با استفاده از دستگاه به دلایلی چون بهبود عملکرد موتور، بالا بردن شتاب وسیله نقلیه، جلوگیری از آسیب به گیربکس، کاهش مصرف سوخت، از بین بردن تمامی ذرات گرد و غبار و نرم شدن دنده بسیار محبوب شده و سبب شده تا این روش به عنوان روشی بهتر در مقایسه با تعویض روغن به صورت دستی شناخته شود.البته بدیهی است که استفاده از دستگاه در مقایسه با روش دستی، هزینه بیشتری دارد که همین مورد عده ای را از تعویض روغن با استفاده از دستگاه منصرف کرده است.

زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

پیش از بررسی نحوه تعویض روغن گیربکس، در این مورد بحث می‌کنیم که باید چه زمانی نسبت به تعویض روغن گیربکس اتوماتیک اقدام شود؟ گیربکس‌های اتومات به دلیل دمای کاری بالاتری که ایجاد می‌کنند و همچنین قطعات بیشتر و پیچیده‌تری که در آن‌ها به کار رفته است، نیازمند روغنکاری بسیار دقیق و مناسب هستند. بنابراین در همین ابتدا باید گفت که اگر خودرویی با گیربکس اتومات در اختیار دارید، باید حتما نسبت به زمان تعویض روغن آن حساس باشید.

اما این زمان دقیقا چه زمانی است؟ معمولا در تمام دفترچه‌های راهنمای خودروها، زمان مناسب برای تعویض روغن گیربکس خودرو اعلام شده است که می‌توانید به مراجعه به این منبع به صورت دقیق از این زمان مطلع شوید. اما آیا همواره باید مطابق با این زمان اقدام به تعویض روغن گیربکس کرد؟ خیر؛ در بسیاری از شرایط همچون فرسودگی زیاد قطعات داخلی گیربکس یا شرایط آب و هوایی و نوع رانندگی، ممکن است روغن در زمان کمتری نیاز به تعویض داشته باشد.

در این حالت پیشنهاد می‌شود که حتما بازرسی‌های مرتبی از خودرو خود داشته باشید که بتوانید از زمان دقیق تعویض روغن گیربکس مطلع شوید. همچنین جهت تعمیر دیگر کبخش های خودرو می توانید به مراجعه فرمایید. در ادامه به معرفی هر دو روش تعویض روغن با دستگاه و بدون دستگاه پرداخته می‌شود.

چگونگی تعویض روغن گیربکس اتوماتیک و ماشین ال نود

برای تعویض روغن گیربکس ال نود  و روغن اتومانیک بدون دستگاه، در ابتدا باید ماشین را روشن کرده و به صورت درجا تا چند دقیقه نگه دارید. بعد از خاموش کردن ماشین، نیاز است که به وسیله جک ماشین بالا آورده شود یا فرد با استفاده از گودال به زیر ماشین مد نظر برود. شما باید سطح و پارچه‌ای تمیز را در اختیار داشته باشید و با باز کردن پیچ‌های سینی گیربکس، به طور آهسته اقدام به خالی کردن روغن آن کنید. کم کم تمامی پیچ‌های گیربکس را باز کرده و با دستمال نیز بخش‌های آلوده را به خوبی پاک کنید.

در ادامه باید فیلتر گیربکس را نیز تعویض کرده و واشر سیمی جدید را نیز در جای مناسب آن قرار دهید. در انتها باید سینی گیربکس را در جای خود قرار دهید و سپس میزان دقیقی از روغن گیربکس را در محفظه بریزید.سپس با روشن کردن ماشین، مجدد به زیر ماشین برگشته و از عدم نشتی روغن گیربکس مطمئن شوید.

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک با کمک دستگاه

حال برای مقایسه بهتر این دو روش، به بررسی روش تعویض روغن گیربکس اتوماتیک با کمک دستگاه می‌پردازیم. در روش دوم باید با استفاده از یکی از دستگاه‌های زیادی که در بازار وجود دارند، اقدام به تعویض روغن کنید. ابتدا شلنگ‌های رفت و برگشتی مربوط به گیربکس به طور کامل به شلنگ‌های دستگاه وصل می‌شوند. در این حالت برای اطمینان از اتصال صحیح، خودرو در در وضعیت سوئیچ باز قرار داده و اگر آمپر آن بالا نیامد، به معنی درستی اتصال خواهد بود. حال در منوی خود دستگاه، باید به دنبال مدل دقیق خودرویی بود که قصد تعویض روغن گیربکس آن را دارید.

روی دستگاه د. تصویر مخزن مشاهده می‌شود؛ روی یکی روغن استفاده شده درج شده که به معنی روغنی است که درون گیربکس وجود دارد و روی دیگری نام روغن جدید درج شده است. حال با کمک دستگاه تعویض روغن را به صورت اتوماتیک انجام داده و روغن قدیمی به صورت کامل با روغن جدید جایگزین خواهد شد. مراکز تعویض روغن گیربکس اتوماتیک که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت دارند، به هر دو روش این کار را انجام خواهند داد.

توضیحاتی در مورد گیر بکس ال نود

ابتدا باید مشکل گیربکس را تشخیص دهید. آیا مشکل از نقص در گیربکس است یا از سایر اجزای خودرو؟

مطالعه دستورالعمل تعمیر:

مطالعه دقیق دستورالعمل تعمیر گیربکس ال نود می‌تواند به شما کمک کند تا فرآیند تعمیر را درست اجرا کنید.

استفاده از تجهیزات مناسب:

اطمینان حاصل کنید که از ابزارها و تجهیزات مناسب برای تعمیرات استفاده می‌کنید.

مشاوره با تعمیرکاران متخصص:

در صورتی که شما خود تخصص کافی در زمینه تعمیرات خودرو ندارید، بهتر است با تعمیرکاران متخصص مشورت کنید.

استفاده از قطعات اصلی:

در صورت نیاز به تعویض قطعات، از قطعات اصلی و یا قطعات با کیفیت بالا استفاده کنید.

تست و تنظیم:

بعد از تعمیر، گیربکس باید تست شده و به درستی تنظیم شود.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا