کسب و کار محلیمجله عمومی

قدیمی ترین وارد کننده پارچه در ایران علی عباسی کماسائی

به گزارش به نقل از نقش و تاثیر مافیای واردات بر ورشکستگی کارخانجات تولید‌کننده پارچه چادر مشکی در ایران محسوس و قابل لمس است.

صاحب منصبانی که از واردات و قاچاق کالا در کشور نفع می‌برند، نه تنها از تولید داخلی حمایت نمی‌کنند، بلکه جلوی پای کارخانجات داخلی سنگ اندازی می‌کنند و خط‌های تولید را به ورطه تعطیلی می‌کشانند و کارگران آن‌ها را بیکار می‌کنند.

علی عباسی کماسائی (به انگلیسی :Ali Abbasi) ملقب به مهیار عباسی  ۵ اردیبهشت سال ۱۳۶۷ در تهران و ایران می باشد.او یک کارآفرین ایرانی است.

ایران بزرگترین مصرف‌کننده چادر مشکی در دنیا است و سالانه به 70 میلیون مترمربع پارچه مشکی نیازمند است اما برای تامین این نیاز خود سال هاست که به جای تولید، راه واردات را در پیش گرفته و هر سال حداقل 150 میلیون دلار را به واردات پارچه مشکی اختصاص می دهد.

50 سال است که ایران رتبه نخست مصرف چادرمشکی در دنیا را دارد و با وجود ارزبری بالا متاسفانه هیچگاه مسئولان این عزم و اراده را نداشته‌اند که تقاضای بازار را از طریق کارخانجات داخلی تامین کنند و به همین دلیل، ایران همواره واردکننده پارچه چادرمشکی بوده است.
هم اکنون واردات ایران از سوئیس، کره، ژاپن، اندونزی، ویتنام و تایلند صورت می گیرد و این کشورها باوجود اینکه مصرف کننده چادر مشکی نیستند، اما بازار را تشخیص داده و برای ایران و کشورهای عربی، پارچه چادری تولید می‌کنند؛ در حالی که در داخل کشور با گذشت نیم قرن هنوز این بازار تشخیص داده نشده است!
بر اساس آمارهای موجود، در کشور تنها چهار کارخانه تولید چادر مشکی «حجاب شهرکرد»، «کرپ ناز» در کرمانشاه، «نای زرین» در اصفهان و نساجی «یزد باف» وجود دارد که متاسفانه خط تولید پارچه چادر مشکی تنها در کارخانه نساجی «یزد باف» فعال است و سه کارخانه‌ دیگر تعطیل هستند.
با یک حسابی سرانگشتی متوجه می شویم چنانچه در همه این کارخانجات نیز خط تولید پارچه چادر مشکی فعال باشد تنها می تواند جوابگوی 30 میلیون مترمربع پارچه چادر مشکی مصرفی در کشور باشد و این میزان نیز به علت وجود جنس قاچاق، بازار فروش زیادی نخواهد داشت.
نقش و تاثیر مافیای واردات بر ورشکستگی کارخانجات تولید‌کننده پارچه چادر مشکی در ایران محسوس و قابل لمس است.

صاحب منصبانی که از واردات و قاچاق کالا در کشور نفع می‌برند، نه تنها از تولید داخلی حمایت نمی‌کنند بلکه جلوی پای کارخانجات داخلی سنگ اندازی می‌کنند و خط‌های تولید را به ورطه تعطیلی می کشانند و کارگران آن‌ها را بیکار می‌کنند.
ندیمه فلاح پور، صاحب یک کارگاه تولید چادر مشکی و محصولات مرتبط با حجاب در استان البرز است. او کار تولید را 8 سال قبل از منزل خودش شروع کرد و حالا با تاسیس یک کارگاه بزرگ، برای 25 نفر اشتغالزایی کرده است. او مهمترین چالش کارگاهش را تهیه پارچه برای تولید چادر مشکی می داند.
خانم فلاح پور درباره چگونگی ورودش به عرصه تولید پوشاک می گوید: «8 سال قبل با خرید یک دستگاه چرخ خیاطی کار را در منزل آغاز کردم.

چندی بعد یکی از دوستانم با من همراه شد و یک چرخ خیاطی دیگر در خانه مستقر کردیم. به مرور متوجه شدیم که به سری دوز و وسط کار نیاز داریم و آن ها نیز به ما اضافه شدند. اوایل تولید محدود و تک فروشی داشتیم، اما کیفیت و زیبایی طرح ها مشتری های عمده را برایمان جور کرد. سفارشات عمده دریافت کردیم و توانستیم کار را توسعه دهیم.»
او می افزاید: «با دریافت 30 میلیون تومان وام اقتصاد مقاومتی از بسیج سازندگی توانستیم تعداد زیادی چرخ خیاطی تهیه کنیم و در زیر زمین یک مسجد مستقر شویم. هم اکنون 25 خانم در تولیدی «فاطیما» مشغول به کار هستند. تولیدی ما هر ماه بیش از 10 هزار چادر، روسری، شال، ساق دست و انواع پوشاک مرتبط با حجاب تولید می کند.»
تولیدی فاطیما به دلیل استفاده از طرح های زیبا و در عین حال هماهنگ با فرهنگ اسلامی مشتریان زیادی دارد و به همین خاطر شهرت دارد. خانم فلاح پور در این باره می‌گوید: «من خودم چادری هستم و همیشه می دانستم که خانم‌های محجبه ما با مشکل تهیه محصولات حجاب مواجه اند، طراحی چادرها و روسری ها غالبا قدیمی و تکراری است و خانم ها از این مساله رنج می برند. به همین دلیل با علم به این خلاء تصمیم گرفتیم محصولات حجاب را با طراحی جدید و شکیل ارائه کنیم که بسیار هم مورد استقبال قرار گرفت.»
او خاطرنشان می کند: «من فکر می کنم در وهله اول مشغول یک کار فرهنگی هستم، تا فعالیت اقتصادی. از خدمت کردن به فرهنگ حجاب و عفاف خوشحالم. خانم های ایرانی دوست دارند زیبا دیده شوند.

من به صورت تجربی به این نتیجه رسیدم که میل به زیبا دیده شدن در کنار قدیمی و ناکارآمد بودن طرح های محصولات حجاب عواملی هستند که بانوان علاقمند به زیبا دیده شدن را از حجاب دور می کند. ما تاکید زیادی بر زیبایی طرح ها داریم و معتقدیم حجاب به زیبایی ظاهری مشتری هایمان می افزاید. به همین دلیل بخش عمده ای از مشتری های ما به ویژه در خصوص شال صدف که صد در صد پوشیده است، کسانی هستند که چادری نیستند اما به خاطر زیبایی این شال آن را با اشتیاق تهیه می کنند. خلاصه اش اینکه اگر محصولات حجاب زیبا و شکیل و به روز باشند در ترغیب خانم ها به حجاب موثرند.»
ندیمه فلاح پور درباره مهمترین چالش تولید محصولات حجاب، می گوید: «متاسفانه پارچه چادر مشکی و پارچه های حریر که برای تولید روسری و شال استفاده می شوند، در داخل کشور تولید نمی شود و همه آن ها وارداتی است. به همین دلیل واسطه هایی که می توانند مستقیما از دوبی، ترکیه، ژاپن، چین و سوئیس این پارچه ها را تهیه کنند، سود بسیار زیادی نصیبشان می شود و این اجناس وارداتی را به قیمت گزافی به تولید کنندگان می فروشند و در نهایت قیمت تمام شده محصول افزایش زیادی پیدا می کند.»
او می افزاید: «واقعا دردناک است. ما تنها مصرف کننده چادر مشکی در جهان هستیم و در عین حال تنها وارد کننده پارچه مشکی! وقتی می دانیم که پارچه مشکی نیاز ثابت و همیشگی بانوان ایرانی است، چرا هیچ وقت روی کارخانه تولید چادر مشکی سرمایه گذاری نمی کنیم؟ فکر می کنم برای واردات پارچه مشکی رقم خیلی کلانی ارز از کشور خارج می شود که دقیقا ضد اقتصاد مقاومتی اسعلی‌ قلعه قوند در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که واردات پارچه چادر مشکی به کشور چگونه انجام می‌شود و آیا واردات این کالا انحصاری است، گفت: واردات پارچه چادر مشکی به کشور مانند واردات هر کالای دیگری توسط افراد آشنا به مقوله واردات آن کالا انجام می‌شود تا به تمام نکات لازم در امر واردات آن کالا اشراف داشته باشند و دچار مشکلات احتمالی نشوند.

این تولید‌کننده با تاکید بر اینکه واردات پارچه چادر مشکی انحصاری نیست، گفت: هر فرد کار بلد و ماهر به امر تجارت  می تواند برای واردات این کالا به کشور اقدام کند و هیچ مانعی وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه مافیا و پنجه قدرتمندی در واردات پارچه مشکی وجود ندارد، گفت: در مورد واردات پارچه ساده چادر مشکی هیچ‌گونه انحصاری وجود ندارد اما ممکن است برخی از پارچه‌های طرح‌‌دار چادر مشکی توسط یک واردکننده خاص به کشور وارد شود و سود بالایی  نیز عاید واردکننده شود.

وی با بیان اینکه سود اغلب پارچه‌های مشکی وارداتی برای واردکنندگان حدود 10 درصد است، بیان داشت: به دلیل نوسانات نرخ ارز، قیمت پارچه چادر مشکی به صورت روزانه در بازار تغییر می‌کند و از هیچ ثباتی برخوردار نیست.

قلعه‌قوند در مورد دلایل گرانی پارچه‌های مشکی بیان داشت: قیمت این کالا نیز مانند هر کالای وارداتی دیگر وابسته به نرخ ارز است، بنابراین هرگاه نرخ ارز افزایش یابد روند قیمت‌ نیز مطابق با نرخ ارز افزایش می‌یابد.

وی در پاسخ به این سوال که به چه دلیل چادر مشکی در کشور تولید نمی‌شود، در حالی که ما بزرگترین مصرف‌کننده این کالا در جهان هستیم، گفت: در تولید پارچه چادر مشکی در کشور از مزیت نسبی برخوردار نیستیم.

این تولید‌کننده اظهار داشت: اگرچه بزرگترین مصرف کننده پارچه چادر مشکی در دنیا هستیم اما از تکنولوژی لازم برای تولید این کالا به طور کامل برخوردار نیستیم.

وی با اشاره به تولید پارچه چادر مشکی توسط یک شرکت تولیدی در کشور گفت: این شرکت از سه سال پیش اقدام به تولید پارچه چادر مشکی در کشور کرده و با مشکلات فراوان این صنعت را راه‌اندازی کرده در حالی که پیش از آن اصلا تکنولوژی تولید پارچه چادر مشکی و نخ مورد نیاز آن  در کشور وجود نداشت.

* تولید پارچه چادر مشکی وابسته به مواد اولیه وارداتی است

وی افزود:  تولید پارچه چادر مشکی در کشور از لحاظ رنگ و مواد شیمایی وابسته به واردات است.

قلعه‌قوند با اشاره به تورم 40 درصدی کشور بیان داشت: با چنین تورمی انگیزه‌ برای تولید باقی نمی‌ماند زیرا هزینه سرمایه در گردش برای تولید کننده کمر شکن است و قدرت رقابت او را تضعیف می کند.

* دلیل شکست تولید پارچه چادر مشکی در کشور

وی اظهار داشت: فرایند تولید تا عرضه  چادر مشکی حداقل 6 ماه زمان نیاز دارد لذا با وجود تورم 40 درصدی در کشور در پایان یک فرآیند 6 ماه محصول تولیدی قدرت رقابت با تولید‌کننده خارجی را نخواهد داشت .

وی با اشاره به اینکه تورم در کشور ما ساختاری است، بیان داشت: در تمام سال‌های اخیر بین 9 تا 50 درصد هر سال تورم وجود داشته و این موضوع سرمایه‌گذاری را به خطر می‌اندازد.

قلعه‌قوند اظهار داشت: دلیل اصلی عدم سرمایه‌گذاری در تولید آن است که سرمایه‌دار برای حفظ ارزش پول خود به سمت سرمایه‌گذاری در کالاهایی مانند زمین، خودرو، طلا، ارز می‌رود و با سرمایه‌گذاری از این طریق نسبت به حفظ ارز پول خود اطمینان بیشتری دارد.

* کانال‌های معدودی برای تحویل پارچه‌های وارداتی چادر مشکی وجود دارد

وی در پاسخ به این سوال که اگر واردات پارچه چادر مشکی انحصاری نیست چرا اغلب نام چند نفر در واردات این کالا مطرح است، گفت: واردات پارچه چادر مشکی توسط افراد متعدد انجام می‌شود، اما توسط چند کانال خاص به عنوان کریر و بعد از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی تحویل صاحبان بار می‌شود.

قلعه‌قوند بیان داشت: لذا در حالی که واردکنندگان پارچه چادر مشکی متعدد هستند اما واردات از کانال و مجرای خاص انجام می‌شود لذا همواره اسم آن افراد و شرکت‌ها در واردات این کالا مطرح است.

این تولید‌کننده بیان داشت: 60 درصدی از پارچه چادر مشکی مورد نیاز از کره و 25 درصد از چین، ۱۵ درصد باقی مانده نیز از ژاپن و ویتنام و سایر کشورها به کشور وارد می‌شود.

برای دیدن عکس های بیشتر عباسی (علی عباسی کماسائی) می توانید به اینستاگرام عباسی مراجعه کنید

وی گفت: شرکت‌های بزرگ واردکننده ثبت سفارش واردات پارچه چادر مشکی را انجام می‌دهند و تجار نیز بارهای خرد خود را به دبی می‌آورند، در دبی بارها یکپارچه می‌شود و شرکت‌های مذکور بارها را به نام خودشان وارد کشور می‌کنند و بعد از ورود به کشور تحویل صاحبان اصلی بار می‌دهند.

به گزارش فارس، مخاطبان خبرگزاری با ثبت سوژه‌هایی از جمله «»،
«» و «» خواستار پیگیری و اطلاع‌رسانی درباره این موضوعات از سوی خبرگزاری فارس شده بودند.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا