مجله عمومی

۶۱۰ نوزاد کنگانی غربالگری شنوایی شدند – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، اکرم نوروزحقی نوبیجاری صبح پنج شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شیوع کم شنوایی ناتوان‌کننده دوره نوزادی یک تا سه در هر هزار تولد زنده است.

مسئول برنامه سلامت گوش و شنوایی نوزادی شبکه بهداشت و درمان شهرستان کنگان افزود: سلامت شنوایی و ارتباط شنیداری نقش شایانی در تمام مراحل زندگی افراد دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه حدود ۶۰ درصد کم‌شنوایی‌های یک یا دوطرفه گوش در کودکان (در دوران نوزادی) از طریق مداخله به‌موقع قابل‌پیشگیری و برطرف شدن است، بنابراین اهمیت الزام به انجام غربالگری نوزادی از طریق ارزیابی و غربالگری بهنگام در کمتر از یک‌ماهگی (دوره نوزادی) دوچندان شده است.

نوروزحقی نوبیجاری اظهار داشت: اطلاع‌رسانی و آموزش کامل به عموم مردم و خصوصاً مادران باردار در خصوص اهمیت انجام غربالگری در زمان طلایی دوره نوزادی به‌صورت مستمر انجام می‌گردد و همکاران مراقب سلامت این مهم را از طریق شناسایی زنان باردار، اطلاع زمان زایمان و ارجاع به‌موقع به مراکز غربالگری شنوایی‌سنجی و بررسی وضعیت غربالگری شنوایی و در صورت نیاز پیگیری انجام تست‌های تشخیصی و توزیع پمفلت و تراکت‌های آموزشی به نحو مطلوبی انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری ۶۱۰ نوزاد در شهرستان کنگان پیگیری و غربالگری شنوایی انجام شده است و مواردی که نیاز به تست‌های تشخیصی دارند، به‌صورت مستمر تا سلامت کامل شنوایی در حال پیگیری هستیم.

کارشناس مرکز تخصصی شنوایی شهرستان کنگان نیز اظهار داشت: غربالگری شنوایی نوزادان بسیار مسئله مهمی است، زیرا بیشتر کودکان صداها را هنگام تولد و حتی قبل از تولد می‌شنوند و گوش می‌دهند، آن‌ها یادگیری صحبت را با تقلید از صداهایی که در اطراف خود می‌شنوند و صدای والدین و مراقبانشان را یاد می‌گیرند.

رضوان دشتی افزود: همه نوزادان با شنوایی کامل به دنیا نمی‌آیند، برخی از آن‌ها با کم شنوایی یا ناشنوایی مطلق متولد می‌شوند و یا به‌مرور شنوایی خود را از دست می‌دهند، کودکانی که کم شنوایی دارند مانند کودکانی که شنوایی کامل دارند گفتار و زبان را یاد نمی‌گیرند، به همین دلیل تشخیص کم شنوایی در اسرع وقت بسیار مهم است، به دلیل نیاز به شناسایی سریع و مداخله برای کم شنوایی دوران کودکی برنامه‌های جهانی غربالگری شنوایی نوزادان در بسیاری از کشورها انجام می‌شود.

وی بیان کرد: ۲۲ هزار و ۷۳۴ نوزاد کنگانی از سال ۱۳۸۸ تا نیمه دوم سال ۱۴۰۲ غربالگری شنوایی شده‌اند.

دشتی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری جهت ۴ نوزاد مشکل شنوایی تشخیص داده شده که یک مورد مشکل شنوایی یک گوش و ۳ نوزاد کم شنوایی هر ۲ گوش است.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا