کسب و کار محلیمجله حوادث

چگونگی بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی

ثبت‌نام بیمه درمان تکمیلی تامین اجتماعی و نکات آن

به گزارش به نقل از سازمان تأمین اجتماعی، بازنشستگان و مستمری بگیرانی که قصد ثبت‌نام بیمه تکمیلی برای خود و افراد تحت تکفل را دارند لطفاً به موارد زیر توجه داشته باشند.

۱. آن دسته از بیمه شدگانی که در قرارداد قبل بیمه تکمیلی داشته‌اند و از حقوقشان بابت بیمه تکمیلی و عمر کسر می‌شود، نیازی به ثبت نام مجدد ندارند.

۳. قرارداد بیمه تکمیلی درمان و بیمه عمر از تاریخ و ۱۴۰۰/۰۹/۰۱ لغایت ۱۴۰۱/۰۸/۳۰ به مدت یک سال می‌باشد و با وارد کردن اطلاعات در برگه ثبت نام موافقت شما جهت برقراری بیمه تکمیلی و بیمه عمر برای یک سال ایفاد می‌گردد.

۴. با توجه به ضوابط قرارداد بیمه درمان تکمیلی و بیمه عمر کسر از حقوق نامبرده و افراد تحت کفالت ایشان از آذرماه ۱۴۰۰ اعمال و بازنشسته مجاز به استفاده از بیمه تکمیلی از تاریخ شروع قرارداد می‌باشد.

۵. با توجه به ضوابط ثبت نام قرارداد بیمه درمان تکمیلی و بیمه عمر بازنشسته باید همسر خود را بیمه کند مگر در مواردی که همسر خود شاغل یا بازنشسته باشد در صورت تمایل برای ثبت نام افراد تحت کفالت بازنشسته باید کلیه افراد (فرزندان و والدین) که به تبع بیمه شده اصلی دارای دفترچه بیمه پایه می‌باشند را بیمه کند و امکان انتخاب گزینشی میان آن‌ها وجود ندارد. در صورت رعایت نکردن این بند مسئولیت عدم سرویس‌دهی شرکت بیمه‌گر، به عهده شخص ثبت‌نام کننده است.

۶. در صورت ثبت نام امکان تغییر و انصراف تا پایان قرارداد وجود ندارد مگر در موارد (ازدواج، فوت، طلاق، اشتغال به کار، خروج از کفالت و سربازی) که در این صورت باید فوراً به کانون اطلاع داده شود و در صورت عدم اطلاع کانون مسئولیتی در قبال وجوه کسر شده از شما نخواهد داشت.

۷. استفاده از خدمات بیمه تکمیلی و بیمه عمر منوط به کسر حق بیمه توسط شعبه مربوطه می‌باشد و دریافت معرفی نامه و تحویل فاکتور ظرف مدت ۴۵ روز بعد از کسر از حقوق امکان‌پذیر است.

۸. در صورتیکه اشخاص پس از ثبت نام تصمیم به انتقال پرونده خود از شعب تأمین اجتماعی تهران به دیگر استان‌های کشور بگیرند باید ابتدا به کانون مراجعه و با تسویه باقیمانده حق بیمه امکان انتقال را فراهم نمایند و در غیر این صورت مسئولیت آن به عهده ایشان است.

توجه: مسئولیت اطلاعات وارد شده در سامانه ثبت نام و انصراف به عهده شخص بیمه شده می‌باشد، و کانون بازنشستگان مسئولیتی در قبال ورود اطلاعات اشتباه ندارد. (دقت نمائید کد شعبه تأمین اجتماعی خود را صحیح وارد کنید. کد شعبه منظور شعبه تأمین اجتماعی که حقوق خود و همچنین فیش حقوقی و حکم حقوق را از آن دریافت می‌کنید، می‌باشد). (در صورت اشتباه در درج مندرجات فرم ثبت نام حداکثر تا پنج روز پس از تاریخ ثبت نام جهت اصلاح به کانون بازنشستگان مراجعه نمائید.)

توجه: برای اضافه نمودن افراد تحت تکفل (همسر – فرزندان – پدر و مادر) وارد کردن اطلاعات کلیه نفرات تحت کفالت شخص اصلی الزامی است.

توجه: تمامی کسورات بابت بیمه تکمیلی و بیمه عمر از آذر ۱۴۰۰ محاسبه می‌شود.

توجه: پس از ثبت نهایی دیگر نمی‌توانید دوباره ثبت نام کنید و یا اطلاعات خود را ویرایش کنید پس با دقت اطلاعات خود و افراد تحت تکفل خود را وارد نمائید.

توجه: حروف را به صورت فارسی و اعداد مثل کد ملی. شماره مستمری و… به صورت انگلیسی در سامانه وارد نمائید.

توجه: مهلت ثبت نام و انصراف از بیمه تکمیلی تا تاریخ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ می‌باشد و قابل تمدید نمی‌باشد.

توجه: بیمه شدگانی که اقدام به ثبت نام کرده‌اند در صورت کسور نشدن حق بیمه حداکثر تا دو ماه بعد از تاریخ ثبت نام با گرفتن فیش حقوقی آخرین ماه حتماً به کانون مراجعه کنند. (در صورت عدم پیگیری مسئولیت با شخص ثبت‌نام کننده است.)

توجه: با آغاز قرارداد به صورت رسمی نرخ قرارداد امسال و همچنین جدول تعهدات نمایندگی بیمه سامان هم به اطلاع خواهد رسید.

زمان ثبت نام بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی

ثبت نام بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی هر  سال از آذر ماه شروع شده و به مدت سه ماه ادامه دارد. اطلاع از چگونگی و نحوه ثبت نام بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی و مدارک و شرایط ثبت نام و همچنین اضافه و حذف افراد تحت تکفل بیمه تکمیلی و همچنین نحوه حذف و انصراف بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی برای این افراد بسیار مهم است به همین دلیل راهنمای بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی را موضوع این نوشتار قرار داده ایم.

سازمان تامین اجتماعی به عنوان یکی از بزرگ ترین سازمان های بیمه، بخش زیادی از افراد کشور به خصوص کارمندان دولت و ادارات مختلف را تحت پوشش خود در آورده است. بیمه تامین اجتماعی در چند بخش مختلف خدماتی را ارائه می دهد که یکی از مهم ترین بخش های آن مربوط به بیمه تکمیلی می باشد.

بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی در این میان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چرا که معمولا افرادی که در سن بازنشستگی قرار می گیرند، بیش تر ممکن است در معرض بیماری های گوناگون قرار گرفته و به این نوع خدمات احتیاج داشته باشند. اما ثبت نام بیمه تکمیلی سازمان تامین اجتماعی دارای یک سری قوانین و مقررات خاص است که باید به طور کامل از آن ها اطلاع داشت. به عبارتی جهت این که بتوانید از بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی استفاده کنید، ‌باید شرایط لازم آن را داشته باشید. از طرف دیگر، باید تاریخ ثبت نام بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی را بدانید تا بتوانید در همان زمان مقرر نسبت به ثبت نام اقدام کنید.

با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه به طور مفصل شرایط مورد نیاز، مدارک لازم و نحوه ثبت نام بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۱ را برای شما بیان می کنیم. هم چنین به توضیحاتی در مورد نحوه حذف ثبت نام بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی می پردازیم تا کسانی که قصد انجام این کار را هم دارند، با مشکلی مواجه نشوند. پس با ما همراه باشید تا کاملا با نحوه ثبت نام در این بخش بیمه تامین اجتماعی آشنا شوید.

نحوه ثبت نام بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۱

اکنون که از اهمیت بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی برای این قشر آسیب پذیر جامعه مطلع شدیم، می خواهیم به بیان نحوه ثبت نام آن بپردازیم. برای ثبت نام غیر حضوری بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۱ طبق مراحل زیر پیش بروید:

در بخش بعدی شرایط مورد نیاز و مدارک لازم جهت ثبت نام بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی 1401 را برای شما ذکر کرده ایم که در صورت نیاز می توانید قبل اط شروع ثبت نام به این بخش را مطالعه نمایید. اکنون به بیان نحوه ثبت نام برای استفاده بیمه تکمیلی سازمان تامین اجتماعی خواهیم پرداخت.

برای این کار افراد به دو گروه تقسیم خواهند شد. کسانی که اکنون تحت پوشش بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی هستند و افرادی که تازه بازنشسته شده و قصد دارند خود را در این بیمه ثبت نام نمایند. گروه اول نیاز به اقدام خاصی ندارند و مجددا تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار خواهند گرفت. مگر این که بخواهند نسبت به حذف ثبت نام بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی اقدام کنند. روش انجام این مورد هم تقریبا مشابه افرادی است که به تازگی می خواهند ثبت نام خود را انجام دهند. اما گروه دوم ملزم به انجام یک سری اقداماتی هستند که اکنون آن ها را بیان می کنیم.

نحوه ثبت نام اینترنتی بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی

در سال های گذشته افرادی که به تازگی بازنشسته می شدند، ‌باید با همراه داشتن مدارک مورد نیاز، به شعبه های مربوط به ثبت نام بیمه این سازمان مراجعه می کردند. اما اکنون روند کمی تغییر کرده و ثبت نام بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۱ به صورت اینترنتی برگزار می شود. افراد واجد شرایط باید چند مرحله را انجام دهند:

  1. ۱ابتدا باید نشانی اینترنتی سایت ثبت نام بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی یعنی kabta.ir را در مرورگر خود را جست و جو نمایید. این کار هم با استفاده از رایانه و هم با استفاده از گوشی موبایل امکان پذیر است.
  2. ۲بعد از بالا آمدن نتایج، اولین سایت با آدرس مذکور را انتخاب کنید.
  3. ۳در ادامه وارد صفحه اصلی سایت ثبت نام خواهید شد. در این صفحه باید گزینه «ثبت نام و انصراف از بیمه تکمیلی» را انتخاب کنند. از این طریق هم امکان ثبت نام و هم امکان حذف ثبت نام بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی وجود خواهد داشت.
  4. ۴در صورتی که در زمان مقرر برای ثبت نام اقدام کرده باشید، می توانید به راحتی نسبت به انجام مراحل اقدام نمایید. اما اگر خارج از زمان ثبت نام اقدام کنید، با صفحه ای مانند شکل زیر مواجه خواهید شد. پس باید از تاریخ ثبت نام بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی آگاهی داشته باشید.

تعهدات بیمه تکمیلی تامین اجتماعی

بیمه تکمیلی تامین اجتماعی در سال 1401 پوشش‌های زیر را تا سقف‌های مشخص شده به بیمه‌شدگان پرداخت می‌کند. همچنین پرداخت مقداری از هزینه‌های درمانی بر عهده‌ی خود بیمه‌شده است که به آن فرانشیز می‌گویند و در جدول زیر فرانشیز هریک از پوشش‌ها را بیان کرده‌ایم.

شرح تعهدات           سقف تعهدات طرح برنزی (تومان)

فرانشیز 30 درصد                 سقف تعهدات طرح نقره‌ای (تومان)

فرانشیز 20 درصد                 سقف تعهدات طرح طلایی (تومان)

فرانشیز 10 درصد

هزینه‌های بستری، جراحی، شیمی درمانی (بستری سرپایی)، رادیوتراپی، آنژیوگرافی قلب و انواع سنگ شکن در بیمارستان و مراکز جراحی محدود و Day Careتبصره: اعمال جراحی Day Care به جراحی هایی اطلاق می‌شود که مدت زمان مورد نیاز برای مراقبت‌های بعدازعمل در مراکز درمانی کمتر از یک روز باشد.

هزینه همراه افراد زیر 7 سال و بالاتر از 70 سال در بیمارستانها به جز زایمان و جراحی فک

                4.000.000             7.000.000             15.000.000

هزینه اعمال جراحی اصلی مغز و اعصاب مرکزی و نخاع (به استثنای دیسک ستون فقرات)، گامانایف، قلب، پیوند ریه، پیوندکبد، پیوند کلیه، پیوند مغز استخوان و جراحی سرطان (با احتساب بند 1)      8.000.000           14.000.000        30.000.000

افزایش سقف تعهدات بند 1 و 2 و همچنین جبران هزینه‌های دارویی سرطان و صعب العلاج (شامل هموفیلی، تالاسمی، دیالیز، ام اس، پارکینسون، ایدز، سوختگی، هپاتیت، کوتونومی، آلزایمر، بیماری‌های خود ایمنی)، کشیدن ناخن،

تزریق داخل مفاصل با هزینه دارو، پمفیکوس، پسوریازیس، بیماریهای ضعف عضله،

ALS ، MLS ، درمان خونریزی بینی، بستری اورژانس کمتر از 6 ساعت شامل

تزریقات و تعویض پانسمان، پنکسیون مایع نخاع و کمری، تست تیلت، نوار تست قند خون، سرنگ انسولین، کولپوسکپی، پریمتری، طب سوزنی، بلوک عصبی،

EBR، گفتار درمانی، رفتاردرمانی و کار درمانی(20 جلسه)، بادی باکس،

ارگوسپیرومتری، رینومانومتری، برونکوگرافی، تست متاکولین، شکافتن آبسه،

تامپونادو، جراحی فک، اوزون تراپی، تمپانومتری، پیس میکر قلب، نوار عصب

چشم، شستشوی گوش، برداشتن میخچه، خارج کردن و برداشتن جسم خارجی، جراحی دیسک ستون فقرات، هزینه اتاق خصوصی، پاپ اسمیر، ارب اسکن،

فوندوسکپی، کانفو اسکن، انتروپیون، پاکیمتری، تزریق آوستین، جبران اکسیژن

هایپربار، کایروپراکتیو، توانبخشی، مگنت تراپی، نور درمانی            _             _             20.000.000

هزینه زایمان طبیعی و عمل سزارین     1.000.000           3.000.000           4.000.000

پاراکلینیکی شامل: انواع سونوگرافی، ماموگرافی، انواع اسکن، انواع آندوسکوپی، ام آر آی، اکوکاردیوگرافی، استرس اکو، دانسیتومتری، انواع آنژیوگرافی (بجز چشم و قلب)               600.000               800.000               1.000.000

هزینه‌های مربوط به تست ورزش، تست آلرژی، تست تنفسی (اسپیرومتری – PFT) نوارعضله (EMG)، نوارعصب (NCV)، نوارمغز (EEG)، نوار مثانه (سیستومتری یا سیستوگرام)، شنوایی سنجی، بینایی سنجی، آنژیوگرافی چشم و هولترمانیتورینگ قلب            300.000               600.000                 1.000.000

هزینه‌های آمبولانس داخل شهر و سایر فوریت‌های پزشکی مشروط به بستری شدن بیمه شده در مراکز درمانی و یا نقل و انتقال بیمار به سایر مراکز تشخیصی- درمانی طبق دستور پزشک معالج       150.000               150.000               300.000

هزینه‌های آمبولانس خارج شهر و سایر فوریت‌های پزشکی مشروط به بستری شدن بیمه شده در مراکز درمانی و یا نقل و انتقال بیمار به سایر مراکز تشخیصی- درمانی طبق دستور پزشک معالج       250.000               250.000               500.000

هزینه خدمات آزمایشگاهی (به غیر از چکاپ و غربالگری جنین) شامل آزمایش‌های تشخیص پزشکی، پاتولوژی، آسیب شناسی، ژنتیک پزشکی، انواع رادیوگرافی،

نوار قلب و فیزیوتراپی           400.000               600.000               1.000.000

هزینه‌های درمان نازایی و ناباروری (هزینه‌های تشخیصی، درمانی و دارویی) و اعمال جراحی مرتبط ، IUI, ZIFT, GIFT، میکرواینجکشن و IVF   _                 2.500.000             3.500.000

سمعک گوش راست و چپ    _             350.000               1.300.000

انواع لنز، عدسی و عینک     _             140.000               200.000

هزینه‌های دندانپزشکی به استثنای جراحی لثه، هزینه ارتودنسی، ایمپلنت و دست دندان    _             500.000               1.000.000

لیزیک چشم (راست و چپ) و جبران هزینه‌های جراحی مربوط به رفع عیوب

انکساری چشم در مواردی که به تشخیص پزشک معتمد بیمه‌گر درجه نزدیک بینیِ

دوربینیِ آستیگمات یا یا جمع قدر مطلق نقص بینایی هر چشم (درجه نزدیک بینی

یا دوربینی به علاوه نصف آستیگمات) 3 دیوپتر یا بیشتر باشد            _             1.400.000           2.500.000

داروها و انواع ویزیت (به استثنای داروهایی که جنبه درمانی ندارند- داروهای خارجی که مشابه داخلی دارند براساس تعرفه داروهای داخلی محاسبه می‌شود.)                 _             _             500.000

هزینه اروتز و پروتز، تهیه اعضای طبیعی بدن (با تأییدیه انجمن مربوطه)       _             _             نامحدود

مبلغ حق بیمه با احتساب مالیات برارزش افزوده (تومان)     21.500                 67.000                 197.000

در تمام پوشش‌های گفته‌شده در جدول، فرانشیز ابتدا بر اساس تعهد بیمه‌گر اول (یعنی همان تامین اجتماعی) از بیمه‌شده دریافت می‌شود، و اگر در قرارداد اول، بیمه‌شده متعهد به پرداخت فرانشیز بیمه نباشد در بیمه تکمیلی خود، طبق درصدهای مشخص شده در جدول باید فرانشیز را پرداخت کند. به عبارت دیگر فرانشیز فقط یک بار از بیمه‌شده دریافت می‌شود، یا از طرف بیمه‌گر پایه و یا از طرف بیمه تکمیلی.

با توجه به هزینه‌های بالای پزشکی ممکن است سقف تعهدات ذکرشده در جدول بالا، کافی نباشد که شما میتوانید در کنار بیمه‌نامه تکمیلی تامین اجتماعی و یا به جای آن از شرکت های دیگر با پوشش‌ها و تعهدات بیشتر،بیمه تکمیلی خریداری کنید.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا