مجله اجتماعی

تناقض در آمارهای وزیر و معاون؛ بالاخره چند نقطه حادثه خیز را اصلاح کردید؟

به گزارش مجله رز، سال‌ها است که تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای تبدیل به مسئله غیرقابل حل شده است، طوری‌که انگار این تعداد تلفات عادی شده و حالا باید بعد از رسیدن هر نوروز یا مثلاً یک تعطیلی چند روزه منتظر مرگ‌ومیرهای بعد از آن هم باشیم، آمارهایی که باید منتظر بمانیم تا پزشکی قانون تعداد دقیق آن را اعلام کند، آمارهایی که به‌نظر می‌رسد نسبت به کشورهای توسعه یافته خیلی بیشتر است؛ به‌گفته قائم مقام مرکز تحقیقات ایمنی حمل و نقل جاده‌ای کشور: «مهم‌ترین شاخص تعداد کشته به ازا هر صد هزار نفر جمعیت است. این شاخص برای کشورهایی که در این زمینه پیشرو بودند، مانند سوئد و هلند که جز پیشتازان هستند به ۲ نفر در صد هزار نفر رسیده‌اند. تقریباً میانگین کشورهای توسعه یافته ۱۰ یا ۸ نفر است. در کشور ما حال و روز خوبی در جریان نیست و این عدد تا حد ۲۰ نفر است. یعنی ده برابر کشورهای پیشرفته در تصادف کشته می‌دهیم

علی توکلی کاشانی گفته که: «ما دو بحث داریم؛ یک علت وقوع تصادف و دیگری مسأله شدت تصادف است. در وقوع تصادف تقریباً چه در ایران و خارج از کشور عامل انسانی نقش دارد. کاری هم به ایران و خارج از ایران ندارد. در بحث شدت تصادف، مسأله فرق دارد و عوامل دیگری مؤثر هستند. راه، خودرو، تجهیزات ایمنی و کلاه در موتورسیکلت خیلی نقش دارد…شاید ۱۲ درصد علت تصادفات مشکلات راه باشد.»

تناقض در آمارهای وزیر و معاون؛ بالاخره چند نقطه حادثه خیز را اصلاح کردید؟

تناقض در آمار وزارت راه

همان‌طور که قائم مقام مرکز تحقیقات ایمنی حمل و نقل جاده‌ای کشور گفته وضعیت راه‌های کشور در بروز تصادفات رانندگی سهمی حدود ۱۲ درصدی دارند، سهمی که می‌تواند در کنار کیفیت خودروها، و البته رعایت نکردن نکات ایمنی همین فاجعه تلفات جاده‌ای را رقم بزند.

درحالی‌که نیاز به اصلاح راه‌ها و محورها برای کاهش تلفات جاده‌ای احساس می‌شود اما آمارهای ضد و نقیضی از دولت به‌گوش می‌رسد. چند روز قبل سید کمال هادیان‌فر، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ۸ اردیبهشت امسال با حضور در برنامه تلویزیونی «صف اول» در صدا و سیما گفت: «یک صورتجلسه‌ای بین پلیس و سازمان راهداری انجام شده که ۸۸۷ نقطه ما پرتصادف است، از روی کروکی پلیس، رئیس پاسگاه‌های پلیس راه با راهدارها نشستند، صورتجلسه کردند به این ۸۸۷ نقطه رسیدند که واقعا از منابع داخل وزارتخانه با تاکید آقای وزیر ۴۱۲ نقطه آن برطرف شده، ۴۷۵ تای آن مانده که امسال جزو اولویت‌ها است.»

این درحالی‌ست که وزیر راه و شهرسازی صحبت از آمارهای دیگر به میان می‌آورد. مهرداد بذرپاش یک روز بعد از آماری که معاون او اعلام کرد در جلسه هیات دولت گفت: «در سال گذشته ۷۲۵ نقطه حادثه‌خیز جاده‌ای اصلاح و رفع شده و امسال با هدف‌گذاری صورت گرفته بنا داریم مشکل نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای را تا حد زیادی حل کنیم که البته این مهم به ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.»

بین صحبت‌های وزیر راه شهرسازی و معاون او اختلاف ۳۱۳ تایی درباره اصلاح نقاط حادثه خیز وجود دارد، اینکه چرا آمارها این مقدار تفاوت دارند سوالی است همچنان باقی است.

۲۳۳۲۳۳

نمایش بیشتر

گروه تحریریه مقالات اجتماعی

تحلیل‌گر مسائل اجتماعی با تجربه در بررسی نگرش‌ها و اعتقادات عمومی در جامعه.
دکمه بازگشت به بالا