کسب و کار محلیمجله عمومی

لوله مکش پمپ برج خنک کننده

کاویتاسیون در پمپ برج خنک کننده هنگامی به وجود می‌آید که به دلیل لوله کشی غیر صحیح هوا وارد مسیر مکش پمپ برج خنک کن شده و به مرور باعث تخریب مکانیکی پمپ شود. در نتیجه کاویتاسیون، پره‌های رانش و یا شفت پمپ تخریب و شکسته خواهد شد. طراحی و نصب صحیح لوله کشی در جلوگیری از بروز کاویتاسیون و وارد شدن هوا به مسیر مکش پمپ دارای اهمیت می‌باشد. در ادامه مطلب از به بررسی دلایل بروز کاویتاسیون در پمپ برج خنک کننده می‌پردازیم و راه‌های جلوگیری از آن را بررسی خواهیم کرد.برای کسب اطلاعات بیشتر تولید برج خنک کننده فایبرگلاس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

کاویتاسیون در پمپ

اغلب به دلیل کاویتاسیون یا وجود هوا در لوله مکش به پره‌ها یا شفت پمپ شوک وارد می شود و از نظر مکانیکی آن را تخریب می‌کند که در نتیجه باعث کاهش جریان آب می‌شود. در صورت وجود مقدار زیاد هوا در لوله مکش، شفت پمپ به سرعت دچار شکستگی می‌شود. دلیل این شکست هم این است که هنگامی که هوا وارد پروانه می‌شود بار وارد شده ناگهان صفر می‌شود، سپس آب با فشار بالا وارد می‌شود. مابین این تغییرات نیز، بار صفر و ماکسیمم مانند وارد آمدن ضربه، پروانه می‌شکند.

سه دلیل برای وارد شدن هوا به لوله مکش وجود دارد:

  • بای پس به لوله مکش پمپ
  • مسیر تخلیه مانند در ناحیه مکش پمپ
  • جریان گردابی در برج خنک کن

بای پس به لوله مکش پمپ

نصب غیر صحیح لوله بای پس به صورت مستقیم به لوله مکش موجب ورود هوای بسیار زیاد به پمپ خواهد شد. وقتی فشار زیر اتمسفر در بای پس و اتصالات لوله خروج وجود داشته باشد هوا به لوله مکش وارد می‌شود.

در شکل، وقتی برج خنک کننده در حال بای پس کردن است فشار در نقطه B به اندازه ارتفاع H1 بالاتر از فشار اتمسفر خواهد بود. فشار در نقطه C زیر اتمسفریک است که باعث مکش هوا می‌شود. فقط وقتی درست عمل می‌کند که کاهش فشار استاتیک به دلیل ارتفاع H2 معادل یا کوچکتر از افت فشار جریان در لوله بای پس باشد. شیر کنترل بای پس و لوله کشی بای پس طراحی می‌شوند تا افت فشار کافی را در لوله بای پس بوجود آورده تا از فشار زیر اتمسفریک در نقطه C جلوگیری کنند. هنگامی که برج خنک کن در بای پس است، باعث به جریان افتادن آب در واتر لگ نیز شوند.

برج خنک کننده فایبرگلاس چیست؟

برج خنک کننده فایبر به نوعی از کولینگ تاور گفته می‌ شود که در ساخت بدنه آن از متریال فایبرگلاس یا کامپوزیت استفاده شده باشد. امروزه به دلیل مزایای استفاده از فایبرگلاس، از آن به جای فلز در ساخت بدنه کولینگ تاور استفاده می‌ شود که در مقابل رطوبت و نور آفتاب بسیار مقاوم بوده و به هیچ عنوان دچار زنگ زدگی و یا خوردگی نخواهد شد.کولینگ تاور از جنس کامپوزیت را می‌ توان در اشکال مختلف اعم از مدور، مکعب و در رنگ‌ های متنوع تهیه کرد. قطعات فایبرگلاس در طول زمان مقاومت و استحکام خود را حفظ کرده و به هیچ عنوان دچار شکست نخواهند شد.

مسیر تخلیه مانند در ناحیه مکش پمپ

در خیلی از برج های خنک کننده آب به مقدار کافی درتشت آبسرد برای پر کردن لوله مکش وجود ندارد. هنگام استارت پمپ می‌تواند آب موجود در تشت را به صورت ناگهانی خالی و یا پایین تر از حد قرمز بوجود آمدن ورتکس نماید. در هر دو حالت هوا به مسیر مکش پمپ وارد شده و برای پمپ فاجعه آمیز خواهد بود.روش صحیح و غیر صحیح لوله کشی در دو شکل زیر نشان داده شده است. همانطور که در شکل اول می‌بینید، پمپ هنگام استارت باید کندانسور و تمام مسیر را با آب پر نماید که به دلیل عدم وجود حجم آب مناسب در تشت، موجب کاهش ناگهانی آب در تشت برج خنک کننده شده و هوا به مسیر مکش وارد می‌شود.

در شکل بعدی شیر یک طرفه جلوی تخلیه لوله های عمودی را می‌گیرد، در حالیکه واتر لگ هم از تخلیه لوله های افقی برگشت جلوگیری کرده و از کاویتاسیون در پمپ برج خنک کننده جلوگیری می‌کند.به عنوان یک اصل عمومی، در طراحی لوله کشی برج خنک کننده باید لوله ای عمودی قبل از کندانسور و بعد از شیر یک طرفه در نظر گرفته شود که به آن لوله پر کننده می‌گویند.

این لوله دو نقش را ایفا می‌کند:

  • باعث پر آب شدن مسیر کندانسور مستقل از پمپ و تشت برج خنک کننده می‌شود که خطر خالی شدن آب در هنگام استارت را از بین می‌برد.
  • در هنگام شروع به کار چیلر مهم است که کندانسور از آب پر باشد، در حالی که بسیاری از کندانسورها در سطح ارتفاع بالاتر از تشت برج خنک کننده نصب می‌شوند. در صورت نصب صحیح لوله کشی با لوله پر کننده و شیر یکطرفه در هنگام استارت چیلر، کندانسور پر از آب بوده و مشکلی نخواهد داشت.

استفاده از شیر کاهنده فشار نیز از مشکلات نشت و برگشت تخلیه نیز محافظت می‌کند. با توجه به شکل مسیر یا بلو دان هم در مسیر افقی برگشت به برج خنک کننده قرار گرفته است که تنها در زمان روشن بودن پمپ می‌توان بلو دان را انجام داد که این مسیر صحیح است و پیشنهاد می‌گردد.

جریان گردابی در برج خنک کننده

جریان گردابی در برج خنک کننده هنگامی رخ می‌دهد که میزان سطح آب موجود در تشت برج خنک کننده با میزان جریان آب در گردش متناسب نباشد. بوجود آمدن جریان گردابی باعث ورود هوا و در نتیجه کاویتاسیون در پمپ برج خنک کننده می‌شود. جهت رفع این مشکل می‌توان از درپوش یا قطعه ای برای شکستن جریان گردابی در تشت و مسیر لوله استفاده نمود.

در برخی موارد مسیر لوله مکش پمپ از فلنج اتصال برج خنک کننده کوچکتر گرفته می‌شود که در این حالت به دلیل بوجود آمدن سرعت بالای آب ممکن است جریان گردابی درون لوله بوجود آبد. بنابراین توصیه می‌شود که مسیر لوله از تشت برج خنک کننده به طول 10 برابر قطر لوله به اندازه همان اتصال تشت لوله کشی شود. سپس با قطر کوچکتر به پمپ متصل شود تا سرعت آب کنترل شود و درون لوله جریان گردابی بوجود نیاید.

وظیفه مهندس طراح و شرکت سازنده است که لوله کشی، پمپ و اتصالات متناسب باشد و آب بدون مشکل جریان یابد. حال در صورت طراحی اشتباه ممکن است چندین مشکل بوجود آید:

  • هد پمپ بیش از اندازه در نظر گرفته شود که در این حالت دبی افزایش می‌یابد. در این حالت باید با استفاده از شیر بالانسینگ یا شیر فشار شکن در مسیر لوله کشی استفاده نمود.
  • نصب اشتباه کنترلرهای بای پس که موجب تغییر شدید نقطه ای فشار و افزایش دبی آب خواهد شد.

کاربرد لوله مکش پمپ یا کولینگ تاور یکی از مهمترین لوازمی است که در صنعت از آن استفاده می کنند؛ اما اینکه چه قطعاتی دارد و چگونه می توان از آن توقعِ بهترین عملکرد را داشت، بحث برانگیز است. به خاطر همین در این مقاله تصمیم گرفتیم راجع به کاربرد لوله مکش پمپ با شما صحبت کنیم که یکی از مهمترین هاست. پس با ما همراه باشید تا با کاربرد این وسیله مهم بیشتر آشنا شوید.

لوله مکش پمپ برج خنک کننده به چه منظور ساخته می شود؟

لوله کشی پمپ برای ایجاد و ساخت مسیر انتقال آب است؛ آبی که بین سیستم و دستگاه انتقال پیدا می کند؛ یعنی این آب در این محل خنک می شود، سپس وارد شده و دوباره وارد سیستم می شود. انتقال آب از طریق قدرت پمپ رخ می دهد و در مسیرش رفت و برگشت ایجاد می شود. در مورد کاربرد لوله مکش پمپ باید بگوییم که حتما اصول و قواعدی هست که باید رعایت شود کهدر غیر این صورت نمی توانید منتظر کاربرد مناسب از این لوله ها باشید.

چگونه باید لوله مکش پمپ برج خنک کننده مناسبی داشته باشیم؟

حال که با کاربرد لوله مکش پمپ باد خنک کننده آشنا شدید، باید بدانید که چگونه باید این برج ها را انتخاب کنید. برای انتخاب آنها شما به دو پارامتر نیاز دارید. یکی از این پارامترها دبی آب در گردش است و پارامتر دیگر حد مورد نیاز برای غلبه بر اصطحکاک در طول مسیر لوله کشی است؛ سپس باید مجموع هد و دبی را از روی چارت یا از طریق نرم افزار پمپ مورد نیاز محاسبه کنید تا ببینید که به چه نوعی از لوله مکش پمپ نیاز دارید.

برای نصب و کاربرد لوله مکش باید چه نکاتی را در نظر گرفت؟

اگر کاربرد لوله مکش پمپ را متوجه شدید، بدانید که در نصب آن نکاتی هستند که باید آنها را مد نظر قرار دهید و رعایت کنید که این نکات شامل موارد زیر می باشد:

پمپ باید در پایین ترین نقطه لوله کشی قرار بگیرد.

  • تکه هایی در لوله کشی وجود دارد که شامل زانویی می شود و مابقی این تکه ها هم باید به صورت هم مرکز روی دستگاه نصب شوند.
  • ترجیح بر این است که قطر لوله کشی در کل مسیر یکسان باشد تا شما با ناهماهنگی مواجه نباشید.
  • همچنین بهتر است که مسیر لوله کشی صاف باشد و کمترین پیچ و تابی روی آن اتفاق نیافتد.
  • توصیه دیگر ما این است که حتماً از شیر زانویی و صافی ها در مسیر خروج پمپ استفاده شود.
  • لوله مکش پمپ حتی الامکان باید صاف باشد تا دچار مشکل نشود.
  • در مسیر مکش گیج باید لوله نصب کنید تا فشار منفی را سریع تر متوجه شوید.
  • باید طراحی واتر لیگ در لوله کشی اتفاق بیفتد تا مانعی برای خاموش کردن پمپ برج سرریز باشد.

کاربرد لوله مکش و اینکه چه مشکلاتی در لوله کشی برج خنک کننده وجود دارد؟

اگر شما کاربرد لوله مکش پمپ را بشناسید، قطعا می توانید از مشکلات آنها جلوگیری کنید؛ به شرطی که اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید و بدانید مشکلاتی که می تواند به وجود بیاید شامل موارد زیر است:

  • تخمین غلط هد پمپ می تواند مشکل زا باشد.
  • ایجاد هرگونه کاویتاسیون و از دست رفتن قدرت پمپ به خاطر فشار ناکافیِ مکش؛ مشکل‌ زا است.
  • وجود هرگونه هوا در ناحیه مکش پمپ مشکل ایجاد می کند.
  • تعمیر و نظارت ناکافی روی پمپ و گرفتگی لوله و رسوب کندانسور هم عامل ایجاد مشکل خواهد بود.
  • رفتار غیر پایدار پمپ در نقاط عملکرد به خاطر کاربرد اشتباه کنترل های بای‌پس یا افت فشار بالا در نازل‌ ها هم مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

تولید برج خنک کننده فایبرگلاس شامل مراحل مختلفی است که در ادامه به طور خلاصه به آنها اشاره می شود:

مرحله اول: طراحی

در این مرحله، مهندسان با توجه به نیازهای مشتری و شرایط محیطی، ابعاد و مشخصات فنی برج خنک کننده را تعیین می کنند.

مرحله دوم: ساخت قالب

قالب برج خنک کننده از جنس چوب یا فلز ساخته می شود. دقت در ساخت قالب بسیار مهم است زیرا کیفیت نهایی برج خنک کننده به آن بستگی دارد.

مرحله سوم: آماده سازی مواد اولیه

مواد اولیه اصلی برای ساخت برج خنک کننده فایبرگلاس، رزین و الیاف شیشه هستند. رزین و الیاف شیشه به نسبت مناسب با هم مخلوط می شوند تا کامپوزیت فایبرگلاس را تشکیل دهند.

مرحله چهارم: لایه گذاری

لایه های کامپوزیت فایبرگلاس به صورت دستی یا با استفاده از دستگاه بر روی قالب قرار داده می شوند. ضخامت و تعداد لایه ها با توجه به ابعاد و ظرفیت برج خنک کننده تعیین می شود.

مرحله پنجم: پخت

پس از اتمام لایه گذاری، قالب به مدت چند ساعت در دمای مناسب پخت می شود تا کامپوزیت فایبرگلاس سفت و سخت شود.

مرحله ششم: جداسازی از قالب

پس از پخت، برج خنک کننده از قالب جدا می شود.

مرحله هفتم: تکمیل و تجهیز

 در این مرحله، منافذ، دریچه ها و سایر اجزای برج خنک کننده نصب می شوند.

نکات مهم در تولید برج خنک کننده گرد:

  • استفاده از مواد اولیه با کیفیت بالا
  • دقت در ساخت قالب
  • رعایت دقیق نسبت رزین و الیاف شیشه
  • انجام صحیح فرآیند پخت
  • استفاده از تجهیزات مناسب
نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا