همه چیز درباره پنجره های سه جداره

معرفی پنجره سه جداره انواع و قیمت آن

پنجره سه جداره یکی از انواع پنجره‌های کاربردی در صنعت ساختمان‌سازی است که مزایای بسیاری دارد. با این که پنجره‌های دو جداره به عنوان یکی از پرفروش‌ترین پنجره‌ها شناخته شده‌اند، امروزه پنجره سه جداره از محبوبیت بیشتری برخوردار است. پنجره سه جداره با دارا بودن یک لایه شیشه بیشتر، نسبت به پنجره دو جداره مزایای بیشتری دارد. امروز در این مطلب از سایت ویتا نوا، قصد داریم تا شما را با انواع پنجره سه جداره، قیمت و مزایای آن آشنا کنیم.

این روزها پنجره‌هایی با فریم upvc، محبوبیت زیادی میان مردم دارند. این نوع پنجره انواع مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به پنجره‌های تک جداره، دوجداره، سه جداره و چهار جداره اشاره کرد. هر کدام از این نوع پنجره‌ها، مزایا و کاربردهای متفاوتی دارند. این مطلب از ویتا نوا را به معرفی پنجره سه جداره اختصاص داده‌ایم.

منظور از جداره، همان شیشه است. وقتی می‌گوییم یک پنجره سه جداره دارد، یعنی در ساخت آن از سه شیشه تک جداره بهره گرفته شده است. در ساختار پنجره سه جداره، علاوه‌بر سه شیشه تک جداره، دو اسپیسر نیز وجود دارد. اسپیسر قطعه‌ای است که در میان شیشه‌ها فضای خالی ایجاد می‌کند. این فضای خالی نیز توسط گاز آرگون پر می‌شود تا فشار هوای درون و بیرون شیشه یکسان شود. همچنین گاز آرگون از هوا سبک‌تر است و حضور آن سبب عایق شدن پنجره نسبت به سروصدا، آلودگی و حرارت می‌شود.

اگر می‌پرسید نقش سومین شیشه به کار رفته در این نوع پنجره چیست، باید بدانید که عایق‌بندی پنجره با این شیشه تقویت می‌شود. فرآیند سه جداره کردن پنجره، به دو روش دستی و دستگاهی انجام می‌شود. از آنجایی که ظرافت و عایق‌بندی شدن پنجره بسیار مهم است، بهتر است از پنجره‌هایی استفاده کنید که به صورت دستگاهی سرهم شده‌اند. این موضوع سبب افزایش کیفیت پنجره سه جداره شما خواهد شد.

از جمله مزایای پنجره سه جداره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش هدررفت انرژی به طور چشم‌گیر

امنیت بالا در برابر سرقت و شکستن

عایق‌بندی بهتر نسبت به پنجره دو جداره

البته پنجره سه جداره، معایبی نیز دارد که از جمله آن می‌توان به قیمت بالاتر اشاره کرد. همچنین باید دقت کنید که وزن شیشه سه جداره زیاد است و پروفیل و لولای لنگه بازشو ممکن است تحمل وزن آن را نداشته باشند.

را نام ببرید upvc ویژگی های پنجره سه جداره

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پنجره سه جداره، عایق بودن قوی‌تر آن است. این پنجره به قدری عایق‌بندی خوبی دارد که به طور جدی از هدر رفت انرژی جلوگیری می‌کند. این یعنی گرما و سرمای محیط درون و بیرون به هیچ وجه تحت تاثیر هم نیستند. طبق تحقیقات انجام شده، میزان ۲۰ الی ۳۰ درصد گرما یا سرمای داخل منزل، از طریق پنجره هدر می‌رود. از همین رو، استفاده از پنجره سه جداره برای جلوگیری از این خروج انرژی، بسیار مهم است.

اگر شما به دنبال یک شیشه پنجره با امنیت بالا در برابر سرقت هستید، از خرید پنجره سه جداره غافل نشوید. مقاومت این شیشه بالاست و به راحتی از بین نمی‌رود. یکی دیگر از ویژگی‎های خوب این نوع پنجره، عایق صوتی بودن آن است. اگر در محیطی پر سر و صدا زندگی می‌کنید، بهترین انتخاب برای شما همین نوع پنجره خواهد بود.

در اکثر پنجره‌هایی که به عنوان پنجره سه جداره معرفی می‌شوند، از دو نوع ضخامت شیشه استفاده می‌شود. دو شیشه ابتدایی و انتهایی با ضخامت ۶ میل و شیشه وسطی با ضخامت ۴ میل در نظر گرفته می‎شود. اسپیسرهای میانی نیز بین ۸ تا ۱۰ میلی‌متر ضخامت دارند. اگر می‌خواهید پنجره سه جداره شما کیفیت بالایی داشته باشد، نباید ضخامت آن زیر ۳۲ میلی‌متر باشد.

معایب پنجره سه جداره چیست

در خطوط انتهایی بخش قبلی توضیح دادیم که پنجره سه جداره ممکن است معایبی داشته باشد. در این بخش از مقاله سایت ویتا نوا، با تعریف ویژگی‌های این پنجره، به توضیح معایب آن نیز پرداخته‌ایم.

این پنجره از سه شیشه تک جداره، دو اسپیسر و گاز آرگونی که فضای خالی شیشه‌ها را پر کرده است، تشکیل شده است. همین موضوع سبب می‌شود تا وزن پنجره به طور کلی بالا برود. پس اولین ویژگی مهم این پنجره، وزن بالای آن است که نیاز به پروفیل و لولای قوی دارد. در نتیجه، بسیار مهم است تا قاب دور پنجره به گونه‌ای طراحی شود که تحمل این وزن بالا را داشته باشد.

باید بدانید که استفاده از پنجره سه جداره، وزن  ساختمان را بالا می‌برد. از همین رو، استفاده از آن در ساختمان‌های قدیمی که وزن مصالح بالاست و استحکام‌سازی قوی نیست، توصیه نمی‌شود. البته باید توجه کنید در صورتی که دیوارها عایق‌بندی خوبی نداشته باشند هم این نوع پنجره برای شما مناسب نیست. عرض لنگه بازشوی پنجره سه جداره نیز دارای محدودیت است و نمی‌توان آن را به هر سایزی طراحی کرد.

شیشه پنجره سه جداره در کجا استفاده می شود

با توجه به ویژگی‌هایی که از پنجره سه جداره نام بردیم، استفاده از آن در اماکن خاصی توصیه می‌شود. برای مثال، در مناطقی که هوا بسیار سرد یا گرم است، یکی از واجبات ساختمان‌سازی، استفاده از این نوع پنجره است. عایق‌بندی این پنجره نسبت به پنجره دوجداره، ۳ تا ۷ درصد بیشتر شده است. البته این میزان توسط حواس انسان قابل شناسایی نیست ولی در دمای کلی محیط اثر به‌سزایی دارد.

استفاده از این نوع پنجره در محیط‌های صنعتی، مناطق نزدیک به فرودگاه‌ها و راه آهن توصیه می‌شود. دلیل این امر کاهش ۲ الی ۵ درصدی آلودگی صوتی است. همچنین توصیه شده برای منازلی که در مناطقی با خیابان‌های پر رفت‌وآمد و یا نزدیک مدرسه هستند، از این نوع پنجره استفاده شود.

اگر محل زندگی شما در شهرهای صنعتی شلوغ، با آلودگی هوای شدید قرار دارد، استفاده از این نوع پنجره برای شما ضروری است. در صورتی که در هر یک از شرایطی که توضیح دادیم قرار دارید، ابتدا توان ساختمان را برای تحمل سنگینی پنجره بررسی کنید. شاید وزن کلی ساختمان شما ظرفیت استفاده از این نوع پنجره را نداشته باشد. در این شرایط استفاده از پنجره دوجداره برای شما توصیه می‌شود. به دلیل ویژگی‌هایی که قبلا معرفی کردیم، این نوع پنجره بیشتر برای مصارف صنعتی ساخته می‌شود. چرا که مهم است تا آلودگی و سروصدای محیط به بیرون درز نکند.

انواع پنجره سه جداره را نام ببرید

پنجره سه جداره، انواع مختلفی دارد. در این قسمت از مقاله سایت ویتا نوا، به معرفی انواع پنجره سه جداره پرداخته‌ایم. برعکس تصور عموم، این پنجره تنها به پروفیل یو پی وی سی منحصر نمی‌شود؛ بلکه پنجره‌های سه جداره آلومینیومی و چوبی نیز در بازار موجود هستند. البته به دلیل کیفیت بالای پروفیل upvc، پنجره‌هایی که از این نوع پروفیل استفاده می‌کنند، کاربرد و محبوبیت بیشتری در میان مردم دارند.

تفاوت پنجره سه جداره با پنجره دو جداره و تک جداره در چیست

حتما تا اینجای مقاله این سوال در ذهن شما نقش بسته است که تفاوت پنجره سه جداره با دوجداره و تک جداره چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که تفاوت اصلی همان تعداد شیشه به کار رفته در پنجره است. همانطور که گفتیم، پنجره سه جداره از سه شیشه تک جداره ساخته شده است.

در حقیقت پنجره تک جداره، واحد سازنده پنجره‌های دوجداره و سه جداره است.
دیگر تفاوت میان این پنجره‌ها، وزن آن‌ها است. پنجره سه جداره به مراتب وزن بیشتری نسبت به دو نوع دیگر دارد. همچنین نسبت به عملکرد، نتیجه بهتری برای شما به ارمغان می‌آورد؛ چرا که با توجه به توضیحات قبلی، عایق حرارتی و صوتی بهتری است.

دیگر تفاوت میان این سه پنجره، قیمت آن‌ها است. به ازای اضافه شدن هر جداره به پنجره، ۶۰ درصد به قیمت آن افزوده می‌شود. این یعنی پنجره سه‌ جداره ۱۲۰ درصد نسبت به پنجره تک جداره و ۶۰ درصد نسبت به پنجره دو جداره گران‌تر است. با این حال خرید پنجره با شیشه سه جداره برای شما به صرفه‌تر است؛ چرا که به همان اندازه که گران‌تر است، هزینه‌های انرژی شما را کم‌تر می‌کند.

تفاوت پنجره سه جداره و دو جداره در اجرا و ساخت

میان پنجره‌های دو جداره و سه جداره، یک تفاوت اصلی وجود دارد و آن هم تفاوت در اجرا و ساخت است. در ساخت پنجره با شیشه‌های سه جداره، ابتدا کلاف مناسب برای آن تهیه می‌شود. کلاف مناسب باید توانایی حمل دو اسپیسر و سه شیشه تک جداره را داشته باشد. بعد از آن، شیشه‌ها در ریل مخصوص قرار می‌گیرند و کاملا ثابت می‌شود. در مرحله آخر، با یک پمپ مکش قوی، خلع بین شیشه‌‌ها ایجاد شده و گاز آرگون میان آن‌ها تزریق می‌شود.

اما در پنجره‌های دوجداره از شیشه‌های وکیوم شده در کارخانه استفاده می‌شود. این مدل شیشه به هیچ وجه گاز آرگون را از دست نمی‌دهد و کیفیت بالاتری دارد.

پنجره سه جداره به دلیل اضافه شدن یک شیشه تک جداره، در پنجره های بازشو مشکل ساز خواهد بود، به همین دلیل بهتر است از پنجره های سه جداره  در مکانهایی که بدون بازشو هستند استفاده شود و یا اینکه با بازشو استاندارد یعنی کوچک بودن بازشو و استفاده از لولا های بیشتر ساخته شود.

نصب پنجره سه جداره چگونه انجام می ‌شود

معمولا نصب یک پنجره سه‌ جداره سخت‌تر از نصب یک پنجره دوجداره است. دلیل این امر آن است که این نوع پنجره‌ از نظر ابعادی، پهن‌تر و سنگین‌تر است. چندین بار در این مقاله به وزن بالای این پنجره اشاره کردیم. شاید این موضوع شما را نگران کرده و از خرید آن صرف نظر کنید. اما یک نکته مهم وجود دارد که وزن این پنجره، نسبت به پنجره دوجداره مقایسه می‌شود. باید بدانید که تولیدکنندگان پنجره، این نوع پنجره را طوری می‌سازند که کیفیت بالایی داشته باشد. همچنین سعی می‌کنند نسبت به مزایای آن، عملکرد آن را نیز بالاتر ببرند تا خرید پنجره سه جداره برای شما به صرفه‌تر باشد.

وزن سنگین این نوع پنجره، تنها در مدل شیب‌دار کمی مشکل‌ساز است. گونه‌ای از پنجره سه جداره وجود دارد که شیب‌دار است و برای ویلاها و بیمارستان‌ها از آن استفاده می‌شود. تمیز کردن این مدل پنجره سه جداره به دلیل وزن بالا کمی سخت است و ممکن است در زمان تمیز کردن کج شود.

لازم به ذکر است که پنجره سه جداره چارچوب پهن‌تری دارد، از همین رو، نصب آن کمی سخت‌تر است. بهتر است برای نصب پنجره سه جداره، از یک فرد متخصص کمک بگیرید تا به خود و پنجره آسیب نزنید. با توجه به این که عرض دیوارهای بیرونی چقدر است، لازم است تا تطبیق‌هایی با دیوار داخلی صورت گیرد. ممکن است برای نصب نیاز باشد تا دیوار داخلی بتواند پیش آمدگی پنجره را به درون خانه هدایت کند.

سوالات متداول پنجره سه جداره

این سوال باید بگوییم که تفاوت اصلی همان تعداد شیشه به کار رفته در پنجره است. همانطور که گفتیم، پنجره سه جداره از سه شیشه تک جداره ساخته شده است. این یعنی یک جداره نسبت به نوع دوجداره بیشتر دارد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پنجره سه جداره، عایق بودن قوی‌تر آن است. این پنجره به قدری عایق‌بندی خوبی دارد که به طور جدی از هدر رفت انرژی جلوگیری می‌کند. این یعنی گرما و سرمای محیط درون و بیرون به هدر یک پنجره سه‌جداره، هر قاب، حاوی سه عدد شیشه است. قطعات شیشه توسط یک فضای نگهدارنده انرژی، جدا شده‌اند و سپس این واحد، به طور محکم بسته شده تا هوا و رطوبت را بیرون نگه دارد. گفته می‌شود که فضای مرده اضافی میان قطعات شیشه، سر و صدا را کاهش خواهد داد و عایق‌بندی بهتری را فراهم می‌آورد.

کاهش سروصدا

درجه‌ بندی استاندارد برای انتقال صدای مسکونی، درجه‌بندی STC نامیده می‌شود. در حالی که عوامل زیادی مثل ضخامت شیشه و مقدار فضای بین قطعات جدای شیشه بر درجه‌بندی STC پنجره تأثیر می‌گذارند، یک بررسی MIT نشان می‌دهد که همه چیز یکسان است یعنی “سه‌جداره بودن اساساً همان کاهش سروصدایی را که دوجداره بودن تأمین می‌کند، فراهم می‌آورد.”

عایق‌ بندی و گرما

پنجره‌های عایق‌ بندی شده در تلاش برای حفظ تا حد امکان مقرون‌ به صرفه دماهای داخل ساختمان به کار می‌روند. شما که نمی‌خواهید در فصل تابستان، تهویه هوا را کل روز به کار بیندازید و مایل نیستید که در فصل زمستان بخاری را برای مدت‌های طولانی تا حد انفجار زیاد کنید. تخمین زده شده که مقدار 20 تا 30 درصد گرما یا سرما یا مقادیر بیشتر در خانه از طریق پنجره‌هایی که عایق‌بندی ضعیفی دارند، هدر می‌رود. و در حالی که درون ساختمان هستید، به سطح آسایش‌تان بیفزاید.

به علاوه، معیاری به نام ضریب جذب گرمای خورشیدی(SHGC) وجود دارد که مقدار گرمایی را که یک پنجره، از نور مستقیم خورشید مسدود می‌کند، اندازه‌ گیری می‌نماید. هرچه این مقدار کمتر باشد، آن پنجره در مسدود کردن گرمای حاصل از خورشید، کارآمدتر است.

هزینه

دو موضوع مهمی که در اینجا مورد توجه قرار می‌گیرند، هزینه و آسایش هستند. می‌توان به صورت منطقی انتظار داشت که قیمت پنجره‌های سه‌جداره در یک پنجرة متوسط، 100 دلار بیشتر از پیرامید وین است. تخمین زده شده که هر پنجره شاید 3 درصد در حساب‌های گرمایش سالانه، صرفه‌جویی کند که این میزان در آب و هوای معتدل، بسیار بیشتر است. بنابراین، از یک طرف ممکن است پنجره‌های سه‌جداره بسته به آب و هوای محل سکونت‌ تان، مقرون به صرفه نباشند.

نور

نورپردازی، یک موضوع مهم در انتخاب پنجره‌هاست. پنجره‌ها، جذب گرمای خورشیدی را با روکش‌هایی به نام Low-E که بر روی یکی از سطوح قسمت‌های داخلی شیشه قرار می‌گیرند، کاهش می‌دهند. روکش‌های Low-E با مسدود کردن اشعه‌های تولیدکننده گرما یا مادون قرمز خورشید، عمل می‌کنند.

سازندگان این نوع پنجره‌ها ادعا می‌کنند که Low-E برای افزایش مقدار نور قابل رؤیتی که یک پنجره به داخل هدایت می‌کند و در عین حال گرمای حاصل از نور مستقیم خورشید را مسدود می‌کند، نیز طراحی شده‌اند. اگرچه، برخی بر این باورند که روکش‌های Low-E بر روی شیشة دوجداره، هم اتاق‌ها و هم شیشة سه‌جداره را به نحو قابل توجهی تاریک‌تر می‌سازند.

سفارش دادن پنجره‌های دارای روکش‌های مختلف برای اتاق‌های مختلف، امر نامعمولی نیست که این بسته به خواسته‌های فردی هر اتاق می‌باشد. اگرچه، این روکش‌ها معمولاً یک ته‌رنگ جژئی سبز مایل به آبی به شیشه می‌دهند و اگر دو پنجره با روکش‌های مختلف کنار یکدیگر قرار گیرند، این تفاوت، بسیار چشمگیر خواهد بود.

چارچوب‌ پنجره

یک هزینه اضافی که باید مدنظر قرار گیرد، هزینه چارچوب است. کم هزینه‌ ترین پنجره سه‌جداره، یک پنجره با چارچوب وینیل یا آهن است. این نوع پنجره‌ها معمولاً تنها در رنگ‌های کم (سفید و بژ) موجود می‌باشند. در بازار امروزی، چارچوب‌های وینیل، بادوام و عایق‌بندی هم هستند، اما بزرگی آنها هم از داخل و هم خارج، قابل رؤیت است. اگرچه بیشتر سازندگان این نوع چارچوب‌ها عنوان می‌کنند که گارانتی و نگهداری طول عمر محدود این نوع چارجوب‌ها، حداقل است.

آنها طول عمر زیادی دارند، نگهداری از آنها، راحت است و ضخامت آنها کمتر از وینیل است. اگرچه، قیمت فایبرگلاس می‌تواند 50 درصد بیشتر از وینیل باشد. مهم‌ترین مزیت چارچوب‌های فایبرگلاس این است که قابل رنگ کردن هستند. در صورتی که در مورد رنگ‌های استانداردی که سازندگان این نوع چارچوب‌ها ارائه داده‌اند، ناخرسند هستید، همیشه می‌توانید به سلیقة خود، رنگشان کنید. برخی سازندگان، پنجره‌های پوشیده با وینیل یا فایبرگلاس با یک لایه نازک چوب در درون آن، می‌سازند، که می‌توانید برای داشتن یک ظاهر سنتی، چوب را رنگ کنید به طوری که نمای بادوامی را که نیاز به نگهداری کمی دارد، حفظ می‌کنید.

پنجره‌های سه‌جداره با چارچوب چوبی، گران‌ترین انتخاب محسوب می‌شوند، اما در عین حال سنتی‌ترین ظاهر را ارائه می‌دهند. اگرچه، همانند هر فراوردة چوبی دیگر، نیاز به نگهداری منظم دارند.

نصب پنجره سه جداره

نصب یک پنجره سه‌جداره می‌تواند مشکل‌تر از نصب یک پنجره دوجداره باشد چراکه پنجره‌های سه‌جداره، پهن‌تر و سنگین‌تر هستند. سنگینی، کمتر از آن است که بتوان نام مشکل بر آن نهاد، زیرا سازندگان پنجره‌های باکیفیت، سخت‌افزار عملکردی نصب می‌کنند که عملکرد این نوع پنجره‌ها را آسان می‌سازد. اگرچه، پنجره‌های شیب‌دار در زمانی که برای تمیز کردن، کج می‌شوند، مشکلات جزئی را به وجود می‌آورند زیرا قاب پنجره بسیار سنگین‌تر است.

با توجه به اینکه چارچوب‌های پنجره سه‌جداره، پهن‌تر هستند، نصب آنها می‌تواند کار سختی باشد و تنها باید توسط یک متخصص باتجربه انجام شود. بسته به عرض دیوارهای بیرونی، ممکن است تطبیق‌هایی با دیوار داخلی لازم باشد، چرا که ممکن است لازم باشد برای نصب، دیوار داخلی به گونه‌ای ساخته شود که پیش‌آمدگی پنجره را به درون خانه هدایت کند.

 امنیت منزل

همان گونه که ممکن است انتظار داشته باشید، با یک پنجرة سه‌جداره، امنیت افزایش پیدا می‌کند، چرا که یک عدد شیشة دیگر، استحکام بیشتری را به پنجره اضافه می‌کند و مانع دیگری برای نفوذ است.

خروج از نسخه موبایل