اقتصادی

کاشت ۷۰۰ هکتار طلای سرخ در لرستان/ احیای باغات قدیمی – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

سید عماد شاهرخی در گفت و گو با خبرنگار آنلاین با اشاره به کاشت گیاهان دارویی در لرستان، اظهار داشت: حدود ۷۰۰ هکتار محصول زعفران در لرستان کشت می‌شود.

افزایش ۲۰۰ کیلوگرمی تولیدات در هر هکتار با کشت قراردادی

وی با بیان اینکه بیش از پنج هزار هکتار کشت گیاهان دارویی در لرستان داریم، عنوان کرد: ۹۷ درصد از گندم آبی استان تحت پوشش طرح کشت قراردادی قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه بیش از ۱۰ هزار قرارداد با کشاورزان در این رابطه منعقد شده است، افزود: بیشتر اراضی استان دیم است و تخصیص آب در این رابطه مشکلات خاص خودش را دارد، در این راستا افزایش تولید در دیم زارها را سیاست گذاری کرده‌ایم.

شاهرخی با تاکید بر اینکه در این راستا اجرای طرح کشت قراردادی را امسال برای دومین سال در دستور کار قرار داده‌ایم، ادامه داد: در سال گذشته در هر هکتار ۲۰۰ کیلوگرم در هر هکتار افزایش تولید داشتیم.

وی، بیان داشت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته تا پنج سال آینده، حداقل ۲۵ درصد افزایش تولید را در دیم زارهای استان داشته باشیم.

کشت ۵۳۰۰ هکتار دانه روغنی «کاملینا»

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه حدود ۳۵۰ هزار هکتار در این رابطه تعهد داشته‌ایم که با کشت‌های بهاره، ۱۰۰ درصد تعهد خود را در افزایش تولید در دیم زارها انجام خواهیم داد، تصریح کرد: همچنین در قالب این طرح، ۷۰ دستگاه ادوات کشاورزی را برای استان خریداری کردیم.

شاهرخی با بیان اینکه برنامه این است که در سال زراعی جدید ۲۲۵ دستگاه ادوات کشاورزی را برای استان خریداری می‌کنیم، افزود: این امر در قالب پرداخت تسهیلات عملیاتی خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به کشت پنج هزار و ۳۰۰ هکتار دانه روغنی «کاملینا» در لرستان استان، گفت: این عدد در کل کشور ۱۳ هزار هکتار بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، تصریح کرد: در این رابطه با یک خریدار قرارداد منعقد کرده‌ایم که به صورت تضمینی این محصول را هر کیلو ۲۶ هزار تومان خریداری کند.

احداث ۷۰ هکتار گلخانه طی ۲ سال

شاهرخی با تاکید بر اینکه کشت این محصول هم اقتصادی است و هم در تناوب کشت مؤثر است، بیان داشت: اگر ما تناوب کشت را رعایت کنیم در کشت بعدی حداقل ۲۰ درصد افزایش تولید را خواهیم داشت.

وی در ادامه با اشاره به توسعه کشت گلخانه‌ها در لرستان، عنوان کرد: کل گلخانه‌های استان تا قبل از دولت سیزدهم ۷۸ هکتار بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، بیان داشت: در دولت سیزدهم، ۳۵ هکتار گلخانه در استان به ظرفیت استان اضافه شده است.

شاهرخی، افزود: پیش بینی ما است که امسال نیز ۳۵ هکتار دیگر گلخانه در استان ایجاد و احداث کنیم.

اصلاح و احیای باغات قدیمی

وی با اشاره به اصلاح و احیای باغات قدیمی در استان، عنوان کرد: ایجاد زنجیره ارزش در حوزه گیاهان دارویی، توسعه کشت گونه‌های جدید و پرمحصول از دیگر برنامه‌های ما در استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با تاکید بر اینکه امسال پیش بینی ما این است که با افزایش ۱۰ درصدی تولیدات باغی، میزان تولیدات این حوزه در استان به حدود ۳۵۰ هزار تن برسد، تصریح کرد: توسعه باغات در اراضی شیب دار و کم بازده به میزان حدود ۳۳۰ هکتار و ۴۰۰ هکتار در سایر اراضی از دیگر برنامه‌های در دستور کار است.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا