کسب و کار محلیمجله عمومی

نصب ویندوز 10 با فلش روی لپ تاپ ایسوس

نصب ویندوز روی لپ تاپ ایسوس با فلش

به نقل از فروشگاه آنلاین کالاوما برای پلتفرم CPU اینتل، باید درایور Intel Rapid Storage Technology (IRST) را در طول فرآیند نصب ویندوز به صورت دستی نصب کنید. همچنین می‌توانید به در مورد نحوه پیکربندی حافظه RAID یا Intel Optane با Intel RST روی پلتفرم Intel VMD Capable مراجعه کنید.

درایور Intel Rapid Storage Technology (IRST) را دانلود کنید. برای دانلود از این استفاده کنید.

پس از دانلود درایور، روی فایل فشرده [V18.0.4.1146_IRST_VMD_20H1] کلیک راست کرده و [Extract All] را انتخاب کنید.

یک مقصد انتخاب کنید و روی [Extract] کلیک کنید.

پس از اتمام استخراج، کل پوشه (V18.0.4.1146_IRST_VMD_20H1) را در یک درایو فلش USB کپی کنید.

اگر از درایو فلش USB برای ایجاد رسانه نصب ویندوز 11یا 10 نیز استفاده کردید، کل پوشه را در همان درایو فلش USB که به عنوان رسانه نصب ویندوز 11 یا 10 ایجاد شده است، کپی کنید.

پس از اتمام کپی، مطمئن شوید که پوشه شامل فایل های زیر است.

درایور Intel Rapid Storage Technology (IRST) را نصب کنید

درایو فلش USB که شامل فایل نصب ویندوز 11یا 10 و درایور Intel Rapid Storage Technology (IRST) (V18.0.4.1146_IRST_VMD_20H1 پوشه) است را به رایانه مورد نظر متصل کنید. (اگر از DVD برای نصب ویندوز  استفاده کردید، DVD را وارد کنید و مطمئن شوید فایل‌های بالا از درایو فلش USB یکی باشند.)

  • فرآیند نصب ویندوز  را مجددا راه اندازی کنید. در صفحه جایی که می‌خواهید ویندوز را نصب کنید و ویندوز نمی‌تواند هیچ درایوی را پیدا کند، [Load driver] را انتخاب کنید.
  • [OK] را انتخاب کنید.
  • روی [OK] کلیک کنید.
  • [Browse] را انتخاب کنید، سپس پوشه [V18.0.4.1146_IRST_VMD_20H1] را پیدا کنید و [OK] را انتخاب کنید.
  • [Intel RST VMD Controller 9A08 (TGL) ]⑦ را انتخاب کنید، سپس [Next] را برای نصب درایور انتخاب کنید.
  • پس از اتمام نصب درایور، درایوها به طور معمول ظاهر می‌شوند.

خطا: Something Happened 0x80070005-0x90002

نصب کننده ویندوز 10 دارای چنین کد خطای توصیفی است، این یکی کلاسیک است خطای 80070005 سالهاست که وجود داشته است و به طور کلی به این معنی است که نصب کننده نمی‌تواند با فایل مورد نیاز خود کار کند. دلایل احتمالی زیادی برای این مشکل وجود دارد، اما راه حل کلی به این صورت است:

  • تمام آنتی ویروس‌ها و فایروال‌ها را غیرفعال کنید، حتی مایکروسافت.
  • نصب کننده ویندوز 10 را دوباره اجرا کنید (احتمالاً از طریق Windows Update).
  • اگر کار نکرد، AV و فایروال خود را دوباره روشن کنید، سپس دستورالعمل‌های KB 947821 را برای اجرای DISM یا System Update Readiness Tool دنبال کنید.
  • AV و فایروال خود را خاموش کنید، سپس دوباره Win10 را نصب کنید.

خطا: 0xC1900101-0x20017, -0x30018, -0x20004 و موارد دیگر

این یکی دیگر از خطاهای نصب ویندوز 10 روی لپ تاپ ایسوس است که (حداقل) به زمان ویندوز 8 برمی‌گردد. بسیاری از افراد گزارش می‌دهند که این خطاها همراه با فریز و خرابی و طول متفاوت رخ می‌دهد. متاسفانه این هم یکی دیگر از خطاهایی است که نشان می‌دهد باید مدت زمان بیشتری صبر کنید تا مایکروسافت پس از خرید لپ تاپ، برای سیستم شما یک بروزرسانی جدید در دسترس قرار دهد.

 Intel Volume Management Device (VMD) را غیرفعال کنید

توجه: غیرفعال کردن فناوری VMD باعث می‌شود رایانه شما نتواند از RAID Array استفاده کند.

  • ابتدا کامپیوتر باید پیکربندی BIOS را وارد کند. در حالی که رایانه هنوز روشن نشده ، دکمه F2 صفحه کلید را فشار داده و نگه دارید و سپس دکمه روشن/خاموش را فشار دهید تا وارد پیکربندی بایوس شوید.
  • پس از وارد کردن پیکربندی BIOS، کلید Hotkey[F7] را فشار دهید، یا از مکان نما برای کلیک بر روی [Advanced Mode] که روی صفحه است، استفاده کنید.
  • به صفحه [Advanced] بروید و سپس [VMD setup menu] را انتخاب کنید.
  • [Enable VMD controller] را انتخاب کنید و سپس [Disabled] را انتخاب کنید.
  • برای غیرفعال کردن فناوری Intel Volume Management Device (VMD) روی [Ok] کلیک کنید.
  • ذخیره و خروج از تنظیمات Hotkey[F10] را فشار داده و [Ok] را انتخاب کنید، کامپیوتر دوباره راه اندازی می‌شود. پس از آن، هنگام نصب ویندوز 11/10، می توانید درایوهای این رایانه شخصی را پیدا کنید.

نصب ویندوز 10 روی لپ تاپ ایسوس در عرض سه سوت

نصب ویندوز 10 روی لپ تاپ ایسوس چندان کار دشواری نیست. کافی است مراحل زیر را با دقت سپری کنید تا در عرض سه سوت بتوانید از ویندوز جدید خود در لپ تاپ ایسوس استفاده کنید.

  1. در مرحله ی اول نصب ویندوز 10 روی لپ تاپ ایسوس باید ابتدا وارد تنظیمات بایوس بشوید. برای این کار از کلیدهای F8، F12 یا Delete استفاده کنید به محیط تنظیماتی ویندوز وارد شوید.
  2. در صورتی که قصد دارید ویندوز 10 را از طریق بایوس راه اندازی کنید، باید تنظیمات Boot روی گزینه ی Legacy قرار بگیرد. اما چنانچه خواهان نصب ویندوز با استفاده از UEFI هستید، بوت را روی UEFI تنظیم کنید.
  3. در این مرحله از نصب ویندوز 10 روی لپ تاپ ایسوس لازم است سیستم را بوت کنید. بوت کردن لپ تاپ بسته به اینکه ویندوز توسط DVD در حال راه اندازی است یا Flash می تواند متفاوت باشد.
  4. هنگامی که پروسه ی بوت شدن به اتمام رسید، Next کنید و به مرحله ی بعدی بروید.
  5. گزینه ی Install now را انتخاب کنید.
  6. انتخاب خود را در صفحه باز شده براساس نسخه ی ویندوز لپ تاپ انجام دهید و مجددا Next کنید.
  7. متناسب با نوع لپ تاپ خود نسخه 32 بیتی یا 64 بیتی، ویندوز را انتخاب کنید.
  8. گزینه ای تحت عنوان accept the license terms برای شما نمایان می شود که باید تیک آن را بزنید و Next کنید.
  9. بر روی عبارت (Custom: Install Windows only (advancedکلیک کنید.
  10. اگر هارد لپ تاپ شما پارتیشن بندی نشده است، گزینه ی New را برگزینید.
  11. پس از پایان یافتن فرآیند نصب ویندوز 10 روی لپ تاپ ایسوس، لوکیشن را انتخاب کنید.
  12. در این بخش از شما پرسیده می شود که قالب کیبورد انگلیسی باشد یا خیر. بر روی Yes کلیک کنید.
  13. گزینه ی Add layout را انتخاب کنید.
  14. گزینه ی Persian را یافته و با انتخاب آن بر روی عبارت Skip for now کلیک کنید.
  15. یک نام کاربری و پسورد دلخواه انتخاب کنید و Next را بفشارید.
  16. به عنوان مرحله ی آخر نصب ویندوز 10 روی لپ تاپ asus، قابلیت هایی را که خواهان حضور آن ها هستید را برگزینید و فعالشان کنید.

اجازه دهید سیستم به طور کامل بالا بیاید. دقت داشته باشید که به هیچ عنوان نباید در این میان لپ تاپ را خاموش کنید. جهت کسب راهنمایی های بیشتر برای اجرای هر مرحله همواره می توانید با کارشناسان ما در نمایندگی رسمی ایسوس تماس حاصل فرمایید و از مشاوره های رایگان آن ها بهره مند شوید.

نکات اصلی نصب ویندوز 10 روی لپ تاپ ایسوس

برای نکاتی وجود دارد که باید پیش از راه اندازی مراحل اجرای ویندوز به آن ها دقت داشته باشید. این نکات در بررسی قدرت سخت افزاری لپ تاپ مورد نظر شما خلاصه می شوند. در مسیر نصب ویندوز 10 روی لپ تاپ asus باید کلیه ی تنظیمات و نرم افزارهای اجرا شده یک بار به طور کامل حذف و بار دیگر پیکربندی گردند. در این راستا خصوصیات سخت افزاری خاصی چون سرعت پردازش های CPU تعبیه شده در لپ تاپ، نوع کارت گرافیک و میزان حافظه ی Ram حائز اهمیت هستند.

در واقع باید امکان نصب ویندوز 10 بر روی لپ تاپ ایسوس را مطابق با این خصوصیات سخت افزاری بررسی کنید. البته این موضوع که پس از راه اندازی ویندوز 10 قصد استفاده از چه نرم افزارهایی را خواهید داشت نیز مسئله ی تعیین کننده ای می باشد که باید به آن توجه کنید. اجرای نرم افزارهای سنگین چون فتوشاپ و ادیت های حرفه ای ویدئو در هر سیستمی ممکن نیست.

پاسخ به مهم ترین سوالات شما درباره مراحل نصب ویندوز 10

  • آیا با تعویض ویندوز کلیه اطلاعات روی سیستم کامپیوتری من حذف خواهد شد؟
    در صورت فرمت کردن درایوها یا پارتیشن بندی مجددا اطلاعات درایوهای شما حذف خواهند شد اما در صورتی که تنها درایو مربوط به ویندوز قبلی حذف گردد و ویندوز روی همین درایو نصب شود و سایر درایوها را فرمت یا حذف نکنید اطلاعات همچنان روی سیستم شما باقی خواهند ماند. چگونگی انجام این کار را در آموزش تشریح کرده ایم. دقت داشته باشید قبل از تغییر ویندوز اطلاعات موجود روی دسکتاپ و پوشه های دانلود را در جایی ذخیره کنید.
  • صفحه بوت و تنظیمات اولیه در سیستم نمایش داده نمی شود علت چیست؟
    بعد از ری استارت کامپیوتر و قبل از بالا آمدن ویندوز می بایست کلید DEL یا DELETE روی کیبورد خود را  فشار دهید. در برخی از سیستم ها مخصوصا لپتاپ ها باید کلید F2 و در برخی دیگر F12 مورد استفاده قرار می گیرد. کلید DEL عمومی‌ترین حالت است و تقریبا در اکثر سیستم ها چه کامپیوترهای شخصی چه لپتاپ کاربردی است.
  • بعد از نصب ویندوز 10 چه اقداماتی باید انجام داد؟
    بعد از تعویض ویندوز کلیه برنامه هایی که روی کامپیوتر یا لپتاپ خود نصب کرده اید حذف خواهند شد و می بایست مجددا آنها را نصب نمایید. در صورت تمایل می توانید راهنمای را مطالعه کنید در این راهنما به شما آموزش داده می شود که بعد از نصب ویندوز چه اقداماتی صورت دهید و چه برنامه هایی را حتما نصب کنید.
  • آیا باید مجددا درایورها را نصب کنم؟
    اصولا در ویندوز 10 نیازی به نصب درایورها نیست و به صورت خودکار با اتصال به اینترنت آپدیت خواهند شد اما برای اطمینان از این مورد می توانید راهنمای را مطالعه نمایید.
  • هنگام پارتیشن بندی ویندوز 10 با خطا مواجه شده ام چطور آنها را رفع کنم؟
    گاها افراد هنگام نصب ویندوز با خطایی تحت عنوان Windows cannot be installed to this disk مواجه می شوند که دلایل متعددی دارد. در راهنمای می توانید تمامی ارورهای مرتبط با پارتیشن بندی و نصب ویندوز را مشاهده و با نحوه رفع آنها آشنا شوید.
  • چطور می توانم مجددا هارد را پارتیشن بندی کنم؟
    در صورت تمایل به پارتیشن بندی مجدد در مراحل نصب ویندوز تمامی درایوهای سیستم شما نمایش داده می شود و می توانید درایوهای مورد نظر را یکی یکی انتخاب نموده و با کلیک روی دکمه format اطلاعات روی آنها را کاملا حذف نمایید یا اینکه روی دکمه delete کلیک کرده و همه درایوها را حذف نموده سپس با کلیک روی دکمه new و تخصیص فضای نوردنظر،به تعداد دلخواهتان درایو ایجاد نمایید. البته دقت داشته باشید به منظور نصب ویندوز حداقل 20 گیگ فضا برای درایو اصلی خود در نظر بگیرید.
  • بعد از پارتیشن بندی اطلاعات درایوها حذف خواهد شد؟
    بله در صورت فرمت کردن درایوها و پارتیشن بندی مجدد اطلاعات درایوهای شما حذف خواهند شد. اطلاعات هر درایوی که حذف و مجددا ایجاد گردد از دست خواهد رفت.

منبع : wired.com

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا