مجله هنر و فرهنگکسب و کار محلی

طراحی داخلی منزل ایرانی

هنر و فرهنگ ایرانی دارای سابقه بسیار طولانی است که در طراحی داخلی نیز قدم گذاشته است و توانسته است طرح‌های بسیار زیبا و شیک ارائه کرده و محیط دل انگیزی ایجاد کند. در این مقاله قصد داریم به طراحی داخلی منزل ایرانی و المان‌هایی که در فرهنگ و هنر ایرانی استفاده می‌شود توجه داشته باشیم؛ برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

در طراحی دکوراسیون داخلی منزل ایرانی هنری مورد استفاده قرار می‌گیرد که در آن عناصر و المان‌ها، رنگ‌ها، چیدمان و نور در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا حس بهتری را به افراد منتقل کرده و محیط آرامش بخش و خوشایند ایجاد کنند. در طراحی دکوراسیون داخلی خانه ایرانی توجه به نکات مهمی که ریشه در فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی دارد اهمیت بسیار زیادی دارد.

پیش از اینکه بخواهیم به طراحی دکوراسیون داخلی خانه‌های ایرانی بپردازیم بد نیست از اهمیت طراحی و نقش آن بر روی روحیه افراد صحبت کنیم. اگر نکات و اصول طراحی داخلی رعایت شود علاوه بر جنبه زیبایی شناختی جنبه روان شناختی نیز دارد و می‌تواند محیطی جذاب و گیرا تولید کند. در این صورت پویایی و انگیزه افرادی که در آن محیط هستند چند برابر میشود.

سبک مورد نظر خودتان را برای خانه انتخاب کنید

 برای طراحی داخلی خانه باید اولین قدم را بردارید و آن انتخاب سبک مناسب است. اگر سبک خاصی را انتخاب کنید همین موضوع باعث وحدت و هماهنگی بین عناصر داخلی خانه می‌شود؛ به عبارتی شما نمی‌توانید یک بخش از خانه به عنوان مثال اتاق خواب را به شکل مدرن طراحی کنید؛ اما پذیرایی خانه خودتان را به صورت کلاسیک طراحی نمایید. در این صورت تناقضی که در میان خانه شما وجود خواهد داشت باعث سردرگمی و اضطراب شما میشود. پس توصیه می‌کنیم که در وهله اول در میان سبک‌های مختلفی که وجود دارد یکی را انتخاب کنید.

 سبک‌های متفاوتی در زیر شاخه طراحی داخلی وجود دارند شما میتوانید از میان سبک‌های مینیمالیسم، سبک مدرنیسم، سبک سنتی و کلاسیک، سبک سلطنتی، سبک فرانسوی، سبک ساحلی یا سایر سبک‌ها متناسب با شخصیت و روحیه خودتان یک مورد را انتخاب نمایید و تمامی اصول آن را فرا گرفته و خانه و محل کار خود را بر اساس آن بچینید.

اصول طراحی داخلی خانه‌های ایرانی

 مهمترین نکته‌ای که در طراحی دکوراسیون منزل ایرانی باید مورد توجه قرار بگیرد ایجاد حس آرامش و زیبایی است. شما می‌توانید با رعایت کردن اصول و استانداردهای طراحی داخلی به راحتی به این هدف دست بیابید. یکی از ویژگی‌های بسیار مهم توجه به توزیع وزن بینایی است. همواره باید متناسب با سبکی که انتخاب کرده اید به زیبایی و توزیع وزن بینایی توجه داشته باشید. اگر سبک سنتی انتخاب کرده‎اید باید تمامی وسایل و متریال به صورت متقارن و هماهنگ استفاده شوند.

برای خانه خودتان یک کانون مرکزی در نظر بگیرید

 آنچه که باعث میشود شما بتوانید کار طراحی خانه را به صورت راحت تر انجام دهید این است که در هر محیط یک کانون مرکزی در نظر بگیرید و سپس سایر وسایل را متناسب با آن تنظیم کنید. حال می‌تواند این کانون مرکزی یک شومینه یا یک اثر هنری بسیار زیبا باشد. هدف شما در طراحی داخلی خانه این است که بتوانید تمامی بافت و عناصر را در کنار یکدیگر قرار داده و فضای دل انگیز ایجاد کنید. در این راستا استفاده از تراریوم و باغ‌های شیشه‌ای و یا حتی استفاده از دیوار خزه‌ای می‌تواند به شما کمک بسیار زیادی کند.

دکوراسیون خانه‌های ایرانی چگونه است؟

 ایران فرهنگ و تمدن چندین هزار‌ه‌ای دارد که از معماری و طراحی بسیار فوق العاده‌ای نیز برخوردار است. با گذشت زمان سلیقه مردم نیز تغییر کرده و برخی از افراد به دنبال حفظ سنت‌ها هستند اما برخی دیگر نیز با تغییراتی سبک مدرن را در پیش گرفته اند. در هر صورت دکوراسیون داخلی خانه‌ها به سبک ایرانی در سطح جهان زبانزد است و همین موضوع باعث شده است که توجه بسیاری از طراحان به معماری ایرانی جلب شود.

عناصر طراحی داخلی خانه‌های ایرانی

 در خانه‌های ایرانی و در دکوراسیون داخلی منازل برخی از عناصر به صورت ثابت وجود دارد. این عنصر‌ها به عنوان شاخص‌های اصلی دکوراسیون سبک ایرانی شناخته شده اند. اولین و مهمترین موضوع مبحث فرش و قالی می‌باشد.

 فرش و قالی عنصر جدایی نشدنی از فرهنگ و دکوراسیون خانه‌های ایرانی هستند. در هر خانه ایرانی شما می‌توانید تلفیقی از سبک‌های سنتی و مدرن را مشاهده کنید. قرار گرفتن مبلمان سنتی یا مبلمان مدرن در کنار فرش اصیل ایرانی می‌تواند زیبایی خانه شما را چند برابر کند.

 یکی دیگر از شاخصه‌های بسیار مهم در طراحی داخلی منزل ایرانی استفاده از ظروف مسی و قدیمی است. استفاده از این وسایل در آشپزخانه زیبایی محیط را چند برابر میکند.

توجه به نورپردازی و رنگ‌ها

استفاده از عناصری که به فرهنگ ایرانی باز می‌گردند به تنهایی نمی‌تواند خانه‌ای به سبک ایرانی برای شما ایجاد کنند. برای این کار شما باید به نورپردازی، ترکیب رنگ‌ها و مکان قرار گرفتن صحیح وسایل و هماهنگی آنها به یکدیگر توجه داشته باشید. مهمترین هدف در طراحی این است که فضایی پر از آرامش و راحتی برای اعضای خانواده ایجاد شود. شما باید ابتدا انتخاب کنید که برای خانه خودتان چه سبکی می‌خواهید داشته باشید و سپس در قدم بعدی آیا دوست دارید از وسایل قدیمی استفاده کنید یا نه؟ اگر به فکر تغییر کلی خانه تان هستید باید با توجه به بودجه‌ای که دارید به دنبال خرید وسایل متناسب با سبک نیز باشید.

از مشاور و طراح داخلی کمک بگیرید

 یکی دیگر از عواملی که باعث موفقیت شما در زیباسازی خانه و محل کار می‌شود این است که مشاوره از طراح داخلی خبره و با تجربه کسب کنید. در این صورت بدون اینکه زمان را از دست داده و بودجه خودتان را هدر دهید به راحتی می‌توانید طراحی داخلی زیبایی داشته باشید.

طراحی داخلی منزل ایرانی از دیزاین و دکوراسیون بسیار تحسین بر انگیزی برخوردار است. در این خانه‌ها معمولاً چندین چراغ‌های آویز جذاب مشاهده می‌شود. همین موضوع اهمیت نورپردازی را در داخل خانه چند برابر می‌کند. توصیه می‌کنیم که در محیط خانه خودتان از عناصر براق استفاده کنید و با استفاده از گیاهان تزیینی بزرگ یا استفاده از تراریوم‌ها و باغ‌های شیشه‌های زیبایی خانه خود را چند برابر کنید. بهترین رنگی که برای دکوراسیون خانه مناسب است رنگهایی است که از طبیعت الهام گرفته شده و حس آرامش را به شما منتقل می‌کند.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا