دردسرهای مدل جدید درج قیمت روی کالاها

از دی ماه بود که برخی کارخانه ها مکلف به جای قیمت اولیه مصرف کننده، قیمت تمام شده تولید را روی کالا درج کنند اما بعد از گذشت بیش از دو ماه این اتفاق مشکلات را به همراه داشت که یکی از آنها سخت و زمانبر بودن قیمت مصرف کننده هستند. ود باعث واکنش‌هایی هم در ای مجازی شد .

ارش مجله رز، روزنامه «خراسان» در ادامه نوشت: برای مثال محمد دلاوری مجری سرشناس لویزیون در توییتی نره رح‌های تخیلی دست کم یک‌بار در کنترل کوچک اجرا نمی‌شود؟»

رخی از کاربران هم از تجربه‌هایی که روش‌ده‌ها با مشتری‌هایشان بر سر متاستند، نوشته‌اند. برخی از نوشته ها احتمالاً برای این درس های ریاضی در زندگی کاربردی داشته باشند، اقدام به این کار کرده اند و برخی نوشته اند که از حالا برای هر ماشین حساب به همراه داشته باشید تا قیمت را که باید به دست آورید.

اما این واکنش ها باعث شد رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده اعلام کند که قرار است تا سه هفته آینده قیمت تولید کننده و مصرف کننده همزمان روی سامانه 124 و سایر اپلیکیشن ها در دسترس باشد تا بتوان برای محاسبه قیمت و مصرف کننده رصد قیمت ها کمک کرد. رئیس مرکز ارتباطات وزارت صمت روز گذشته در توییتی نوشت که امروز (شنبه 17 اسفند) باید در گروه کالاهای خوراکی پرمصرف، علاوه بر قیمت تولیدکننده، قیمت مصرف کننده نیز روی کالاها درج شود.

ر ال در اریم معایب و این گزارش سعی می‌کند که متقاعدکننده باشد، ردازیم.

اصلاً درج قیمت مام‌شده چه نیازی دارد؟

موضوع اعلام قیمت تمام‌شده به مشتری در کشور، موضوعی که نیست. ریبا یک‌دهه است که این موضوع مطرح می‌شود اما هر به ویق افتاد و به لایلی که س. ر واقع وزارت صمت و وزارت سابق بازرگانی از ریاست جمهوری‌جمهوری احمدی‌نژاد اکنون این رح را اجرا کرده‌اند.

اما درباره چرایی درج قیمت تولیدکننده روی کالاها سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به جلسه ستاد تنظیم بازار درج قیمت تولیدکننده روی محصولات گفت قیمت تولیدکننده است و به عبارتی در نظام افزایش غیرمعمول قیمت ها را می توان یافت، بنابراین برای رفع این مشکل در جستجو هستیم به جای درج قیمت مصرف کننده، قیمت تولید کننده روی کالاها درج شود.”

امکانات درج قیمت مام شده ولید

یادمان نرود که امروز در حالی که قیمت مصرف کننده برای همه مردم جا افتاده است که 35 سال از تاریخ الزام درج آن میگذرد و تغییر این موضوع که حالا قرار است به جای قیمت مصرف کننده باشد، تمام شده روی کالا درج کمی شود مردم را سردرگم کند و باید به آن برسد. ن رست داد. این طرح‌ها در ادامه به آنها اشاره می‌کنند.

– ای دروغین: یکی از مهم ترین مواردی که اعتراف می کند مربوط به قیمت تمام شده کالاها را به اطلاع مشتریان می رساند. آنها معتقدند اگر فروشنده داخلی برای فروش یک کالای تولیدی تا حدود 50 درصد تخفیف می دهد این به معنای آن است که قیمت فروش حتی از دو برابر قیمت تولید نیز بیشتر بوده است که از کسر نصف قیمت، هم هزینه های تولید و هم تولیدکننده و هم حاشیه اندک بوده است. ود رای فروشنده را تامین کرده است و این یعنی گرانفروشی در حال رخدادن بوده است. راهکار رج قیمت ولیدکننده باعث می‌شود مشتری متوجه قیمت واقعی محصول شود و گول تخفیف‌های روغین را نخورند.

2. حذف قیمت های غیر مصرف کننده: همیشه این ممکن است وجود داشته باشد که برخی وزیران تولیدکننده برای برخی از فروشگاه های زنجیره ای بسته بندی هایشان را با قیمت مصرف کنند که بالاتر از قیمت واقعی بوده است که با درج قیمت تمام این موارد حذف خواهد شد زیرا بر اساس گفته قائممقام صمت. ر امور بازرگانی محاسبه میزان واحد تولیدی، قیمت کالا در کارخانه است. اگر وليد كننده به ر ليلي قيمت محصول نهايي خود را افزايش دهد، ملازم است كه همان عدد، رعايت ماليات باشد. از این‌رو تولیدکنندگان برای این‌که بیشتر از قیمت‌های واقعی امتناع کنند، نمی‌شوند.

3. کاهش قیمت ها: از آنجایی که در شهرهای مختلف تولید می شود اما تولید کننده ها می شوند، باید با یک قیمت واحد تولیدی خود را در چندین محصول مختلف تولید کنند، به طوری که کالای تولید کننده کالا در کدام شهر تولید نمی شود، ناچار است طولانی ترین مسیر تولید شود. و رین را در نظر بگیرید الا به دست مصرف کننده برسد. در حقیقت مصرف‌کننده باید بیشتر هزینه حمل را در همه شهرها پرداخت کند، اگر قیمت تولیدکننده (قیمت کالا در کارخانه) را مبنا قرار دهد در این صورت کالایی که در کارخانه شهر مبداء فروخته می‌شود، ارزانتر به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

معایب درج قیمت تمام‌شده

هر چند این طرح تازه در کشور اجرا شده و ممکن است با شناخت برخی از مشکلات حل شود اما باز هم در همین مدت ایرادهایی به این طرح وارد شده است که در ادامه برخی از آنها که واکنش هایی را هم به همراه داشته اند.

– مبود اطلاع‌رسانی: یکی از مشکلاتی که این روزها در وپرمارکت‌ها دیده می‌شود، مجادله فروشنده است. از یکسو برخی هنوز طبق روال 35 سال گذشته که قیمت مصرف کننده را روی کالا میدیدند بر این باورند که قیمت مصرف کننده است و نمیدانند که باید سود و هزینه های توزیع هم به آن اضافه شود.

– مانبر بودن مقدار قیمت مصرف کننده: شما قبل از اینکه کالایی را که می خواهید به آن بپردازید، باید میزان سود را دریافت کنید. ودی رای الاهای مختلف، متفاوت است. همین موضوع باعث سردرگمی بیشتر هم می شود اما اگر سود 25 درصد را هم برای همه کالاها در نظر بگیریم که شامل هزینه های پرداخت و سود خرده فروشی می شود هم برای هر کالای لازم ماشینحسابی برای محاسبه محاسبه می شود.

3. نوسان نرخ تمام شده: تورم لحظه به لحظه و نوسانهای قیمت ارز که بر بازار مواد اولیه تاثیر میگذارد، باعث می شود قیمتهای هر دوره از تولید یک کالا با قیمت دوره متفاوت قبل باشد. در این صورت مشتری با کالاهایی که در دوره‌های مختلف تولید شده و قیمت‌های متفاوتی دارند، می‌شود و این امر مهم وجود دارد که نوسان قیمت تولید چگونه برای مشتریان قابل توجیه و قابل باور است؟

– با درج قیمت تمام شده و قیمت مصرف کننده به نوعی باز هم شاهد گرانفروشی ها هستند چون باز هم فروشگاه ها را می فروشند، ملاک را قیمت مصرف کننده می کنند که یعنی مصرف کننده باید در دورترین نقطه را بپردازد!

انتهای ام

خروج از نسخه موبایل