مجله علمی و پزشکیکسب و کار محلی

تفاوت برش لیزر و cnc چیست؟

مقایسه برش لیزر و cnc و تفاوت های آنها با یکدیگر

برای حکاکی و بریدن سطوح مختلف با جنس ‌های گوناگون نیاز به عملیات برش لیزر و cnc وجود دارد. ‌این دو روش اگرچه تا حدودی به هم شبیه می ‌باشند اما تفاوت‌ هایی هم با یکدیگر دارند. ‌ما در این مطلب می‌ خواهیم تفاوت‌ های این دو را با شما در میان بگذاریم. تا ادامه مطلب با ما باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

روش برش

روش برش لیزر و دستگاه سی ‌ان ‌سی با یکدیگر تفاوت ‌های زیادی دارند. در برش سی ‌ان ‌سی برای انجام برش از یک تیغه نوک تیز استفاده می ‌شود. اپراتور باید قطعه موردنظر را زیر تیغه دستگاه گذاشته و شکل دلخواه را به وجود آورد. عمق سوراخ و یا طرح موردنظر اهمیت زیادی برای اپراتور دارد تا بداند دقیقا قطعه در چه مکانی باید قرار داشته باشد. پس از اینکه سوراخکاری لازم در آن محل انجام شد باید قطعه توسط اپراتور جابجا شود تا دستگاه بتواند شکل دلخواه را به طور یکپارچه و پیوسته ایجاد کند.

برش لیزر توسط یک اشعه انجام می ‌شود. این اشعه به صورت متمرکز روی سطح قرار می‌ گیرد و برش انجام می ‌شود. سطوح مختلف با جنس‌ های گوناگون توسط اشعه لیزر سوراخ شده و اشکال هندسی برای تولیدات متنوع در بسیاری از صنایع توسط این اشعه به دست می ‌آیند. برش لیزر به دلیل حرارت بسیار بالایی که در حین کار دارد میتواند مواد را سوزانده و طرح موردنظر را به دست آورد.

سرعت برش

اگر تمام عوامل برش لیزر و دستگاه cnc را در نظر بگیریم متوجه خواهیم شد که لیزر در مدت زمان بسیار کوتاهی برش را انجام می ‌دهد. این به دلیل سرعت اشعه لیزر است که روی سطح می ‌افتد و می ‌تواند برش را به خوبی انجام دهد.  هنگا کار کردن با دستگاه cnc به دلیل نیاز به سوراخ کردن سطوح با استفاده از تیغه ‌های نوک تیز زمان زیادی طول می ‌کشد؛ به همین دلیل است که در برخی مواقع برای به دست آوردن یک شکل در زمان بسیار کوتاهی از برش نیز استفاده می ‌شود. علاقه ‌مندان برش لیزر به دلیل سرعت بالای برش لیزر، این روش را به برش cnc ترجیح می ‌دهند. تعداد قطعات و تولیدات بدست آمده به دلیل سرعت بالای برش لیزر بیشتر می ‌شود‌ در برش لیزر می ‌توان چندین سطح را روی یکدیگر قرار داد و در یک زمان سریع تمامی سطوح به طور همزمان برش بخورند.

شدت

اگر بخواهیم درباره استحکام و کارایی کلی برش لیزر و cnc نظر دهیم باید ابتدا یک توضیح درباره شدت برش برای شما بیان کنیم. به میزان استحکام و کارایی کلی مواد برش که هنگام سرخ کردن او از آن خارج می ‌شود شدت برش می ‌گویند. دستگاه های لیزری به دلیل استفاده از حرارت بسیار بالا از شدت بیشتری برخوردار هستند. لیزر می ‌تواند با شدت بالای خود مواد ضخیم و سنگین را به راحتی سوراخ کند. در واقع نام دیگریی نیز می ‌توانیم برای آن بگذاریم و آن قدرت برش است. قدرت لیزر به حدی است که ضخامت سطح هر چند بالا باشد می ‌تواند با سرعت بالا آن را برش دهد.

اندازه لکه

دستگاه‌ های برش لیزری نسبت به cnc اندازه نقطه کوچکتری دارند؛ به همین دلیل در برش لیزز نتایج عالی ‌تر و دقیق ‌تر ارائه خواهد شد. اینکه می ‌گوییم نتایج وقیق ‌تر است یعنی پس از برش لبه‌های سطح هیچگونه ایرادی نداشته و کاملا یکنواخت هستند.

 نوع مواد

 با استفاده از برش لیزر می ‌توان برش را بر روی انواع مواد فلزی و غیرفلزی انجام داد. موادی مانند چرم، اکریلیک، کاغذ و چوب به راحتی با استفاده از برش لیزر به شکل دلخواه در می‌ آیند اما برش سی ‌ان‌ سی برای مواد چوبی درنظرگرفته می ‌شود. اگر به تولیدات چوبی دقت کرده باشید کنده ‌کاری و برش‌هایی که روی آن‌ها ایجاد می ‌شود توسط دستگاه سی ‌ان ‌سی انجام شده و ظاهر زیبایی به آن‌ها می ‌بخشد.

دقت کار

از برش لیزر برای مصارف صنعتی استفاده شده و دقت و درستی آن دلیل استفاده از پرتویی با گرمای زیاد است. در برش لیزر، قسمت برش بسیار دقیق و باریک تر انجام می ‌شود. این یکی از دلایل کاربرد زیاد برش لیزر در صنعت است. هرچه دقت کار بالا باشد موجب رضایتمندی مشتریان و تولیدکنندگان می‌ شود. برش لیزر آهن در بسیاری از صنایع به دلیل دقت بسیار بالا در تولید اشکال هندسی اهمیت زیادی پیدا کرده و می ‌توان اشکال بسیار پیچیده و سخت را توسط برش لیزری به خوبی به دست آورد.

پچیدگی کار

پیچیدگی برش لیزری از دستگاه برش cnc بیشتر است. هر کسی نمی ‌تواند برش لیزری را انجام دهد و حتما باید آموزش‌های لازم را برای این کار ببیند. دستگاه cnc ساده ‌تر بوده و کار با آن راحت ‌تر است. به همین دلیل بسیاری از افراد کم تجربه از این دستگاه استفاده می‌ کنند و برای یادگیری آن زمان زیادی نیاز ندارند.

مصرف برق

مصرف انرژی الکتریکی در برش لیزری بیشتر از دستگاه cnc  است. دستگاه ‌های سی ‌ان ‌سی پیچیدگی خاصی ندارند و می ‌توان یک برش را با مصرف کمی بری انجام داد. این درحالی است که برش لیزر به دلیل شدت زیادی که دارد باید از انرژی برق بسیار زیادی بهره گیرد. در کارخانه‌ هایی که از نظر انرژی با مشکل مواجه هستند و برای آن‌ها صرف نمی‌کند که هزینه زیادی بابت برق بپردازند، برش لیزری کمتر استفاده می‌ شود. برش لیزر آلومینیوم نیاز به اشعه زیادی ندارد و با برق کمتری برش داده می‌ شود.

هرچه شدت برش لیزر بیشتر باشد میزان مصرف برق هم برای دستگاه افزایش پیدا خواهد کرد. توجه داشته باشید که انرژی برق اهمیت زیادی دارد و برای اینگه این انرژی برای نسل های آینده باقی بماند باید حتی‌الامکان از دستگاه‌ های cnc استفاده کرد.

قیمت دستگاه

دستگاه‌ های سی ‌ان‌ سی با هزینه‌ های کمتری خریداری می ‌شوند و نسبت به برش لیزر به صرفه هستند. برای بسیاری از کارخانه‌ ها صرف نمی‌ کند که از دستگاه ‌های برش لیزر استفاده کنند. این کارخانه ‌ها هزینه لازم را برای خرید دستگاه برش لیزر ندارند.

سخن پایانی

همانطور که از مطالب بالا متوجه شدید تفاوت ‌های زیادی بین برش لیزر وcnc  وجود دارد. این تفاوت‌ ها بسته به نوع جنسی که می ‌خواهد بریده شود گاهی بیشتر هم می ‌شوند. ما در این مطلب سعی کردیم شما را تا حد زیادی با تفاوت ‌های این دو آشنا کنیم. اگر باز هم سوالی دارید که پاسخ آن را نگرفته ‌اید با شماره‌های 0215525457 و 09121099821 تماس بگیرید. همکاران ما مشاوره‌های لازم را با اطلاعات کافی خود به شما می‌دهند. سرعت پاسخگویی همکاران بسیار بالا بوده و مطالب مفیدی برای شما ارائه می ‌شود.

منبع: نورد سازه شریف https://nvs-sharif.com/

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا