مجله ورزشی

کسب جایزه مصطفی به منزله قدردانی جهانی از احمد حسن است

خبرگزاری مجله رز؛ جایزه مصطفیکه در سال ۲۰۱۵ تأسیس شد، به عنوان یکی از معتبرترین جوایز علمی جهان شناخته می­شود. مجله ساینس از آن به عنوان “نوبل جهان مسلمان” یاد می‌کند.

بنیاد مصطفی جایزه‌ی دوسالانه را برای دانشمندان غیرمسلمان کشور‌های اسلامی و دانشمندان مسلمان در سراسر جهان به منظور قدردانی از دستاورد‌هایی که نقش قابل توجهی در زندگی بشر ایفا کرده ­اند یا مرز‌های درک ما را گسترش داده ­اند تاسیس کرد.

حسن بیان کرد: واقعا باعث افتخار من است. من مسئولیت ­هایی را که چنین قدرشناسی برای من و رشته ­ام به همراه دارد می ­شناسم. مسئولیت ­هایی که فراتر از برنامه تحقیقاتی من است و جامعه تحقیقاتی مهندسی نرم افزار را در بر می ­گیرد. ما باید در تعریف نرم افزار در عصر هوش مصنوعی مدرن و اینکه چگونه مهندسی نرم افزار و تحقیقات مخازن نرم افزار معدن می­ توانند از قابل اعتماد بودن چنین نرم افزاری اطمینان حاصل کنند، تجدید نظر کنیم. 

برای بیش از دو دهه، حسن و تیمش بر روی بهبود بهره‌ وری توسعه‌دهندگان و قابلیت اطمینان سیستم‌های نرم‌افزاری در مقیاس بزرگ با استفاده از حجم عظیم داده‌ای که هنگام کار توسعه‌دهندگان بر روی این سیستم‌ها یا استفاده کاربران از چنین سیستم‌هایی تولید می‌شود، کار کرده‌اند. چنین داده‌هایی گنجینه‌ای از دانش هستند که وقتی با فناوری­‌های هوش مصنوعی (مانند مدل‌های بنیادی و بزرگ) ترکیب شوند، بهره ­وری توسعه دهندگان و کیفیت نرم افزار را بهبود می‌بخشند.

به عنوان مثال، همانطور که آمازون محصولات دیگر را بر اساس سابقه خرید خود و دیگران به مصرف کنندگان توصیه می ­کند، فناوری ­های مهندسی نرم افزار هدایت شده با هوش مصنوعی می­ توانند انتشار تغییرات کد را به نوبه خود از معرفی باگ ­ها توصیه کنند، یا آن‌ها حتی می‌تواند مانند خلبان گیت‌های قسمت‌های تکراری یک برنامه را بنویسند. بنابراین، توسعه‌دهندگان می‌توانند روی بخش‌های چالش‌برانگیز برنامه خود تمرکز کنند.

حسن، که دارای کرسی تحقیقات صنعتی در شورای تحقیقات علوم طبیعی و مهندسی کانادا و همچنین کرسی تحقیقات کانادا در تجزیه و تحلیل نرم افزار است، موفقیت خود را مدیون خانواده‌اش، کارآموزانش، جامعه تحقیقاتی جهانی مخازن نرم افزار معدن و حمایت همکارانش در کویینز می‌داند.

وی در سخنرانی خود در مراسم دریافت جایزه بیان کرد: کارآموزان ما میراث ماندگار ما هستند. رویا‌ها و انعطاف ­پذیری آن‌ها آینده را مشخص می ­کند. برای کارآموزان من در کویینز و فراتر از آن در طول سال‌ها، از اینکه اجازه دادید بخشی از سفر شما باشم و از اینکه به من و جهان الهام بخشیدید متشکرم.

بیش از ۲۰ سال پیش، حسن جامعه مخازن نرم افزار معدن را تأسیس کرد؛ و تیم او در زمینه مهندسی نرم‌افزار هدایت‌شده با هوش مصنوعی نوآوری کرده‌اند و از اهمیت این حوزه با موفقیت‌های بزرگ حمایت می‌کنند و بسیاری از این نوآوری‌ها قبلاً توسط برخی از بزرگترین شرکت‌های نرم‌افزاری جهان از جمله گوگل، مایکروسافت و متا به کار گرفته شده‌اند.

” به رسمیت شناخته شدن مخازن نرم افزار معدن در چنین جایزه معتبری به رسمیت شناختن تأثیر آن بر بشریت و پیشرفت آن، به خصوص با وابستگی دائمی همه به نرم افزار، است. “

حسن اعتبار موفقیت خود را به دانشگاه داد و بیان کرد:  از اولین روز تحصیلم در دانشکده، همیشه احساس می­کردم که بخشی از یک خانواده بسیار دلسوز هستم. خانواده‌ای که همیشه بسیار سخت کار می­کند تا از من و دانشجویانم برای موفقیت حمایت کند – همیشه موانع را از بین می­برد و فرصت‌هایی را برای من و تیمم ایجاد می‌کند. دفتر دانشکده در بسیاری از مواقع نگرشی عالی نشان داده است، چنین نگرشی در ایجاد فضای تحقیقاتی برجسته برای آزمایشگاه من ضروری بوده است. جای تعجب نیست که امروزه کویینز دانشگاه بسیاری از محققان جوان پیشرو و میان حرفه­ای مهندسی نرم افزار در جهان است. 

استفانی فون هلاتکی، معاون رئیس (پژوهش) این افتخار را نیز تبریک گفت.

وی بیان کرد: مدیریت پژوهشی دکتر حسن در دانشگاه کویینز واقعاً استثنایی بوده است و کسب جایزه مصطفی به منزله قدردانی جهانی برای این کار است. این یک دستاورد عظیم برای دکتر حسن، تیم او و برای کل دانشکده است. دانشکده محیطی ایجاد کرده است که در آن نوآوری شدنی است. 

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

گروه تحریریه علوم ورزشی

با استفاده از مهارت‌های تحلیلی و تجزیه و تحلیل داده‌ها، من به عنوان نویسنده‌ی ورزشی به ارائه‌ی گزارش‌ها و آمارهای مفید و کاربردی درباره‌ی روند و عملکرد تیم‌ها و بازیکنان در ورزش می‌پردازم. هدفمندی خود را در بهبود دانش و اطلاعات ورزشی خوانندگان قرار می‌دهم. همراه با من را بپذیرید و به دنیای آمارها و تحلیل‌های جذاب ورزشی همراه شوید.
دکمه بازگشت به بالا