کسب و کار محلیمجله عمومی

بدلیجات طلا روس چیست؟ نگهداری از طلا روس

بدلیجات طلاروس چیست؟

امروزه یکی از انواع زیورآلاتی که در بین افراد جامعه رواج بسیار زیادی داشته و محبوب شده، طلاروس است. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که طلاروس چیست؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت که طلاروس به زبان ساده و عامیانه همان طلای قرمز است که اصطلاحاً به رز گلد معروف است. در واقع طلاروس یک واژه قدیمی است که‌ به دلایل مختلف امروزه با واژه رزگلد شناخته می شود.

رز گلد یا همان طلاروس یکی از انواع زیورآلات است که در ایران و دیگر کشورهای جهان به خصوص روسیه رواج بسیار زیادی دارد. دلیل استفاده از آن سبک بودن و قیمت مناسب آن است. طلا روس نسبت به دیگر بدلیجات به راحتی قابل دسترسی بوده و افراد می توانند آن را با قیمتی بسیار مناسب خریداری کنند.جهت خرید انگشتر طلا مردانه عیار 18 کلیک کنید.

یکی دیگر از سوالاتی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که تاریخچه طلا روس چیست؟ تاریخچه و گذشته طلا روس به قرن نوزدهم باز می گردد. در آن زمان مردم استفاده زیادی از طلای سرخ و یا همان طلا روس داشته اند. جالب است بدانید طلاروس همانند اسمش ابتدا در کشور روسیه رواج یافته و مردم کشور روسیه در قرن نوزدهم استفاده بسیار زیادی از این فلز زینتی داشته‌اند.

آلیاژ و ترکیبات طلا روس

طلاروس یک آلیاژ از فلزات مختلف و گوناگون است. در واقع طلا روس شامل ترکیبات مختلفی است، این ترکیبات عبارتند از: مس، قلع، نیکل و روی. یکی دیگر از سوالاتی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که بدلیجات طلاروس چیست؟ بدلیجات طلا روس برپایه و اساس فلز مس ساخته می شود و با جواهرات مختلف ترکیب می شود. این ترکیب شدن با فلزات مختلف می تواند ویژگی، مقاومت، جلا و قیمت طلا روس را تغییر دهد. >>

از دیگر سوالاتی که ممکن است در ذهن شما به وجود آمده باشد این است که رنگ طلاروس چیست؟ رنگ طلاروس و بدلیجات طلاروس رزگلد است. دلیل رنگ قرمز یا مایل بودن به آن، وجود فلز مس در ترکیب آن است که این رنگ را به بدلیجات طلا روس می دهد. فلز مس دارای رسانایی الکتریکی بسیار بالایی است، به همین دلیل طلاروس در بسیاری از بردهای الکترونیکی و این گونه مدارها کاربرد دارد. فلز مس نرم و شکل پذیر است و به رنگ قرمز روشن و براق است. به دلیل این ویژگی ها از آن برای ساخت بدلیجات طلا روس استفاده می شود.‌ گاهی اوقات برای کیفیت بهتر و جلاپذیری بدلیجات طلا روس از آبکاری طلا و آبکاری نقره استفاده می شود.

آیا طلاروس رنگش ثابت است؟

یکی از سوال هایی که ممکن است برای شما به وجود بیاید این است که ماندگاری رنگ طلا روس چقدر است؟ و یا آیا طلا روس رنگش ثابت است؟ طلا روس در گذر زمان و در اثر استفاده های مکرر و پی در پی ممکن است که کثیف شود یا رنگ آن مات شود و جلا و درخشندگی آن کم شود. اما راهکار تمیز کردن رنگ طلا روس چیست؟ شما می توانید با استفاده از وسیله های مختلف مانند جلاسنج با کمک یک دستمال پارچه ای طلا روس خود را تمیز کنید و با این کار درخشش طلا روس خود را افزایش دهید. >>

آیا طلا روس حساسیت دارد؟

همواره یکی از سوالاتی که در هنگام استفاده از طلا روس برای استفاده کنندگان پیش می آید این است که آیا طلا روس حساسیت دارد و حساسیت طلا روس چیست؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت که طلاروس دارای حساسیت خاصی نیست و در اغلب موارد باعث ایجاد حساسیت برای فرد مصرف کننده نشده است. البته ناگفته نماند به دلیل اینکه پایه و اساس ساختار آن فلز مس است بهتر است که اگر به فلز مس حساسیت دارید از طلاروس استفاده نکنید. اما اگر شما و یا حتی دوستانتان در هنگام استفاده از طلا روس دچار خارش و یا درد و یا حتی خراش پوستی شدید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید زیرا ممکن است باعث ایجاد بیماری‌ های دیگر شود.

طلا روس اصل

یکی از سوالاتی که اغلب مصرف کنندگان طلا روس می پرسند این است که طلا روس اصل چیست و در واقع شناسه طلاروس چیست؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت که طلاروس اصل از ترکیب فلزات نقره، مس و همچنین طلا نیز ساخته می شود. هرچه رنگ فلزات و زیورآلات قرمزتر و رو به قرمزی باشد به این معنا است که فلز مس در آن بیشتر به کار برده شده است. رنگ طلا روس اصل به رنگ رزگلد یا صورتی پررنگ مایل به قرمز است. پس طلا روس اصل دارای رنگ رزگلد است و این رنگ نشان‌دهنده آن است که از فلز مس به مقدار مناسب نسبت به دیگر فلزات در آن استفاده شده است.

نگهداری از طلاروس

یکی از نکاتی که شما باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید نگهداری از طلاروس است. نگهداری از بدلیجات طلا روس و طلا روس همانند سایر زیورآلات است و باید از استفاده دائم و یا شست و شو آنها با مواد شوینده شیمیایی پرهیز کنید. اگر طلاروس خیس شده و یا آن را شسته اید، بهتر است که از مواد شوینده شیمیایی استفاده نکنید و حتما آنها را به طور کامل خشک کنید. طلاروس از فلز بسیار نرم تری نسبت به سایر فلزات و بدلیجات ساخته شده است. به همین دلیل است که باید در هنگام نگهداری از طلا روس دقت داشته باشید که فشار و ضربه بیش از حد به آن وارد نشود.

البته ممکن است طلا روسی که شما خریداری کرده‌اید دارای روکش طلا باشد که همین امر باعث می‌شود که استقامت طلای روس شما بیشتر شود.‌ طلاروس در واقع یک نوع بدلیجات است که دارای ماندگاری بسیار بالایی می باشد، البته این ماندگاری بستگی به نگهداری و مراقبت فرد از طلا روس دارد. اگر در مراقبت و نگهداری از طلا روس دقت نشود ماندگاری و همچنین جلای این فلز کم می گردد. اما در صورت رعایت کردن این موارد می توانید از بدلیجات طلا روس مدت های طولانی استفاده کنید. پس ماندگاری و درخشش طلا روس به مراقبت شما از این نوع بدلیجات بستگی دارد.

ماندگاری النگو طلا روس

اگر روش های نگهداری از طلاروس که در بالا گفته شد را به خوبی رعایت کنید، ماندگاری رنگ و کیفیت خیلی خوبی خواهد داشت. در صورت کدر شدن هم روش های مختلفی برای براق شدن مجدد بدلیجات وجود دارد. توضیه می کنیم مقاله “” را مطالعه کنید.

طلا روس بهتره یا ژوپینگ؟

شاید سوال شما هم باشد، طلاروس بهتر است یا ژوپینگ؟

به طور کلی هر دو بدلیجات طلاروس و ژوپینگ اگر اصلی باشند از کیفیت خوبی برخوردارند. طبق تجربه و نظرات کاربران سایت، در بدلیجات طلاروس پس از مدتی استفاده، قسمت داخلی کار که با پوست بدن تماس دارد به رنگ سبز تغییر رنگ می دهد. و بدلیجات ژوپینگ به طور کلی ماندگاری رنگ بالاتر و در نتیجه قیمت بالاتری دارند. و امکان بروز حساسیت در طلاطلا روس چیست و آیا رنگ طلای روس می رود؟ آیا طلا روس حساسیت دارد و روش های نگهداری از طلا روس و ماندگاری النگو طلا روس به چه صورت است؟ در ادامه شما را با بدلیجات طلاروس آشنا می کنیم.

طلا روس یا همان طلای روسی واژه ای است که به رنگ رزگلد (rosegold) گفته می شود. تاریخچه این نوع زیورآلات بر میگردد به ابتدای قرن نوزدهم که در آن زمان مردم روسیه از مس با رنگ رزگلد استفاده می کردند. از آن پس به این فلز طلای روسی یا طلاروس گفته می شود.

پایه ساخت این نوع از فلز مس است و با جواهرات طلا، آبکاری رادیوم، نقره و غیره کاملا متفاوت می باشد ، رنگ رزگلد rosegold در این زیورآلات به دلیل وجود فلز مس در آن است.

فلز مس از رسانایی الکتریکی بالایی برخوردار است و به همین خاطر در بسیاری از بردهای الکترونیکی هم کاربرد دارد. مس فلزی نرم و شکل‌پذیر به رنگ قرمز روشن و براق است و از آن برای ساخت زیورآلات طلا روس استفاده می شود. همچنین گاهی اوقات برای جلا پذیری آن از آبکاری طلا و یا نقره استفاده می گردد. از ترکیب فلزات نقره و مس، طلا روس ساخته می شود و هر چه رنگ زیورآلات متمایل به قرمزی باشد به این معنا است که فلز مس بیشتری در آن استفاده شده است. در بعضی از مواقع از ترکیب طلا و مس نیز زیورآلات طلا روس که جزو محصولات لوکس طلا روسی شناخته می شود را می سازند که به دلیل قیمت بالای آن نسبت به سایر بدلیجات با استقبال زیادی همراه نیست. همچنین با آبکاری مس بر روی جواهرات با پایه طلا به رنگ مسی یا رزگلد می رسند که به طلای رنگی شهرت دارند.

رزگلد یک آلیاژ طلا و مس است که به طور گسترده برای جواهرات تخصصی استفاده می شود. طلای رزگلد که به طلای صورتی و طلای سرخ نیز معروف است، ابتدا در روسیه رایج بود و با نام طلای روسی شناخته می شد، رفته رفته در سراسر دنیا طرفداران زیادی پیدا کرد. هرچند این اصطلاح اکنون منسوخ شده است ولی امروزه جواهرات رزگلد محبوبیت بیشتری پیدا کرده و معمولا برای حلقه ازدواج، دستبند و سایر زیورالات استفاده می شود.

اگرچه این نام ها اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند اما تفاوت واقعی بین طلای قرمز، رزگلد و صورتی در مقدار محتوای مس آن است. هر چه محتوای مس بیشتر باشد، رنگ قرمز قوی تر است. طلای صورتی کمترین مقدار مس را مصرف می‌کند و پس از آن رزگلد قرار دارد و طلای قرمز بیشترین مقدار مس را دارد. نمونه هایی از آلیاژهای متداول برای رزگلد 18 عیار، طلای سرخ 18 عیار، طلای صورتی 18 عیار و طلای قرمز 12 عیار عبارتند از:

  1. طلای قرمز 18 عیار: 75% طلا، 25% مس
  2. رزگلد 18 عیار: 75% طلا، 22.25% مس، 2.75% نقره
  3. طلای صورتی 18 عیار: 75% طلا، 20% مس، 5% نقره
  4. طلای قرمز 12 عیار: 50% طلا و 50% مس
  • تا 15 درصد روی را می توان به آلیاژهای غنی از مس اضافه کرد تا رنگ آنها را به زرد متمایل به قرمز یا زرد تیره تغییر دهد. طلای قرمز 14 عیار، که اغلب در خاورمیانه یافت می شود، حاوی 41.67 درصد مس است.
  • بالاترین عیار رزگلد که به طلای تاج نیز معروف است 22 عیار است.

در دوران باستان، طلا به دلیل ناخالصی در فرآیند ذوب، اغلب به رنگ قرمز تبدیل می شد. به همین دلیل است که بسیاری از متون یونانی – رومی و حتی بسیاری از متون قرون وسطی، طلا را “قرمز” توصیف می کنند.

به طور خلاصه، طلا روسی که در بدلیجات ارزان قیمت بکار می رود، از جنس مس ساخته شده اند و معمولا از جنس طلاروس است. مابقی بدلیجات پر کاربرد مردانه و زنانه، مثل ، و سایر طرح های رایج و محبوب، جنس استیل هستند و در نتیجه مقاومت و زیبایی بسیار بالاتری نسبت به طلا روس دارند. همچنین قیمت بدلیجات استیل بسیار بالاتر از زیورالات طلا روس است. در ادامه راه های نگهداری از طلا روس گفته شده است.

آیا طلا روس حساسیت دارد

خیر معمولا کم پیش می آید که کسی به طلاروس حساسیت داشته باشد اما اگر هنگام استفاده از بدلیجات طلاروس با حساسیت یا خارش های پوستی مواجه شدید حتما به پزشک مراجعه کنید. با توجه به اینکه فلز پایه بدلیجات طلا روس، مس است، اگر به مس حساسیت دارید از زیورالات طلاروس استفاده نکنید.

نگهداری از بدلیجات طلاروس همانند سایر زیورالات طلایی است و باید ترجیحا از استفاده دائمی یا استحمام با آن پرهیز کنید. اگر زیورالاتتان خیس شدند یا آن ها را شستید، از مواد شوینده شیمیایی استفاده نکنید و حتما پس از شتسشو آن را کاملا خشک کنید. بدلیجات طلاروس از فلز بسیار نرم تری نسبت به استیل ساخته شده اند بنابراین برای نگهداری از طلا روس باید دقت داشته باشید تا فشار و ضربه بیش از حدی به آن وارد نکنید. یا برای اتصال حلقه یا تعویض زنجیر پلاک طلاروس، مراقب باشید تا خم یا شکسته نشود.

اصطلاح طلای روسی اغلب در صنعت جواهر سازی استفاده می شود، گویی نوعی طلای کمیاب و کمتر شناخته شده است، اما در واقعیت، این اصطلاح کاملاً منسوخ شده است و طلای واقعی نمی باشد.

در واقع، طلاروس در گذشته به نوع دیگری از طلا اطلاق می شد. بیایید نگاهی گذرا به طلاروس داشته باشیم و بدانیم که چرا ممکن است این موضوع گیج کننده باشد.

طلای روسیه یا اصطلاحا رزگلد، در روسیه در سال های بسیار قبل، محبوب بود و از آنجایی که در این دوره از رزگلد برای ساخت جواهرات در روسیه بیش از حد استفاده می شد، رزگلد به طلای روسی معروف شد.

امروزه طلای روسیه اصطلاحی است که زیاد استفاده نمی شود. با این حال، این به سادگی به یک آلیاژ رزگلد اشاره دارد و نه هر نوع خاص دیگری از طلا!

در اینترنت، با برخی از سایت‌ها مواجه می‌شوید که ادعا می‌کنند طلای روسی نوعی روکش آبکاری طلا یا رنگ مات است که برای زیباسازی جواهرات لباس استفاده می‌شود. هیچ مبنایی برای این ادعا وجود ندارد و شما برای یافتن چنین جواهراتی مد سخت و پیچیده ای خواهید داشت.

با این حال، جواهرات زیادی با روکش رزگلد پیدا خواهید کرد که دارای روکش طلایی رزگلد هستند اما از فلزات پایه  مثل مس و برنج ساخته شده اند.

اگر جواهرات طلا روس «اصیل» می‌خواهید، توصیه می‌کنیم یک قطعه طلای رزگلد عتیقه پیدا کنید که مربوط به زمان قدیم و کشور روسیه باشد. اما به هر حال امروزه هر جواهرات رزگلدی که بخرید، در واقع طلا روس محسوب می شود.

ماندگاری النگو طلا روس

اگر موارد گفته شده را رعایت کنید هیچ مشکلی برای بدلیجات طلاروس شما اتفاق نمی افتد و حتی راهکارهایی وجود دارد که پس از مدتی استفاده، می توانید زیورالات خود را مثل روز اول تمیز و براق کنید. جهت خرید آنلاین طلا کافیست به سایت زیر مراجعه کرده و سفارش خود را ثبت کنید.

آیا رنگ طلای روس می رود

اگر در گذر زمان و استفاده مکرر متوجه شدید که زیورالات طلا روس شما کدر، کثیف یا مات شده اند، می توانید با استفاده از جلاسنج، به کمک یک دستمال پارچه ای یا کاغذی، زیورالات خود را کاملا تمیز و درخشان کنید.

روس بیشتر از ژوپینگ است.

امیدواریم که این مقاله از نیلو شاپ، مرجع ، برای شما مفید بوده باشد.

 

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا