اقتصادی

هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره انتقال آسان‌تر آنفولانزای پرندگان به انسان

 سازمان جهانی بهداشت (WHO) به‌تازگی هشدار داده است که افزایش شیوع آنفولانزای پرندگان در بین پستانداران می‌تواند به سرایت آسان‌تر این ویروس در بین انسان‌ها منجر شود. این در حالی است که سال گذشته ۶۷ کشور شیوع بیماری آنفولانزای پرندگان H۵N۱ را گزارش کردند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما: تقریباً از اواخر سال ۲۰۲۱، اروپا گرفتار بدترین شیوع آنفولانزای پرندگان است، درحالی‌که آمریکای شمالی و جنوبی نیز شیوع شدیدی را تجربه کرده‌اند. این امر باعث شده تا ده‌ها میلیون طیور در سراسر جهان که بسیاری از آن‌ها به ویروس H۵N۱ مبتلا بوده‌اند، معدوم شوند. اما در چند وقت گذشته شاهد افزایش نگران‌کننده ابتلای پستانداران به این ویروس بوده‌ایم.

 بیانیه سازمان بهداشت جهانی درباره آنفولانزای پرندگان

 WHO در بیانیه‌ای اعلام کرده است: ویروس‌های آنفولانزای پرندگان معمولاً در بین پرندگان پخش می‌شوند، اما افزایش تعداد پستانداران مبتلا به ویروس H۵N۱ این نگرانی را ایجاد می‌کند که ویروس شاید راحت‌تر انسان را آلوده کند. علاوه‌برآن، برخی از پستانداران ممکن است برای ویروس‌های آنفلوانزا به‌عنوان رگ‌های مخلوط‌کننده عمل کنند و منجر به ظهور ویروس‌های جدیدی شوند؛ گونه‌هایی که می‌توانند برای حیوانات و انسان مضر باشند.
 

 تاکنون شیوع این بیماری در ۲۶ گونه ازجمله راسوهای پرورشی در اسپانیا و فک‌ها در شیلی گزارش شده است. اخیراً نیز H۵N۱ در گربه‌های لهستان شناسایی شده بود.
 
  WHO همراه با سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) و سازمان جهانی بهداشت حیوانات (WOAH) از کشورهای جهان خواست تا برای نجات جان حیوانات و محافظت از انسان‌ها با یکدیگر همکاری کنند. ابتلا انسان به این ویروس‌ها می‌تواند با بیماری شدید یا مرگ همراه باشد. آنفولانزای پرندگان معمولاً به دنبال تماس مستقیم یا غیرمستقیم با طیور زنده یا مرده آلوده یا محیط‌های آلوده در انسان شکل می‌گیرد.
 
 سال گذشته ۶۷ کشور در پنج قاره، شیوع بیماری آنفولانزای پرندگان H۵N۱ را گزارش کردند که به دنبال آن، بیش از ۱۳۱ میلیون طیور خانگی در مزارع و روستاهای تحت‌تأثیر تلف شدند. تا به اینجای ۲۰۲۳ نیز ۱۴ کشور دیگر شیوع این بیماری را گزارش کرده‌اند که عمده آن‌ها در قاره آمریکا هستند که نشان می‌دهد این بیماری همچنان در حال گسترش است.

نمایش بیشتر

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم. در حوزه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد فعالیت می‌کنم. با درک عمیقی از پیچیدگی‌ها و رویدادهای مختلف در دنیای اقتصاد، سعی می‌کنم تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌های قابل اعتماد را به شما ارائه دهم.
دکمه بازگشت به بالا