کسب و کار محلیمجله عمومی

انتخاب کوپلینگ برای سیستم های دوار

سیستم‌های خنک کننده با ساختار مکعبی دارای طراحی مستطیل شکلی هستند که به طور عمده حجم کمتری از فضا را اشغال می‌کنند. این نوع برج‌ها به شکل مدارباز، مداربسته یا هیبریدی قابل تولید و طراحی هستند. برج خنک کننده مکعبی به دلیل ارتفاع بالا و سیستم پاشش آب منظم، دارای کارایی بسیار بالایی است. این سیستم‌ها به طور گسترده‌ای در صنایع بزرگ و همچنین در سامانه‌های تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کوپلینگ چیست؟

در ابتدا برای شناخت کوپلینگ می بایست اجزای یک سیستم متحرک دوار را شناخت. ماشین آلات دوار به دونوع محرک و متحرک دسته بندی می شوند. الکتروموتور، دیزل موتور، توربین و… جزء دسته ماشین الات محرک هستند و گیربس و ماشین محرکه (پمپ، فن، میکسر، دارم، نوار نقاله و…) جزء دسته ماشین آلات متحرک قرار میگیرند. اجزا و قطعات انتقال قدرت وظیفه انتقال حرکت دورانی و گشتاور بین محرک و متحرک را بر عهده دارند.

حال با توجه به توضیحات بالا می توان به پرسش کوپلینگ چیست پاسخ داد:

وظایف کوپلینگ

علاوه بر انتقال نیرو توسط کوپلینگ ها میتوان به موارد زیر به عنوان نقش کوپلینگ ها اشاره کرد:

– جبران نا همراستای یشفت ها (در محدوده و مجاز) با اعمال کمترین نیرو بین اجزاء ماشین

– کنترل میزان انتقال ارتعاش و میرایی ارتعاش

– قطع کامل یا ایجاد محدودیت در گشتاور انتقالی

– عایق صدا و عایق الکتریسیته

– ایجاد یا جبران فاصله بین ماشین های دوار

دو دسته کلی برای انواع کوپلینگ در نظر گرفته شده است:

۱- کوپلینگ های صلب (Rigid Coupling)

۲-کوپلینگ های انعطاف پذیر (Flexible Coupling)

هر کدام از دسته بندی های نامبرده انواع مختلفی دارند که هر یک ویژگی ها و مزایای خاص خود رادارند. برای انتخاب کوپلینگ می بایست مکان استفاده کوپلینک مورد نظر و با شرایط و ویژگی کوپلینگ ها بخوبی آشنا باشید. مهندسین ما در مجموعه به اندیشی و فناوری فردا می توانند به پرسش های فنی و مهندسی شما برای انتخاب کوپلینگ مناسب پاسخ بدهند. همچنین شما می توانید از دسته بندی های بالا با انواع کوپلینگ، ویژگی ها، اطلاعات فنی و … آشنا شوید.

انتخاب کوپلینگ

رعایت و شناخت برخی پارامتر ها برای انتخاب کوپلینگ و یک خرید مطمئن لازم است. ما در ذیل برخی پارامتر های انتخاب کوپلینگ را به شما

معرفی می کنیم :

۱. نوع ماشین محرک(موتور الکتریکی، موتور احتراقی، هیدروموتور، توربین،…)

۲. نوع ماشین متحرک(گیربکس، کمپرسور، پمپ، فیدر،سنگ شکن، تسمه نقاله، …)

۳. مقدار توان، دور انتقالی و گشتاور نامی در عملکرد پیوسته

۴. گشتاور حداکثر (در شروع حرکت و نیزهنگام مواجهه با بارهای اضافی ناخواسته)

۵. تعداد دفعات خاموش و روشن شدن سیستم در ساعت

۶. ماکزیمم قطر شفت محرک و متحرک و محدودیتهای ابعادی دیگر

۷. شرایط محیطی کار (دما ، خورندگی محیط،وجود گرد و خاک و…)

۸. فاصله انتهای دو شفت محرک و متحرک DBSE

تفاوت كوپلينگ با كلاچ و كنترل گشتاور چیست؟

در اتصال دو محور توسط كوپلينگ قطع ارتباط بين دو محور محرک و متحرک حين كار وجود نداشته درحالي كه در كلاچ در زمان مقتضي اين فراهم امكان است.

گروه فناوری ما یک مزیت رقابتی با سایر همکاران خود دارد و آن ارائه مشاوره های فنی و مهندسی قبل از خرید پکینگ برج خنک کننده برای انتخاب درست و صحیح توسط مهندسین با تجربه ما می باشد

– وجود رنج وسیعی از انواع کوپلینگ با برندهای مختلف

– امکان تامین کوپلینگ های اختصاصی مطابق با نیاز مشتریان

– امکان پوشش سطحی کوپلینگ نظیر: رنگ آمیزی، گالوانیزه و بلک فسفاته

– امکان نیاز به بالانس وصدور گواهی بالانس و یا گواهی های دیگر

قیمت کوپلینگ

با توجه به وجود مدل های بسیار متنوع در کوپلینگ ها همچنین متغیر بودن نرخ ارز شما می توانید از طریق شماره زیر با مهندسین فروش برای دریافت قیمت و اطالاعات مهندسی جهت انتخاب کوپلینگکوپلینگ یک عنصر مکانیکی است که وظیفه دارد دو شفت را به یکدیگر متصل کند تا نیرو و گشتاور را از یک شفت به شفت دیگر منتقل کند. در یک سیستم مکانیکی، کوپلینگ را می توان به عنوان نوعی اتصال بین دو شفت دوار تعریف کرد که محور های محرک و متحرک را به یکدیگر متصل می کند. این اتصال بین دو شفت می تواند دائمی و یا موقت باشد. به عبارت ساده تر می توان گفت که کوپلینگ ها برای اتصال شفت های ورودی و خروجی در هر سیستم انتقال قدرت استفاده می شوند مانند شفت گیربکس در ماشین ابزار که از طریق کوپلینگ ها به شفت موتور ورودی متصل می شود.

پارامتر های انتخاب کوپلینگ

این روش برای انتخاب ها یکسان می باشد و فقط در پارامتر های خاصی با یکدیگر تفاوت دارند. اطلاعات زیر برای انتخاب کوپلینگ ها مورد نیاز می باشد:

  1. گشتاور [Nm]
  2. توان [Kw]
  3. سرعت [r/min]
  4. نوع تجهیزات و کاربرد
  5. قطر شفت
  6. شکاف شفت
  7. محدودیت فضای فیزیکی
  8. اطلاعات خاص مربوط به کوپلینگ و کاربرد
  9. سایر شرایط محیطی مانند درجه حرارت، محیط نامطلوب

البته در کاربرد هایی این روش پاسخگو نمی باشد و باید در انتخاب کوپلینگ برای کاربرد های خاص مانند کاربرد های با بار بالا باید از روش های خاصی استفاده کرد.

گشتاور سیستم محاسبه شود

اولین قدم در انتخاب کوپلینگ مشخص بودن گشتاور سیستم است. برای انتخاب کوپلینگی که پاسخ ما را بدهد، باید از گشتاور سیستم خود اطلاع داشته باشیم. در صورتی که گشتاور سیستم را نداریم باید از فرمول زیر استفاده کنیم.

در فرمول بالا، Power توان موتور که همانطور که در فرمول نشان داده شده است، بر حسب کیلووات می باشد. در این فرمول Speed دور موتور می باشد. با قرار دادن این مقادیر در این فرمول بالا، گشتاور سیستم (Tn) بر حسب نیوتن متر محاسبه می شود.

ضریب سرویس را مشخص شود

از جداول ضریب سرویسی که سازنده مشخص می کند، یک ضریب سرویس (FS) مناسب را برای عملکرد باید انتخاب شود. می توان به جای استفاده از ضریب سرویس از فاکتور دما و فرکانس تعداد استارت نیز استفاده کرد.

گشتاور کلی محاسبه شود

بعد از محاسبه گشتاور کوپلینگ و ضریب سرویس، باید گشتاور کلی کوپلینگ را از رابطه زیر به دست آوریم.

به جدول انتخاب کوپلینگ مراجعه کرد

هنگامی که گشتاور کلی عملکرد ما به دست آمد، باید به جدول استاندارد انتخاب کوپلینگ ها بر اساس گشتاور مراجعه کرد و از آن سایز کوپلینگ مورد نظر را به دست آورد. جدول انتخاب کوپلینگ ها توسط سازندگان ارائه می شود و معمولا جداول سازندگانی همچون felender ملاک کار قرار داده می شود. باید توجه داشت این جداول به صورت عمومی برای کوپلینگ ها نمی باشد و هر نوع کوپلینگ دارای جدول خاصی است. کوپلینگ انتخابی باید ظرفیت گشتاوری برابر و یا بالاتر از عدد حاصل از این فرمول داشته باشد.

سیستمی جایگزین سیستم تسمه پولی است که در آن از دنده‌ها یا چرخ‌دنده‌ها برای کاهش دوران از محور دینام به محور پروانه فن برج خنک کننده یا حلزونی استفاده می‌شود. این روش انتقال قدرت، کارایی بالا و دقت بیشتری در تنظیم سرعت را ارائه می‌دهد و برای صنایع مختلفی از جمله صنایع تولیدی و خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نافی کوپلینگ را بررسی شود

در کوپلینگ ها باید ظرفیت اندازه سوراخ برای هر دو شفت بررسی شود. ممکن است لازم باشد از کوپلینگ بزرگتری استفاده شود.

بررسی سایر پارامتر ها

در نهایت باید بررسی شود تا سایر پارامتر های مجاز نیز در کوپلینگ ها رعایت شده باشند. به عنوان مثال پارامتر هایی از قبیل بالانس و هم راستائی اهمیت بالایی دارند چرا که در صورتی که این پارامتر ها رعایت نشوند و کوپلینگ تحمل این موارد را نداشته باشد، در حین عملکرد بسیار زودتر از عمر مفید کوپلینگ ها دچار آسیب شده و از بین می روند.

در انتخاب کوپلینگ ها معیار اصلی گشتاور می باشد و در مرحله های بعدی اندازه قطر کوپلینگ اهمیت دارد و بعد از این موارد به سراغ دیگر معیارها باید رفت. ما در کالا صنعتی سفارش انواع کوپلینگ ساختنی را می پذیریم. در صورتی که کوپلینگی که درخواست دارید طبق جداول استاندار شرکت های سازنده نظیر felender نباشد، با دریافت مشخصات کامل و نقشه کوپلینگ ها، سفارش آن ها پذیرفته می شود و ساخت آن ها انجام می پذیرد. برای اطلاعات بیشتر راجع به کوپلینگ ها، نحوه ساخت، قیمت، زمان تحویل و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما در تماس باشید.

 

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا