مجله اجتماعی

دوقلوهای فیزیکدان ایرانی در آلمان آشپز شدند/ عکس

به گزارش مجله رز ،دو خواهر دوقلوی ایرانی ساکن آلمان به تازگی با انتشار یک کتاب مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته‌اند. یک کتاب آشپزی به نام اینجا عشق جاری است؛ آشپزخانه ایرانی. اما حرفه و تحصیلاتشان هیچ ارتباطی به آشپزی ندارد. سحر و فروغ صدودی فیزیکدان و محقق هستند. سحر دکترای هواشناسی دارد و فروغ دکترای زلزله شناسی. آن‌ها چند سال پیش تصمیم گرفتند حرفه اصلی و درآمد خوبشان را کنار بگذارند و کلاس آشپزی راه بیاندازند. آن‌ها این حرفه را هم مانند تحصیلات و حرفه قبلی خود جدی گرفتند و به موفقیت‌های خوبی رسیدند. خواهران صدودی برنده جایزه «بهترین برنامه غذایی» آلمان، اتریش و سوئیس و جایزه «فرهنگ و خلاقیت» دولت آلمان شدند و به تازگی کتاب آشپزی خود را نیز منتشر کرده‌اند.

هفت صبح در خبری نوشت:همزمان با انقلاب ایران پدر و مادر سحر و فروغ از برلین به تهران مهاجرت کردند تا درس بخوانند. دختران دوقلوی خود را هم با خود به ایران آوردند. آن‌ها تا دوران اتمام کارشناسی ارشد در ایران ماندند. سحر در رشته هواشناسی و فروغ در رشته زلزله شناسی. سپس در سال ۲۰۰۱ تصمیم گرفتند برای گرفتن دکترای خود به برلین بازگردند. البته فروغ از قبل در ایران در حال تحصیل در مقطع دکترا بود اما با خواهرش تصمیم گرفت تحصیلاتش را در آلمان ادامه دهد.

این دو خواهر با اینکه در آلمان به دنیا آمده بودند و سال‌های اولیه زندگی خود را در این کشور زندگی کرده بودند، موقع مهاجرت دوباره به این کشور نمی‌توانستند آلمانی صحبت کنند. سحر صدودی در این باره در یک مصاحبه گفته است که بعد از بازگشت به ایران معلم‌های مدرسه آن‌ها، این دو خواهر را از صحبت کردن به زبان آلمانی منع کرده در نتیجه این زبان را فراموش کرده بودند. تا سال ۲۰۱۸ همه چیز طبق روال پیش می‌رفت.

دوقلوهای فیزیکدان ایرانی در آلمان آشپز شدند/ عکس

آن‌‎ها در رشته خود تحصیلاتشان را تمام کردند و هر کدام در شغل مرتبط به رشته خود مشغول به کار بودند. تا اینکه به یکباره این دو خواهر تصمیم گرفتند پروژه‌ای به اسم «آزمایشگاه فرهنگ و غذا» راه بیاندازند و فرهنگ خاورمیانه و ایران را به دیگران معرفی کنند.

سحر صدودی در این باره توضیح می‌دهد که با اینکه به نظر می‌رسد در آلمان برابری جنسیتی تا حد زیادی رعایت می‌شود، اما در محیط کار فرصت‌های کمتری برای زنان به خصوص یک زن مهاجر نسبت به مرد سفیدپوست وجود داشته است. این معضلات او را خسته کرده بود و مدام در این فکر بود که تجارت خودش را راه بیاندازد. او یک روز غروب جمعه به خواهرش زنگ می‌زند و می‌گوید من دوشنبه می‌روم و استعفا می‌دهم. همینطور شد که کلاس‌های خصوصی آشپزی این دو خانم دکتر شروع شد. این دو ابتدا یک صفحه اینستاگرام راه انداختند تا برای آشپزی در مجالس و مهمانی‌ها مشتری پیدا کنند. بعدها شروع کردند به برگزاری ورکشاپ‌های غذای ایرانی برای خارجی‌ها و سپس غذا پختن برای رویدادهای فرهنگی هم به آن اضافه شد. حالا یک مغازه هم در آلمان باز کرده‌اند و وسایل آشپزخانه با نقوش ایرانی و همینطور ادویه‌جات و ترشی می‌فروشند.

حالا این دو خواهر که به «دکتر و دکتر» معروفند، کتابی به اسم اینجا عشق جاری است منتشر کرده‌اند که علاوه بر دستورهای غذایی درباره فرهنگ‌های مربوط به غذا در ایران مثل شب‌نشینی و مهمانی‌های مفصل شام هم توضیح داده است. این دو خواهر امسال موفق شدند جایزه «فرهنگ و خلاقیت» را از دولت آلمان دریافت کنند و پیش از این هم برنده جایزه «بهترین برنامه غذایی» آلمان، اتریش و سوئیس شده بودند.

۲۳۳۲۱۷

نمایش بیشتر

گروه تحریریه مقالات اجتماعی

تحلیل‌گر مسائل اجتماعی با تجربه در بررسی نگرش‌ها و اعتقادات عمومی در جامعه.
دکمه بازگشت به بالا