مجله اجتماعیکسب و کار محلی

آینده شغلی رشته برق صنعتی

بازار کار و آینده شغلی رشته برق صنعتی و ساختمان فنی حرفه ای

اموزش برق صنعتی را کجا یاد بگیرم؟ بازار کار رشته برق چگونه است؟ آینده شغلی برق صنعتی چگونه است؟ آیا می توانم در رشته برق موفق شوم؟ درآمد برقکار صنعتی و ساختمان چقدر است؟ این ها همه سوالاتی است که افرادی که می خواهند وارد بازار کار برق شوند می پرسند. اگر شما هم جز این دسته از افراد هستید و این سوالات ذهن شما را درگیر کرده است تا انتها این مطلب با ما همراه باشید.

بازار کار رشته برق چگونه است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم رشته برق حیطه ها و شاخه های گوناگونی دارد، برق صنعتی، قدرت، کنترل، مخابرات، الکترونیک. به طور حتم یکی از بهترین و پرکاربردترین شاخه های این رشته، برق صنعتی می باشد. چرا که امروزه برق صنعتی در مقایسه با دیگر شاخه های برق کاربردهای بیشتری دارد.

این رشته تنها در صنعت و نصب و برنامه ریزی تابلوهای برق کاربرد نداشته و در زمینه ساختمان و تاسیسات هم کاربردهای بسیاری دارد.  همچنین این رشته پیش نیاز بسیاری از دیگر تخصص ها از جمله هوشمند سازی، اتوماسیون صنعتی و غیره می باشد.

همه این موارد نشان می دهد که بازار کار برق صنعتی و ساختمان این روزها بسیار داغ و عالی می باشد. بنابراین اگر نگران آینده شغلی برق صنعتی هستید به شما اطمینان می دهیم که این رشته از بهترین و پردرآمدترین رشته های برق فنی حرفه ای می باشد.

چگونه وارد بازار کار رشته برق شویم؟

تا اینجا اطمنیان حاصل کردیم که بازار کار رشته برق عالی و آینده دار است. اما چگونه وارد بازار کار این رشته شویم؟ اگر قصد ورود به بازار کار این حرفه را دارید و می خواهید این شغل را به عنوان شغل اول یا دوم خود انتخاب کنید، توصیه می کنیم پیش از ورود به این حرفه به دو موضوع توجه داشته باشید.

  • ابتدا و پیش از هر اقدامی بایستی به صورت تخصصی صفر تا صد مهارت های این حرفه را یاد بگیرید. دقت داشته باشید که بیش از 66 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی برق و الکترونیک در جامعه امروز بیکار هستند. علت این موضوع هم یادگیری مباحث تئوری برق در دانشگاه ها است. توصیه می کنیم ابتدا و پیش از هر اقدامی بهترین آموزشگاه برق و الکترونیک را شناسایی و در دوره آموزش برق صنعتی آن ثبت نام کنید.

دقت داشته باشید که در دوره انتخابی آموزشگاه به صورت عملی و تئوری باشد. در صورتی که تنها به صورت تئوری مباحث برق به شما آموزش داده شود، همانند فارغ التحصیلان دانشگاهی شما هم به جمع بیکاران اضافه خواهید شد.

  • دومین موضوعی که بایستی مورد توجه قرار گیرد، علاقه شما به برق و الکترونیک می باشد. دقت داشته باشید که علاقه به شغل شانس موفقیت شما در آن را بیشتر و بیشتر می کند. بنابراین اگر تنها به دلیل درآمد بالای این شغل می خواهید وارد بازار کار آن شوید، توصیه می کنیم به هیچ عنوان این کار را انجام ندهید.

شغل برق صنعتی، شغلی پولساز با بازار کار عالی

شغل برق صنعتی یکی از مشاغل فنی بسیار عالی و تخصصی در بازار کار است که امروزه با توجه به نقش مهم تابلوهای برق در بخش صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و متخصصان آن از درآمد بالایی برخوردار می باشند. از آنجایی که طراحی، نصب و مونتاژ تابلوهای برق صنعتی امری تخصصی می باشد تعداد متخصصان این حوزه اندک بوده و می توان گفت این شغل جز آن دسته از مشاغل فنی است که با یک برنامه ریزی صحیح و یادگیری مباحث مربوط به برق صنعتی می توان از درآمد بالایی برخوردار بود.

بازار کار برق صنعتی چگونه است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت امروزه با توجه به صنعتی شدن هر چه بیشتر امور بازار کار برق صنعتی در ایران و سایر کشورها بسیار عالی می باشد. برق صنعتی نقش مهمی در مدیریت امور و فرایندهای تولید داشته و بروز مشکل در آن خسارات بسیاری را به همراه می آورد. به همین علت مدیران بخش صنعتی برای متخصصان برق صنعتی اهمیت ویژه ای قائل هستند. از آنجایی که طراحی و مدیریت تابلوهای برق صنعتی امری تخصصی می باشد لذا بازارکار این شغل اشباع نشده و می توان گفت این شغل یکی از بهترین مشاغل آینده دار در بازار کار است.

چگونه وارد بازارکار شغل برق صنعتی شویم؟

همانطور که اشاره شد این شغل یکی از مشاغل تخصصی در بازار کار می باشد. بنابراین شرط لازم برای ورود به بازار کار برق صنعتی یادگیری مهارت های لازم برای نصب، طراحی و مونتاژ تابلوهای برق صنعتی است. برای یادگیری برق صنعتی بسیاری مدت زمانی را نزد یک برقکار صنعتی به شاگردی می پردازند.

این روش برای یادگیری این شغل چندان توصیه نمی شود، زیرا طراحی و مونتاژ تابلوهای برق صنعتی نیاز به رعایت نکات بسیاری دارد که در این روش آموزش با تمامی این نکات آشنا نخواهید شد. همچنین در این شیوه مدرک معتبری به شما ارائه نشده و می بایست مدت زمان طولانی را برای یادگیری مباحث برق سپری کنید. امروزه آموزشگاه های بسیاری در کشور دوره آموزش برق صنعتی را برگزار می کنند.

توصیه ما به شما عزیزان برای یادگیری برق صنعتی شناسایی بهترین آموزشگاه برق صنعتی و شرکت در دوره های آن است، زیرا در دوره های برق صنعتی اساتید با تجربه و متخصص در مدت زمان کوتاهی صفر تا صد طراحی، نصب و مونتاژ انواع تابلو برق صنعتی را به شما آموزش داده و شما را در مدت زمان کوتاهی به یک برقکار حرفه ای صنعتی تبدیل می کنند. ضمن اینکه در پایان دوره نیز مدرک معتبر فنی حرفه ای در اختیار شما قرار داده و شما می توانید از طریق این مدرک به استخدام شرکت ها در آیید.

توصیه می کنیم هنگام انتخاب آموزشگاه به مباحثی از قبیل: شیوه آموزش، مجهز بودن کارگاه های آموزشی، سابقه و تخصص اساتید، سرفصل های آموزشی ارائه شده، اعتبار مدرک، نوع پشتیبانی، امکان بازآموزیی دوره توجه داشته باشید و آموزشگاهی را انتخاب نمایید که موارد ذکر شده در آن رعایت شده باشد.

آموزشگاه فنی دارالفنون یکی از بهترین آموزشگاه های برق صنعتی

یکی از معتبرترین مراکز آموزش برق صنعتی در کشور که زیر نظر سازمان فنی حرفه ای مشغول به فعالیت بوده و به صورت کاملا تخصصی و پروژه محور دوره های برق صنعتی را برگزار می نماید، آموزشگاه فنی دارالفنون است. این آموزشگاه در کارگاه های مجهز دوره فوق را برگزار کرده و این فرصت را برای کارآموزان فراهم کرده، تا به صورت عملی کلیه مباحث برق صنعتی و طراحی و مونتاژ آن را تمرین کرده و خود را برای ورود به بازار کار آماده نمایند.

این آموزشگاه از اساتید متخصص و حرفه ای برای آموزش سرفصل های برق صنعتی بهره گرفته است. سرفصل های آموزشی ارائه شده در این مرکز بسیار کامل بوده و به کلیه نکات برق صنعتی و طریقه طراحی، مونتاژ و نصب تابلوهای برق صنعتی می پردازد.

آموزشگاه فنی دارالفنون دوره فوق را به صورت تضمینی برگزار کرده و امکان بازآموزیی رایگان دوره را برای کارآموزان برق صنعتی فراهم کرده است. به عبارتی تا زمانی که کارآموزان کلیه مباحث برق صنعتی را فرا نگیرند از دوره برق صنعتی فارغ التحصیل نخواهند شد.

ارائه پشتیبانی نامحدود و رایگان، ارائه مشاوره های بازاریابی، ارائه خوابگاه، برگزاری دوره در ساعات منعطف برخی از دیگر مزایای شرکت در دوره های برق صنعتی این آموزشگاه است.

مجتمع آموزشی فنی دارالفنون علاوه بر دوره برق صنعتی دوره های متعدد دیگری را برگزار می نماید. آموزش تعمیر بردهای الکترونیکی، آموزش برق ساختمان، آموزش پی ال سی، آموزش هوشمند سازی ساختمان، آموزش سیم پیچی، آموزش تعمیرات موبایل و لپ تاپ بخش کوچکی از دیگر دوره های آموزشی در این آموزشگاه است.

مشاغل پر درآمد مرتبط با برق – الکترونیک، برق ساختمان، برق صنعتی و برق خودرو

الکترونیک ، برق ساختمان ، برق صنعتی و برق خودرو چهار شغل مرتبط با برق هستند که از درآمد نسبتا خوبی در میان رشته های فنی برخوردارند.

معرفی رشته برق

رشته برق یکی از زیر شاخه های مادر علوم مهندسی است که به مطالعه کاربردهای مرتبط با الکتریسیته در سیستم ها و تجهیزات میپردازد. مهندسی برق یکی از گسترده ترین و پر کاربرد ترین علوم است که تقریبا با تمامی بخش های زندگی ما در ارتباط است.

رشته برق به صورت آکادمیک زیر شاخه ها و گرایش های خود را دارد که با کمی جستجو میتوانید اطلاعات مناسبی در رابطه با آنها بیابید و موضوع این نوشته نیستند. در این بخش قصد داریم به بررسی رشته برق از نگاه بازار کار بپردازیم و در واقع مشاغل مرتبط با برق را معرفی کنیم؛ مشاغلی که برای ورود به آنها تحصیلات دانشگاهی ملاک نیست و مهارت و توانایی های فردی، میزان درآمد در این کسب و کارها را مشخص مینماید.

کاردانی فنی رشته الکترونیک چیست؟

اگر چه رشته الکترونیک به عنوان یکی از گرایش های رشته برق در مراکز دانشگاهی شناخته میشود؛ غالبا در فرهنگ عامیانه گروه اصلی فعالیت های مرتبط با برق با نام الکترونیک پیوند خورده است. الکترونیک در حقیقت آن بخش از دانش برق است که با مدارها، نیمه رساناها، مقاومت ها، القا گرها و خازن ها سر و کار دارد. کار اصلی الکترونیک طراحی و ساخت تجهیزات برای کنترل و پردازش داده ها، تبدیل و توزیع توان الکتریکی و یا اجرای عملیات های خاص است.

رشته الکترونیک گستره وسیعی از مشاغل را در بر میگیرد؛ تعمیر وسایل الکترونیکی، طراحی و ساخت مدارهای الکترونیکی، مونتاژ قطعات الکترونیکی، نصب و راه اندازی تجهیزات الکترونیک، نصب و راه اندازی آنتن های ساختمانی و تعمیر بورد ها و تجهیزات کامپیوتری بخشی از فعالیت های شخصی است که در زمینه الکترونیک فعالیت دارد.

برای ورود به این شغل میتوانید از طریق تحصیل در هنرستان ها مهارت های اولیه را فرا گرفته و در صورت علاقه بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی در آزمون سراسری شرکت نموده و مدرک کاردانی پیوسته را از مراکز فنی و حرفه ای یا دانشگاه های علمی کاربردی دریافت نمایید و در نهایت به کاردان فنی الکترونیک تبدیل شوید. تکنسین فنی الکترونیک پس از دریافت مدرک میتوانید در صنایع مختلف مرتبط با الکترونیک مشغول به کار شده و یا به صورت مستقل و برای خود شروع به کسب در آمد نماید.

برق ساختمان چیست؟

برق ساختمان حرفه ای است که به طراحی نقشه برق و اجرا و پیاده سازی آن در ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری می پردازد. فردی که در زمینه برق ساختمان فعالیت دارد معمولا به صورت پیمانکار اجرای پروژه برق کشی ساختمان را میپذیرد و یا به تعمیر تجهیزات برقی در ساختمان ها میپردازد. نصب کلید ها و پریزها، چراغ های داخل واحد ها، راه پله ها و پارکینگ، آیفون تصویری، کابل کشی تلفن، سانترال، شبکه کامپیوتر و آنتن های ساختمان برخی از فعالیت های متخصص برق ساختمان است.

متخصص برق ساختمان ممکن است با پیمانکاران ساختمانی کار کند و یا مستقیما با سازندگان ساختمان قرار داد ببندد. ارتباطات در این شغل از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر مهارت کافی و ارتباطات مناسبی داشته باشید؛ درآمد خوبی از این حرفه خواهید داشت.

اگر چه برای ورود به این شغل میتوانید مهارت های هنرستان و یا دوره های آموزش فنی و حرفه ای را بگذرانید؛ مدرک تحصیلی اهمیت چندانی ندارد و میتوانید با کارآموزی نزد یک استادکار مهارت های لازم را فرا بگیرید. آشنایی با اصول فنی برق ساختمان و شناخت مناسب از انواع تجهیزات و ابزار به پیشرفت سریع در این حرفه کمک میکند. نوشته [ابزارهای اولیه کار با برق] را نیز مطالعه کنید.

آیا رشته برق صنعتی خوب است؟

برق صنعتی حرفه ای پر درآمد است که وظیفه اصلی آن طراحی و پیاده سازی تابلوهای برق صنعتی در کارخانجات و کارگاه ها است؛ همچنین تعمیر و راه اندازی پمپهای برق و آب کشاورزی نیز زیر مجموعه برق صنعتی در نظر گرفته میشود.

با توجه به رقابت نسبتا زیاد در این شغل بهتر است در کنار مهارت های فنی، به راهکارهای افزایش مهارت های بازاریابی خود نیز باشید. مهارت های برق صنعتی را میتوانید در آموزشگاه های مورد تایید سازمان فنی و حرفه ای فرا بگیرید و سپس در کارگاه های ساخت تابلو برق مدتی را به کارآموزی بگذرانید تا تجربه و تخصص لازم را بدست آورید.

در دوره های برق صنعتی معمولا نقشه کشی و نقشه خوانی، کار با نرم افزارهای طراحی، نصب مدارات، محاسبات لازم، استانداردهای جهانی، تعمیرات، عیب یابی و نگهداری و هر آنچه در مورد برق صنعتی باید بدانید آموزش داده میشود و با گذراندن دوره کارآموزی به راحتی میتوانید به یک متخصص برق صنعتی تبدیل شوید.

وظایف متخصص برق خودرو چیست؟

متخصص برق خودرو به نصب و تعمیر تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی خودرو میپردازد. در کشور ما متخصص برق خودرو با نام باتری ساز نیز شناخته میشود. با توجه به پیشرفت صنایع خودرو سازی و استفاده از تجهیزات پیشرفته الکتریکی و الکترونیکی در اتومبیل ها، نیاز به متخصصین برق خودرو بیشتر شده است. مهارت های برق خودرو را به صورت علمی میتوان در مراکز آموزش فنی و حرفه ای، هنرستان ها و مراکز کار و دانش فرا گرفت و یا با شاگردی نزد یک استاد باتری ساز به صورت تجربی با این تخصص آشنا شد.

متخصص برق خودرو میتواند در شرکت های خودرو سازی و زیر مجموعه های آنها استخدام شود و یا یک مغازه اجاره نموده و به صورت مستقل کسب درآمد نماید. بیشتر افرادی که در زمینه برق خودرو فعالیت دارند معمولا روی یک خودروی خاص تخصص بیشتری دارند.

سیستم صوتی، بوق، سیستم های جهت یابی، پنجره ها، آینه ها و صندلی های برقی، سیستم تهویه، تجهیزات تصویری، روشنایی و هشدار دهنده اتومبیل همگی با برق خودرو مرتبط هستند. استفاده از دستگاه های عیب یابی پیشرفته اتومبیل، تست و تعمیر سیم کشی، تعمیر و یا تعویض تجهیزات آسیب دیده از وظایف متخصص برق خودرو است.

مشاغلی که نام بردیم از مشاغل فنی مرتبط با برق هستند که از درآمد مناسبی در کشور ما برخوردار هستند؛ اگر به کارهای فنی علاقه دارید و ترجیح میدهید به جای تحصیل هر چه سریعتر وارد بازار کار شوید، بد نیست درباره این مشاغل به صورت جدی فکر کنید.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا