مجله عمومی

ضرورت ساماندهی دستفروشان در سنندج – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، حسن عسکری صبح امروز در جلسه ستاد ساماندهی دستفروشان سنندج که با حضور مسئولان و نمایندگانی از اصناف و بازاریان سنندج در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد، اظهار کرد: عمده مشکلات مربوط به دست فروشان از قبل‌ها بوده و مختص الان و یا مختص شهر سنندج نیست.

وی افزود: موضوع دستفروشی پدیده‌ای چندوجهی است و عوامل مختلفی در این زمینه دخیل هستند که باید همه این عوامل در تصمیم‌گیری‌ها مد نظر قرار گیرد.

وی از مدیریت شهری و شهرداری در بحث مقابله با وانت‌بارها و دستفروشان شهر به ویژه پیاده‌راه فردوسی سنندج گلایه کرد و گفت: مدیریت شهری باید برای مقابله با این موضوعات برنامه داشته باشد و نباید منفعلانه عمل کند.

عسکری با اشاره به اینکه ساماندهی دستفروشان وظیفه ذاتی شهرداری است، یادآور شد: اگر شهرداری همانند بحث جمع‌آوری وانت‌بارهای بلوار ارشاد که عملی موفق بود، سایر نقاط را نیز ساماندهی کند دیگر شاهد ایجاد تاناکورا نخواهیم بود.

فرماندار سنندج اذعان داشت: مجموعه شهرداری ظرفیت و پتانسیل‌های مختلفی دارد که باید با برنامه‌ریزی از آنها استفاده کند اما تاکنون از تمام ظرفیت خود برای مدیریت دستفروشان استفاده نکرده است.

وی بیان کرد: ساماندهی دستفروشان تاکنون فقط در قالب یک صورتجلسه بوده و منفعلانه عمل شده است لذا شورای شهر باید این تکلیف را بر شهرداری ایجاد کند که برنامه‌ای برای مقابله با این موضوع تدوین کنند.

عسکری گفت: شهرداری باید برنامه‌ای جامع برای مقابله با هنجارشکنی‌هایی که در مدیریت شهری ایجاد شده برنامه‌ریزی کند و برای رفع این مشکل پیش‌قدم شود.

فرماندار سنندج ادامه داد: با توجه به اینکه در آستانه عید نوروز هستیم، بازار و پیاده‌راه فردوسی می‌توانند از مقاصد اصلی مسافران نوروزی باشد و ما باید به نحوی عمل کنیم که مدیریت شهری زیر سوال نرود.

عسکری با اشاره به اینکه در حال حاضر اولویت با ساماندهی پیاده‌راه فروسی است، خاطرنشان کرد: مجموعه شهرداری باید ظرف چند روز آینده طرح ساماندهی خیابان فردوسی را ارائه و از روز شنبه هفته آینده اجرایی کند.

فرماندار سنندج یادآور شد: در طرح ایجاد شده باید بانک اطلاعاتی کاملی از دستفروشان خیابان فردوسی در دسترس باشد و همچنین از بساط کردن غیرمتعارف دستفروشان و تجاوز به حریم پاساژها جلوگیری شود.

وی گفت: در این طرح باید تا آخر اسفند ماه از بساط کردن دستفروشان پیاده‌راه فردوسی در ساعات قبل از ظهر جلوگیری شود و بعد از عید نوروز نیز طبق مصوبات قبلی ادامه پیدا کند.

فرماندار سنندج یادآور شد: عدم مدیریت درست و ساماندهی دستفروشان باعث شده خدمات خوب شهرداری تحت‌الشعاع قرار گیرد و خدمات آنان زیر سوال می‌رود.

عسکری همچنین شورای شهر و شهرداری را موظف کرد حداکثر ظرف سه ماه، هفته‌بازارهایی در سطح شهر راه‌اندازی کنند و دستفروشان را به آن نقاط هدایت کنند.

در این جلسه رئیس شورای اسلامی شهر سنندج نیز ساماندهی دستفروشان را نیازمند حمایت نیروی انتظامی دانست.

رئیس اتحادیه اصناف شهرستان سنندج و نمایندگان بازاریان نیز با اشاره به پرداخت عوارض و مالیات و اجاره‌های بالای مغازه‌ها و اشاره به نزدیکی پایان سال، خواستار ساماندهی دستفروشان در کمترین زمان ممکن شدند.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا