اقتصادی

خودمداریِ جریان خالص ساز – مجله رز

در مبحث روانشناختی خودمدار به گونه ای می اندیشند و طرحواره ها را به خاطر می آورند که گویی خود در تمامی رویدادها بازیگر اصلی بوده اند.
در عرصه جامعه شناختی،خودمدار فقط از منِ او انباشته است، از جهانی کاملا شخصی و خصوصی شده که ارتباط اجتماعی را ناممکن می سازد.
از ویژگی های بارز خودمداری این است که بر این توهم هستند که گویی همه تحولات حول محور آنها می چرخد.
بر این اساس خودمداران دچار دو عارضه جدی روانشناختی و جامعه شناختی می شوند.
از بعد روانشناختی این قبیل افراد ناتوان در درک نظرات دیگران بوده،لذا احساس نیاز به جستجوی دیدگاه‌ها و واقعیت‌های موجود موافق و مخالف برای تأیید نظر خود ندارند و با لجاجت و یکدنده بر نظرات خود، ولو غلط و نادرست پا می فشارند و در وادی سیاست ورزی کاملا جرم اندیشانه و متحجرانه رفتار می کنند.
از منظر جامعه شناختی خودمداران به شدت سوگیری مستبدانه داشته و خاص گرایانه قانون گریز و خودرای می باشند و تمایلات شدیدی به ایجاد قلمرو انحصاری برای ظهور و بروز تفکرات و عقاید خود و تحمیل به دیگران دارند.
برخی محققان و پژوهشگران،خودمداری را خصلتی تاریخی در روانشناسی جمعی ایرانیان توصیف کرده و تاریخ ایران را از این منظر مورد بررسی قرار می دهند در حالیکه پس از مشروطیت و به طور اخص پس از پیروزی انقلاب اسلامی و حاکمیت جمهوری اسلامی و برجسته شدن رای مردم در تعیین سرنوشتشان این خصلت به تدریج رو به افول می رفت تا اینکه اخیرا جریانی متحجر و واپس گرا با عناوین سوپرانقلابی و جریان خالص ساز به دنبال احیای همان خصیصه تاریخی برآمده و با عنوان #حاکمیت_یکدست به دنبال ایجاد یک حکومت خودمدارانه بر پایه افراطی و مهجورترین قرائت و خوانش از حکمرانی برآمده و جمهوریت نظام را هدف قرار دادند.
جریان خالص ساز یا جریان خودمدار، مستبدانه با نفی و طرد هر تفکری به ویژه گفتمانی که معتقد به آزادی و کرامت انسان بوده و مخالف تعامل سازنده با جهان بر اساس تعهدات و منشورهای بین المللی می باشد سعی می کند دیدگاه و نظرات خود را بر جامعه غالب کند و قلمروی منزوی از دیگران برای خود ترسیم کرده و مردم را در انتخاب تحمیلی #مهاجرت یا زندگی با ذلت در یوغ خودمدارانِ خالص ساز قرار دهند.
اما آنچه مسلم است همانگونه که مشروطیت به محمد علی شاه قاجار و توپ های روسی اجازه پیروزی خودمداران خودکامه را نداد، انقلاب اسلامی نیز به پشتوانه جوهره مردمی خود اجازه تداوم فعالیت خالص سازان خودمدار را نخواهد داد.

نمایش بیشتر

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم. در حوزه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد فعالیت می‌کنم. با درک عمیقی از پیچیدگی‌ها و رویدادهای مختلف در دنیای اقتصاد، سعی می‌کنم تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌های قابل اعتماد را به شما ارائه دهم.
دکمه بازگشت به بالا