کسب و کار محلیمجله علمی و پزشکی

لیست غذاهای بعد از زایمان سزارین (معرفی برنامه غذایی)

بارداری یکی از شگفت انگیزترین مراحل زندگی مادران است. تهیه لیست غذاهای بعد از زایمان سزارین اهمیت ویژه ای دارد، زیرا بهبودی پس از سزارین بیشتر از زمان نقاهت پس از زایمان طبیعی است. مادران ما ابرقهرمان هستند و با جان و دل از ما مراقبت می کنند، اما خودشان برای مراقبت درست از خودشان وقت نمی گذارند.

وقتی یک مادر بچه ای به دنیا می آورد، چه از طریق واژینال یا از طریق سزارین، دردهای زیادی را متحمل می شود و در ضعیف ترین حالت خود قرار می گیرد. به همین دلیل است که مادران مستحق مراقبت و توجه ویژه هستند. وقتی صحبت از زایمان سزارین به میان می آید، مراقبت از مادر کمی متفاوت تر از زایمان طبیعی است. مراقبت های بعد از بارداری با یک رژیم غذایی سالم آغاز می شود. در اینجا یک برنامه غذایی سالم برای مادران بعد از سزارین آورده شده است.

لیست غذاهای بعد از زایمان سزارین

لیست غذاهای مناسب بعد از زایمان سزارین

1. غذاهایی غنی از کلاژن را به لیست غذاهای بعد از زایمان سزارین اضافه کنید

هنگامی که در لیست غذاهای بعد از زایمان سزارین درباره مواد غذایی غنی از کلاژن صحبت می کنیم، معمولا فواید آنها در زیبایی مانند خاصیت ارتجاعی بیشتر و صافی پوست، مد نظر است. در صورتی که کلاژن می تواند به مادران در حمایت از مفاصل، بافت کف لگن و زیبایی و درخشش مو نیز کمک کند. برای بهبود سریعتر زخم عمل مادران بعد از سزارین مصرف مواد غذایی با کلاژن بالا مانند قارچ ترملا، لوبیا، صمغ گل، تاندون گاو، سفیده تخم مرغ و ماهی توصیه می شود. پس از صرف غذا، مادران می توانند دسر لانه پرنده، خیار دریایی و کپسول کلاژن مصرف کنند که انتخاب خوبی برای بهینه سازی مصرف کلاژن شما است.

2. ویتامین C ضروری است!

استقبال از آمدن نوزاد، این نازنین کوچولو خوب است، اما مامان‌ها نباید مراقبت از خود را فراموش کنند. از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید که بهبود زخم را تسریع می‌کند تا به شیوه‌ای سالم‌تر از کودک خود مراقبت کنید. مادران در دوره بهبودی پس از جراحی سزارین، قرار است استراحت کنند و حرکت بسیار کمی داشته باشند!

بنابراین مادران علاوه بر کلاژن، باید از مزایای ویتامین C نیز در طول مدت بهبودی پس از زایمان بهره ببرند. مصرف مناسب این ویتامین به بهبود زخم و جلوگیری از عفونت باکتریایی کمک می‌کند تا بدن روند بهبودی را بهتر طی کند. همانطور که همه ما با هرم غذایی آشنا هستیم، سبزیجات و میوه ها گنجینه ای از ویتامین C هستند. به عنوان مثال، پرتقال، هندوانه، توت فرنگی، گریپ فروت و سیب زمینی شیرین به خوبی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت ها می شوند.

غذای حاوی ویتامین C در لیست غذاهای بعد از زایمان سزارین ضروری است

3. ویتامین A بدن خود را تامین کنید

علاوه بر این، می‌توانید به لیست غذاهای بعد از زایمان سزارین، غذا و میوه‌های حاوی ویتامین A اضافه کنید تا بهبودی را تسریع کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید. توصیه می شود سبزیجات غنی از ویتامین A مانند هویج، کدو تنبل، گوجه فرنگی و میوه هایی مانند سیب و گیلاس مصرف کنید. رژیم غذایی چینی شامل غذاهایی مانند کله پاچه پس از زایمان به مادران کمک می کند تا پس از تولد نوزاد خود به سرعت بهبود یابند. البته، مادرانی که تحت سزارین قرار می‌گیرند، می‌توانند مکمل‌های ویتامین A مناسب مانند روغن کبد ماهی را نیز مصرف کنند تا به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند.

4. آهن بیشتری مصرف کنید

در دوران بارداری، مادر حجم خون جنین را تامین می کند، بنابراین مادران باردار ممکن است کم خونی داشته باشند. علاوه بر این، در زایمان سرازین بخشی از خون از دست می رود و شیردهی پس از زایمان را مختل می کند، بنابراین ممکن است خون بدن مادران کافی نباشد و بر بهبودی بدن تأثیر بگذارد.

مادران پس از زایمان به خصوص پس از زایمان سزارین لازم است بیشتر غذاهای حاوی آهن بخورند. غذاهایی مانند کینوا، اسفناج، زرده تخم‌مرغ و خرمای قرمز که همگی برای آنها مقوی هستند. بادام زمینی، کنجد و تخمه کدو تنبل، بادام بو داده و تخمه آفتابگردان نیز غذاهای غنی از آهن هستند که به بازیابی خون از دست رفته در هنگام زایمان کمک می کنند.

5. فیبر را فراموش نکنید

ما می دانیم که درد زخم، ضعف بدنی و دلایل دیگر در مادران پس از زایمان ممکن است منجر به بی اشتهایی شوند. اما لازم است در اینجا یادآوری کنیم که هرگز از خوردن غذاهای غنی از فیبر غافل نشوید تا از گذراندن روزهای سخت در دستشویی جلوگیری کنید. زیرا همانطور که می دانیم، یکی از شایع ترین شکایات بعد از سزارین، یبوست است. رژیم غذایی شما باید در طی یک هفته بعد از جراحی سزارین، مغذی بوده و هضمی آسان داشته باشد. پاپایا، پرتقال، موز، انگور، سیب زمینی کینوا و سایر میوه ها و سبزیجات غنی از فیبر برای حفظ یک تغذیه متعادل مناسب بوده و در عین حال حرکت صاف روده را تقویت می کند.

6. پروتئین بالا و کلسیم بالا

برای بهبودی سریع بعد از سزارین چه بخوریم و چه غذاهایی را به لیست غذاهای بعد از زایمان سزارین اضافه کنیم. پس از زایمان، به شدت توصیه می‌شود که مادران برای تسریع بهبود زخم خود حتما غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت بدون چربی، توفو، ماهی و ماست یونانی مصرف کنند. در طول بارداری، جنین مقدار زیادی کلسیم را از بدن مادر جذب می کند. کلسیم یکی از مواد معدنی مهم مورد نیاز در دوران بارداری و شیردهی است.

در دوران شیردهی، کلسیم برای تولید شیر ضروری است و همچنین به بهبود سلامت استخوان ها و دندان ها کمک می کند و همچنین عضلات را آرام می کند. کلسیم همچنین به انعقاد خون کمک می کند و از بیماری های مضری مانند پوکی استخوان جلوگیری می کند. شیر و فرآورده های شیری مانند ماست منابع عالی کلسیم هستند. مواد غذایی مانند راگی، گرم بنگال، سویا، برگ تربچه آمارانت و غیره به عنوان مواد غذایی در وعده غذایی روزانه مادران شیرده تجویز می شود.

غذاهای موجود در لیست غذاهای بعد از زایمان سزارین باید حاوی پروتئین و کلسیم باشند.

غذاهایی که باید به لیست غذاهای بعد از زایمان سزارین اضافه کنید

گالاکتاگوگ ها موادی هستند که برای القا، حفظ و افزایش تولید شیر مادران استفاده می شوند. غذاهایی که به عنوان گالاکتاگوگ در نظر گرفته می شوند عبارتند از:

  • غلات کامل، به خصوص بلغور جو دوسر.
  • سبزی های تیره و برگ دار (یونجه، کلم پیچ، اسفناج، کلم بروکلی).
  • رازیانه
  • سیر
  • نخود
  • مغزها و دانه ها به خصوص بادام.
  • زنجبیل
  • پاپایا

غذاهایی که باید از لیست غذاهای بعد از زایمان سزارین حذف کنید

  • از مصرف غذاهای اسیدی خودداری کنید.
  • از نوشیدنی های کافئین دار مانند چای و قهوه به طور مکرر خودداری کنید.
  • از مصرف الکل خودداری کنید.
  • از سیگار کشیدن خودداری کنید.
  • از مصرف غذاهای ناسالم و سرخ کردنی اجتناب کنید زیرا ممکن است باعث مشکلات معده شوند.

دوران بازیابی پس از زایمان سزارین مرحله‌ای از زندگی مادری است که نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد. تغذیه صحیح، استراحت مناسب، حمایت از شیردهی و توجه به تغذیه‌ی نوزاد از مهمترین مسائلی هستند که مادران باید در این مرحله به آن‌ها توجه کنند. مراقبت از روحیه و روانی و ایجاد ارتباط نزدیک با نوزاد نیز از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. با رعایت تمامی این نکات و راهنمایی‌های اشاره شده در ارتباط با لیست غذاهای بعد از زایمان سزارین، مادران می‌توانند از این سفر زیبا بهترین لذت را ببرند و به نقطه‌ای از زندگی خود برسند که همه چیز برای آن‌ها شیرین‌تر از همیشه خواهد بود.

همچنین اگرچه امیدواریم نیازی به این مسئله نباشد اما جهت اطمینان پیشنهاد می کنیم پس از زایمان اگر خدایی نخواسته احتیاج به حضور در مراکز درمانی داشتید از خدمات مجموعه های آمبولانس خصوصی نظیر ستایش امداد و پرایوت آمبولانس که انتقال بهداشتی همراه با مراقب های ویژه را ارئه می‌دهند بهره ببرید.

پاسخ به شوالات متداول درباره لیست غذا های بعد از زایمان سزارین

۱. آیا می‌توانم غذاهای چرب مصرف کنم؟

بله، اما بهتر است مصرف غذاهای چرب را به حد معقولی محدود کنید و ترجیحاً از چربی‌های ناسالم اجتناب کنید.

۲. چه غذاهایی برای تسهیل شیردهی مفید هستند؟

غذاهایی مانند جو، دانه‌های کامل، ماهی، مغزها و انواع میوه‌ها می‌توانند به تسهیل شیردهی کمک کنند.

۳. آیا باید همیشه استراحت کنم؟

بله، استراحت مناسب و به موقع برای بازیابی پس از زایمان سزارین بسیار ضروری است.

۴. چه تغییراتی در رژیم غذایی باید انجام دهم؟

تغییراتی مانند افزایش مصرف پروتئین‌ها، میوه‌ها و سبزیجات و استفاده از غلات کامل می‌تواند در بهبود بازیابی کمک کند.

۵. آیا نیاز به مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای دارم؟

اگر نیاز به مکمل‌های تغذیه‌ای احساس می‌کنید، بهتر است از متخصص تغذیه مشورت کنید. استفاده از مکمل‌ها باید تحت نظر پزشکان و متخصصان تغذیه باشد.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا