کسب و کار محلیمجله عمومی

موارد استفاده لوله کاروگیت در سایز های مختلف

به گزارش برنا، نام لوله گالوانیزه به عنوان یکی از مهمترین تجهیزات حوزه آب و فاضلاب بر سر زبان ها قرار دارد. این محصولات از جنس پلی اتیلن بوده و به همین واسطه دارای تمامی مزایای جذاب لوله پلی اتیلن است. اما هیچ فکر کرده اید که لوله کاروگیت مگر دارای چه مزایایی است که تا این حد دارای محبوبیت باشد؟!. برای پاسخ به این سوال، باید ابتدا بررسی کنیم که از یک لوله صنعتی چه انتظارهایی وجود دارد. استحکام ویژه؟ تحمل فشار؟ تنوع در تیپ، سایز و اندازه؟ طول عمر بالا؟! مقاومت استاتیکی و مکانیکی؟ ضریب زبری پایین؟! انعطاف؟

جالب است بدانید که لوله کاروگیت بصورت همزمان دارای تمامی ویژگیهای عنوان شده می باشد!!. بلــــــــــه… بنابراین مشخص است که خرید لوله کاروگیت در دستور کار و اولویت برنامه های هر کارفرمایی وجود داشته باشد. قابلیت بکارگیری های گسترده، یکی دیگر از مهمترین دلایل محبوبیت این لوله های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی است. بطوریکه چه درساخت سپتیک تانک، چربی گیر، مخزن و منهول پلی اتیلن و چه در مصارف کشاورزی، راهسازی، آبرسانی و انتقال فاضلاب، انواع سایز لوله کاروگیت فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد. پس پیشنهاد میکنیم برای شناخت تمامی ویژگیهای این تجهیزات، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

شکل ظاهری لوله کاروگیت

 دوجداره فاضلابی یا همان  دارای شکل خاص و جالب توجهی است. بطوریکه بدنه خارجی این لوله های سیاه رنگ، دارای شیارهای موجدار منظمی است. اما سطح داخلی این لوله ها کاملاَ صاف و صیقلی است و در رنگهای مختلفی نظیر: زرد، نارنجی، قرمز، آبی کمرنگ و سبز تولید میگردد. البته متفاوت بودن رنگ سطح داخلی لوله کاروگیت بی دلیل نیست. بلکه علاوه بر متمایزسازی ظاهری، در آزمونهای نشتی آّب و ویدیومتری نیز کار مهندسین را آسانتر میکند.

موارد کاربرد لوله پلی اتیلن دوجداره فاضلاب

با نگاه به مزایای پرتعداد و جذاب لوله کاروگیت، کاملاَ قابل حدس است که کاربردهای این تجهیزات نیز بسیار گسترده باشد. تقریباَ میتوان گفت که انواع لوله کاروگیت، همواره یک پای تمامی پروژه های عمرانی، فاضلابی و صنعتی است. به همین منظور به تشریح برخی از کاربردهای این تجهیزات می‌پردازیم:

  • لوله های مورد استفاده در باغداری، اراضی کشاورزی و سیستم های آبیاری قطره ای
  • محافظت از شیرآلات صنعتی و تنظیم سیستم های آبیاری
  • کاور و پوشش انواع کابلهای زیرزمینی برق و مخابرات و فیبر نوری
  • جمع آوری آبهای سطحی
  • انتقال آب در پروژه های آبرسانی. (بسته به دبی و حجم آب، از سایزهای مختلف لوله کاروگیت استفاده میشود.)
  • جمع آوری، دفع و هدایت جریانات فاضلاب
  • استفاده در احداث پلها و روگذرها (هدایت ثقلی آبهای زیرسطحی)
  • انتقال آب روخانه های کوچک و بزرگ به گونه ثقلی
  • استفاده در کانیوهای شهری
  • استفاده در تولید انواع مخزن نگهداری مواد شیمیایی و مخزن ضداسید
  • بهره گیری از لوله کاروگیت در انواع پروژه های ساختمانی و طراحی لنداسکیپ
  • ساخت منهول پلی اتیلن، طراحی هندهول، سپتیک تانک پلی اتیلن و چربی گیر
  • سیستم های تقسیم سازی جریان های انتقال آب
  • طراحی و ساخت شوتینگ

ویژگیهای لوله کاروگیت

مزایای انواع لوله کاروگیت فاضلاب بینهایت گسترده است. به عبارتی هــــــــــــــر ویژگی خاص و جالب توجهی که بایستی یک لوله صنعتی داشته باشد، در ماهیت لوله‌های کاروگیت میتوان مشاهده نمود. از جمله این مزایای گسترده میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ماندگاری زیادطول عمر این لوله ها تا بیش از نیم قرن نیز می باشد. (گاهاَ حتی تا صد سال!)
  • مستحکم بودنمقاومت ضربه ای لوله پلی اتیلن دوجداره فاضلابی بسیار قابل توجه است. همچنین هیچگاه نشتی و ترک در این لوله‌ها رخ نمیدهد.
  • قیمت لوله کاروگیتقیمت این لوله ها بسیار ویژه است. بخصوص اینکه میتوانید بسته به نیازتان، با انتخاب سایزها و فشارهای کمتر در هزینه های پروژه صرفه جویی نمایید.
  • وزن کمسبک بودن این لوله موجب سهولت و افزایش سرعت در نصب و حمل و نقل آنها شده است.
  • ایستادگی شیمیاییلوله کاروگیت به هیچ عنوان با هیچ ماده ای واکنش نمیدهد. همچنین در برابر سیالات خورنده اسیدی و شیمیایی، عملکردی مثال زدنی دارد.
  • امکان بازیافتجنس خاص پلیمری لوله کاروگیت موجب شده است تا قابلیت بازیافت آن وجود داشته باشد. بنابراین برای طبیعت هیچگونه مخاطراتی در پی ندارد. همچنین این تجهیزات فاسد نمیشوند و هیچگونه رسوبی در آنها تشکیل نمی گردد.
  • سرعت تولید بالافارغ از آزمون های متعدد کیفی، سرعت ساخت این تجهیزات بسیار بالاست.
  • مقاومت دماییانواع لوله کاروگیت در شرایط اقلیمی متنوع ایران، عملکردی عالی و یکنواخت دارد. همچنین در مقابل تغییرات ناگهانی مثبت و منفی دمایی نیز بسیار مقاوم می باشند.

مشخصات فنی – مکانیکی لوله کاروگیت

در ادامه‌ی تشریح مزایای انواع لوله کاروگیت، میتوان به برخی دیگر از ویژگیها و مشخصات مکانیکی این لوله‌ها اشاره نمود:

  • ضریب زبری پایینبواسطه‌ی صاف و صیقلی بودن سطح داخلی این لوله ها، مواد جامد جریانات فاضلابی همواره به راحتی به مسیر خود ادامه میدهند. بدون اینکه در این تجهیزات گیر کنند!
  • تنوع سایزانواع سایز لوله کاروگیت برای مصارف مختلف تولید میشود. (دهانه هایی با قطر از 11 تا 350 سانتیمتر)
  • عدم شکست در برابر تکانهلوله پلی اتیلن دوجداره فاضلابی در مقابل تکانه های شدیدی نظیر: زمین لرزه، رانش، سیل و… عملکردی عالی دارد.
  • تحمل فشار لوله کاروگیتتحمل فشار این لوله ها هم وضعیتی عالی دارد. به همین خاطر مناسب برای انواع نصب دفنی میباشد.
  • نصب راحتنصب دفنی این لوله ها در عمقهای زیاد هم راحت خواهد بود.
  • اتصالاتلوله های پلی اتیلن دوجداره بلحاظ اتصالاتی، هماهنگی عالی با اتصالات پلیمری و فلزی دارد.
  • انعطاف عالیاین لوله ها دارای انعطاف پذیری فوق العاده ای می باشند. چرا که اساس شکل گیریشان بر مبنای استفاده از متریال شدیداَ منعطف پلی اتیلن است.

تحمل فشار لوله کاروگیت

لوله های کاروگیت عمدتاَ در شاخه های 6 الی 12 متری و تحت 3 فشار 8، 16 و 31.5 بار (کیلونیوتن) تولید میشوند. البته در موارد خاص، لوله پلی اتیلن دوجداره با تحمل فشار 64 بار نیز تولید میگردد. البته چند عامل مهم نظیر: «نوع  و تراکم خاک»، «میزان ترافیک روی گودال» و «میزان فشار خاک بر روی لوله» نیز بر میزان فشارهای وارده بر لوله موثر میباشد.

اتصال انواع لوله پلی اتیلن دوجداره

برای متصل سازی لوله های کاروگیت و پلی اتیلنی به یکدیگر، از انواع اتصالات بهره گرفته میشود. به همین منظور به بررسی اجمالی برخی از مهمترین اتصالات لوله های کاروگیتی خواهیم پرداخت:

  1. اتصالات واشر و کوپلربدون شک پرمزایاترین نوع اتصالات است. چرا که دارای نصب پرسرعت و راحتی بوده و مقاومتی عالی در برابر ضربه، فشار و خراش و سایش دارد. غالباَ این تجهیزات به شکل نری و مادگی اجرا میگردد. همچنین برای انواع لایه های زمینی خشک و خیس (تر) مناسب است. باتوجه به این مزایای گسترده، انواع اتصالات واشر و کوپلر در اندازه های مختلفی تولید میشود.
  2. اتصال با جوشکاریبسیار مستحکم و البته دارای هزینه اجرت و مواد اولیه می باشد. غالباَ دو نوع جوش الکتروفیوژن و پلی اتیلنی برای اتصال لوله کاروگیت و لوله پلی اتیلن مورد نظر مجریان پروژه است.
  3. اتصال کمربندیبا استفاده از واشر و کمربند اجرا میشود و برای لوله های با قطر دهانه زیاد کاربرئهای گسترده ای دارد.
  4. کوپلر دارای موفهدر این نوع اتصالات واشر و کوپلر کمتری مورد استفاده قرار میگیرد. فلذا بدلیل قیمت کمتر، مورد نظر بسیاری از کارفرمایان برای سفارشهای حجیم می باشد.

انوع سایز لوله کارگیت

هریک از سایزهای لوله پلی اتیلن دوجداره فاضلابی دارای کاربردهای منحصر به فرد خود است:

  • انتقال آب و شبکه های فاضلابلوله کاروگیت سایز 1200 تا 3500 میلیمتر
  • ساخت سپتیک تانکلوله های با قطر داخلی سایز 800 تا 3500 میلیمتر
  • طراحی منهول و هندهولاز سایز 500 تا 700 برای هندهول. و برای تولید منهول از لوله کاروگیت 600 تا 3000 میلیمتر
  • پوشش کابلهای برق و مخابراتاز سایز 125 میلیمتر تا 450 – 500 میلیمتر
  • لوله های آبیاری قطره ای کشاورزیاز سایز 110 لوله کاروگیت الی قطرهای دهانه 250 میلیمتر
  • جمع آوری آبهای سطحیلوله پلی اتیلن دوجداره با قطر دهانه 500 تا 2000 میلی‌متر

قیمت لوله کاروگیت

قیمت لوله پلی اتیلن دوجداره فاضلابی یا لوله کاروگیت، بطورکلی از متری 15هزار تومان شروع میشود. در سایزهای با دهانه و قطر بالا نیز این قیمت ها تا متری 2 میلیون تومان نیز افزایش می یابد. مجموعاَ پارامترهایی نظیر: میزان عمق پذیری برای نصب دفنی، میزان تحمل فشار، سایز لوله، متراژ و وزن شاخه های کاروگیت، مدل استفاده و کاربری، نوع گرید مواد اولیه و… بر تعیین نهایی قیمت لوله کاروگیت تأثیرگذار خواهد بود.

البته باید گفت که با توجه به ارزان بودن مواد پلیمری و کارایی و ویژگیهای گسترده این لوله ها، قیمت این تجهیزات واقعا عالی و مقرون بصرفه می باشد. علی الخصوص در طی زمان و باتوجه به عدم نیاز به تعمیرات و مراقبت های جانبی پیاپی.

پایپ ایران؛ بزرگترین تولید کننده لوله کاروگیت فاضلاب

مجموعه  با تجربه بیش از دو دهه تولید مستمر و قدرتمند در سطح اول ایران، همواره به عنوان انتخاب اول بسیاری از کارفرمایان و صنعتگران موفق ایران زمین بوده است. شرکت پایپ ایران همواره سعی داشته است که تمامی نیازهای تجهیزات لوله ای و دیگر دستگاه های صنعتی متکی به لوله های پلیمری را در زیرمجموعه تولیدات خود قرار دهد.

بطوریکه امروزه این افتخار وجود دارد که انواع لوله کاروگیت، اسپیرال کاروگیت، لوله‌های انتقال فاضلاب، پایپ های گازرسانی و انتقال آب، لوله پلی اتیلن و انواع اتصالات آنها توسط مهندسین صنعتی مجموعه پایپ ایران طراحی و تولید میشود. آن هم با بالاترین کیفیت، بهترین قیمت و بیشترین میزان کارآمدی. همچنین انواع دستگاه ها و مخازنی همچون: مخزن اسید، مخزن فایبرگلاس، مخزن پلی اتیلن، سپتیک تانک پلی اتیلن، منهول (آدم رو) و… نیز توسط این شرکت تولید میگردد.  

پیشنهاد میشود جهت دریافت اطلاعات لازم برای قیمتگذاری و خرید لوله کاروگیت، لوله پلی اتیلن و دیگر محصولات این شرکت، با کارشناسان و مشاوران برجسته مجموعه پایپ ایران تماس حاصل نمایید.

جنس دو پوشش درونی و بیرونی لوله کاروگیت از پلی اتیلن با دانسیته بالا (high density polyethylene) و یا HDPE می باشد.

هرچقدر دانسیته بالاتر باشد، حجم این لوله دو جداره پایین تر است.

لایه درونی لوله کاروگیت

لایه درونی صاف و صیقلی است به نحوی که با لمس آن، انگشتانتان به سختی خلل و فرج را (در صورت وجود) حس خواهند کرد. و این در انتقال فاضلاب بسیار مهم است.

صاف و صیقلی بودن جداره درونی به این دلیل است که سیال بتواند به راحتی و سهولت در آن جریان داشته باشد.

سطح داخلی لوله کاروگیت، می تواند به رنگ های آبی، زرد و یا در مواردی حتی قهوه ای و سیاه (لوله های کاروگیت فاضلابی) باشند.

لایه بیرونی (اسپیرال-مارپیچ) لوله کاروگیت

لایه بیرونی لوله های کاروگیت به صورت برجسته و حلقه حلقه یا اسپیرال می باشند. این حلقه ها به مقاومت مکانیکی این لوله بسیار کمک می کنند.

سطح بیرونی این لوله معمولا به رنگ مشکی می باشد.

مزایای لوله کاروگیت

لوله های کاروگیت انعطاف پذیری بالایی دارند، بنابراین برای زهکشی آب زیر پل ها و یا زمین های کشاورزی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

لوله های کاروگیت با توجه به HDPE بودنشان بسیار مقاومند، به همین علت مواد اسیدی روی آن ها اثرگذار نیست و فاضلاب صنعتی را با آن هدایت می کنند.

این لوله مقاومت فشاری بالایی در زیر سطح زمین دارد و می توان آنرا در مصارف مختلف به کار برد.

لوله های دوجداره عمر بالای ۵۰ سال دارند و می توان از آن ها در مناطق کویری در مسیرهای مختلف استفاده نمود و تا سال ها به آن سر نزد و برای انتقال اب قنات هم کاربرد دارد.

از سایز ۱۱۰ تا ۴۰۰۰ میلیمتر موجودند به همین علت در پروژه ها با حجم سیال و فشار های مختلف سیال می توان از آن ها استفاده کرد.

در برابر ضربه بسیار مقاومند و می توان از آن ها در سطح نزدیک زمین و حتی با تردد وسائل نقلیه سنگین مانند کمباین استفاده کرد.

مقاومت بالایی دربرابر یخ زدگی دارند بنابراین می توان از آن ها در مناطق سردسیر و کویر و در فصول سرد سال بدون نگرانی ترکیدگی استفاده کرد.

لوله کاروگیت ارزان بوده و بسیار بصرفه تر از لوله های پی وی سی و آلومنیومی یا چدنی و فلزی و بتنی است.

مزایای استفاده از لوله کاروگیت شامل موارد زیر است:

انعطاف‌پذیری

لوله کاروگیت به دلیل ساختار خمیده و مشبک خود، انعطاف‌پذیری بالایی دارد.

این ویژگی به آن اجازه می‌دهد که در مناطق پیچیده و با انحناهای مختلف نصب شود.

مقاومت در برابر فشار

علت اصلی استفاده از لوله کاروگیت در برخی کاربردها، مقاومت آن در برابر فشار است.

ساختار خمیده و مشبک آن باعث می‌شود فشارهای خارجی را به خوبی تحمل کند.

مقاومت در برابر ضربه

لوله کاروگیت به دلیل ساختار خمیده و مشبک خود، مقاومت بالایی در برابر ضربه دارد.

این ویژگی باعث می‌شود که در برابر ضربه‌ها و ضربات مکانیکی مقاومت کند.

مقاومت در برابر خوردگی

لوله کاروگیت اغلب از مواد مانند پلی اتیلن ساخته می‌شود که دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی است.

این ویژگی آن را برای کاربردهایی مناسب می‌کند که با مواد شیمیایی در تماس هستند.

سرعت جریان بالا

ساختار خمیده و مشبک لوله کاروگیت باعث می‌شود جریان سیال در داخل آن به خوبی حرکت کند و سرعت بالایی داشته باشد.

لوله کاروگیت در کاربردهای مختلفی مانند زهکشی، انتقال فاضلاب، انتقال آب، سیستم‌های دفن شده و غیره استفاده می‌شود.

استاندارد های لوله کاروگیت

استاندارد جهانی لوله و اتصالات پلی اتیلن به DIN 16961، استانداردی است که در مورد مقاومت حلقوی این لوله در کاربردهای طولانی مدت صحبت می کند.

این استاندارد برای لوله های دفنی که فشار نسبتاً زیادی به آن وارد می شود طراحی شده اند.

استاندارد شماره ISO 9969 به منظور بررسی روش های تست فشار حلقوی لوله در مدت کوتاه استفاده می شود.

مبحث انعطاف پذیری حلقوی این لوله در استاندارد EN 1446 توضیح داده شده است؛

طبق این مرجع، تغییرات دیواره لوله کاروگیت در برابر تنش، ضربه، کشش، فشار و خمیدگی مورد بررسی قرار می گیرد.

اگر لوله پلی اتیلن دوجداره بتواند پس از استرس محیط مجدداً به شکل اولیه خود بازگردد، دارای شرایط ایده آل و استاندارد می باشد.

آزمون های کنترل کیفیت و روش انجام آن ها برای لوله کاروگیت در استاندارد EN 13476 بیان شده اند.

به طور کلی، حداقل فشار حلقوی برای این لوله با ابعاد بزرگ، معادل ۳۱٫۵ کیلو نیوتن بر متر مربع است.

کاربرد لوله کاروگیت

لوله کاروگیت پلی اتیلنی H.D.P.E کاربردهای فراوانی دارد، استفاده از این لوله برای مدیریت جریان آب ها و فاضلاب بسیار مناسب است و مهمترین کاربرد این نوع لوله پلی اتیلن فاضلابی است.

  • سیستم‌های آبیاری
  • شبکه‌های جمع‌آوری و انتقال فاضلاب‌های شهری
  • شبکه‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی در شهرها و مناطق صنعتی و کشاورزی.
  • سیستم‌های انتقال آب باران
  • سیستم‌های انتقال مواد صنعتی، مانند اسیدها، بازها، نمک‌ها و غیره
  • سیستم‌های زهکشی
  • تأسیسات تصفیه آب
  • مخازن ذخیره مواد و مایعات
  • سیستم‌های تقسیم‌کننده آب
  • سیستم‌های انتقال آب ثقلی
  • سیفون‌های آب در جاده‌ها و رودخانه‌ها
  • معابر آدم ‌رو (Manhole)

سایز بندی لوله کاروگیت بر اساس نوع مصرف

مورد استفاده در فاضلاب خانگی و غلاف دور کابل برق که  مصرف خیلی کمی دارد و همچنین به صورت سفارش تولید می شود.

فاضلاب مجتمع و فاضلاب شهری با این سایز از لوله کاروگیت استفاده می شوند.

پرمصرف ترین سایز از این نوع لوله می باشد. در زهکشی و غلاف دور لوله و تصفیه فاضلاب استفاده می شود.

پس از سایز ۲۰۰ میلیمتر پر مصرف ترین سایز لوله است در اصطلاح لوله ۱۰ اینچ گفته می شود که قطر مفید داخل آن ۲۵ سانتی متر است.

در فاضلاب شهری و همچنین فاضلاب مجتمع ها و لوله های زهکشی از این مدل لوله کاروگیت استفاده می شود.

در فاضلاب شهری، جمع آوری آب های سطحی و دریچه های دسترسی مرتفع استفاده می شود. لوله ۵۰۰ گران تر به همین خاطر مصرف لوله ۴۰۰ را بیشتر کرده است.

در شبکه های جمع آوری فاضلاب همچنین آب های سطحی و معابر آدم روی مخزن ها

استفاده در شبکه اصلی فاضلاب و معابر آدم رو لوله های زهکشی و انتقال آب رودخانه ها به صورت ثقلی، معمولا لوله ۹۰۰ کم مصرف است و همیشه از ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ استفاده می شود

لازم به ذکر است لوله کاروگیت فاضلاب از سایز ۱۲۰۰ به بالا بصورت لوله پلی اتیلن اسپیرال و یا لوله پلی اتیلن فاضلابی کورتیوب تولید می شود.

فشار حلقوی در لوله های کاروگیت چیست ؟

فشار حلقوی لوله کاروگیت یا مقاومت حلقوی لوله، پارامتری است که بیان می کند لوله های کاروگیت تا چه حد در برابر فشارهای خارجی مقاومت می کنند.

فشار حلقوی لوله کاروگیت بر حسب واحد کیلونیوتن بر متر مربع (KN/M2) اندازه گیری می شود.

طبق تعریف، فشار حلقوی عبارت است از میزان فشاری که بر واحد سطح لوله وارد می شود.

لوله های کاروگیت ابعاد و اندازه های مختلفی دارند. طبیعتاً هر کدام از این لوله ها مقدار معینی فشار را می توانند تحمل کنند.

با وجود اینکه در سیستم های فاضلابی فشار کاری برابر با فشار اتمسفر است، اما ممکن است سیالی که از داخل لوله ها عبور می کنند، اندکی فشار بر دیواره حلقوی لوله کاروگیت وارد نمایند.

به طور نمونه، لوله پلی اتیلن کاروگیت فاضلابی با ابعاد ۲۰۰ میلی متر، فشارحلقوی برابر ۳۱٫۵ کیلو نیوتن و لوله کاروگیت فاضلابی با اندازه ۲۵۰ میلی متر، فشار کاری ۱۶، ۳۱٫۵ و ۶۴ کیلو نیوتن را می تواند تحمل کند.

به طور کلی، حداقل فشار حلقوی برای لوله کاروگیت باید معادل ۱۶کیلو نیوتن بر متر مربع باشد.

نکته پایانی این است که اندازه و ابعاد لوله کاروگیت، بر روی میزان فشار حلقوی لوله کاروگیت نقشی ندارد؛ مقاومت حلقوی یا فشار حلقوی، عاملی است که با توجه به جنس لوله سنجیده می شود.

اتصالات لوله کاروگیت به روش های مختلفی با دسته بندی زیر انجام می گیرد:

اتصال با واشر و کوپلر

این اتصال از میان تمامی روش ها ساده ترین نوع اتصال این لوله ها است.

اتصال  کوپلر موفه دار

این روش یکی دیگر از روش های اتصال لوله کاروگیت است که نسبت به روش قبل مقرون به صرفه تر می باشد.

زیرا مصرف واشرهای پلاستیکی و خرید کوپلر کمتر می شود. اما این روش نسبت به روش قبل دارای مقداری افت لوله است.

اتصال با کمربند و واشر

این روش بیشتر برای اتصال لوله ها در سایز بالا استفاده می شود.

اتصال با استفاده از جوش

در این روش برای اتصال لوله از جوش پلی اتیلن استفاده می شود. یا جوش الکتروفیلوله کاروگیت یکی از انواع لوله های پلی اتیلن می باشد که به صورت دو جداره تولید می شود. سطح داخلی این لوله ها صاف و صیقلی و سطح خارجی آن ها به شکل موج دار یا کاروگیت می باشد. لوله کاروگیت بیشتر برای انتقال مایعات و به ویژه فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد. این لوله با نام های لوله خرطومی فاضلاب و یا لوله دو جداره فاضلابی پلی اتیلن و هم چنین لوله اسپیرال مسلح شناخته می شود.
در این مطلب با نحوه تولید انواع لوله کاروگیت، سایز بندی و کاربرد های آن آشنا خواهیم شد.

آنچه در این مطلب می خوانید:

انواع لوله کاروگیت دو جداره بر اساس روش ساخت

لوله های دوجداره پلی اتیلنی به دو دسته لوله کاروگیت اسپیرال و معمولی دسته بندی می شوند. که تفاوت این دو مرتبط به نحوه تولید آن ها است.
لوله دو جداره معمولی: جهت ساخت لوله های کاروگیت معمولی، مواد اولیه پلیمری قالب گیری شده و سپس به کمک پرس متصل می شوند.
لوله کاروگیت اسپیرال: ساخت لوله کاروگیت اسپیرال به کمک دستگاه اکسترود صورت می پذیرد. به این ترتیب که پس از کوئنچ و خنک کردن به شکل مارپیچ در می آید. در نهایت این حلقه ها به هم چسبیده و جدار خارجی را تشکیل می دهند. آخرین مرحله نیز اضافه کردن جدار داخلی می باشد. جدار درونی لوله اسپیرال از پلی اتیلن HDPE میباشد که مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی و خورنده دارد.

ساختار لوله کاروگیت دو جداره

با توجه به اینکه از به عنوان لوله انتقال سیالات در زیر خاک استفاده می شود. ساختار موج دار خارجی آن باعث می شود تا خاک به طور کامل پیرامون لوله را احاطه کرده و از وارد شدن فشار به لوله جلوگیری می کند. خاک اطراف لوله باید نرم و عاری از سنگ و ریگ باشد . نرمی خاک اطراف باعث انعطاف پذیری بالای لوله پلی اتیلن فاضلابی شده و سبب مقاومت آن در برابر فشار های خارجی می شود. طول عمر این نوع لوله بین 50 تا 75 سال بیان شده است.

مشخصات فنی لوله کاروگیتی پلی اتیلنی

یک لوله پلی اتیلنی باید از 12 استاندارد طراحی و تست مقاومت عبور کرده تا بتواند به عنوان یک محصول مورد استفاده قرار بگیرد. این استاندارد ها عبارتند از:
تست اول: آزمون چگالی: مواد اولیه برای تولید لوله کاروگیت باید دارای استاندارد ISIRI175-5، و محصول تولید شده باید از استاندارد ISIRI9116 پیروی کند.
تست دوم: آزمون شاخص جریان مذاب MFI: مواد اولیه استفاده شده در تولید و هم چنین لوله تولیدی باید شامل استاندارد های ISIRI6980 و ISIRI9116 باشند.
تست سوم: آزمون مقاومت حلقوی بلند مدت: استاندارد های داخلی و بین المللی ISIRI9110 و DIN1961 تعیین کننده مقاومت حلقوی بلند مدت لوله دو جداره پلی اتیلنی هستند.
تست چهارم: آزمون مقاومت حلقوی کوتاه مدت: لوله های کاروگیتی تولید شده باید از استاندارد داخلی ISIRI9116 و ایزو 9969 بهره مند باشند.
تست پنجم: میزان انعطاف پذیری لوله با ISIRI9116 و EN1446 تایید می گردد.
تست ششم: میزان دوده: درصد دوده لوله اسپیرال توسط استاندارد داخلی ISIRI7175-2 و ISIRI9116 مشخص می شود.
آزمون هفتم: پراکنش دوده که باید مطابق با استاندارد های تعیین شده ISIRI7175-6 و ISIRI9116 باشد.
آزمون هشتم: آزمایش ضربه: استاندارد تعیین شده کشور ایران ISIRI9116 و استاندارد EN744 مقاومت کافی لول در برابر ضربه را تضمین می کنند.
آزمون نهم: تست بازگشت حرارتی: لوله های کاروگیتی جهت گرفتن تاییدیه بازگشت حرارتی باید طبق استاندارد های ISIRI9116 و ISIRI7175-3 عمل کنند.
آزمون دهم: تست کشش خطی لوله کاروگیت که بیانگر مقاومت آن در برابر نیرو های کششی است توسط استانداردهای ISIRR9116 و EN1979 تایید می شود.
آزمون یازدهم و دوازدهم: شکل ظاهری لوله پلی اتیلن و نشانه گذاری لوله باید مطابق با استاندارد های داخلی ISIRI9116 باشد.

سایز بندی لوله های کاروگیتی و کاربرد آن

فاضلابی را می توان در سایز های مختلفی تولید کرد. از سایز 110 میلی متر به برای فاضلاب خانگی تا سایز 1000 برای منهول ها و خطوط اصلی فاضلاب. لوله کاروگیت 200 و 250 نیز دو مورد از رایج ترین سایز های لوله کاروگیت فاضلابی هستند که به شدت مورد استفاده قرار می گیرند. از این لوله ها جهت جمع آوری فاضلاب در کوچه ها و خیابان های کم عرض استفاده می شود.

کاربرد های لوله دوجداره پلی اتیلنی

با توجه شیار دار بودن این لوله ها و استحکام بالای آن در هر کجا که نیاز به انتقال سیالات از زیر زمین باشد از لوله های کاروگیتی استفاده می شود. برخی از رایج ترین کاربرد های این لوله عبارتند از:

  • سیستم آبیاری و به ویژه آبیاری قطره ای
  • خطوط انتقال فاضلاب در اگو شهری
  • جهت انتقال آب باران
  • انتقال مواد شیمیایی مانند اسید ها و باز ها
  • منهول ها
  • مخزن ذخیره مایعات

با وجود کاربرد های فراوان نام برده شده، اصلی ترین کاربرد آن در جمع آوری و انتقال آب و فاضلاب است. سیستم های زهکشی، انتقال آب باران و طوفان و جمع آوری فاضلاب مهم ترین کاربرد های لوله کاروگیتی هستند.

مزایای لوله کاروگیت

لوله دو جداره کاروگیتی از پلی اتیلن سخت با چگالی بالا تولید می شود. به همین دلیل در برابر مواد شیمیایی و گاز های خورنده کاملا مقاوم و واکنش پذیری کمی دارد. از سوی دیگر به دلیل وزن کم و استفاده مواد پلی اتیلنی کم تر در آن قیمت پایین تری دارد. هم چنین علاوه بر طول عمر بالا این لوله ها قابلیت بازیافت دارند و بنابراین از دوست دار محیط زیست محسوب می شوند. برخی از مزایای دیگر آن ها شامل:

  • تنوع سایز
  • وزن کم و سبک
  • نصب راحت
  • طول عمر بالای 50 سال مقاومت در برابر مواد شیمایی خورنده و اسیدی
  • قابلیت اجرا به صورت دفنی و مقاومت بالا در برابر فشار های خارجی
  • مقاومت در برابر اشعه uv خورشید
  • صاف و صیقلی بودن سطح درونی و در نتیجه عدم وجود اصطکاک
  • امکان انجام جوش پلاستیکی

استاندارد تولید لوله کاروگیت

به منظور اندازه گیری میزان زبری سطح داخلی لوله کاروگیت و میزان موجدار بودن جداره خارجی آن استاندارد ISIRI7174 تعیین شده است. این استاندارد بیان می کند که آیا لوله برای نصب در زیر زمین مناسب است یا خیر؟
دومین استاندارد لوله های کاروگیت دو جداره استاندارد DIN16961-2 می باشد. این استاندارد نشان می دهد که در ساخت این لوله ها فقط از مواد استاندارد تعیین شده مانند گرانول و پودر استفاده شده است.
کنترل خواص لوله های کاروگیت مانند مقاومت مکانیکی توسط استاندارد EN13476 تعیین می شود. داشتن این استاندارد بیانگر قبولی لوله کاروگیت در آزمون های فنی می باشد.

طریقه نصب و اتصال لوله های کاروگیت

به منظور نصب لوله های کاروگیتی متفاوتی وجود دارند که می توان با روش های مختلفی از آن ها استفاده کرد. اولین روش استفاده از کوپلر است که ساده ترین روش اتصال لوله ها می باشد. به منظور آب بندی لوله ها از واشر هایی با جنس لاستیک مصنوعی و یا پی وی اس استفاده می شود. روش دوم استفاده از باندهای کوپلینگ به همراه گسکت و یا بدون آن است. روش های دیگری مانند اتصال با کمربند به منظور اتصال لوله های سایز بالا و هم چنین با استفاده از جوش الکتروفیوژن نیز برای اتصال لوله های کاروگیت کاربرد دارند.

وژن برای سایز های بالای ۲۰۰۰ میلیمتر

 

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا