اقتصادی

آغاز برداشت گل محمدی از هزار هکتار اراضی لرستان

برداشت گل محمدی از سطح هزار هکتار از اراضی لرستان آغاز شده است که تا اواسط تیرماه ادامه دارد.

آغاز برداشت گل محمدی از هزار هکتار اراضی لرستانبه گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، برداشت گل محمدی از سطح هزار هکتار اراضی لرستان از جمله اراضی شهرستان الیگودرز آغاز شده که تا اواسط تیرماه ادامه دارد.

پیش بینی می‌شود از این سطح بیش از ۲ هزار تن محصول برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی الیگودرز گفت: ۲۱۰ هکتار در این شهرستان به کاشت گل محمدی اختصاص دارد که گونه‌های مزارع الیگودرز، ژنوتیپ‌های آذران و قمصرند.

عباس امرایی افزود: برداشت گل محمدی در الیگودرز بین ۳.۵ تا ۴ تن است.

وی کم توقع بودن، اشتغالزایی و ارزش افزوده بالا را از ویژگی‌های این نوع محصول عنوان کرد.

محمد قاضی، کارشناس جهاد کشاورزی الیگودرز هم گفت: به ازای هر ۴ تن گل محمدی حدود یک لیتر اسانس برداشت می‌شود. 

وی راه اندازی کارخانه‌های تولید اسانس را یکی از راهکار‌های اشتغالزایی در استان و جلوگیری از خام فروشی گل محمدی و دیگر محصولات گیاهی دانست. 

میانگین تولید گل محمدی در لرستان هم اکنون دو هزار تن و افزایش سطح زیر کشت این محصول جزو اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان است. 

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان گفت: سالانه حداقل ده درصد به سطح زیر کشت گل محمدی در استان افزوده می‌شود.

محمدحسن کیانی فر، توزیع نهال رایگان و چاله کنی به صورت مشارکتی را از جمله تسهیلات بخش باغبانی جهاد کشاورزی استان به متقاضیان کشت گل محمدی عنوان کرد و افزود: در تلاشیم کارخانه‌های فرآوری این محصول به صورت زنجیره‌ای ارزشی در استان ایجاد شود.

بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، ایران ۷۰ درصد گل محمدی دنیا را تولید می‌کند و سالانه از سطح ۳۰ هزار هکتار از گلستان‌های کشور ۹۰ هزار تن گل برداشت و ۶ تن اسانس تولید می‌شود که در صنایع دارویی، غذایی و فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی کاربرد فراوانی دارد.

نمایش بیشتر

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم. در حوزه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد فعالیت می‌کنم. با درک عمیقی از پیچیدگی‌ها و رویدادهای مختلف در دنیای اقتصاد، سعی می‌کنم تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌های قابل اعتماد را به شما ارائه دهم.
دکمه بازگشت به بالا