مجله هنر و فرهنگ

قبیله‌گرایی؛ عامل کمرنگ شدن رقابت انتخاباتی

عرب‌صادق در گفت‌وگو با آنا:

قبیله‌گرایی؛ عامل کمرنگ شدن رقابت انتخاباتی

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: لیست‌گرایی به رقابت انتخاباتی آسیب وارد می‌کند و لذا مردم مطلقاً به لیست‌های انتخاباتی که معلوم نیست چه کسانی در آن عضو هستند رأی ندهند بلکه برنامه‌های آن‌ها رأی دهند.

گروه سیاست و جهان خبرگزاری علم و فن آوری آنا، رهبر معظم انقلاب در سخنرانی آغاز سال در جمع مسئولان نظام (۱۵ فروردین) چهار راهبرد انتخاباتی را برای مسئولان تشریح کرده و فرمودند: «یکی از ابزارهای مهم قوّتِ کشور همین انتخابات است.»

ایشان در این باره افزودند: «مسئولانی که مرتبط هستند از همین حالا ــ البتّه می‌دانم که دنبال کرده‌اند ــ راهبرد مشارکت را، راهبرد امنیت انتخابات را، راهبرد سلامت انتخابات را، راهبرد رقابت انتخابات را مشخص کنند؛ انتخابات خوبِ سالمِ با مشارکت بالایی ان‌شاء‌الله در آخر سال داشته باشیم.»

همچنین مقام معظم رهبری در دیدار اخیر اعضای شورای نگهبان نیز نکاتی را در خصوص وظایف قانونی شورای نگهبان بیان و تأکید کردند: «همه وظیفه‌دارند زمینه برگزاری انتخاباتی پرشور را در اسفندماه امسال فراهم کنند.»

مهدی عرب صادق، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره چگونگی رقابتی شدن انتخابات که یکی از راهبردهای چهارگانه مورد تأکید مقام معظم رهبری است، گفت: آن چیزی که در حال حاضر در ساحت سیاسی کشورمان وجود دارد منیت است و باندگرایی و ما عملاً حزب و تشکل واقعی در کشور نداریم و این باعث شده است که باندها جایگزین احزاب شوند و این موضوع هم به حضور مردم در انتخابات و هم به نظام آسیب وارد می‌کند.

وی افزود: در میان چهار راهبرد انتخاباتی که مقام معظم رهبری به آن اشاره فرموده‌اند، موضوع رقابت خیلی حائز اهمیت است اما متأسفانه به دلیل محدودیتی که از جانب احزاب شاهد هستیم به‌ویژه احزابی که اسم حزب را یدک می‌کشند ولی در اصل شبیه به باند هستند امکان دارد این موضوع به رقابتی شدن انتخابات آسیب وارد کند.

باندگرایی جایگزین کادرسازی نشود

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: متأسفانه احزاب نه برنامه دارند و نه کادر سازی درستی انجام داده‌اند و آن چیزی که جایگزین کادرسازی احزاب شده باند گرایی است و آن چیزی هم که جایگزین برنامه‌محوری احزاب شده پیش بردن برنامه‌های باندی و گروهی خودشان است!

وی افزود : باکمال تأسف باید گفت عده‌ای به اسم انقلابی بودن دست به تندروی‌هایی می‌زنند و به قول خودشان سوپر انقلابی عمل می‌کنند،  بیشترین آسیب را به کشور وارد کرده‌اند. در صورتی‌که انقلابی واقعی کسی است که منافع نظام و منافع ملت را بر منافع گروهی و باندی ارجح‌تر بداند.

عرب‌صادق بیان کرد: رهبر معظم انقلاب بارها فرموده‌اند باید جذب نیروهای انقلاب را در دستور کار قرارداد ولی در حال حاضر عملکرد احزاب به‌گونه‌ای است که دفع نیروهای انقلاب را رقم‌زده است و این رویه آسیب‌زاست.

وی اضافه کرد : متأسفانه نیروهای انقلابی‌نمای تندرو مثل یک گسل به اصل نظام صدمه وارد می‌کنند و باید گفت این‌ها گسل‌های نظام هستند که این خود منجر به شکاف میان حاکمیت و مردم می‌شود و مردم عملکرد و رفتارهای سیاسی این‌ها را به‌پای نظام می‌نویسند و این به‌نظام آسیب وارد می‌کند.

ابن کارشناس مسائل سیاسی به مقوله حزب‌گرایی و نقش آن در رقابتی‌تر شدن انتخابات اشاره و گفت: باید کار حزب‌گرایی واقعی جایگزین کار تشکیلاتی و قبیله‌گرایی شود و این‌گونه هم رقابت انتخاباتی به معنای واقعی را خواهیم داشت و هم شکاف میان مردم و حاکمیت از بین می‌رود.

وی افزود: بیش از 120 حزب در کشور وجود دارند ولی واقعاً چه نقش و چه عملکرد قابل قبولی از خود به‌جا گذاشته‌اند؟ احزاب آن‌قدر ناکارآمد هستند که حتی حاکمیت این‌ها را هم نمی‌پذیرد و فقط در آن حدی عملکرد دارند که از عنوان حزب و منافع قانونی حزب برای پیشبرد اهداف باندی‌شان استفاده کنند.

مجلس دولت ساخته گره‌گشا نیست

عرب‌صادق بابیان اینکه قبیله گرایی و دامادسالاری به یک آفت برای فعالیت حزبی کشور تبدیل‌شده است، گفت: بهتر است مردم به لیست‌هایی که ارائه می‌شوند مطلقاً اعتماد نکنند چون اعتماد به لیست‌ها به عملکرد مجلس و اعتماد مردم آسیب می‌زند. مردم عملکرد اشخاص را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهند.

وی افزود: تهران 30 نماینده در مجلس دارد که بخش قابل توجهی از این‌ها ناشناخته به مجلس راه یافته‌اند و ناشناخته هم از مجلس می‌روند. من به عنوان یک شهروند تهرانی و کسی که کار سیاسی و حزبی انجام داده‌ نیمی از نمایندگان تهران را نمی‌شناسم چه برسد به مردم عادی!

این تحلیلگر سیاسی تأکید کرد: مجلسِ دولت‌ساخته هیچ گره‌ای از مشکلات حل نخواهد کرد و یک دست بودن هم آسیب‌زاست و هر جا رقابت را حذف کنیم و انحصار جایگزین رقابت شود آنجا نقطه فروپاشی است. مردم به لیست‌ها اعتماد نکنند و ضمن اینکه مشارکت بالا در انتخابات داشته باشند به افراد و برنامه‌های این‌ها رأی دهند.

وی خاطر نشان کرد:  کسانی که طراح و حامیان لیست‌های انتخاباتی بوده‌اند نشان داده‌اند که هیچ‌گونه پاسخگویی به ملت نسبت به عملکرد لیست‌هایی که تحمیل کرده‌اند، ندارند.

عرب‌صادق در پایان ابراز امیدواری که شورای نگهبان در مقوله بازتر کردن فضای رقابت انتخاباتی مساعدت بیشتری داشته باشد تا انتخابات پرشور رقم بخورد و این نکته را هم مورد اشاره قرارداد که عملکرد هیئت‌های نظارت تحت نظر دولت خیلی مطلوب نبوده است.

 

 

نمایش بیشتر

تیم خبری علوم هنری

هر کلمه را با قدرت خلاقیتم تنظیم کرده و به شما دنیایی جدید می‌آورم.
دکمه بازگشت به بالا