کسب و کار محلیمجله علمی و پزشکی

طریقه پاك كردن روغن جلا از روي چوب

نحوه پاک کردن رنگ و جلای مبلمان با توجه به قیمت سرویس خواب؛ همواره از دغدغه های اصلی بوده است. حرفه زدودن رنگ و جلای قبلی مبلمان پر هزینه است . این حرفه روش های مختلفی را شامل می شود که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

روش رایج، روش «شست‌وشو و زدودن» است:

ابتدا، سطح را با ماده شوینده می‌پوشانند ، سپس با آب فراوان آن را می شویند تا آب، ماده شوینده ،  رنگ و جلای قبلی را از بافت های پارچه خارج کند. این روش ممکن است بست‌های چسبی نیز حل شوند ؛ از این رو این روش نباید در مبلمان هایی با  روکش‌ یا مبل‌هایی از جنس چوب نرم استفاده شود. استفاده از ماده شوینده به میزان فراوان، معمولا موجب برآمدگی دانه‌ها می‌شود ؛

از این رو  عمل سمباده زده پیش از زدن جلای تازه باید انجام شود.

راه پرهزینه تر ، برداشتن رنگ و جلای قبلی با دست است:

راه مقرون به صرفه تر در منزل این است که خودتان دست به کار شوید.

زدودن رنگ و جلای قبلی در خانه، فرمول‌های متعددی دارد.

کلرومتیلن پرداخت قبلی را می‌خورد؛ زیرا کلرومتیلن به سرعت تبخیر می‌شود.

در این فرایند ، به کلرومتیلن موادی اضافه می کنند تا سرعت تبخیر آن را کاهش دهد.

این کار با خراشیدن و شستن پایان می‌یابد.

سمباده زدن در زیرکاری بسیار مهم و حائز اهمیت است و سطح مورد نظر باید به دست آید ؛ بنابراین عمل سمباده زدن را با دقت انجام دهید.

اگر سطح مبلمان آسیب‌دیده است ، با سمباده درشت یا متوسط شروع کنید.

اگر از سمباده برقی یا راست خط زن استفاده می‌کنید فشار کمی وارد کنید

(برای مبل هرگز از ساب‌زن تسمه‌ای استفاده نکنید).

پس از هر بار ساب‌زدن یا سمباده زدن، با استفاده از پارچه آغشته به مایعات کانی مخصوص، جای سمباده خورده را تمیز و پاک کنید.

سپس با سمباده متوسط و نرم، سمباده بزنید و سطح را مرطوب کنید تا دانه‌ها و الیاف چوب بالا بیایند با استفاده از سمباده بسیار ریز، کار را تمام کنید.

محصولات مخصوص زدودن رنگ و جلای قبلی:

زدودن رنگ و جلای قبلی مبلمان، یک کار بدنی سخت و طولانی مدت را در پی دارد ولی نتیجه آن،  دیدنی و عالی است.

برای اینکه بهترین نتایج را به دست آورید، از وسایل و مواد مناسب استفاده کنید و دستورالعمل‌های سازندگان را دقیقا مراعات نمایید.

زایل‌کنندگان مایع، موم اندکی دارند یا اصلا موم ندارند.

قیمت آنها زیاد نیست و در سطح‌های بزرگ افقی بهتر عمل می‌کنند.

به سطح‌های عمودی یا گرد، خوب نمی‌چسبند و در نتیجه ضخامت آنها برای رسیدن به منظور، کافی نخواهد بود.

این مواد اشتعال‌پذیر و سمی هستند.

زایل‌کنندگان نیمه‌چسبان دارای موم (برای کمک به چسبیدن و به تعویق انداختن تبخیر) این مواد که قیمتشان متوسط است .

برای زدودن رنگ, روغن جلا، لاک و شلاک مناسب هستند ولی برای اپوکسی‌ها، لعاب‌های پخته و جلا و لعاب‌های دارای پایه پلی‌بورتان مناسب نمی‌باشند.

زایل‌کنندگان چسبی سنگین، گران‌ترین مواد زایل‌کننده هستند.

این مواد برای مبل‌های دارای چند لایه رنگ، جلا، اپوکسیف پلی‌بورتان و رویه‌های پررنگ، مناسب هستند.

این مواد هم سمی هستند اما به اندازه زایل‌کنندگان نیمه چسبان با مایع، اشتغال‌پذیر نیستند.

زایل‌کنندگان قابل شست‌وشو با آب را می‌توان با آب یا مخلوطی از آب و مواد شوینده پاک کرد.

آب ممکن است بست‌های چسبی را خراب کند و موجب ور آمدن لایه‌های چوب شود بنابراین سریع آب‌کشی کنید و بلافاصله خشک نمایید.

این مواد برای سطوحی که خلل و فرج ندارند مناسب است.

هرگز از این مواد برای سطوح دارای روکش استفاده نکنید.

این مواد سمی هستند، اما اشتعال‌پذیر نمی‌باشند.

با کمی تدبیر ، خودتان برای خانه خود یک ماهرکار باشید.

رنگ زدایی مبلمان

در دکوراسیون منزل در خصوص مبلمان هایی که ناتمام هستند یا مبلمان هایی که رنگ و جلای قبلی آن به تازگی برداشته شده و از بین رفته است، چند گزینه مربوط به رنگ پیش روی خود دارید که می توانید آن ها را به کار ببرید:

در  مبل ها می‌توانید به رنگ طبیعی آنها کاری نداشته باشید و اجازه بدهید رنگ طبیعی شان باقی بماند و روی آن رنگ جدیدی بزنید، یا با جلای دوباره، ظاهر آن را تغییر دهید.

برای رنگ کردن و تیره نمودن مبلمان هایی که از چوب ساخته شده اند ، از رنگ استفاده کنید. الیاف چوب ، رنگ را به درون خود جذب کرده و رنگ به الیاف چوب نفوذ می‌کند. رنگ به درون قسمت های سخت و نرم دانه‌ها با سختی و مشقت جذب می شود و طرح دانه‌ها مشخص‌ و مشهودتر می‌شود؛ اما رنگریزه، علاوه بر اینکه در چوب نفوذ می‌کند ، سطح آن را نیز می‌پوشاند و دانه را ترکیب و نامشخص می‌کند.

رنگ‌زدا، چوب را درخشان و براق می‌کند و لک‌ها را از بین می‌برد. برای رنگ‌زدایی با مایع رنگ‌زدایی لباسشویی، محلول رنگ‌زدا و آب را به آن بریزید یا از یک رنگ‌زدای خیلی قوی استفاده کنید. هر مقدار از رنگ‌زدا را که در دانه‌ها مانده باشد به وسیله شستن با مخلوط آمونیاک یا سرکه سفید و آب (به نسبت آب دو برابر آمونیاک) خنثی کنید. در محیطی کار کنید که تهویه خوب و مناسبی دارد. برای این که چوب، درخشان تر شود، از رنگ‌زدای دو بخشی تجاری چوب استفاده کنید. با یک برس، ماده شیمیایی بزنید. مدتی تامل کنید و بعد، ماده دیگر را با برس دیگر بزنید.

آیا برای برداشتن رنگ و جلای مبلمان نیاز به متخصص است؟

برداشتن رنگ و جلای مبلمان نیاز به افراد متخصص و خبره و یا هزینه زیادی نیست.با هزینه کم و بدون نیاز به متخصص به روش گفته شده در در این نوشته خودتان قادر به برداشتن رنگ و جلای مبلمان هستید

بهترین روش پاک کردن مبلمان چوبی قدیمی چیست؟

در ظرفی آب و صابون را مخلوط کنید و با استفاده از اسفنج به آرامی مایع را روی مبلمان بکشید.توجه داشته باشید چوب را خیس نکنید که باعث خراب شدن چوب می شود

روغن جلا چیست؟

روغن جلا ماده‌ای به رنگ قهوه‌ای متمایل به قرمز بوده که برای رنگ آمیزی داخلی و خارجی استفاده می‌شود. این ماده مقاومت چندانی در برابر آب، حرارت و رطوبت نداشته و ممکن است از بین برود؛ به همین دلیل اگر می‌خواهید از آن در محیط‌های خارجی استفاده کنید نباید در معرض رطوبت باشد. قدرت چسبندگی روغن جلا بسیار بالا بوده و هوا به داخل آن نفوذ نمی‌کند؛ به همین دلیل از آن به عنوان فینیشینگ یا لایه آخر استفاده می‌شود.

روغن جلا چوب

روغن جلا جلوه‌ای براق و درخشان به سطح کار می‌دهد؛ به همین دلیل از فینیشینگ‌های پرطرفدار و محبوب به حساب می‌آید. با استفاده از این روغن حتی می‌توان وسایل چوبی بسیار قدیمی را رنگ آمیزی کرد و به آن جلوه‌ای تازه بخشید.

روغن جلا چوب انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

  • روغن جلا چوب بر پایه آب
  • روغن جلا الکل چوب
  • روغن جلا پلی اورتان
  • روغن جلا خمیری

حلال روغن جلا

تینر روغنی یا بنزین حلال روغن جلا بوده و میزان حلال مورد نیاز برای ترکیب با روغن جلا روی قوطی درج شده است. نکته دیگری که باید بدانید این است که میزان ترکیب روغن جلا و تینر بسته به دمای محیط، وسیله رنگ آمیزی و سطح زیر کار متفاوت است ولی به طور کلی میزان ترکیب حلال و روغن جلا برای وسایل رنگ آمیزی مختلف متفاوت است برای مثال میزان ترکیب روغن جلا و تینر برای رنگ آمیزی با قلم مو باید 25 تا 30 درصد، با غلتک برابر 20 تا 25 درصد و با پیستوله برابر 30 تا 35 درصد است.

اگر در ترکیب روغن جلا از مواد خشک کننده استفاده شود، برای خشک شدن تنها به 30 دقیقه زمان نیاز دارد.

در قدم اول باید بدانیم چگونه روغن جلا درست کنیم. قبل از مصرف، رنگ را کاملاً هم زده تا به‌ صورت همگن درآید و مواد داخل آن به خوبی با هم مخلوط شوند. دقت داشته باشید که برای رقیق کردن روغن جلا حتما باید از تینر سازگار استفاده کنید. سطح کار باید تمیز، خشک و عاری از هرگونه آلودگی باشد. بهتر است قبل از استفاده از روغن جلا سطح کار را کاملا صاف و یکدست کنید سپس رنگ روغن را با استفاده از پیستوله، قلم مو یا غلتک روی کار بزنید.

مدت زمان خشک شدن سطحی روغن جلا حدود ۴ ساعت و مدت زمان خشک شدن کامل روغن جلا 16 ساعت است. اگر نیاز است چند لایه روغن جلا روی کار بزنید بین هر لایه باید حداقل 24 ساعت صبر کنید. پس از گذشت 3 روز روغن جلا به حداکثر مقاومت خود می‌رسد.

قیمت روغن جلا

روغن جلا با قیمت و کیفیت‌های متفاوت در بازار موجود است که بسته به نوع پروژه و کاربردهای آن می‌توان یکی از انواع آن را انتخاب کرد. ممکن است در ابتدا به نظر برسد که بعضی از انواع روغن جلا گران‌تر هستند اما کیفیت آن‌ها در طول زمان نشان می‌دهد که ارزش خرید و سرمایه گذاری دارند.

تفاوت روغن جلا و کیلر

کیلر رنگی شفاف بوده که همراه سیلر به عنوان پوشش نهایی استفاده می‌شود. حلال این ماده تینر فوری بوده و در دو نوع مات و براق در بازار موجود است. برای استفاده از کیلر حتما باید از پیستوله یا قلمو استفاده شود. روغن جلا رنگ قهوه‌ای متمایل به قرمز بوده که می‌توان از آن به تنهایی یا به همراه سیلر، کیلر یا الکل و لاک برای فینیشینگ به عنوان براق کننده استفاده کرد.

روغن جلا رنگ چوب را تیره و پخته می کند اما سیلر و کیلر تغییر رنگی روی چوب ایجاد نمی‌کند.

ترکیب رنگ با روغن جلا

معمولا بجای استفاده از روغن جلا روی رنگ روغن، این دو را با هم ترکیب می‌کنند تا براق‌تر شود. هم چنین برای رنگ آمیزی روغن جلا بهتر است ازپیستوله یا قلمو استفاده کنید.

اسپری روغن جلا چوب

اسپری روغن جلا همان محلول روغن جلا بوده که به‌ شکل فشرده داخل قوطی ریخته شده و آماده مصرف سریع روی سطوح مختلف است. اگرچه اسپری روغن جلا نمی‌تواند مانند روش زدن روغن جلا با قلمو یا پیستوله و … کیفیت بالایی داشته باشد اما برای استفاده در موارد خواص و کم مناسب است.

چگونه روغن جلا را از روی چوب پاک کنیم؟

روش‌های مختلفی برای پاک کردن روغن جلا از روی چوب وجود دارد که با توجه به امکانات می‌توان یکی از انواع آن را انتخاب کرد.

ابتدایی‌ترین روش استفاده از مواد مخصوص و ریمور مانند کلرومتیلن است سپس می‌توانید رنگ یا روغن را بتراشید. روش دیگر تکنیک سنباده‌زنی است به این ترتیب با استفاده از سنباده مناسب می‌توانید ماده فینیشینگ را پاک کنید. روش آخر که در خانه قابل انجام نیست و حتما باید توسط کارگاه‌های مبلمان سازی یا رنگ آمیزی انجام شود، سوزاندن رنگ یا روغن جلا است.

ترکیب روغن جلا با شاپان

شاپان نوعی آستر برای تغییر رنگ زمینه است؛ به عبارتی دیگر نمی‌تواند به تنهایی به عنوان فینیشینگ استفاده شود و حتما باید روی آن وارنیش، کیلر یا روغن جلا زد تا به خوبی تثبیت و مقاوم شود. امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات کلی و مفیدی درباره انواع روغن جلا و کاربردهای آن به دست آورده باشید. هم چنین اگر سوال یا تجربه‌ای در این زمینه دارید می‌توانید در بخش نظرات آن را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع:

pinterest.com

نمایش بیشتر

بهکار چوب

سال ۱۳۵۷ شروع کار بهکارچوب توسط حسن شیرین آبادی در یک کارگاه نجاری بود که بعدها پایه و اساس ایجاد این مجموعه شد. گروه بهکارچوب همیشه پایبند به دو اصل مهم ایجاد محصولات با کیفیت و مسئولیت پذیری در قبال مشتریان بوده و هست. افتخار داریم که از طرف مشتریان بهکارچوب به خاطر کیفیت بالا مواد اولیه به کار رفته، طراحی منحصر به فرد، مسئولیت پذیری و ساخت محصولات ممتاز، دارای طول عمر بالا و مناسب برای استفاده روزمره تحسین می شویم.
دکمه بازگشت به بالا