اقتصادی

پیام سفر امیرعبداللهیان به عمان چیست؟

ابوالفضل ظهره وند، کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه احتمالاً قرار است وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به عمان پیامی به طرف آمریکایی منتقل کند، گفت: برای کشیده نشدن دامنه جنگ به کل منطقه، آمریکا باید شرایط را به گونه‌ای پیش ببرد که شروط حماس در توافق قاهره محقق شود.

به گزارش مجله رز، به نقل از «راهبرد معاصر»، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در نخستین مقصد سفر منطقه‌ای خود با هدف دیدارهای رسمی دوجانبه، در صدر هیئتی سیاسی و پارلمانی تهران به عمان سفر کرد.

گفت و گو و تبادل نظر درباره ابعاد مختلف همکاری‌های دوجانبه و توسعه روزافزون روابط به ویژه اجرای توافقات امضا شده در دیدارهای سران دو کشور در تهران و مسقط، موضوعات منطقه‌ای ازجمله فلسطین و تحولات غزه و نیز موضوعات مورد اهتمام مشترک دو کشور در حوزه بین‌المللی در دیدار امیرعبداللهیان با همتای عمانی تبادل نظر خواهد شد.

امیرعبداللهیان در این سفر تصمیمات مراجع عالی نظام را به طرف آمریکایی منتقل خواهد کرد، بنابراین باید منتظر اخباری باشیم که متعاقب سفر وزیر امور خارجه به عمان مطرح می شود

ابوالفضل ظهره وند، کارشناس مسائل سیاسی درباره اهداف سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عمان به «راهبرد معاصر» گفت: عمان همواره در سیاست خارجی خود نقش میانجی را برای تحولات منطقه و ازجمله روابط ایران با آمریکا در بحران های منطقه ای ایفا کرده است؛ به همین دلیل بخشی از سفر وزیر امور خارجه ایران به عمان می تواند ناشی از موضوعاتی باشد تا پیام ایران را به طرف آمریکایی یا پیام طرف آمریکایی را به ایران برساند.

وی افزود: رژیم صهیونیستی و آمریکا در انتظار دریافت سیلی محکم در پاسخ علیه اقدام جنایتکارانه به کنسولگری ایران در دمشق هستند و برای آنها قطعی است ایران پاسخ کوبنده ای به رژیم صهیونیستی می‌دهد، به همین دلیل به نظر می‌آید آمریکایی‌ها ملاحظاتی را به طرف عمانی به عنوان میانجی منتقل کرده‌اند.

کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: امیرعبداللهیان در این سفر تصمیمات مراجع عالی نظام را به طرف آمریکایی منتقل خواهد کرد، بنابراین باید منتظر اخباری باشیم که متعاقب سفر وزیر امور خارجه به عمان مطرح می‌شود و افکار عمومی و رسانه ها درباره آن به انتظار خواهند نشست.

ظهره وند گفت: به نظر می‌آید آمریکا در وضعیت پیچیده‌ای قرار گرفته است و بن بستی پیش رو دارد. برای ایران اینکه آمریکا از رژیم صهیونیستی حمایت نظامی خواهد کرد یا خیر چندان مهم نیست، زیرا می دانیم آمریکا مدافع رژیم صهیونیستی است. موضوع مهم اینکه اگر آمریکایی ها همچنان بخواهند از جنایت های بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی حمایت کنند، محور مقاومت جهنمی بر صهیونیست ها تحمیل می کند که کار از دست نتانیاهو و آمریکا خارج می شود.

در این برهه زمانی آمریکا باید از همه ابزارهای فشار خود بر نتانیاهو استفاده کند تا مذاکراتی که در قاهره جریان دارد، به نتیجه دست یابد

وی تصریح کرد: اگر آمریکا همچنان از مواضع بی شرمانه نتانیاهو در تداوم حملات و جنایت ها حمایت کند، محور مقاومت نه تنها نتانیاهو و رژیم صهیونیستی، بلکه تمام مقاصدی را که به هر نوعی از رژیم صهیونیستی حمایت می کنند، در جهنمی که قرار است نتانیاهو در آن بسوزد، خواهند سوزاند. آمریکا باید مراقب باشد در وضعیت کنونی نباید زمینه ساز افزایش خطراتی شود که کل منطقه را تهدید می کند.

ظهره وند تأکید کرد: شاید نکته ای که قرار است وزیر امور خارجه ایران با میانجی گری طرف عمانی به آمریکا منتقل کند، ناظر بر این است که برای کشیده نشدن دامنه جنگ به کل غرب آسیا، آمریکا باید شرایط را به گونه ای پیش ببرد که شروط حماس در توافق آتش بس قاهره محقق شود.

وی گفت: در این برهه زمانی آمریکا باید از همه ابزارهای فشار خود بر نتانیاهو استفاده کند تا مذاکراتی که در قاهره جریان دارد، به نتیجه دست یابد تا حماس پای توافق را امضا کند.

ظهره وند معتقد است: بی تردید توافقی که در قاهره شکل می گیرد، زمینه ای برای زدن سیلی سخت به صورت رژیم صهیونیستی است و این موضوع شاید به عنوان تنها عامل بازدارنده و اقدام تنبیهی ایران برای رژیم صهیونیستی لحاظ شود. می‌توان گفت، پذیرش شروط حماس به وسیله رژیم صهیونیستی موضوع بسیار مهم و خواست ایران است، لذا برای اینکه دامنه جنگ به منطقه کشیده نشود، آمریکا باید در این زمینه مداخله کارساز داشته باشد.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم. در حوزه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد فعالیت می‌کنم. با درک عمیقی از پیچیدگی‌ها و رویدادهای مختلف در دنیای اقتصاد، سعی می‌کنم تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌های قابل اعتماد را به شما ارائه دهم.
دکمه بازگشت به بالا