کسب و کار محلیمجله ورزشی

برای موفق شدن در فوتبال چه باید کرد؟

 چگونه یک فوتبالیست تکنیکی و حرفه ای شویم؟ (حتما بخوانید!)

دراین پست با کمک معرفی نکات اصولی و اساسی، تکنیک های لازم برای حرفه ای شدن در فوتبال را به شما معرفی می کنیم. شما می توانید با بکارگیری این نکات و تکنیک ها، خیلی سریع و راحت در حرفه پرطرفدار فوتبال، مهارت کافی را کسب نمایید. فوتبال یکی از جذاب ترین و محبوب‌ ترین ورزش ها در جهان است که طرفداران زیادی دربین ورزشکاران دارد. بازیکنان فوتبال دو تیم 11 نفره هستند که با یک توپ فوتبال بر روی چمن طبیعی یا مصنوعی با هدف گل‌زدن باهم رقابت می کنند. یازده بازیکن هر تیم شامل چند مهاجم، هافبک، مدافع و یک دروازه‌ بان است. در ادامه نکاتی را به شما معرفی می کنیم که باید برای موفق شدن در فوتبال آنها را رعایت نمایید. همچنین می توانید جهت دریافت نتایج زنده تمامی رشته های ورزشی به سایت وان بال مراجعه نمایید.

1- تمرینات آمادگی جسمانی :

امروزه پیشرفت های زیادی در تمرین‌های تیم های بزرگ ایجاد شده است و بازیکن ها برای تمرین کردن فقط از پله‌ها بالا و پایین نمی‌روند و یا فقط دور زمین نمی‌دوند. تمرین شامل حرکات متنوعی است که هر کدام مهارت ویژه ای را تقویت می‌کند.

2- قدرت بدنی خود را افزایش دهید :

بازیکنان فوتبال باید قدرت بدنی بالایی داشته باشند چون داشتن قدرت بدنی حرف اول را در فوتبال می‌زند. همه‌ی شما فوتبالیست هایی را می‌شناسید که تکنیک چندانی ندارند، ولی فقط به خاطر توانایی بالای خود در تیم های بزرگی بازی می‌کنند. به علاوه، یک فوتبالیست خوب باید بتواند سریعاً موقعیت خود را عوض کند؛ مثلاً مسافتی را با سرعت زیاد بدود و بعد تا جایی که می‌شود، بالا بپرد تا شانس ضربه زدن با سر بیش‌تر شود. یا اینکه به عقب برگردد تا از آفساید بیرون بیاید و وقتی که توپ به او رسید؛ بلافاصله در جهت مخالف بدود تا فرصت گل زدن برای تیم خود ایجاد کند. فوتبالیست‌ها برای تقویت این مهارت از یک متد تمرین با نام تمرینات پلیومتریک (Plyometrics) استفاده می‌کنند.

3- تمرین‌های پلیومتریک

این روش تمرین در دهه‌ی 1960 توسط دانشمندان اتحاد جماهیر شوروی ابداع شد. هدف این بود که قدرت پرش ورزشکاران روسی بیش‌تر شود. به تدریج این تکنیک در بین تمام کشورها رواج پیدا کرد؛ چون ثابت شد این روش در اکثر ورزش هایی که نیازمند دویدن سریع و پرش هستند؛ بسیار مؤثر است. هدف تمرینات پلیومتریک این است که همین زمان کوچک باز هم کوتاه شود. این روش نه تنها ماهیچه‌ها را تقویت می‌کند؛ بلکه سیستم عصبی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

هر چه اعصابی که کنترل حرکت ماهیچه را بر عهده دارد، سریع‌تر پیام رسانی کنند، ماهیچه‌ها توانایی تغییر حالت سریع‌تری پیدا می‌کنند. اما برای استفاده از تمرینات پلیومتریک باید دقت کرد. اگر ورزشکار قدرت بدنی کافی نداشته باشد، انجام این تمرینات باعث مصدومیت او خواهد شد. برای نمونه در یک قسمت از این تمرین، ورزشکار از سکویی به ارتفاع 5/1 متر می‌پرد و بلافاصله پس از رسیدن به زمین به هوا می‌پرد. پرش جفت پا و لی لی کردن طولانی نیز بخشی از این تمرین‌ها را تشکیل می‌دهد.

ماهیچه‌ها دو نوع انقباض دارند:

  • انقباض مرکزی (Cocentric) که ماهیچه را کوتاه می‌کند.
  • انقباض خارجی (Eccentric) که ماهیچه را می‌کشد و طول آن را افزایش می‌دهد.

وقتی ماهیچه‌ی جلوی بازوی شما انقباض مرکزی پیدا کند؛ دست شما به طرف شانه حرکت می‌کند چون ماهیچه کوتاه می‌شود.

حرکات Eccentric یا کششی هنگام کاهش سرعت به کار می‌آیند و به بدن کمک می‌کنند تا ثبات خود را حفظ کند؛ مثلاً وقتی در حال دویدن هستید و ناگهان می‌ایستید؛ کشش ماهیچه های پای شماست که این کار را ممکن می‌سازد. یک فوتبالیست خوب باید بتواند در فاصله کوتاهی حالت خود را تغییر دهد؛ گاهی از دو به پرش و گاهی دویدن بعد از فرود لازم می‌شود. بعضی وقت‌ها هم ایستادن ناگهانی و یا تغییر جهت هنگام دویدن، به او این امکان را می‌دهد که از یار حریف بگذرد.

ماهیچه‌ها برای تغییر وضعیت خود بین دو نوع حرکت، به زمان احتیاج دارند. این زمان کسری از ثانیه است. در هر صورت، فوتبالیست ها برای داشتن آمادگی بالا، نیاز به تمرین سخت و مستمر دارند و این کار از عهده ‌ی افراد عادی برنمی آید. البته این ابتدای کار است! فکر نکنید فوتبالیست شدن، کار آسانی است. آن‌ها حتی نمی توانند به دلخواه خود غذا بخورند، اگر دوست دارید درباره رژیم غذایی فوتبالیست‌ها بیش‌تر بدانید، قسمت زیر را بخوانید.

4- بصورت مستمر تمرین کنید:

هر روز تکنیک‌های موقعیتتان را تمرین کنید. چه بخواهید دروازه‌بان باشید و چه یک هافبک، چه بخواهید تهاجمی بازی کنید چه دفاعی، هر روز نیازمندی‌های موقعیت‌تان را تمرین کنید.

5- تمرین خودکشی، برای قدرت، سرعت و چابکی بیشتر:

در زمان‌هایی که برای خودتان هستید هم تمرینات سنگین انجام دهید. بسیاری از مربیان به «تمرین خودکشی» معتقدند، بدین صورت که باید با حداکثر سرعتتان، از یک سمت زمین به سمت دیگر، و با قدم‌هایی استوار و در مسیری ثابت بدوید. همچنین ممکن است از شما بخواهند تا اطراف زمین را از بیرون خط چند دوری بدوید، یا اینکه از نقطه‌ای در زمین با ضربه زدن و کنترل توپ، آنرا به نقطه‌ی دیگری حمل کنید. می‌توانید دویدن را در حیاط پشتی خانه‌تان تمرین کنید یا اینکه به یک زمین فوتبال بروید و دقیقا همان تمرینات را انجام دهید.

6- اعتماد بنفستان را بالا ببرید:

با اعتماد بنفس بازی کنید. نباید از توپ بترسید یا اینکه اجازه دهید توپ شما را کنترل کند. هر چه بیشتر تمرین کنید، بیشتر بی پروا خواهید شد و اعتماد بنفس بالاتری پیدا خواهید کرد. زمانی که بتوانید توپ را در کنترل خود بگیرید، دیگر نیازی نیست درباره‌ی این فکر کنید که باید با آن چه کنید!

7-تمرین کنید خوب پاس دهید:

پاس دادن و شوت زدن به عقب و جلو را تمرین کنید. شما باید بتوانید تا براحتی توپ را به هم تیمی خود در نزدیک‌ترین، و یا در دورترین نقطه پاس دهید. دویدن و عبور کردن از میان موانع مختلف همچون مخروطی‌ها و نشانگرها را تمرین کنید.

8- مهار پنالتی

ضربات پنالتی هم، یکی دیگر از مواردی است که باعث ایجاد هیجان برای ما می‌شود. اما اگر از دروازه‌بان تیم خود مطمئن باشید؛ لازم نیست نگران شوید. بعضی از دروزاه بان‌ها به راحتی قصد بازیکن مقابل را می‌فهمند و توپ را مهار می‌کنند. شاید فکر کنید این کار را اتفاقی انجام می‌دهند، ولی اینطور نیست. مهم‌ترین سر نخ دروازه بان برای آگاهی از هدف مهاجم، جهت عضلات ران او در هنگام نزدیک شدن به توپ است. یک راهنمایی خوب دیگر هم موقعیت پای تکیه گاه ( پایی که ضربه با آن زده نمی شود) است.

9- توپ و شوت

ضربات آزاد را تمرین کنید. یک ضربه‌ی آزاد یعنی یک فرصت برای گل. توپ از بالای دیوار دفاعی عبور می‌کند و درون دروازه جا می‌گیرد. توپ را از بالا رها کنید و ضربه زدن به آن برای هدایت به منطقه‌ای مشخص را تمرین کنید. نشانه‌ای را برای خود تعیین کنید و تلاش کنید تا شوت زدن از زوایا و فواصل مختلف به سمت هدف را تمرین کنید.

10- شوت موزی

در ضربه‌ موزی توپ مسیر مستقیم را طی نمی کند و توپ ناگهان در انتهای مسیر خود، زاویه اش را تغییر می‌دهد. اگر توپ با سرعت خاصی دور خود بچرخد و آهنگ حرکت رو به جلوی آن هم در محدوده معینی باشد، جریان هوای اطراف آن “درهم” می‌شود. یعنی لایه های هوا دیگر به آرامی و موازی یکدیگر از روی توپ نمی لغزد و هوا به شکل نامنظم پیرامون توپ جریان دارد. اصطکاک هوا کم کم سرعت توپ را کاهش می‌دهد و دوباره جریان هوای اطراف توپ را “آرام” می‌کند. این تغییر شکل جریان هوا باعث می‌شود نیرویی که با حرکت توپ مخالفت می‌کند، ناگهان زیاد شود و سرعت توپ به طور غیر منتظره ای کم می‌شود. حال اگر ضربه کات داری با این سرعت زده شود، علاوه بر پیچ کناری که در اثر کات ایجاد می‌شود یک سقوط ناگهانی هم خواهد داشت و یک مسیر موزی شکل را طی خواهد کرد.

11- رژیم غذایی مناسب:

رعایت رزیم غذایی با اینکه مشکل است اما یکی از اصولی ترین و اساسی ترین نکات برای موفق شدن در فوتبال است. رژیم خوب به ورزشکار کمک می‌کند تا آمادگی جسمی بهتری کسب کند و احتمال آسیب دیدن او را هم کاهش می‌دهد.

شهرت آرسن ونجر، مربی تیم آرسنال، به دلیل نگاه علمی اش به تغذیه‌ی بازیکنانش است. در سال 1996 که مربی آرسنال شد بلافاصله لیست غذای شام تیم را بررسی کرد و آن را تغییر داد. شیرینی، گوشت قرمز، چیپس، غذاهای سرخ شده و لبنیات از لیست خط خورد و سبزیجات، مرغ و ماهی جایگزین شدند. مقدار زیادی آب هم به غذای روزانه آن‌ها اضافه شد. او حتی به این هم قانع نشد و از کل بازیکنان آزمایش ادرار گرفت.

هر روز صبح، رنگ اولین ادرار آن‌ها کنترل می‌شد تا مطمئن شود که همه به اندازه‌ی کافی آب خورده اند. محققان فرانسوی معتقدند که بهترین غذا برای روز مسابقه، سیب زمینی است. سیب زمینی مقدار زیادی گلوسید دارد. گلوسید باعث می‌شود انرژی ماهیچه‌ها در یک بازه زمانی به طور یکنواخت و مساوی آزاد شود. به علاوه سیب زمینی، ویتامین هم دارد. توصیه شده که هر بازیکن حدوداً سه ساعت قبل از مسابقه، 200 تا 300 گرم سیب زمینی که به مدت 20 دقیقه آب پز شده است، مصرف کند.

یک فوتبالیست حرفه ای بعد از مسابقه چه باید بخورد؟

آب خوردن در طول بازی فوتبال و همچنین قبل و بعد از آن قاعده و قانون خاص خودش را دارد. هر فوتبالیست در یک مسابقه حدود 5/3 لیتر از مایعات بدن خود را از دست می دهد. بعد از بازی، ورزشکار باید مایعات مصرف کند تا این کمبود جبران شود! وگرنه ترمیم جراحت‌ها و آسیب دیدگی های مفاصل و بازیابی توانایی عضلانی با اختلال مواجه می‌گردد. ورزشکار نباید بعد از مسابقه چای، قهوه یا سایر نوشیدنی های کافئین دار مصرف کند.

چون این نوشیدنی‌ها مدر هستند. بهترین نوشیدنی های بعد از مسابقه، نوشیدنی های ایزوتونیک هستند. اصطلاح ایزوتونیک به مایعی گفته می‌شود که غلظت مواد نمکی موجود در آن با خون، یکی است. معمولاً کارخانجات سازنده‌ی این نوشیدنی‌ها، مقدار کمی مواد قندی هم به آن‌ها می‌افزایند. قند، انرژی از دست رفته‌ی بدن را باز می گرداند. اگر نوشیدنی مناسبی در دسترس نباشد؛ همیشه بهترین انتخاب آب است.

مطمئنا شما که این مطلب را می خوانید رویای فوتبالیست شدن را در سر دارید، به همین دلیل است که به دنبال راز موفقیت در فوتبال و اینکه چگونه می توانید یک فوتبالیست حرفه ای شوید هستید، خب ما در این مطلب با تجربه ای که در این چند سال در فوتبال ایران بخصوص در فوتبال پایه کسب کرده ایم راز موفقیت در فوتبال و فوتبالیست شدن را خواهیم گفت پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

راز موفقیت در فوتبال و فوتبالیست شدن

قبلا در مطلبی به صورت کامل صفر تا صد فوتبالیست شدن را گفته ایم و با خواندن آن، یک دید خیلی خوب خواهید گرفت پس توصیه می کنم این مطلب را با که عنوان تهیه کرده ایم را بخوانید. حال برویم سراغ اصل مطلب یعنی راز موفقیت در فوتبال، ببینید هر بازیکنی یا هر شخصی که می خواهد به اوج و مقام بالایی برسد ابتدا باید راه رسیدن به آنجا را بشناسد و بداند چه راهی او را به اوج خواهد رساند.

خب می دانیم که علاقه مهم است، مثلا شما که یک بازیکن فوتبال هستید علاقه زیادی به فوتبالیست شدن دارید درسته؟ خب باافراد دیگری هم هستند که با هر دید و هدفی به فوتبال علاقه دارند و این فوق العاده است ولی خب چه کسانی فوتبالیست حرفه ای می شوند. خب الان با خودتان می گویید پس راز موفقیت در فوتبال چیست، بازیکنی که عزت نفس دارد و با اعتماد به نفس بالا از علاقه به فوتبال و فوتبالیست شدن صحبت می کند برنده خواهد بود، او با هر شکست و سختی های راه جا نمی زدند و به هدفی که دارد فکر می کند.

راز موفقیت در فوتبال قدم گذاشتن در مسیر و حرکت گام به گام به سوی هدف با اعتماد به نفس بالا است ولی نه اعتماد به نفس الکی، تمرین و تلاش به شما اعتماد به نفس درست را هدیه می دهد. بگذارید با یک مثال از کوه نوردی توضیح دهیم، امروز با هم شروع می کنیم و با هم از کوهی بالا می رویم. چه کسی می داند در اوج و نوک قله چه چیزی در انتظار ما است در، آیا کسی که تا به حال این راه را نرفته است چیزی می داند؟ هیچ وقت با حرف دیگران بیخیال زیبایی منظره از روی قله نشوید.

اینطور نیست؟ حال ما امروز یک کوه را بالا رفتیم و از منظره خوشمان نیامد هیچ اشکالی ندارد ما یک تجریه جدید کسب کرده ایم و این تجربه همیشه با ما بوده و در خیلی از تصمیم ها به ما کمک خواهد کرد. هر تجربه دید یک تجربه مثبت جدید ایجاد می کند که به ما الهام می بخشد و قدرت جدیدی می دهد . آخرین زمانی که از کوه بالا رفته اید کی بود؟ دقیقا چه وقت؟ هنوز احساس خود را به خاطر می آورید؟

ما به سادگی شروع به بالا رفتن می کنیم، غیر از این است؟ اما بسیاری از ما شک یا ترس داریم و از خود می پرسیم: آیا می توانم راه طولانی را به سمت بالا طی کنم؟ پیشنهاد من ساده به نظر می رسد و این است: ما به راحتی شروع به بالا رفتن می کنیم … بارها و بارها … همیشه بیشتر و بیشتر تا زمانی که در بالای کوه ایستاده باشیم، خیلی ساده؟ فقط اعتقاد می خواهد. بدون اینکه به توانایی های خود اعتقاد نداشته باشید موفق نخواهید شد و این هست راز موفقیت در فوتبال و هر رشته دیگر و زندگی حرکت گام به گام و بدون عجله و با اعتماد به نفس بالا به سمت هدف، اگر اعتماد به نفس خوبی ندارید پیشنهاد می کنم مطلب را بخوانید.

اجازه دهید از ۷ باخت متوالی رئال مادرید صحبت کنیم، یک تیم ۴ بازی متوالی باخت . بازی ها واقعاً نزدیک بودند تیم خوب بازی می کرد ولی بازنده بود. این تیم بازی بدی انجام نمی داد اما نتیجه نهایی فقط امتیازات است. و در این ۴ بازی هیچ امتیازی نگرفته بود ، مربی ناراحت و افسرده شده بود و حالا نیز در بازی پنجم و این بار با بازی بد ۰: ۳ شکست خورده بود. پس از این بازی وقتی بازیکنان در رختکن نشستند و شروع به سرزنش یکدیگر کردند ، مربی تیم شروع به صحبت کرد:

خب همانطور که اکنون ۵ بازی متوالی باختیم ، این به این معنی نیست که تیم خوبی نیستیم. به تیم رئال فکر کنید که در یک فصل ۷ بار متوالی شکست خورد ولی همچنان در مسابقات لیگ برتر بازی می کرد و از مدعیان بود. بنابراین ، در همین شکست ها است که برنده ها مشخص می شوند. همین تیم در بازی بعدی خود با بازی خوب با نتیجه ۴ بر ۱ پیروز شد و این است راز موفقیت در فوتبال، باور به توانایی های خود.

در هر حال تیم رئال هیچ وقت در یک فصل ۷ بار پشت سر هم نباخته بود و این یک دروغ به قول ما مصلحتی بود که بازیکنان را قادر ساخت تا دوباره به خود باورداشته باشند که می توانند برنده شوند. اگر باور داشته باشد اتفاق خواهد افتاد، همه چیز به اعتقادات ما بستگی دارد که آیا می توانیم از قله منظره را تماشا کنیم در دره بیخیال خواهیم شد. اجازه بدهید خودمان تعیین کنیم گام به گام به سمت هدف با باور و اعتماد به نفس که داریم، این است راز موفقیت در فوتبال و فوتبالیست حرفه ای شدن.

منبع : sofascore.com

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا