کسب و کار محلیمجله علمی و پزشکی

ایا کود اهن برای گیاهان اپارتمانی مفید است

کود آهن گیاهان آپارتمانی

امروزه کود های گوناگونی برای انواع نیاز های گیاه ساخته شده اند که در آن ها مقداری از عنصر آهن نیز وجود دارد.این کودها به دلیل قوی بودن، برای هر گیاهی مناسب نمی‌باشند و استفاده از آن ها اصولی و با زمان بندی خاصی است. عنصر آهن جز عناصر ریز مغذی گیاهان به شمار می آید و بدون وجود این عنصر گیاه نمی تواند کلروفیل تولید و اکسیژن را متابولیزه نماید در نتیجه امکان رشد گیاه متوقف می شود لذا استفاده از برای گیاهان آپارتمانی ضروری است.کود آهن را می توان به شکل مایع، پودری یا مصرف کرد.

کود آهن مایع برای گیاهان آپارتمانی

کلات آهن برای گیاهان آپارتمانی بهاران: اگر قصد آبیاری گیاه و استفاده از محلول آهن بر روی گیاه را دارید، بسیار حواستان به میزان محلولی که برای آبیاری استفاده می کنید باشد. چون وجود بیش از حد آهن باعث کمبود عناصر روی و منگنز می شود. در واقع باید بدانید که وجود مقادیر زیادی از مواد مغذی و عناصر گوناگون در خاک، باعث می شود که بیشتر این مواد و عناصر جذب نشده و نتیجه ی دلخواه حاصل نشود.هنگامی که قصد آبیاری گیاه  آپارتمانیخود با  محلول آهن  را دارید، به اندازه گیاه، اندازه گلدان، جنس خاک و اینکه چقدر توانایی جذب  آب را دارد توجه داشته باشید.از آبیاری و اسپری کردن محلول آهن برای به فاصله زمانی۱۰تا۱۴ روز یکبار استفاده کنید.این کار را با حوصله و بر اساس زمان بندی گفته شده انجام دهید.

کود آهن پودری برای گیاهان آپارتمانی

کود آهن پودری نوعی کود تقویتی است که دارای جذب سریع بوده و موجب فعال شدن آهن داخل گیاه می شود. کود پودری آهن تاثیر طولانی تری نسبت به دیگر انواع کود آهن دارد ، خاکی که گیاه یا درخت در آن کشت می شود به دلیل وجود انواع مشکلات مانند اکسیده شدن آهن PH بالای خاک و ترکیب فسفات از جذب آهن توسط گیاه جلوگیری می کند. نحوه استفاده از کود آهن پودری بدین صورت است که  پودر را در آب به مقدار ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم در ۱۰۰ لیتر آب  بسته به نوع گیاه حل می کنیم  ،‌ زمان استفاده از این کود اغلب بعد از زمان باردهی و یا گل دهی گیاهاست که  با توجه به نوع گیاه هر ۱۰ روز مورد استفاده قرار می گیرد.می توان کود اهن پودری را به صورت محول در سیستم آبیاری بارانی ، قطره ای و یا بصورت کود جامد در محل کشت به خاک افزود.

کود کلات آهن برای گیاهان آپارتمانی

کودهای آهن به دو صورت مایع و کلات (جامد) هستند. تفاوت کودهای جامد و کودهای مایع در این  است که، کودهایی که به صورت جامد هستند می‌توان با مخلوط کردن با مایعات نیز استفاده نمود ولی کودهای مایع چنین قابلیتی ندارند. لازم است بدانید که کودهای جامد در زیر خاک و کنار ریشه گیاهان قرار داده می‌شود و با کمک آبیاری به ریشه گیاه می‌رسد.

کود سولفات آهن برای گیاهان آپارتمانی

علاوه بر قرص آهن برای گیاهان آپارتمانی، استفاده از خاک حاوی گوگرد اصلاح شده نیز می تواند روش خوبی برای کمبود آهن خاک باشد.این روش علاوه بر تاثیر طولانی مدت، سطح PH خاک را کم کرده و توانایی جذب آهن را برای گیاه بالا می‌برد.کود سولفات آهن به دو صورت آبدار با خلوص 18 درصد و بدونه آب با خلوص 20 درصد موجود است. مصرف آن به صورت چالکود برای درختان  همراه با کودهای حیوانیاست.استفاده از این کود در خاکهای با اسیدیته خنثی مناسب است.استفاده از سولفات اهن به دلیل رسوب در خاک محدود است ، اما آزمایش ها نشان می دهد که می توان از این ماده برای کمبود آهن استفاده کرد، به ویژه زمانی که این کودها را با مواد آلی مخلوط می کنند و باعث جلوگیری از رسوب آن می شود.ترکیبات کلاته کننده این عنصر را با قدرت بالا ذخیره می کنند و از رسوب آن در خاک جلوگیری می کند. بنابراین غلظت آن در خاک افزایش مییابد.

 

مقدار مصرف کود آهن برای گیاهان آپارتمانی

مقدار کود آهن برای گیاهان آپارتمانی از این قرار است که باید  2/1 قاشق چایخوری کود آهن مایع را به ازای یک لیتر آب مخلوط کنید. برای گلدان های کوچکتر کمتر و برای گلدان های بزرگتر به دفعات ماهانه تکرار کنید تا گیاهان رنگ خود را دوباره به دست آورند . همچنین برای جبران کمبود آهن  برای گیاهان زینتی میتوان از کود آهن کلاته به صورت محلول پاشی با غلظت 1 تا 3 در هزار  2 تا 3 بار در سال استفاده کرد.

میزان مصرف کود آهن برای هر درخت

کود آهن برای درخت و گیاه در مقدار بسیار کمی مورد نیاز است. ولی در صورت کمبود آهن گیاه به شدت باعث آسیب رسیدن به سبزینهٔگیاهانشدهوآن‌هارو به زردی می‌روند. ‌برای اینکه به سبز شدن برگ‌های درختان کمک کنید می‌توانید از کود مایع آهن استفاده کرده و با سم پاش، آن را بر روی گیاهان پاشیده تا به کمبود آهن محصول کمک کند. اگر مشکل از خاک باشد و گیاه نتواند مواد آهنی خاک را تجزیه نمایید بهتر است از کود مایع برای کمبود استفاده کنید. آهن با تابش آفتاب تجزیه شده و راحت‌تر مورد استفاده گیاه قرار می‌گیرد. کود مایع به دلیل جذب راحت‌تر و تجزیه سریع‌تر پیشنهاد می‌شود که قبل از طلوع آفتاب بر روی گیاهان پاشیده شود تا در هنگامی که آفتاب بر روی آن‌ها تابیده می‌شود زودتر جذب گیاه شوند.سولفات آهن در روشمحلول پاشی درختان به میزان 5 -3 در هزار و به صورت چالکود برای هر درخت: 1 – 5/0 کیلوگرم استفاده می­ شود.

فواید کود آهن برای گیاهان آپارتمانی

عنصر آهن از مهمترین نیاز های گیاه است و فواید بسیاری برای گیاهان دارد و از مهمترین این فواید می‌توان به تولید کلروفیل یا سبزینه در گیاه اشاره کردکه موجب سبز دیده شدن و  عمل فتوسنتز در گیاه می‌شود.فقدان آهن و یا کمبود آن، باعث کمرنگ شدن برگ‌ها و قسمت‌های سبز گیاه می‌شود و در اکثر مواقع نیز باعث زرد شدن برگ‌ها می‌شود.اگر گلبرگ و یا برگی را با دستان خود لمس و از شاداب بودن  آن به وجد می‌آیید، نشان از وجود عنصر آهن، آن هم به میزان کافی برای گیاه است.در صورت فقدان و یا کمبود عنصر آهن، برگ‌های گیاه به مرور خشک می‌شوند و گیاه می‌میرد.

 

عوارض کود اهن

از دلایلی که گیاهان قادر به جذب آهن نمی‌شوند قلیایی بودن خاک است.زمانی که PH خاک به هم میخورد و  از هفت بیشتر(قلیایی)یا از هفت کمتر(اسیدی)شود،بیشتر گیاهان نمی‌توانند عنصر آهن را جذب کنند. همچنین زمانی که خاک مقدار فراوانی کلسیم داشته باشد، دیگر استفاده از محلول  آهن برای گیاهان آپارتمانی فایده‌ای ندارد. خاک سرشار از کلسیم، اجازه‌ی حل شدن آهن در خاک را نمی‌دهدهمچنین  مصرف بیش از حد کود آهن هم میتواند عوارضی برای گیاه به دنبال داشته باشد. از عوارض کود آهن می توان به فقیر شدن خاک به لحاظ سایر عناصر از جمله کمبود عناصر روی و منگنز اشاره کرد. هر کودی در کنار سودی که برای درختان و گیاهان دارد می‌تواند معایبی را نیز در بر داشته باشد. به این صورت که شما باید تمام نکات استفاده از کود آهن  از جملهزمان مناسب استفاده از کود، مقدار نیاز درخت و گیاه به کود، سن گیاه و نوع خاک را در نظر بگیرید.

کود آهن برای گیاهان ابلق

لازم است توجه کنید اگر اگر به گیاهان برگ رنگی و کود آهن داده شود  خیلی زود رنگ ابلق  خودشان رو از دست میدهند و دیگرآن طرح زیبا را نخواهند داشت  و در واقع همگی برگ هایشان یک دست سبز میشوند. ین واریته ها به دلیل نوع رنگ بندی ای که دارند نمیتوانند آهن دریافت کنند.

کود آهن برای شفلرا

بهترین کود مناسب معمولا کود‌های آهن هستند که فرمول‌های مختلفی دارند. این کودها باید از مواد و املاح ضروری مانند؛ ازت، پتاسیم، روی، فسفر، آهن، نیتروژن، کلسیم و…برخوردارباشند تا بتوانند تمام نیازهای غذایی گیاه را تأمین کنند.

کود آهن برای گیاهان آپارتمانی زیر نظر کارشناسان گل و گیاه

در اکثر اوقات و به دلایل مختلفی از جمله حساس بودن نوع گیاه، شرایطنامساعد محیطی،فقدان نور کافی و دلایل دیگر، گیاهآپارتمانی ممکن است  دچار کمبود و فقدان عناصرمغذی ‌شود.در بین عناصر مغذی فقدان عناصر آهن و نیتروژن بیشتر از سایر عناصر رایج‌تر است. جوانه بان در کنار شما هستند تا به شما در زمینه جبران کمبود آهن گیاه آپارتمانی با استفاده از کود اهن یاری رسانند. برای خرید و مشاوره می توانید با شماره های که در قسمت زیر نماش داده شده است در زمان های مشخص تماس بگیرید.

ویژگیها و مشخصات محصول

  • جنس: پودر
  • تهیه شده از مواد: کلات آهن 6 درصد
  • عملکرد اصلی: ضدتنش
  • نوع بسته بندی: پاکت
  • ابعاد : –
  • وزن: 50 گرم
  • بو: ندارد
  • قابلیت نگهداری آب: دارد
نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا