کسب و کار محلیمجله عمومی

هزینه دریافت کیملیک ترکیه چقدر است و تمدید آن چگونه است؟

کارت کیملیک ترکیه (kimlik card) چیست؟

به کارت تشخیص هویت در کشور ترکیه کارت کیملیک (Tc kimlik kartı) گفته می‌شود. کارکرد این کارت همانند کارت ملی در ایران است. بر روی این کارت‌ها یک شماره 11 رقمی وجود دارد که به آن کیملیک نوماراسی یا شماره کیملیک می‌گویند و کارکردی مانند کد ملی در ایران دارد. این شماره برای کارت اقامت اتباع خارجی با عدد 99 شروع می‌شود. هزینه کیملیک ترکیه را می توانید در ادامه مقاله مشاهده کنید. بر روی کارت اقامت، شماره کیملیک، نام و نام‌خانوادگی، تاریخ تولد، ملیت، نام پدر و مادر، تاریخ اعتبار، شهر محل سکونت و دلیل اقامت نوشته شده است.

به عبارت دیگر کارت کیملیک یا کارت اقامت نشان دهنده هویت، مشخصات شخصی، مدت اعتبار اقامت و سکونت شما در این کشور می باشد. اگر قصد اقامت بیش از 3 ماه را دارید باید نسبت به اخذ کارت کیملیک ترکیه اقدام نمایید. جالب است بدانید کیملیک در زبان ترکی به معنای هویت بوده و همانند کارت ملی یا کارت شناسایی ایرانیان می باشد.

تمامی اطلاعات شخصی اعم از نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، ملیت، نوع اقامت و … بر روی کیملیک کارت ذکر شده و یک شماره سریال 11 رقمی بر روی کارت درج شده که شماره کیملیک نامیده می شود. در برخی از کارت های کیملیک این شماره سریال با پیش شماره 99 شروع شده که عدد 99  T.C (شماره فرد) می باشد. شما برای انجام امور و خدمات دولتی و الکترونیکی در این کشور به شماره 11 رقمی کیملیک نیاز دارید. لازم به ذکر است با اخذ کارت کیملیک، شهروند این کشور محسوب نمی شوید. اخذ کیملیک کارت صرفا به این معناست که شما مقیم کشور ترکیه هستید و به صورت موقت یا دائم در این کشور اقامت دارید.

توجه داشته باشید!

در صورت اخذ نکردن کارت کیملیک، و تمدید کارت کیملیک ترکیه و شناسایی شما توسط پلیس، از ترکیه دیپورت خواهید شد و یا در هنگام خارج شدن از ترکیه، باید به ازای روزهایی که بدون داشتن اقامت در ترکیه اقامت داشته‌اید، جریمه پرداخت کنید.

شرایط دریافت کارت کیملیک ترکیه

برای دریافت کارت کیملیک باید یکی از شرایط زیر را دارا باشید:

  • اجاره کردن خانه جهت دریافت
  • خرید ملک مسکونی
  • پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه جهت دریافت اقامت دانشجویی
  • سرمایه‌گذاری در ترکیه
  • ازدواج با یک شخص ترک
  • داشتن پیشنهاد کاری معتبر در کشور ترکیه

مزایای کارت کیملیک

از مزایای کارت اقامت ترکیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افتتاح حساب بانکی
  • به نام کردن قبوض آب، برق و گاز منزل مسکونی
  • دریافت اشتراک اینترنت خانگی
  • ثبت نام در مدارس برای افراد زیر 18 سال
  • ورود و خروج بدون محدودیت به کشور ترکیه
  • تبدیل و یا اخذ گواهینامه ترک
  • شرکت در کلاس‌ها و دوره‌های رایگان ایسمک (موسسه‌های آموزشی رایگان شهرداری)
  • دریافت سریع و راحت ویزای شینگن
  • بهره‌مندی از پزشک رایگان خانواده

مدارک مورد نیاز برای کیملیک ترکیه

مدارک لازم برای دریافت کیملیک عبارت است از:

  • پاسپورت معتبر (مدت زمان اعتبار پاسپورت حداقل 5 ماه باشد)
  • عکس پرسنلی زمینه سفید 4*6 (نسخه دیجیتال)
  • بیمه سلامت ترکیه
  • شماره تلفن همراه و آدرس ترکیه
  • اجاره‌نامه نوتر شده
  • فتوکپی سند خانه اجاره شده
  • برگه تثبیت آدرس (نوماراتاژ)
  • گواهی ولادت برای افراد زیر 18 سال
  • قبض پرداختی (هزینه صدور کارت و حق خاک)

هزینه دریافت کیملیک ترکیه

هزینه دریافت کارت کیملیک، شامل سه بخش می‌شود. بخش اول، هزینه بیمه که با توجه به سن افراد و یکساله یا دوساله بودن بیمه‌نامه متغیر است. بخش دوم، حق صدور کارت معادل 160 لیر و ثابت است. بخش سوم، هزینه حق خاک که برای کیملیک یکساله 80 دلار و برای کیملیک دوساله 140 دلار است. حق خاک برای افراد زیر 18 سال، در اقامت یکساله و دوساله به صورت نیم بها محاسبه می‌شود.

پیگیری کارت کیملیک

برای پیگیری کارت اقامت ترکیه، بعد از تحویل مدارک در روز راندوو، با مراجعه به سایت رسمی اقامت، می‌توانید از وضعیت پرونده اقامتتان خبردار شوید. همچنین در صورتی که مدارک شما ناقص باشد، و یا پرونده شما رد و یا تایید شود، در این سایت اطلاع‌رسانی خواهد شد. برای پیگیری کارت کیملیک، کافی است اطلاعات خود را در سایت وارد کنید تا نتیجه را به شما اعلام کند.

چه زمانی اقدام به پیگیری حضوری کارت کیملیک کنیم؟

در صورتی که بعد از 30 روز از تحویل مدارک به اداره مهاجرت (اداره گوچ)، پیام تایید درخواست اقامت برایتان ارسال نشده باشد، و در سایت اداره مهاجرت نیز نتیجه آن ثبت نشده باشد، می‌توانید به صورت حضوری به همان اداره مراجعه کنید. در هنگام مراجعه باید پاسپورت و برگه‌ای که در روز تحویل مدارک به شما داده‌اند را همراه داشته باشید.

مدت زمان صدور کارت کیملیک

بعد از تایید شدن درخواست اقامت، با توجه به شهر محل سکونت، ارسال کارت بین یک هفته تا یک ماه زمان خواهد برد. در بیشتر اوقات بارکد پست برای شما ارسال نمی‌شود و در نتیجه نمی‌توانید از طریق سایت اداره پست وضعیت کارت خود را پیگیری کنید.

نحوه ارسال کارت اقامت ترکیه

کارتهای صادر شده از طریق شرکت پست ترکیه PTT به آدرس منزل شما فرستاده می‌شود. در صورتی که در منزل حضور نداشته باشید یا پستچی آدرس شما را پیدا نکند، باید به نزدیک‌ترین شعبه PTT منزلتان، با به همراه داشتن پاسپورت مراجعه و کارت خود را دریافت کنید. بعد از دریافت کارت، باید اقدام به ثبت آدرس محل سکونتتان در کنید.

 انواع کارت اقامت ترکیه

کارتهای اقامت در ترکیه به پنج گروه تقسیم می‌شوند. کارتهای اقامت موقت، کارت اقامت دائم، کارت اقامت دانشجویی، کارت اقامت خانوادگی و کارت اجازه کار. کارتهای اقامت موقت، دانشجویی و خانوادگی از لحاظ ظاهری به یک شکل هستند. تنها فرق آنها ذکر شدن دلیل دریافت اقامت است که در پشت کارت نوشته می‌شود. در ادامه انواع کارت کیملیک ترکیه را معرفی خواهیم کرد.

کارتهایی هستند به رنگ صورتی، و برای کسانی که اقامت توریستی، اقامت از طریق خرید ملک، اقامت از طریق ثبت شرکت، اقامت درمانی، اقامت تحقیقاتی و اقامت از طریق آموزش زبان ترکی را دریافت کرده‌اند صادر می‌شود.

کارت طوسی رنگ برای کسانی است که به مدت هشت سال، و بطور مداوم در ترکیه اقامت داشته‌اند. منظور از اقامت مداوم، حضور مداوم شخص در ترکیه نیست، بلکه تمدید مداوم کارت اقامت است.

کارت صورتی رنگی تنها برای دانشجویانی که در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه، که به صورت روزانه و یا شبانه در حال تحصیل هستند صادر می‌شود. این کارت به دانشجویان رشته‌های پیام نور تعلق نمی‌گیرد. نکته مهم این است که به اقامت دانشجویی به اشتباه، اقامت تحصیلی هم می‌گویند. اشتباه بودن آن به این دلیل است که این نوع کارت اقامت، تنها برای دانشجویان دانشگاه‌ها است و نه برای دانش‌آموزان مقاطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان.

کارت آبی رنگ برای افرادی که توانسته‌اند در ترکیه مجوز کار دریافت کنند صادر می‌شود. مدت اعتبار آن به طور معمول شش‌ماهه و یا یکساله است. این مجوز فقط مختص به کار کردن در شرکتی است که شما از طریق آن موفق به دریافت کارت اجازه کار شده‌اید. افرادی که اجازه کار دریافت کرده‌اند، نیازی به تمدید کارت اقامت ندارند.

کارت فیروزه‌ای رنگ یا کارت تورکوآز نشان‌دهنده اقامت دائم ترکیه است. مهمترین ویژگی این کارت دارا بودن اجازه کار، همزمان با اجازه اقامت است. برای دریافت اجازه کار یا همان چالیشما ایزنی ابتدا باید اقامت معتبر شش‌ماهه داشته باشید. و اجازه کار شما تنها برای شرکتی است که از آن طریق درخواست اجاره کار داده‌اید. اما وقتی که کارت تورکوآز را دریافت می‌کنید، از ابتدا اجازه کار برای هر شرکتی را دارید.

نحوه تمدید کارت اقامت ترکیه

در صورتی که قصد تمدید کارت اقامت را دارید، باید 60 روز مانده به پایان اعتبار کارت کیملیک، برای تمدید آن اقدام کنید. و دوباره همان مراحل دریافت کیملیک را انجام دهید. در مقاله ، شرایط، نحوه دریافت و نکات بسیار مهم تمدید کارت اقامت به خوبی توضیح داده شده است.

گم کردن کارت کیملیک

در صورت گم کردن کارت کیملیک، حتما به اداره مهاجرت شهر خود مراجعه کرده و گم شدن کارت را به آنها اطلاع دهید. آنها با توجه به وضعیت اقامتی شما، راهنمایی‌های لازم را انجام خواهند داد.

مراحل اخذ کیملیک کارت ترکیه

بهتر است بدانید جهت اخذ کارت کیملیک باید در این کشور حضور داشته باشید. مجله مهاجرت تمامی مراحل گرفتن کیملیک ترکیه را به صورت گام به گام برای شما عزیزان بیان کرده تا به صورت قانونی و بدون دغدغه موفق به اخذ کارت اقامت ترکیه شوید.

مرحله اول: خرید بیمه درمانی

لازم به ذکر است تمامی متقاضیان که قصد اقامت در این کشور را دارند باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند. خرید بیمه درمانی به راحتی امکان پذیر بوده و شما باید ابتدا نسبت به خرید بیمه اقدام نمایید. هنگام تکمیل فرم درخواست کیملیک (فرم راندوو) باید اطلاعات بیمه خود را وارد کنید.

مرحله دوم: تکمیل فرم درخواست کیملیک و تعیین روز مصاحبه

در مرحله دوم باید به صفحه مربوط به مراجعه کرده و فرم های درخواستی را تکمیل نمایید. لازم به ذکر است باید قسمت شغل را خالی بگذارید زیرا شما مجوز کار ندارید (در این پر کردن قیمت شغل ممکن است درخواست شما ریجکت شود) بعد از تکمیل کردن فرم درخواست کیملیک ترکیه، تاریخ روز مصاحبه به شما اعلام میگردد.

مرحله سوم: دریافت کد مالیاتی

یکی از مهمترین مراحل اخذ کارت کیملیک، دریافت کد مالیاتی (شماره سریال 11 رقمی) می باشد. شما برای افتتاح حساب بانکی یا انجام امور مالی و اداری به کد مالیاتی نیاز دارید. دریافت کد مالیاتی یا ورگی نومرسی برای متقاضیان الزامیست زیرا در روز مصاحبه به این کد احتیاج دارید. با مراجعه به اداره مالیات میتوانید این کد را بدون هیچ هزینه ای دریافت کنید.

مرحله چهارم: نوتر کردن اسناد

دفاتر نوتر همانند دفاتر ثبت اسناد رسمی در ایران بوده؛ در صورت اجاره ملک باید مدارک و اسناد خود را نوتر کنید. (به عبارت دیگر اجاره نامه شما باید توسط دفاتر نوتر مهر شود)

مرحله پنجم: پرداخت هزینه کیملیک کارت

شما در این مرحله باید هزینه های کارت کیملیک را بپردازید سپس رسید پرداخت هزینه ها را به مدارکتان اضافه کنید. هزینه گرفتن کارت کیملیک شامل پرداخت حق خاک، صدور کارت و … می باشد که در ادامه به بررسی هزینه گرفتن کیملیک ترکیه می پردازیم.

مرحله ششم : شرکت در جلسه مصاحبه اقامت

حال در روز مصاحبه با به همراه داشتن مدارک مورد نیاز به اداره مهاجرت مراجعه کنید. در صورت بررسی و تاییدیه مدارک، از اداره مهاجرت رسید تاییدیه دریافت می کنید. بعد از گذشت 10 الی 90 روز نتیجه نهایی به ایمیلتان ارسال می گردد. در صورت پاسخ مثبت اداره مهاجرت جهت ارسال کارت کیملیک منتظر بمانید.

سوالات متداول در زمینه کیملیک ترکیه

کارت کیملیک ترکیه چیست؟

به کارت شناسایی افراد در کشور ترکیه کارت کیملیک یا کارت اقامت گفته می‌شود.

مدت زمان صدور کارت کارت اقامت چقدر است؟

در صورت تایید پرونده اقامتی، حداکثر تا یک ماه باید کارت کیملیک برای شما ارسال شود.

چگونه برای درخواست کارت کیملیک ترکیه اقدام کنیم؟

با مراجعه به سایت اقامت باید را پر کرده و سپس طبق مراحل گفته شده در همین مقاله پیش بروید.

چطور متوجه تایید و یا رد درخواست کیملیک شده و آن را پیگیری کنیم؟

با مراجعه به بخش پیگیری سایت اقامت ترکیه که لینک آن را در مقاله قرار داده‌ایم، می‌توانید وضعیت درخواستتان را پیگیری کنید.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا