مجله علمی و پزشکیکسب و کار محلی

شبکه PAN یا شبکه شخصی چیست؟

شبکه شخصی (PAN) یک شبکه داده است که دستگاه‌های الکترونیکی را در محدوده مستقیم کاربر به هم متصل می‌کند. برد شبکه برای یک شبکه شخصی کلاً 10 متر است. تمامی اینها نیاز به پشتیبانی و نگهداری شبکه دارند. دستگاه‌های متصل به هم ممکن است شامل تلفن‌های همراه، لپ ‌تاپ، رایانه، رایانه‌های شخصی، چاپگر، صفحه‌ کلید و سایر دستگاه‌های سرگرمی مانند کنسول‌های بازی، بلندگوها یا ابزارهای پوشیدنی متعلق به کاربر باشند.

یک شبکه شخصیمی‌تواند دستگاه‌ها را با یا بدون سیم متصل کند. چنین شبکه‌ همچنین می‌تواند به اینترنت یا شبکه‌های دیگر متصل شود. یک شبکه شخصی، یک محیط کاربری واحد برای اتصال چندین دستگاه را فراهم می‌کند. این نوع شبکه به دلیل عملکرد استثنایی از نظر کارایی و انعطاف پذیری در ادارات، منازل و سایر مناطق کوچک شبکه کاملاً کاربردی است.

این یک سیستم شبکه کم هزینه‌ای است که ارتباطات در منطقه کوچک را تسهیل می‌بخشد و عمدتاً دستگاه‌های شخصی را پوشش می‌دهد. یک شبکه شخصی اغلب برای اشتراک ‌گذاری منابع و ارتباط بین دستگاه‌هایی مانند ماوس و صفحه‌ کلید بی‌سیم، کنترل تلویزیون، تلفن‌های هوشمند، کنسول‌های بازی، بلوتوث، USB بی‌سیم، چاپگرهای بی‌سیم و سایر تنظیم می‌شود.

انواع شبکه شخصی

یک شبکه شبکه شخصی ممکن است بی سیم یا سیمی باشد. USB و FireWire اغلب برای اتصال یک شبکه شخصی سیمی مورد نیاز هستند. از طرف دیگر، شبکه شخصی اغلب از بلوتوث یا در برخی موارد از اتصالات مادون قرمز استفاده می‌کند. در تئوری، یک شبکه شخصی ممکن است از دستگاه‌های کوچک، پوشیدنی یا تعبیه ‌شده ای تشکیل شده باشد که در صورت تماس با دستگاه‌های بی‌سیم دیگر، با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند.

شبکه شخصی سیمی

شبکه‌های شخصی که از طریق سیم متصل می‌شوند، شبکه شخصی سیمی نامیده خواهند شد. چنین شبکه ای از طریق سیم و کابل‌هایی مانند گذرگاه سریال جهانی (USB) یا فایر وایر متصل می‌شود.

شبکه شخصی بی‌سیم

شبکه شخصی بی‌سیم از فناوری بی‌سیم مانند بلوتوث، مادون قرمز، فوق‌ باند و ZigBee برای اتصال دستگاه‌ها استفاده می‌کند. امروزه، بیشتر شبکه شخصی‌هایی که در برنامه‌های روزمره یافت می‌شوند، بی سیم هستند که مبتنی بر اتصال بی سیم با برد نزدیک مانند بلوتوث می‌باشند. محدوده شبکه شخصی بی سیم معمولاً کوچک است، زیرا از پروتکل‌های بی سیم کوتاه برد استفاده می‌کند که کارایی خود را در فواصل بیش از 5 تا 10 متر از دست می‌دهند.

برخی از فناوری‌های مورد استفاده در Wشبکه شخصی‌ها عبارتند از:

  • بلوتوث: بر اساس ایده تعبیه یک تراشه فرستنده گیرنده کم هزینه در هر گجت، به تجهیزات بی سیم اجازه می‌دهد تا به طور کامل بدون نیاز به شروع هیچ اقدامی هماهنگ شوند. تراشه‌ها می‌توانند با فرکانس رادیویی که قبلاً استفاده نشده بود با سرعت 2 مگابیت در ثانیه ارتباط برقرار کنند. هدف کلی بلوتوث، ممکن است به عنوان ارائه اتصال فراگیر بین تجهیزات فناوری شخصی بدون استفاده از سیم‌ کشی مشخص شود.
  • شبکه شخصی با سرعت داده بالا: طبق استاندارد IEEE 802.15 TG3 که در سال 2003 منتشر شد، این فناوری‌ها به قدرت بیشتری (8 dBm) نسبت به تجهیزات معمولی بلوتوث (0 dBm) برای پخش داده‌ها با سرعت 55 مگابیت بر ثانیه و بالاتر از محدوده حداکثر نیاز دارند.
  • شبکه شخصی با توان کم: طبق استاندارد IEEE 802.15 TG4، این فناوری‌ها به ‌ویژه برای سخت ‌افزارهای دستی مفید هستند زیرا مصرف انرژی و هزینه‌های انتقال داده بسیار کمی دارند. برد عملیاتی تا 75 متر بیشتر از برنامه‌های فعلی بلوتوث است. با این حال، سرعت انتقال داده محدود می‌باشد (250 کیلوبیت بر ثانیه).
  • ZigBee: یک فناوری شبکه کامپیوتری با برد کوتاه و کم مصرف است. محصولات ZigBee در ایالات متحده در باندهای بدون مجوز 902 تا 928 مگاهرتز و 2.4 گیگاهرتز کار می‌کنند. این فناوری به گونه‌ای طراحی شده است که ساده ‌تر و ارزان ‌تر از Wشبکه شخصی‌های موجود مانند بلوتوث باشد. اگرچه ZigBee یک پروتکل Wشبکه شخصی است، اما برای برنامه‌های تله متری مانند اتوماسیون ساختمان و خواندن خودکار متر نیز استفاده می‌شود.

برای دریافت خدمات شبکه در تهران ما به شما سایت پیشگامان رایانه را پیشنهاد میکنیم.

کاربردهای شبکه شخصی

یک شبکه شخصی دارای چندین کاربرد است. بیایید سعی کنیم هدف این شبکه را با کمک چند مثال واقعی درک نماییم.

شبکه ناحیه بدن

یک شبکه تلفن همراه که با یک شخص در حال حرکت است، نمونه‌ای از شبکه شخصی می‌باشد. فرد ممکن است بین گوشی هوشمند خود و هدفون بلوتوثش یک اتصال شبکه برقرار کند. شبکه به هر کجا که شخص برود سفر می‌کند. این شبکه ناحیه بدن نامیده می‌شود.

دفتر خانه کوچک

یک دفتر کار خانگی معمولاً با استفاده از یک شبکه کوچک جدا از شبکه خانگی راه اندازی می‌شود. این نوع از Personal Area Network به عنوان یک موجودیت با چندین قطعه تجهیزات متصل به هم برای کارهای روزمره مرتبط با دفتر کار می‌کند.

شبکه آفلاین

در این نوع شبکه‌های شخصی مانند رایانه‌های شخصی، چاپگرها، ذخیره سازی داده‌ها، بلندگوها، ماوس و سایر وسایل بدون اتصال به اینترنت یکپارچه می‌شوند. این تجهیزات برای اتصال، از وای فای، بلوتوث یا سایر فناوری‌های بی سیم استفاده می‌کنند. یک شبکه ارتباطی آفلاین، بین قطعات تجهیزات در یک منطقه کوچک مانند خانه یا دفتر ایجاد می‌شود.

مزایا و معایب شبکه شخصی‌

شبکه‌های شخصی به کاربران این امکان را می‌دهند که چندین قطعه از تجهیزات را برای انتقال آسان و مطمئن داده‌ها به هم متصل کنند. این‌ها جدا از استفاده شخصی، مزایا و کاربردهای متعددی نیز دارند.

مزایا

برخی از مهم ترین مزایای شبکه‌های شخصی عبارتند از:

  • حفاظت از داده‌ها: یک شبکه منطقه شخصی معمولاً از سایر شبکه‌ها ایمن تر است زیرا نقاط پایانی متصل به هم قبل از انتقال داده‌ها بین آن‌ها از کاربر مجاز مجوز گرفته‌اند.
  • مقرون به صرفه: یک شبکه شبکه شخصی به هیچ گونه راه اندازی پیچیده یا اتصال کابلی بین دستگاه‌ها نیاز ندارد که باعث می‌شود نسبت به سایر شبکه‌ها مقرون به صرفه تر باشد.
  • استفاده و نگهداری آسان: این نوع شبکه نیازی به پیکربندی پیشرفته برای استفاده بهینه ندارد. علاوه بر این، از آنجایی که شامل هیچ پیچیدگی سیم، سرور و روتر نیست، نگهداری از آن نیز آسان می‌باشد. اگر مشکلی در شبکه رخ دهد، به راحتی قابل حل است.
  • صرفه جویی در فضا: یک شبکه شخصی از بلوتوث یا فناوری دیگری برای به اشتراک گذاشتن مستقیم داده‌ها بین دستگاه‌های متصل استفاده می‌کند و امکان اشتراک گذاری فضای ذخیره سازی و اشغال حداقل فضای فیزیکی را فراهم می‌کند.
  • پایداری و قابلیت اطمینان: از آنجایی که شبکه به سرورها وابسته نیست و در محدوده کوتاهی کار می‌کند، نسبت به شبکه‌های گسترده تر قابل اعتمادتر و پایدارتر می‌باشد.
  • اتصالات چندگانه همزمان: در یک شبکه شخصی، یک دستگاه می‌تواند به طور همزمان به چندین دستگاه متصل شود. به عنوان مثال، یک گوشی هوشمند می‌تواند همزمان به چندین تبلت و تلفن همراه متصل شود.

معایب

شبکه‌های شخصی نیز دارای محدودیت‌هایی مانند:

  • انتقال آهسته داده: فناوری مانند بلوتوث، نمی تواند مقادیر قابل توجهی داده را بین چندین دستگاه با سرعت بالا منتقل کند، بنابراین شبکه شخصی‌ها معمولاً کندتر از انواع دیگر شبکه‌ها مانند WAN، LAN و MAN هستند.
  • منطقه محدود: این نوع شبکه می‌تواند داده‌ها را در فاصله کوتاهی در حدود 10 متر انتقال دهد. شبکه همچنین محدود به چند دستگاه متصل است.
  • تداخل با سیگنال‌های رادیویی: داده‌های ارسال شده از طریق یک شبکه منطقه شخصی مستعد از دست دادن هستند، زیرا می‌توانند با سیگنال‌های رادیویی در محدوده تداخل ایجاد کنند.

آسیب پذیری‌های شبکه شخصی

برای محافظت از شبکه شخصی ابتدا باید خطرات و چالش‌های امنیتی این نوع شبکه را درک کنید. شبکه‌های شخصی با شبکه‌های محلی تفاوت دارند، زیرا اغلب خارج از محیط شبکه محلی کار می‌کنند و در عین حال به آن متصل هستند. از آنجایی که شبکه‌های ناحیه شخصی اغلب از هم جدا می‌شوند، اسکن آسیب ‌پذیری عادی شبکه محلی ممکن است آسیب ‌پذیری‌های درون شبکه شخصی را از دست بدهد.

یک شبکه شخصی ممکن است شامل انواع مختلفی از تجهیزات کاربر باشد که هر یک دارای یک خطر امنیتی است که ممکن بوده توسط یک مجرم سایبری (هکر) برای نقض شبکه شخصی مورد سوء استفاده قرار گیرند و سپس از تکنیک‌های جانبی برای دسترسی به بقیه شبکه استفاده کنند.

شبکه شخصی مزایایی را ارائه می‌دهد، اما ضعف‌های امنیتی بالقوه را نیز معرفی می‌کند. آسیب ‌پذیری‌های اصلی یک شبکه شخصی به شرح زیر هستند:

  • حریم خصوصی مکان: وقتی تلفن همراه بخشی از شبکه شخصی است، این خطر وجود دارد که مهاجم بسته‌های بلوتوث را شنود کند و آدرس سخت ‌افزاری دستگاه را به دست آورد. این هویت کاربر را به خطر می‌اندازد و می‌تواند برای ردیابی موقعیت او استفاده شود.
  • آسیب ‌پذیری‌ها در دستگاه‌های مورد استفاده: دستگاه‌های اینترنت اشیا (IoT) مورد استفاده در شبکه‌ها ممکن است آسیب ‌پذیر باشند. سخت افزار اینترنت اشیا، اهداف محبوبی برای هکرها هستند، زیرا بهره برداری از آن‌ها ساده است. ویژگی‌های امنیتی و سیستم‌های احراز هویت اغلب ناقص می‌باشند. علاوه بر این، زمانی که آسیب ‌پذیری جدیدی کشف می‌شود، تولیدکنندگان در ارائه وصله‌های امنیتی شکست می‌خورند.
  • Bluesnarfing : استفاده از بلوتوث برای سرقت اطلاعات از یک دستگاه. با تجهیزات مناسب، هکرها می‌توانند داده‌ها را از فاصله 200 متری دریافت کنند. این نوع جرم اغلب در مکان‌های عمومی مانند کافی شاپ‌ها و کتابخانه‌ها انجام می‌شود. هکرها می‌توانند به تمام اطلاعات تلفن شما دسترسی داشته باشند و حتی تماس‌هایی را آغاز کنند که قبض‌های تلفن را بالا می‌برند.

شبکه چیست؟

زمانی که ما گروهی از اشیاء را داریم و یا حتی گروهی از افراد را داریم که به صورت معنادار میتوانند اطلاعاتی را با یکدیگر به اشتراک بگذارند به این سیستم به وجود آمده شبکه میگوییم. همین تعریف شبکه در را اگر بخواهیم در مفاهیم فناوری اطلاعات بیابیم در میآبیم که شبکه های کامپیوتری و یا شبکه دیتا به مجموعه ای از کامپیوتر ها و ابزار ها و یا بهتر بگوییم اشیایی گفته میشود که این امکان را فراهم میکنند تا اطلاعات به صورت مفهومی و معنا دار بین اعضا به اشتراک گذاشته شود.

اگر بخواهیم به مفهوم شبکه در شبکه های کامپیوتر از سطحی بالاتر نگاه کنیم میتوانیم بگوییم شبکه های اطلاعاتی شامل نودهایی میشوند که به آنها در اصطلاح گره میگوییم، که این گره ها همان کامپیوتر ها و دستگاه های دیجیتالی داخل شبکه هستند، و این امکان را فراهم میکنند که از طریق لینک ها و یا ارتباط های فیزیکی که ممکن است به صورت بی سیم و یا از طریق سیم باشند پیام ها و اطلاعات بین همان گره ها که دستگاه های دیجیتالی داخل شبکه هستند جا به جا شود این مفهوم شاید به ظاهر کمی پیچیده به نظر بیآید اما یک مفهومی در سطح بالا از شبکه های کامپیوتری  است و اگر جز افرادی هستید که میخواهید با سیستم های شبکه و پشتیبانی شبکه آشنا شوید لازم است این مفهوم ها را بدانید.

حالا میخواهیم به سادگی به این مفهوم نگاهی بیاندازیم فرض کنید یک سیستم کامپیوتری دارید که از چندین کامپیوتر و تجهیزات تشکیل شده است، مانند چند پرینتر و مودم و غیره … این سیستم ها از طریق کانال های ارتباطی به یکدیگر متصل میشوند تا بتوانند اطلاعاتی را جا به جا کنند برای مثال شما یک فولدر شیر که قبلا در رابطه با آن صحبت کرده ایم را به اشتراک گذاشته اید که دیگر اعضای شبکه در سیستم های خود به آن دسترسی داشته باشند، یا بتوانند منابعی را به اشتراک بگذارند برای مثال شما پرینتری را با دیگری شیر میکنید که باز در مقالات دیگر در این رابطه کاملا به شما آموزش داده ایم

شبکه چیست به زبان ساده

به زبان ساده شبکه یعنی گروهی از اشیایی که میتوانند یک سری اطلاعات را بین خود به اشتراک بگذارند و با هم در ارتباط باشند. در واقع شبکه همان share کردن داده ها بین چند دستگاه به صورت کابلی یا وایرلس است که سازمان ها و شرکت های مختلف از این روش برای انتقال اطلاعات به صورت سریعتر استفاده میکنند.

به عنوان مثال زمانی که شما دو کامپیوتر را با یک کابل به هم متصل میکنید تا بتوانند به اطلاعات یکدیگر دسترسی داشته باشند، شما یک فرایند شبکه کردن را انجام داده اید. ابتدایی ترین سطح شبک را اتصال دو کامپیوتر به هم میگویند و برای سطح بالا تر میتوان ارتباط چندین سازمان به هم در نظر گرفت.

گره شبکه و یا نود چیست؟

در توضیحاتی که در بالا گفته شد به صورت مختصری با مفهوم نود در شبکه و یا گره آشنا شدید. کامپیوتر هایی که فایلی ارسال میکنند و یا دریافت میکنند به نوعی سرمنشا شروع و پایان داده ها در شبکه ما به این کامپیوتر ها می شوند، گره های شبکه و یا نودهای شبکه میگوییم. ممکن است یک کامپیوتر نود در شبکه باشد، ممکن است یک گوشی تلفن و یا سرورها و تجهیزات سخت افزاری بزرگ ، بنابراین در مفهوم نود در شبکه حتما لازم نیست یک دیتا سنتر بزرگ را در نظر بگیرد حتی یک گوشی که داده دریافت و ارسال میکند نیز یک نود به حساب می آید.

کاربرد شبکه چیست؟

زمانی که از شبکه صحبت میکنیم یعنی ما در رابطه با طیف بزرگی از برنامه های کاربردی و همچنین سرویس هایی داریم صحبت میکنیم که در یک شبکه ی کامپیوتری در حال استفاده است، شبکه جهانی وب و یا اینترنت را در نظر بگیرید به تعداد بی شماری سرویس های متنوع در حال استفاده است و اطلاعات بسیاری در حال انتقال!

در هر شبکه ممکن است شما سرویس های صوتی و یا تصویر های دیجیتالی را به صورت اشتراکی استفاده کنید، سرویس یوتیوب یک شبکه تصویری به حساب میآید بنابراین ذهن خود را از اینکه یک شبکه صرفا چند سیستم کامپیوتر و مودم و پرینتر است رها کنید.

شبکه ی کامپیوتری میتواند هر نوع اطلاعاتی باشد که در حال جا به جایی آن هستید، زمانی که به صورت مشترک از سرویس های ذخیره سازی استفاده میکنید، از چاپگر ها و یا پرینتر ها، دستگاه های فکس، پیام رسان ها، سرویس های چت و غیره  که در حال استفاده از منابعی مشترک هستید همگی م یتواند در شبکه  باشند.

با استفاده از یک شبکه کامپیوتری شما به راحتی میتوانید با دیگران که در شبکه هستند ارتباط برقرار کنید ، برای مثال زمانی که یک کنفرانس ویدئویی ایجاد میکنید شما در حال استفاده از یک شبکه هستید همه کاربران در این شبکه به صورت تصویری با هم در تعامل هستند! این هم مثال دیگری از کاربرد شبکه برای اینکه مفهوم شبکه و کاربرد آن را به خوبی درک کنید.

ممکن است برای شما سوال شده باشد که بزرگترین شبکه ای که میتوانیم در نظر بگیریم چیست؟ اینترنت!!! رایج ترین و بزرگترین شبکه جهانی است، که منابع مشترکی را در اختیار کاربران خود قرار میدهد.

کاربرد شبکه چیست؟در قسمت بالا به صورت کامل اشاره کردیم که هدف اصلی شبکه و شبکه کردن چیست اما اگر به صورت خلاصه بخواهیم به آن اشاره کنیم با راه اندازی شبکه بخش های مختلف به دست می یابید.

1 . فرایند انتقال اطلاعات در شبکه ساده تر است.

 اولین ویژگی شبکه کردن اینجا مشخص میشود که یک یا چند دستگاه به هم متصل باشند به سادگی میتوان دیتا های مختلف را با کمترین زمان جا به جا کرد.

در مقیاس خانگی زمان جا به جایی در بهترین حالت لازم است شما از فلش مموری استفاده کرده و اطلاعات را از یک دستگاه دریافت کرده و به سیستم های مختلف جا به جا کنید. اما با شبکه کابلی یا وایرلس با کمترین انرژی فقط کافی است چند کلیک ساده انجام دهید.

در مقیاس بزرگتر جا به جای اطلاعات بدون شبکه بودن کامپیوتر ها به هم یک مشکل اساسی است ولی با استفاده از شبکه دیگر نیازی نیست کارمندان مشکلی داشته باشند.

2 . امن بودن جا به جایی اطلاعات در شبکه

مزیت شبکه کردن کامپیوتر و لپ تاپ اینجا است که اطلاعات در یک مسیر امن جا به جا میشود و نیازی نیست نگران باشید که فردی ممکن است اطلاعات را رصد کند. اگر به درستی فرایند شبکه کردن کامپیوتر را انجام داده باشد، هیچ فردی بدون اجازه شما نمیتواند به داده ها دسترسی داشته باشد اما متاسفانه با بررسی کارشناسان بخش شبکه رایانه کمک مشخص شد بیشتر ارتباط شبکه مشتریان و شرکت ها قابل نفوذ است.

3 . در شبکه داده ها به صورت لحظه ای و کامل جا به جا میشوند

ویژگی بعدی شبکه کردن کامپیوتر همین است که تمام اطلاعت به صورت لحظه ای جا به میشود و دیگر نیازی نیست نگران بروزرسانی اطلاعات خود باشد.

و از طرف دیگر مطمئن هستید که اطلاعات دریافت شده ناقص و یا خراب نیست و میتوان بدون مشکل از آنها استفاده کرد.

4 . گستردگی بالا مزیت دیگر شبکه

شبکه آنقدر بزرگ است که بسیاری از سازمان ها و شرکت های مختلف در دنیا برای ارتباط های گستره خود استفاده میکنند به طور که ممکن است ارتباط شبکه کردن دستگاه های یک شرکت بین قاره ای باشد و از کشور های مختلف با یکدیگر در تعامل باشند (مانند بانک ها)

به همین دلیل شرکت‌ها، مؤسسات، سازمان‎ها، فروشگاه‌ها، کارگاه‌ها، مراکز صنعتی، درمانی و بسیاری دیگر از شبکه برای ارتباط سریع و مطمئن استفاده میکنند.

5 . انعطاف پذیری بالا شبکه کامپیوتر و دستگاه های دیگر

علت شبکه بسیار انعطاف پذیر است به صورت که اگر قصد داشته باشند دسترس یک دستگاه را از شبکه بگیرید و یا یک سیستم دیگر را اضافه کنید به سادگی این کار انجام میشود اما این سادگی به معنای آسان بودن نیست زیرا لازم است کارشناس شبکه به صورت کامل بخش و سطح شبکه را بررسی کرده و فرایند های مهم را انجام دهد به همین دلیل اگر توسط فردی که تسلط کافی به علم شبکه کردن کامپیوتر ندارد این کار انجام شود میتواند باعث ایجاد مشکل در شبکه شود.

اما در کل هر دستگاهی فارغ از سیستم عامل و نوع آن، در صورتی که قابلیت پشتیبانی از شبکه شدن را داشته باشد به راحتی میتواند در یک محیط شبکه قرار بگیرد.

آشنایی با اصطلاحات رایج در شبکه های کامپیوتری

تا به اینجا با مفهوم و کاربرد شبکه آشنا شدیم حالا بهتر است کمی با اصطلاحات رایج در این ساختار آشنا شویم تا برای ورد به این حوزه کاری اطلاعات کاملی داشته باشیم.

کلاینت چیست؟

کلاینت Client، یکی از واژه های آشنا در شبکه محسوب میشود که بسیار شنیده میشود اما این واژه به چه معناست، زمانی که یک شبکه راه اندازی میکنید ممکن است چندین سرور و چندین کلاینت داشته باشید در ادامه با مفهوم server در شبکه آشنا خواهید شد اما در اینجا اگر بخواهیم در رابطه با کلاینت مفهومی را به شما ارائه دهیم میتوانیم بگوییم هر سخت  افزار و یا نرم افزاری که به سرور متصل شود و درخواستی را برای سرور ارسال کند در شبکه یک client محسوب میشود، در واقع server یک سرویس دهنده میشود که کلاینت ها نرم فزار ها و یا کاربرانی هستند که خدماتی را از سرور دریافت میکنند، معمولا کامپیوتر های رومیزی، لپ تاپ ها، گوشی ها و تلفن های همراه به عنوان کلاینت در شبکه ها استفاده میشوند چرا که به سیستم سرور متصل میشوند و سرویسی را دریافت میکنند.

?نکته مهم : باز هم به شمامیگوییم ذهن خود را فراتر از یک سرور ، چند سیستم کلاینت و یک پرینتر و غیره ببرید، چرا که شبکه ها ممکن است از نظر جغرافیایی در یک مکان وجود داشته باشند و یا ممکن است شما شبکه ای را ایجاد کنید که از طریق اینترنت و یا اینترانت به هم متصل شده باشد و از نظر جغرافیایی با هم فاصله داشته باشد.

سرور در شبکه چیست؟

در مقالات دیگر در رابطه با سرور و انواع آن با هم صحبت کرده ایم اما در این مقاله که در رابطه با شبکه است فقط میخواهیم به صورت خلاصه به مفهم سرور در شبکه بپردازیم. سرور در فارسی به معنی سرویس دهنده است بنابراین کامپیوتری در شبکه که به دیگر اعضای شبکه سرویسی را ارائه میدهد میتوانیم سرور بنامیم در نگاهی به شبکه های کوچک برای مثال و درک بهتر فرض کنید شما یک سیستم را به پرینتر خود متصل کرده اید و از روی این سیستم پرینتر خود را شیر کرده اید سرویس چاپ بر روی این سیستم به دیگر سیستم ها ارائه میشود یعنی سیستم های دیگر که کلاینت پرینتر هستند به سیستم سرور پرینتر متصل میشوند و از طریق این سیستم عملیات چاپ را انجام میدهد، به همین دلیل است که اگر سیستمی که به صورت مستقیم به پرینتر متصل است خاموش باشد دیگران نمیتوانند پرینت بگیرند

در مثالی دیگر فرض کنید شما بر روی سیستم خود یک پوشه شیر share ایجاد کرده اید دیگر سیستم ها که کلاینت محسوب میشوند به سیستم شما متصل میشوند و از اطلاعات داخل پوشه اشتراک گذاری شده استفاده میکنند در این حالت سیستم شما سرور است، به این حالت که این سرور تنها محدود به یک شبکه داخلی است میگوییم سرور شبکه که در این حالت کامپیوتر هایی که در شبکه موجود هستند از سرور فرمان میگیرند و نیاز های خود را تحت شبکه برطرف میکنند، اما سرور همیشه اینقدر کوچک و ساده نیست!!

در شبکه های بزرگ سرور های کامپیوتر های ابرقدرتی هستند که همیشه روشن هستند، برای مثال فرض کنید ساعت سه نصف شب در حال سرچ در اینترنت هستید! این اطلاعات کجا ذخیره شده است! چطور به دست شما میرسد! زمانی که به اینترنت متصل هستید شما در حال سرچ در یک شبکه غول پیکر هستید بنابراین سرورهایی همیشه روشن در این شبکه اطلاعات را به دست شما میرسانند که شما به نوعی کلاینت این شبکه غول پیکر محسوب میشوید.

یکی از بهترین مجموعه ها برای خدمات و پشتیبانی تکنویار میباشد، شرکت پشتیبانی شبکه تکنویار میتواند یک مشاور عالی همراه شما باشد.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا