مجله حوادث

فیلم| یک قدم تا نابودی؛ کمر کشتی یونانی شکست

آفتاب‌‌نیوز :

کشتی یونانی، یکی از جاذبه‌های گردشگری کیش در معرض نابودی قرار گرفته است.

کشتی یونانی در سال ۱۳۲۲ توسط شرکت «ویلیام همیلتون» در گلاسکو ساخته شد؛ وزن آن در هنگام ساخت هفت هزار و ۶۱ تن و طول آن نیز ۱۳۶ متر بوده است. این کشتی پس از دست به دست شدن بین مالکان مختلف، در نهایت به یک فرد یونانی فروخته شد.

مسئله این است که آیا اصلا فرصتی برای احیا باقیست؟ یا نفس‌های عروس به گل نشسته کیش در یک غفلت سرنوشت ساز طی دهه گذشته، سال‌ها پیش ایستاده و امروز همگان از خاکسپاری آن واهمه دارند؟ گفته می‌شود که این کشتی برای اولین بار در سال ۱۹۴۳ میلادی (معادل با سال ۱۳۲۵ شمسی) توسط وزارت حمل و نقل جنگ در لندن خریداری و نام «امپایر ترومپت» گرفت.

داستان‌های زیادی از جمله غرق تعمدی برای دریافت غرامت از بیمه یا عشق ناخدای کشتی به یک دختر ایرانی در مورد کشتی یونانی مطرح است،، اما علت به گل نشستن کشتی همچنان در پرده‌ای از ابهام قرار دارد.

الماسی که دودستی به خاک سپرده می‌شود
مدتی پیش قرار بر این بوده که این کشتی به عنوان یکی از نماد‌های اصلی گردشگری کیش، بازسازی و پذیرای گردشگران در عرشه کشتی باشد؛ اما در سایه بی توجهی‌ها و وعده‌های عملی نشده برای احیای آن، پیکر به گل نشسته آن نابود شد تا شمارش معکوس برای از بین رفتن این اثر مهم گردشگری آغاز شود.

پیگیری‌ها حاکی از آن است که به دلیل تعلل در جلوگیری از نابودی و احیای این کشتی، نه تنها دیگر امیدی برای حفظ آن نیست بلکه برنامه‌ای نیز در این راستا تعریف نشده است؛ هرچند مدیران گردشگری امروز جزیره کیش به توضیحات کلی در مورد آغاز مطالعات مربوط به احیای این کشتی اکتفا می‌کنند، اما مسئله این است که آیا اصلا فرصتی برای احیا باقیست؟ یا نفس‌های عروس به گل نشسته کیش در یک غفلت سرنوشت ساز طی دهه گذشته، سال‌ها پیش ایستاده و امروز همگان از خاکسپاری آن واهمه دارند؟

در دنیایی که همین بیخ گوشمان شهر «وان» ترکیه با ساخت چند المان گربه بدون هیچ قدمت تاریخی و داستان سرایی در مورد آن، سالانه هزاران گردشگر جذب می‌کند، قطع یقین کشتی یونانی الماسی بود که در لابه لای ندانم کاری‌های دولت‌های گذشته، دو دستی به خاک سپرده شد.

شاید سرنوشت تلخ این کشتی شاید یک عشق نیمه تمام باشد؛ عشقی که حتی پیکر به گل نشسته آن نیز گردشگرانی از سراسر جهان را برای دیدن غروب دل انگیز خورشید به کنارش فرا می‌خواند.

نمایش بیشتر

بخش مقالات حوادث

نویسنده حوادث با توانایی نقل و انتقال داستان‌های پنهان در پشت پرده رویدادها هستم. با استفاده از زبانی شیوا و جذاب، به توصیف و تفسیر وقایع می‌پردازم تا خوانندگان را به دنیای پنهان و پر هیجان حوادث کشانده و آنها را با آثار و پیامدهای آنها آشنا سازم.
دکمه بازگشت به بالا