کسب و کار محلیمجله علمی و پزشکی

بیماری ها و درمان تمام مریضی های ماهی فایتر + عکس

نشانه های بیماری ماهی فایتر

۱ – کم رنگ شدن ماهی فایتر . ماهی های فایتر وقتی مریض می شوند کم رنگ می شوند، حتی ممکن است که رنگ خود را از دست بدهند.

۲ – حواستان به بال های ماهی باشد. ماهی فایتر سالم دارای بال های کاملا سالم می باشد، در صورتی زخمی بودن یا سوراخ در باله ها ماهی دارای مشکل می باشد.

۳ – بی حالی ماهی فایتر. اگر ماهی شما مریض باشد ، فعالیت آن کاهش می یابد و بی حال میشود . اگر زیاد در کف تنگ یا آکواریوم نیز باشد، نشانه بیماری می باشد.

۴ – غذا نخوردن. در بعضی ار بیماری ها ماهی ها غذا نمیخورند و اشتیاق آنها برای غذا خوردن کم می شود.

۵ – دانه های سفید. اگر ماهی شما دارای دانه های سفید بود ، مخصوصا در ناحیه سر و دهان میتواند نشانه داشتن انگل باشد.

۶ – تنفس از روی آب ماهی فایتر. به نظر خنده دار می آید که ماهی مشکل تنفسی پیدا کند، اما از روی آب نفس کشیدن ماهی نشانه بیماری در ماهی می باشد.

۷ – مالیدن خود به تنگ یا وسایل داخل آن مانند پمپ فواره. در صورتیکه ماهی فایتر شما خود را به تنگ و وسایل دیگر می مالد نشانه بیماری در آن است.

۸ – دیگر نشانه های بیماری ماهی :

چشمان برجسته و باد کرده

بالا آمدن پولک ها

بسته نشدن کامل آبشش

درمان دانه های سفید

۱ – اگر ماهی شما تمام بدنش پر از دانه های سفید شده است . انگل باعث ایجاد دانه های سفید روی بدن ماهی میشود . اولین کاری که باید انجام دهید اضافه کردن ۱ قاشق چای خوری نمک آکواریوم به ازای هر ۱۰ لیتر آب میباشد .

۲ – دمای آب را تا ۳۰ درجه سانتی گراد بالا ببرید . اگر تنگ ماهی بزرگی دارید اینکار را انجام دهید ، زیرا در صورت کوچک بودن تنگ ممکن است دما را بیش از حد بالا ببرید و ماهی را بکشید .

۳ – شستن و تعویض آب تنگ یا آکواریوم . قبل از برگرداندن ماهی به داخل تنگ دمای آب را تا ۳۰ درجه بالا ببرید .

۴ – درست کردن آب . قبل از برگرداندن ماهی به داخل تنگ نمک آکواریوم و تصفیه آب را انجام دهید .

۵ – اضافه کردن آکواریزول ( aquarisol ) یا بتازینگ ( bettazing ) .

یک قطره از این مواد را با به ازای هر ۴ لیتر آب به تنگ اضافه کنید . در صورت نبودن مواد گفته شده از مغازه های ماهی فروشی میتوانید مواد مشابه را به راحتی خریداری نمایید . این مواد به سرعت و بطور کامل این بیماری را از بین میبرند .

درمان چشم های برجسته و باد کرده

۱ – قلمبه شدن چشم های ماهی فایتر . این بیماری ممکن است که از چشم ماهی باشد ، اما دیگر بیماری ها نیز موجب این بیماری میشوند . بیماری سل نیز چنین علائمی دارد .

۲ – شستن و تعویض آب آکواریوم . مانند روشی که قبلا گفته شد این کار را انجام دهید .

۳ – استفاده از آمپی سیلین . آمپی سیلین به خوبی این مشکل را درمان میکند به شرطی که بیماری از چشم ماهی بوده و مربوط به دیگر بیماری های ماهی نباشد . هر دفعه که آب تنگ را عوض میکنید باید آمپی سیلین را به آن اضافه کنید . هر ۳ روز آب تنگ را عوض کنید و تا ۱ هفته بعد از بهبودی ماهی اینکار را انجام دهید.

ماهی فایتردر معرض چه بیماری هایی است؟

ماهی فایتر از نظر نظری می تواند به بیماری های زیادی مبتلا شود که ماهیان آکواریوم آب شیرین را تحت تأثیر قرار می دهد ، اما چند بیماری وجود دارد که به احتمال زیاد مشاهده خواهید کرد. بسیاری از بیماری هایی که بتا در آنها مستعد است ، ماهیت باکتریایی دارند – به احتمال زیاد عفونت های باکتریایی در صورت عدم نگهداری مخزن شما ایجاد می شوند. در اینجا مروری بر رایج ترین بیماری های ماهی بتا وجود دارد:

  • پوسیدگی باله
  • رگه های خونی در دم و باله
  • ایک
  • چشم ورم کرده
  • مخملک
  • افتادگی
  • قارچ دهان

پوسیدگی باله

پوسیدگی باله و پوسیدگی دم معمولاً به دلیل نوعی قارچ یا باکتری ایجاد می شود و می تواند دم و باله های فایتر را از بین ببرد. تمیز نگه داشتن مخزن بهترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی است اما اگر فایتر آن را ایجاد کند ، داروهای آنتی بیوتیکی مانند سولفادیمیدین و اریترومایسین معمولاً مثر هستند. Ich یک بیماری انگلی است که باعث ایجاد لکه های سفید کوچک در بدن و باله های ماهی آلوده می شود. این بیماری بسیار مسری است اما در صورت ابتلا سریع در آن نیز بسیار قابل درمان است. سفیدک را با حمام نمک درمان کنید یا داروهایی مانند مالاشیت گرین را امتحان کنید. پوپای بیماری است که باعث تورم در یک یا هر دو چشم می شود و ممکن است به علت تومور یا عفونت ویروسی ایجاد شود. این بیماری به راحتی با آنتی بیوتیک هایی مانند تتراسایکلین درمان می شود.

مخملک

مخملک یکی دیگر از بیماری های انگلی است که باعث ایجاد غبار رنگ زنگ زده در سراسر بدن ماهی می شود. بتا همچنین ممکن است باله های او را در بدن او بچسبد. این بیماری با حمام نمک یا داروهایی مانند BettaZing قابل درمان است. افتادگی در واقع یکی از علائم بیماری است که باعث تورم بدن ماهی می شود. تورم به دلیل تجمع مایعات ناشی از نارسایی کلیه است و اغلب کشنده است. از طرف دیگر ، قارچ دهانی معمولاً در صورت ابتلا به بیماری زودرس قابل درمان است. این عفونت باکتریایی ایجاد می شود و با آموکسی سیلین قابل درمان است.

اگرچه هر بیماری متفاوت است

اگرچه هر بیماری متفاوت است ، اما برخی علائم عمومی استرس و بیماری وجود دارد که باید یاد بگیرید در ماهی بتا شناسایی کنید. در اینجا مواردی وجود دارد که باید مراقب آنها باشید:

  • بیش از حد معمول در اطراف سطح آب معلق باشید
  • دراز کشیدن در مخزن ، به خصوص در گوشه ای
  • عدم علاقه به غذا ، عدم خوردن غذا یا تف دادن غذا
  • تغییر در رنگ آمیزی یا شادابی ، رنگ پریدگی
  • مالیدن روی وسایل داخل مخزن تا خودش را خراش دهد
  • باله ها به بدن چسبیده و دم به اندازه معمول پخش نمی شود
  • آبشش های متورم یا قرمز ، مانند بیشتر حرکات غرغره حرکت نمی کنند
  • تورم چشم ها یا سایر قسمت های بدن
  • مقیاسهای برجسته روی بدن ، ممکن است همراه با تورم بدن باشد

یادگیری شناخت علائم بیماری

بیماری های ماهی فایتر

یادگیری شناخت علائم بیماری در ماهی فایتر بسیار مهم است. هرچه زودتر بتوانید بیماری را شناسایی و تشخیص دهید. سریعتر می توانید درمان را شروع کنید و احتمال بهبودی کامل فایتر شما بیشتر است. همچنین ممکن است بخواهید یک جعبه کمک اولیه بتا در دست داشته باشید تا در صورت بیماری ماهیان آماده باشید. حتماً مقداری نمک آکواریوم به همراه داشته باشید تا بتوانید یک حمام نمک تهیه کنید. یک بطری از داروهای رایج مانند تتراسایکلین ، کانامایسین ، مالاکیت سبز و آمپی سیلین را نیز نگه دارید. همچنین برخی از داروهای خاص بتا مانند BettaZing وجود دارد که می تواند برای بیماری های انگلی و قارچی استفاده شود.

نکاتی برای سالم نگه داشتن بتا

از آنجا که ماهی های فایتر به طور معمول به تنهایی نگهداری می شوند ، کمتر از ماهی های دیگر در معرض بیماری قرار می گیرند. حتی در این صورت، برخی اقدامات اساسی وجود دارد که باید برای محافظت از فایتر در برابر بیماری و حفظ سلامتی او انجام دهید. قبل از هر چیز مطمئن شوید که هر چیزی که به مخزن فایتر خود اضافه کنید تمیز باشد. هنگام خرید گیاهان زنده آکواریوم ، بهتر است آنها را کاملاً آبکشی کنید تا به طور تصادفی چیزی را به مخزن خود منتقل نکنید – این نیز یک روش خوب برای جلوگیری از حرکت اتومبیل حلزون به مخزن شما است. هنگام افزودن تزئینات جدید به مخزن ، ابتدا آنها را کاملاً تمیز کنید.

مولفه های مهم

یکی دیگر از مولفه های مهم سالم نگه داشتن بتا ، پایدار نگه داشتن شیمی آب در مخزن وی و بالا بودن کیفیت آب است. وجود یک سیستم فیلتراسیون در محل ضروری است. اطمینان حاصل کنید که هم فیلتراسیون مکانیکی و هم شیمیایی را فراهم می کند و فیلتر شما را تمیز و خوب نگه دارید. بخاری آکواریومی زیر آب به شما کمک می کند. تا درجه حرارت پایدار مخزن را حفظ کنید و مطمئن شوید که هنگام تغییر آب. آب شیر خود را برای حذف کلر تهویه کنید. همچنین ممکن است بخواهید آب مخزن خود را هفته ای یک بار آزمایش کنید تا مطمئن شوید که شیمی آب شما پایدار است.

ماهی بتا

ماهی بتا تاکنون یکی از زیباترین گونه های آب شیرین است. آنها حیوانات خانگی فوق العاده ای را برای علاقه مندان به آکواریوم برای اولین بار درست می کنند. اگر می خواهید تا حد ممکن از بتا خود لذت ببرید ، حتماً مخزن به اندازه کافی بزرگ برای او تهیه کنید و برای حفظ کیفیت بالای آب قدم بردارید. درصورتی که بتا شما بیمار شود ، برای اطمینان از بهبود کامل ، سریعاً به این مشکل رسیدگی کنید.

منبع:

ایمالز

هوشمل

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا