کسب و کار محلیمجله علمی و پزشکی

آیا قرص ال کارنیتین باعث لاغری میشود؟

شاید ندانید دقیقا ال کارنیتین در بدن ما چه کاری انجام می‌دهد. ال‌کارنیتین یک نوع کارنیتین و از مشتقات آمینواسیدهاست. آمینواسیدها برای ساختن پروتئین‌ها با هم ترکیب می‌شوند و بسیاری از وظایف ضروری را در بدن را انجام می‌دهند و برای بهبود سیستم ایمنی، سلامت قلب و پیشگیری از دیابت ضروری است. علاوه بر این کارنیتین به بدن کمک می‌کند تا اسیدهای چرب را بشکند و آن‌ها را برای تامین انرژی سلول‌ها به انرژی تبدیل کند. استفاده از ال کارنیتین مدتی است که بین طرفداران تناسب اندام مرسوم شده است. در این مقاله می‌خواهیم مفصلا قرص لاغری ال کارنیتین را بررسی کنیم. همچنینی لینک دانلود مستقیم اپلیکیشن رژیم دکتر غیاثوند را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

ال کارنیتین چیست و آیا برای بدن ضرورت دارد؟ ‍

الکارنیتین یک ماده مغذی ضروری است. اما به طور کلی بدن می‌تواند به اندازه کافی از آن بسازد؛ هرچند در برخی موارد، اگر بدن نتواند به اندازه کافی بسازد، به مکمل‌های خوراکی نیاز خواهد بود. در بدن، کبد و کلیه‌ها، ال‌کارنیتین را از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین تولید می‌کنند. کلیه‌ها نیز می‌توانند L Carnitin  را برای استفاده بعدی ذخیره کنند و اضافی را از طریق جریان ادرار از بین ببرند. ال-کارنیتین ال تارتارات، به‌دلیل سرعت جذب بالا، معمولاً به مکمل‌های ورزشی اضافه می‌شود.

اجزا و مواد تشکیل‌دهنده ال‌کارنیتین چیست؟

اگرچه بسیاری از مردم ال کارنیتین را یک آمینواسید می‌نامند، اما درواقع بیشتر به یک ماده ویتامین‌مانند شبیه است که نقش‌های متعددی را در بدن ایفا می‌کند: مکمل‌هایی که ورزشکاران از آن استفاده می‌کنند، ال‌کارنیتین ال تارتارات را در خود دارد. هرچند ال-کارنیتین شکل فعال بیولوژیکی استاندارد کارنیتین است که در بدن، غذاها و بیشتر مکمل‌ها یافت می‌شود، ولی چند نوع دیگر کارنیتین نیز وجود دارد:

این شکل غیرفعال کارنیتین، ممکن است با مهار جذب سایر اشکال مفیدتر باعث کمبود کارنیتین در بدن شود. اغلب ALCAR نامیده می‌شود و احتمالا موثرترین شکل برای مغز است. مطالعات نشان می‌دهد که ممکن است برای مبتلایان به بیماری‌های عصبی مفید باشد. این فرم برای مشکلات گردش خون، مانند بیماری عروق محیطی و فشارخون بالا مناسب بوده و ممکن است تولید اکسید نیتریک را افزایش داده و منجربه بهبود جریان خون شود. این نوع کارنیتین، به ‌دلیل سرعت جذب بالا، معمولاً به مکمل‌های ورزشی اضافه می‌شود و به کاهش درد عضلانی در ورزش کمک می‌کند.

انواع ال کارنیتین کدامند؟

کارنیتین اصطلاح گسترده‌ای است که چند ترکیب مختلف را توصیف می‌کند. الکارنیتین شکل رایج‌تری از کارنیتین است که در بدن و بسیاری از مکمل‌ها وجود دارد. اشکال دیگر کارنیتین عبارت‌اند از:

استیل ال‌کارنیتین

این نوع از الکارنیتین را گاهی وقت‌ها با نام ALCAR معرفی می‌کنند. این نوع از ال کارنیتین در متابولیسم نقش دارد. خواص محافظت کننده عصبی دارد که ممکن است به محافظت از سیستم عصبی کمک کند.

دی کارنیتین

دی کارنیتین برای بدن سمی است. زیرا ممکن است جذب سایر اشکال کارنیتین را مهار کند.

 ال‌کارنیتین ال تارتارات

مکمل‌هایی که ورزشکاران از آن استفاده می‌کنند، این ال کارنیتیتن را در خود دارد. تحقیق‌ها نشان می‌دهد برای به حداقل رساندن درد عضلانی و کمک به بهبودی مفید است. این فرم خواص ضد درد و ضد روماتیسمی را نشان می‌دهد و ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد.

منابع غذایی حاوی ال‌کارنیتین

تقریبا اغلب افراد می‌توانند با خوردن گوشت و ماهی، مقادیر کمی ال کارنیتین را از طریق رژیم غذایی خود دریافت کنند. مواد غذایی پروتئینی مانند گوشت گاو و مرغ سرشار از الکارنیتین است. جالب این‌جاست که منابع غذایی این ریزمغذی، نسبت به مکمل‌ها میزان جذب بیشتری دارند. بر اساس یک مطالعه، 57 تا 84 درصد ال‌کارنیتین به ‌همراه غذا جذب می‌شود، اما تنها 14 تا 18 درصد از طریق مکمل‌ها قابل جذب است. به همین دلیل عاقلانه‌تر و به صرفه‌تر این است که با کمک برنامه غذایی سالم و مقوی نیاز بدن به ال کارنیتین را برطرف کنید و وابسته به مکمل‌های غذایی که عوارض کوتاه مدت و بلند مدت زیادی دارند وابسته نشوید.

نحوه جذب و متابولیسم L Carnitin

بزرگسالانی که از رژیم‌های غذایی ترکیبی شامل گوشت قرمز و سایر محصولات حیوانی استفاده می‌کنند، حدود 60 تا 180 میلی‌گرم کارنیتین در روز دریافت می‌کنند، اما وگان‌ها به‌طور قابل توجهی کمتر (حدود 10 تا 12 میلی‌گرم) از این ریزمغذی برخوردار می‌شوند.

چه زمانی ممکن است کمبود ال کارنیتین رخ دهد؟

دو نوع حالت کمبود کارنیتین وجود دارد:

کمبود اولیه کارنیتین

یک اختلال ژنتیکی در سیستم انتقال‌دهنده کارنیتین سلولی که معمولاً تا پنج سالگی با علائم کاردیومیوپاتی، ضعف عضلانی اسکلتی و هیپوگلیسمی ظاهر می‌شود.

کمبود کارنیتین ثانویه

ممکن است به ‌دلیل برخی اختلالات(مانند نارسایی مزمن کلیه) یا تحت شرایط خاصی(مانند استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های خاص) که جذب کارنیتین را کاهش یا دفع آن را افزایش می‌دهد، ایجاد شود. کمبود کارنیتین ثانویه، به‌دلیل برخی اختلالات، که جذب کارنیتین را افزایش می‌دهد، ایجاد می‌شود.

کاربرد ال کارنیتین چیست؟

حدود 98 درصد از ذخایر این ریزمغذی، در ماهیچه‌ها و مقادیر کمی در کبد و خون وجود دارد. همچنین، این ماده می‌تواند به افزایش عملکرد میتوکندری، کاهش بیماری، کاهش سرعت روند پیری پوست، بهبود بیماری‌های قلبی و مغزی نیز کمک کند. سایر کاربردها و فواید ال کارنیتین عبارتند از:

سوزاندن چربی

سطوح بالاتر این ریزمغذی در بدن به سوزاندن بهتر و بیشتر چربی کمک می‌کند. این موضوع، نه تنها میزان چربی ذخیره شده در بدن را کاهش می‌دهد، بلکه برای کاهش چربی احشایی شکم و بهبود نیز مفید است.

 افزایش انرژی هنگام تمرینات ورزشی

ال-کارنیتین نه تنها به افراد کمک می‌کند چربی بیشتری هنگام ورزش سوزانده شود، بلکه انرژی بیشتری برای تمرینات بهتر و سبک زندگی فعال نیز تولید می‌کند. بهبود دردهای عضلانی پس از تمرینات ورزشی این مکمل غذایی، به کاهش تجمع اسید لاکتیک در عضلات کمک می‌کند. تجمع لاکتات عضلانی باعث درد و خستگی عضلانی پس از یک تمرین شدید می‌شود. ال کارنیتین به پاکسازی لاکتات کمک می‌کند تا بدن سریع‌تر ریکاوری شده و بتواند به فعالیت‌های سوزاندن چربی که برای برنامه کاهش وزن بسیار مهم است، بازگردد.

بهبود عملکرد سیستم ایمنی

ال‌کارنیتین به‌ عنوان یک آنتی‌اکسیدان موثر به عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند. این ریزمغذی حتی در غلظت‌های کم، سرکوب سیستم ایمنی ناشی از چربی را خنثی می‌کند. در مجموع، مشاهدات نشان می‌دهد که ال-کارنیتین با کاهش التهاب و افزایش وضعیت آنتی‌اکسیدانی، نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی ایفا می‌کند. ال-کارنیتین با کاهش التهاب و افزایش وضعیت آنتی‌اکسیدانی، نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی ایفا می‌کند.

بهبود عملکرد مغز

ال کارنیتین می‌تواند برای عملکرد مغز مفید باشد. برخی از مطالعات حیوانی نشان می‌دهد فرم استیل-ال-کارنیتین (ALCAR)، در جلوگیری از زوال ذهنی مرتبط با افزایش سن و بهبود نشانگرهای یادگیری نقش دارد. مطالعات انسانی نیز نشان می‌دهد مصرف روزانه این ماده به معکوس ‌کردن کاهش عملکرد شناختی مغز مرتبط با آلزایمر و سایر بیماری‌های مغزی کمک می‌کند. در موارد خاص، این فرم از کارنیتین، حتی ممکن است از مغز دربرابر آسیب سلولی هم محافظت کند.

گاهی اوقات درمان‌های سرطان، مانند شیمی درمانی، ممکن است باعث شود که فرد دچار کمبود ال‌کارنیتین شود. در این مواقع، مصرف مکمل‌های آن به کاهش علائمی مانند خستگی و ضعف کمک می‌کنند. محققان در حال حاضر، در حال مطالعه این ترکیب، به عنوان راهی ممکن برای جلوگیری از آسیب بافتی در اثر شیمی درمانی‌اند. اما این تحقیق‌ها در مراحل اولیه است.

 سلامت قلب

برخی از مطالعات نشان می‌دهند این شبه‌ویتامین ارزشمند، پتانسیل کاهش فشارخون و فرآیند التهابی مرتبط با بیماری قلبی را دارد. در یک مطالعه، مصرف 2 گرم استیل ال‌ کارنیتین در روز، منجربه کاهش تقریباً 10 درصدی فشارخون سیستولیک شد که بالاترین عدد فشارخون و شاخص مهم سلامت قلب و خطر بیماری است. ال-کارنیتین به بهبود بیماران مبتلابه اختلالات قلبی شدید، مانند بیماری عروق کرونر قلب و نارسایی مزمن قلبی نیز کمک می‌کند.

منبع:

layahealthcare.ie

youtube.com

نمایش بیشتر

دکتر رضا غیاثوند

تدریس بیش از 300 واحد تغذیه در 10 سال گذشته برای دانشجویان رشته های تغذیه، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، بهداشت عمومی و پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و استاد راهنما 35 دانشجوی کارشناسی ارشد و 10 دانشجو دکتری تغذیه.
دکمه بازگشت به بالا