مجله هنر و فرهنگکسب و کار محلی

همه چیز در مورد آزمون لیسانس به پزشکی

آزمون لیسانس به پزشکی در واقع یک فرصت برای ورود فارغ التحصیلان لیسانس اکثر رشته ها به پزشکی است. افرادی که در کنکور سراسری قصد قبولی در رشته پزشکی را داشتند و بنا به هر دلیلی موفق به قبولی در این رشته نشده اند می توانند شانس خود را امتحان کنند. افرادی که در آزمون لیسانس به پزشکی پذیرفته می شوند با تطابق و همگام سازی واحدهای مرتبط لیسانس عموما از ابتدای ترم چهارم پزشکی به دانشجویان این رشته می پیوندند. یک سال و نیم ابتدایی تحصیل برای افرادی که در آزمون لیسانس به پزشکی پذیرفته شدند نادیده گرفته می شود.

افرادی که از طریق آزمون دو مرحله ای کنکور لیسانس به پزشکی قبول شدند از ترم سوم مقطع پزشکی به ادامه تحصیل مشغول می شوند. افرادی که با این آزمون پذیرش می شوند باید با سایر دانشجویانی که از طریق آزمون سراسری مشغول به تحصیل در رشته پزشکی هستند در آزمون علوم پایه شرکت کنند. افرادی که از طریق آزمون لیسانس به پزشکی پذیرفته شده اند آزمون علوم پایه دشواری خاصی برایشان ندارد.

خواندن این مقاله پیشنهاد می‌شود: بورسیه تحصیلی کانادا

نحوه پذیرش در آزمون لیسانس به پزشکی

آزمون لیسانس به پزشکی به صورت دو مرحله ای برگزار می شود. مرحله اول آزمون به صورت کتبی بوده و از دروس مشخصی آزمون گرفته می شود. مرحله دوم آزمون به صورت شفاهی است و در این آزمون نیمی از ظرفیت نهایی پذیرش می شوند.

احتمال قبولی آزمون لیسانس به پزشکی در مقایسه با کنکور بسیار بالاتر است. قبولی پزشکی در کنکور سراسری 1 به 1000 است اما قبولی در آزمون لیسانس به پزشکی 1 به 100 می باشد. افرادی که لیسانس دارند و سن و معدل آن ها برای شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی مجاز است می توانند در این آزمون شرکت کنند.

از مهمترین شرایط شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی داشتن معدل لیسانس بالای 16 و معدل دیپلم بالای 18 است. افراد تا سقف 25 سال می توانند متقاضی شرکت در آزمون کارشناسی به پزشکی باشند.

خواندن این مقاله پیشنهاد می‌شود: معدل در کنکور 1401

یکی از مهم ترین شرایط ثبت نام آزمون لیسانس به پزشکی داشتن مدرک دیپلم ریاضی و تجربی با معدل کل 18 به بالا است. افرادی که دیپلم ریاضی و تجربی دارند و معدل لیسانس آنها از 16 به بالا است و سن کمتر از 25 سال دارند مجاز به شرکت در آزمون کارشناسی به پزشکی هستند.

شرایط قبولی در آزمون لیسانس به پزشکی

اگر فرد متقاضی آزمون آقا باشد داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت الزامی است. محدودیت سنی برای آقایان که خدمت سربازی گذرانده اند به سقف سنی آزمون اضافه می کند. فارغ التحصیلان علوم پزشکی که طرح نیروی انسانی رفته اند به اندازه مدت زمان طرح تا 2 سال یه سقف محدودیت سنی آزمون لیسانس به پزشکی اضافه می کند. داوطلبانی که طرح اجباری دارند در صورت طی کردن طرح مدت زمان طرح به سن ثبت نام آزمون شان اضافه می شود. برای فارغ التحصیلان استعداد درخشان شرط معدل در نظر گرفته نمی شود.  نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشت افرادی که مدرک کارشناسی ارشد و دکتری دارند مجاز به شرکت در این آزمون نمی باشند.

خواندن این مقاله پیشنهاد می‌شود: نحوه اخذ دیپلم بزرگسالان

مصوبه ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی سال 1400 در دست بررسی و تصویب قرار گرفت. از این به بعد 30 درصد دانشجویان پزشکی شامل افرادی هستند که از طریق آزمون لیسانس به پزشکی پذیرفته شده اند.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا