کسب و کار محلیمجله علمی و پزشکی

تأثیر صندلی بر وضعیت جسمانی چیست؟

نشستن طولانی مدت چه عوارضی دارد؟

شاید فکر می‌کنید پشت میز‌نشینی و نشستن طولانی مدت روی  صندلی، کار با رایانه و به اصطلاح، زندگی کارمندی یکی از بهترین مشاغل دنیاست و مزایای خاصی دارد. یا ممکن است نشستن روی صندلی را بی ضررترین کار بدانید و حتی تصور می‌کنید که خود را با خرید میز تحریر کیدکو از خطرات مختلف دور کرده‌اید. مثلا این‌ که به دلیل فعالیت‌های بدنی سخت دچار خستگی‌های مزمن نمی‌شوید، یا اینکه مجبور نیستید در گرما و سرما در معرض آسیب‌های محیطی قرار بگیرید.

اما آسیب‌های زیادی سلامتِ پشت‌ میزنشین‌ها را تهدید می‌کند. و نشستن طولانی مدت روی صندلی عوارض جبران ناپذیری دارد. نشستن طولانی مدت روی صندلی راهزن سلامتی است. اگر با صندلی دفتر کارتان یا کاناپه‌ی راحتی منزل رابطه‌ی صمیمی دارید و بیشتر اوقات را باهم سپری می‌کنید، باید منتظر تغییر شکل ستون فقرات خود باشید.

نشستن طولانی مدت روی صندلی

کم‌تحرک و بی‌تحرک بودن در زندگی می‌تواند برای سلامتی ما خطرناک باشد. هرچه در طول روز کمتر بنشینیم، شانس ما برای داشتن یک زندگی سالم بیشتر خواهد بود. هر گونه نشستن طولانی مدت مانند نشستن پشت میز، پشت فرمان یا جلوی صفحه نمایش مضر است. زمانی که مدت زیادی را پشت میز می‌نشینیم، به مرور در اندام‌های پشتی، فشار و احساس درد خواهیم کرد. این فشار از انتهای جمجمه تا استخوان خاجی را درگیر می‌کند.

در این حالت مهره‌های کمر به مراتب تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرند و انعطاف خود را از دست می‌دهند. نشستن ساعت‌های طولانی در طول روز، علاوه بر آسیب به مفاصل و استخوان‌ها و ایجاد گردن درد، کمردرد، زانودرد، بهم ریختگی ساختار قامتی، پوکی استخوان و کاهش توان قلبی و عروقی زمینه ساز بیماری‌های مختلف جسمی و روحی است.

نشستن طولانی مدت چه عوارضی دارد؟

بدن ما ارزشمندترین سرمایه‌ای است که در این دنیای خاکی به همراه داریم. پس باید تمام تلاش‌مان را برای حفظ و سالم نگه‌داشتن آن به کار بگیریم. زیاد نشستن یکی از بدترین خیانت‌هایی است که می‌توانیم در حق سلامتی‌مان انجام دهیم.

  • تغییر شکل ستون فقرات
  • رگ های واریسی
  • افزایش وزن
  • اضطراب و افسردگی
  • ابتلا به دیابت
  • پوکی استخوان
  • پیری زودرس

نشستن طولانی مدت و درد کمر

حتی اگر یکبار هم به درد کمر دچار شده باشید حتماً می‌دانید کمر درد تا چه اندازه طاقت فرساست. دلیل اغلب کمر دردها ناشی از ضعف عضلات یا وضعیت نامناسب بدن است. با توجه به موقعیت خاص ناحیه کمری، نشستن طولانی مدت می‌تواند منجر به آسیب دیسک بین مهره‌ای بخش تحتانی کمر گردد. همچنین ضعف عضلات نگهدارنده یا وضعیت نامناسب بدن این مشکل را تشدید می‌کند. این شما هستید که می‌توانید وضعیت‌ بدنی خود را بهبود ببخشید و از فشارهای نابه‌جا به ناحیه کمری در حین فعالیت‌های روزانه جلوگیری کنید…

بدن ما باید به طور مداوم در حرکت باشد. چراکه عضلات در اثر عدم تحرک، اکسیژن و مواد مغذی کمتری از خون دریافت می‌کنند. برای همین باید بعد از هر ۳۰ دقیقه وضعیت بدنی خود را به طور مرتب و متوالی تغییر دهیم. به همین دلیل برای پیشگیری از ابتلا به کمر درد بهتر است افرادی که شلغشان ایجاب می‌کند، مدت زیادی پست میز بنشینند، هر ۳۰ دقیقه یکبار تغییر وضعیت داده، قدم بزنند و حرکات نرم و کششی انجام بدهند. در تحقیقات جدید ثابت شده کسانی که به مدت یک یا دو ساعت بطور پیوسته می‌نشینند دو برابر کسانی که این مدت را با حرکت همراه می‌کنند در معرض خطر ابتلا به درد کمر هستند.

اهمیت انتخاب صندلی کارمندی مناسب برای کارمندان

اگر قصد تجهیز مجدد دفتر کاری خود را دارید و به دنبال مبلمان اداری مناسب برای خود و کارکنانتان هستید باید قبل ازهر کاری ابتدا کمی در مورد صندلی مدیریت و کارمندی استاندارد کمی تحقیق کنید تا بهترین گزینه را هنگام خرید انتخاب کنید. امروز ما قصد داریم تا درمورد صندلی اداری کارمندی و اهمیت صحیح انتاب کردن آن کمی برایتان توضیح دهیم.

همچنین شما می توانید برای تکمیل اطلاعات خود برای در جهت خرید صندلی مناسب کارمندی پس از مطالعه این مطلب، دانستی بعدی ما با مضمون راهنمای قیمت میز های اداری را مطالعه کنید.

با طولانی شدن مدت کاری کارمندان رفته رفته آن ها احساس خستگی و درد عضلانی می کنند. این احساس خستگی فقط و فقط برای خرید نادرست شما بوده زیرا صندلی های استاندارد به هیچ وجه در فرد احساس خستگی و درد عضلانی را تشدید نمی کند بلکه با طراحی صحیح سعی در بهبود وضعیت جسمانی آنان دارد. در اینجا این سوال مطرح می شود که آیا صندلی کارمندی نامناسب می تواند بر سلامت کارکنان صدمه وارد کند؟

مطالعات نشان داده است که، نشستن مداوم پشت میز آن هم روی صندلی نامناسب صدمات بسیار بدی بر بدن و ستون فقرات وارد می کند. بیشتر افرادی که دچار آسیب دیدگی درستون فقرات خود می شوند افرادی هستند که از صندلی های کارمندی یا مدیریت نامناسب استفاده کرده اند. اگر صندلی کارمندی خود را به طور صحیح از ارتفاع نشیمنگاه، دسته تا تکیه به طور دقیق تنظیم نکنید این اتفاق منجر به گرفتگی و درد عضلانی در نواحی پا، شانه، کمر و… خواهد شد. برای چلوگیری از این نوع صدمات پیشنهاد ما به شما انتخاب صندلی کارمندی مناسب و استاندارد است…

چرا صندلی کارمندی استاندارد؟

مطالعات نشان داده است که تاثیرات صندلی استاندارد بر روی افراد به گونه ایی بوده است که نه تنها بر بهره وری کار کارکنان و جلوگیری از اتلاف انرژی تاثیر مثبت گذاشته بلکه بر روی سلامت بدن نیز بسیار نقش مهمی را ایفا می کند.

اهمیت انتخاب صندلی کارمندی مناسب

در حال حاضر انواع زیادی صندلی اداری در بازار وجود دارد که هر کدام از آنها به گونه ایی متفاوت از یکدیگر ساخته شده است. اما باید در نظر داشت که هر صندلی کارمندی استاندارد نیست حتی اگر راحت باشد. افرادی که اکثرا پشت میز نشین هستند و کار خود پشت میز انجام می دهند همانند منشی ها، کارشناسان فروش و… حتما باید از صندلی  کارمندی یا کارشناسی استاندارد استفاده کنند . صندلی استاندارد کارمندی و کارشناسی علاوه بر طراحی صحیح واصولی به افراد کمک می کند تا به بهترین شکل ممکن در ساعات .اداری بدون احساس خستگی کارشان را به بهترین نحوه ممکن انجام دهند

خطرات احتمالی صندل ماساژ و عوارض جانبی آن

صندلی‌های ماساژ به دلیل مزایای بی‌شماری که برای سلامتی دارند، محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. بیشتر این محصولات برای افرادی که به دنبال بهبود سلامت جسمی خود هستند، کاربرد دارد. بهترین صندلی‌های ماساژ در صورت استفاده نادرست یا بیش از حد حتی بی‌ضررترین نوع آن نیز می‌تواند آسیب‌رسان باشد. دقیقاً مانند سایر روش‌های ماساژ درمانی هنگام استفاده از صندلی ماساژور نیز باید احتیاط کنید. اگرچه صندلی‌های ماساژ ضرری ندارند، اما اگر مبتلا به بیماری خاصی هستید، مشورت با پزشک پیش از استفاده از صندلی ماساژ توصیه می‌شود.

خطرات احتمالی صندلی ماساژ

در اینجا برخی خطرات احتمالی در رابطه با استفاده از صندلی ماساژور را برای شما شرح خواهیم داد.

استفاده نادرست می‌تواند منجر به آسیب شود

در حالی که یک صندلی ماساژ به منظور شل کردن عضلات و کاهش درد بدن مفید است، استفاده نادرست از آن می‌تواند منجر به آسیب یا حتی بدتر از آن، تشدید آسیب یا وضعیت پزشکی موجود شود. از این رو پیش از اولین استفاده مدتی را صرف مطالعه راهنمای کاربر محصول کنید. برخلاف صندلی‌های معمولی این نوع صندلی به گونه‌ای منحصر به فرد طراحی شده است که ضمن آرامش عضلات، پشت بدن را در وضعیت مناسبی قرار می‌دهد. این موضوع نشان می‌دهد استفاده نادرست می‌تواند منجر به آسیب دیدگی به ویژه در ناحیه کمر شود. به بیان ساده یک صندلی ماساژور نباید جایگزین صندلی‌های بازی یا دفتر شود. شما می‌توانید هنگام نیاز به ماساژ یا استراحت، از صندلی خود استفاده کنید.

درد

با توجه به ویژگی‌های مختلف ارائه شده توسط برندهای مختلف، در مورد صندلی‌های ماساژ هیچ استاندارد جهانی وجود ندارد. برخی شرایط و ویژگی‌های محصول ممکن است برای یک کاربر آرامش‌بخش باشد. در حالی که برای دیگران به خصوص برای کاربران تازه وارد سخت است. وقتی صحبت از صندلی ماساژ می‌شود، احساس درد باقی‌مانده پس از یک جلسه منظم طبیعی است. درد معمولاً به دلیل فشاری است که در هنگام ماساژ عمیق بافت استفاده می‌شود.

به هر حال نگرانی در این مورد وجود ندارد، زیرا درد آن معمولاً خفیف است. جهت جلوگیری از مقابله با درد بعد از ماساژ فقط کافی است استراحت کنید و از تکرار حرکات ماساژ حتی به کمک فردی دیگر اجتناب کنید. همواره تنظیمات دستگاه را بررسی کنید تا مطمئن شوید فشار مناسبی را بدون آسیب به عضلات بر بدن خود متوجه می‌شوید.

مسائل مربوط به گردش خون

یکی دیگر از عوارض احتمالی صندلی‌های ماساژ بر دستگاه گردش خون است. همانطور که می‌دانید ماساژ درمانی غالباً غدد لنفاوی را تحریک می‌کند تا گرفتگی عضلانی را کاهش دهد. بنابراین اگر سابقه مشکلاتی در گردش خون، لخته شدن خون یا ترومبوز ورید دارید، توصیه می‌شود قبل از استفاده از این صندلی با پزشک خود مشورت داشته باشید. اگر سابقۀ مشکلات گردش خون ندارید، می‌توانید بدون نگرانی از آن‌ها استفاده کنید.

کبودی و آسیب عضلانی

در میان عوارض جانبی صندلی ماساژ بیشترین خطر آسیب عضلانی است. به بیان بهتر صندلی ماساژور شما نمی‌تواند به پوست یا عضلات آسیب وارد کند. با این حال اگر از تنظیمات بدون توجه به وضعیت خود استفاده کنید، احتمال دارد کبودی یا آسیب عضلانی بروز کند. به ویژه پوست‌های نرم و عضلات ضعیف آسیب بیشتری خواهند دید.

اگر پوست و عضلات شما نسبتاً ضعیف است، توصیه می‌شود با جلسات کوتاه‌مدت و از تنظیمات فشار کم برای جلوگیری از آسیب به خود استفاده کنید. به مرور استفاده از صندلی ماساژ می‌توانید زمان جلسات خود را بیشتر کنید. از جمله خطرات صندلی‌های ماساژ استفاده از انواعی است که نمی‌تواند وزن شما را کنترل کند. طبق تحقیقات جهت جلوگیری از آسیب به ناحیۀ کمر و عضلات آن، صندلی باید مناسب وزن شما باشد.

اگر در نظر گرفتن وزن خود در هنگام خرید محصول فراموش شود، به مرور آسیب‌های متعددی به شما خواهد رساند. برای این که یک صندلی ماساژور کارآمد انتخاب کنید، باید به راحتی قادر به نشستن روی آن به مدت طولانی باشید. برای افرادی که فشار خون پایین دارند، این صندلی‌های ماساژور می‌توانند سبب به خطر انداختن سلامتی شوند. ماساژ درمانی مؤثر به دلیل اثر آرام بخشی که ایجاد می‌کند، فشار خون شما را کاهش می‌دهد. بنابراین قبل از استفاده از صندلی ماساژ برای آرام‌سازی عضلات و گرفتگی مفاصل، اگر سابقۀ فشار خون پایین دارید با پزشک خود مشورت کنید.

تحریک بیش از حد می‌تواند باعث خستگی شود

مشابه سایر روش‌های ماساژ درمانی استفاده بیش از حد از صندلی ماساژور می‌تواند منجر به درد عضلانی و خستگی بعد از جلسه شود. هنگام استفاده از صندلی ماساژ آسان است که هر از چند گاهی خود را از دستگاه جدا کنید. در حالی که قصد دارید یک جلسه طولانی داشته باشید، توصیه می‌شود از فشار کم برای جلوگیری از تحریک بیش از حد عضلات استفاده کنید. در صورت بروز این مشکل نگران نباشید، زیرا خستگی یا درد عضلانی معمولاً طی 12 ساعت کاهش می‌یابد.

خطر شکستگی استخوان

اگرچه این امر بسیار نادر است، اما اگر روی صندلی ماساژور فشارهای زیادی وارد کنید، احتمال شکستگی استخوان وجود دارد. با این حال مانند سایر عوارض جانبی خطر شکستگی استخوان برای تمامی افراد وجود ندارد. افرادی مبتلا به آرتریت روماتوئید، پوکی استخوان، سرطان و سایر بیماری‌هایی که باعث ضعیف شدن استخوان می‌شوند، در معرض آسیب بیشتری قرار دارند و باید پیش از این با یک پزشک متخصص مشورت کنند.

تحریکات در منطقه تماس

اگر از صندلی ماساژ به طور مداوم برای ساعت‌های طولانی استفاده کنید، از ایجاد تحریکات جزئی مخصوصاً در ناحیه تماس با صندلی تعجب نکنید. این تحریکات به طور معمول خفیف بوده و پس از کمی استراحت در استفاده از صندلی ماساژ از بین می‌روند.

آیا صندلی ماساژور می‌تواند باعث آسیب شود؟

همانطور که در بخش بالا توضیح داده شد، بعید به نظر می‌رسد که یک صندلی ماساژ به درستی استفاده شده باشد و منجر به ایجاد هر نوع آسیب مستقیم شود. همانطور که مشهود است، خطرات استفاده از صندلی ماساژ نمی‌تواند از مزایای آن بیشتر باشد. خوشبختانه اگر اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید و به جزئیات توجه کنید، از تمامی عوارض جانبی فوق جلوگیری می‌شود.

منبع : فروشگاه اینترنتی میز و صندلی اپن مارکت

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا