مجله هنر و فرهنگ

درگذشت جلال نصیریان در هشتادسالگی

آفتاب‌‌نیوز :

نصیریان سه‌شنبه ۳۰ خردادماه ۱۴۰۲ در سن هشتادسالگی درگذشت.

او زاده شهرستان اهر در استان آذربایجان غربی به سال ۱۳۲۲ بود که در سال ۱۳۴۸ و در سن ۲۶ سالگی، کارشناس تسهیلات جهانگردی سازمان جلب سیاحان وقت بود و در سال‌های واپسین کارشناس درجه‌بندی هتل‌های کشور شد و به هتل‌ها مراجعه می‌کرد و استاندارد‌های آموزشی و روند‌های کاری هتل‌های ایران را جهت‌دهی می‌کرد.

نصیریان در سال‌های ۱۳۵۱ و ۱۳۵۲ به عنوان رییس جلب سیاحان کرمان فعالیت کرد. تلاش‌های حرفه‌ای او برای معرفی کرمان سبب شد بورسیه دوره فوق لیسانس مدیریت جهانگردی و هتل‌داری را برای سال‌های ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۵ به مدت ۴ سال در انگلستان دریافت کند. نصیریان پس از این دوره در سال ۱۳۵۵ به کشور باز گشت و جزو نخستین افرادی بود که آموزش گردشگری را به صورت حرفه‌ای در ایران آغاز کرد.

نصیریان بیش از نیم قرن در حوزه گردشگری و آموزش آداب معاشرت، پذیرایی، اخلاق و الگو‌های رفتاری گردشگری فعالیت گسترده و تخصصی در ایران داشت و تألیفات بسیاری نیز در این زمینه ارائه کرد و یکی از خوشنام‌ترین موسسه‌های آموزش گردشگری ایران را داشت.

علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری در پیام تسلیتی برای درگذشت جلال نصیریان نوشته است: «برکات سال‌ها فعالیت استاد نصیریان که در راس «نام‌آوران» حوزه گردشگری ماندگار خواهد ماند، تعلیم و پرورش تعداد قابل توجهی از دانش‌آموختگان و فعالان حوزه گردشگری است که هم‌اکنون در رده‌های شغلی مختلف به عنوان راهنمای تور، فعال در بخش دفاتر خدمات مسافرتی و هتلداری تا مسئولین و کارآفرینان این صنعت مشغول خدمتگزاری هستند. این دانش خروشان و گنجینه ارزشمندی که به یاری سال‌ها تلاش و ممارست استاد نصیریان به عنوان بزرگمرد با اخلاق و متواضع این حوزه در شریان صنعت گردشگری کشور جاری است، همچون میراث ارزشمندی به یادگار خواهد ماند و اثرات آن در خاک این سرزمین ریشه‌های سبز خواهد گستراند تا طراوت گردشگری مانا ماند و برقرار، نام و یادش گرامی.»

نمایش بیشتر

تیم خبری علوم هنری

هر کلمه را با قدرت خلاقیتم تنظیم کرده و به شما دنیایی جدید می‌آورم.
دکمه بازگشت به بالا