کسب و کار محلیمجله عمومی

انواع پرینتر، کاربرد و طرز کار انواع پرینتر

انواع پرینتر یا چاپگر

پرینتر لیزری (Laser Printer)

به یک محصول رایج مصرفی در بین انواع پرینتر موجود در بازار تبدیل شده‌اند که اغلب همراه با رایانه‌های شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اصل کار آنها شامل الکتروفتوگرافی است؛ یعنی همان تکنیکی که در دستگاه‌های فتوکپی استفاده می‌شود.

وضوح استاندارد در اکثر پرینترهای لیزری 600 DPI است، در حالی که مدل‌های تولیدی پیشرفته‌تر می‌توانند وضوح 2400 DPI را هم داشته باشند. از طرفی می‌توانند با سرعت بسیار بیشتری نسبت به پرینترهای جوهرافشان چاپ کنند. جالب است بدانید یک مدل رده‌بالا از پرینتر لیزری می‌تواند حدود 12000 صفحه تک‌رنگ در ساعت یا 6000 صفحه رنگی در ساعت چاپ کند.

پرینترهای لیزری دارای مخزن پودری به نام تونر هستند که طی فرایند خاصی روی کاغذ چسبانده می‌شوند. مزیت تونر نسبت به جوهر در کارتریج خشک نشدن آن است که تاریخ مصرف آن را طولانی‌تر کرده است.

انواع پرینتر لیزری معمولا در مدل‌های تک کاره، سه کاره و چهار کاره به بازار عرضه می‌شوند که پرینترهای 4 کاره همان گونه که از نام آن پیداست، برخوردار از چهار قابلیت پرینت، کپی، اسکن و فکس است ولی در پرینتر 3 کاره ویژگی فکس وجود ندارد.

نحوه عملکرد پرینتر لیزری

برای ایجاد یک تصویر باکیفیت بالا، پرینتر لیزری به طور مداوم یک پرتو لیزر را به جلو و عقب از روی یک درام گیرنده نور عبور می‌دهد. این درام چیزی نیست جز یک سیلندر با بار منفی. همچنین پرینتر لیزری پودری (تونر) با بار مثبت را جمع‌آوری می‌کند و تصویر را به کاغذ منتقل می‌کند. سپس کاغذ کمی گرم می‌شود تا تصویر به طور دائم روی آن قرار گیرد.

با این حال، پرینتر لیزری عکس‌های رنگی را به‌خوبی پرینترهای جوهرافشان چاپ نمی‌کنند. به همین دلیل است که اکثر عکاسان و طراحان پرینترهای جوهرافشان را برای عکس‌های گالری خود ترجیح می‌دهند.

بیشتر بخوانبد:

پرینتر جوهرافشان (Inkjet Printer)

رایج‌ترین نوع از انواع پرینتر در خانه‌های ما هستند. در یک کلام پرینترهای جوهرافشان ترکیب مناسبی از کیفیت، سرعت و هزینه را ارائه می‌دهند. پرینترهای جوهرافشان نسبت به پرینترهای لیزری ارزان‌تر هستند و از جوهر مایع برای چاک استفاده می‌کنند که تعویض آن بسیار آسان است.

این نوع از انواع پرینتر می‌توانند به‌سرعت چاپ‌های رنگی باکیفیت بالا یا چاپ‌های تک‌رنگ (سیاه و سفید) را چاپ کنند. در مجموع اگر هرچند وقت یکبار نیاز به چاپ دارید یا نیازی به چاپ باکیفیت بالا ندارید، پرینترهای جوهرافشان انتخابی ایده‌آل هستند.

باوجوداینکه پرینترهای جوهرافشان برای اولین‌بار در دهه 1950 توسعه یافتند، امروزه هنوز هم بسیار محبوب و در دسترس هستند. با توجه به طیف گسترده‌ای از مزایای کلیدی و معایب کمی که دارند، اکثر پرینترهای جوهرافشان از فناوری جوهرافشان حرارتی یا پیزوالکتریک استفاده می‌کنند. فناوری که بیش از 60 سال پیش تا کنون در حال اجرا بوده است.

پرینترهای جوهرافشان برای کسب‌وکارهای کوچکی که می‌خواهند پرینتری با کیفیت و با قیمت مناسب داشته باشند، یکی از بهترین انواع پرینتر موجود در بازار هستند. این نوع پرینتر همانند پرینتر لیزری در مدل‌های تک کاره، سه کاره و 4 کاره (پرینت، کپی، فکس و اسکن) در بازار موجود است.

نحوه عملکرد پرینتر جوهرافشان

دستگاه گرم‌کننده در یک پرینتر جوهرافشان حرارتی جوهر مایع را برای ایجاد حباب بخار، گرم می‌کند و قطرات جوهر را از طریق نازل روی کاغذ فشار می‌دهد. این فناوری توسط اکثر تولیدکنندگان پرینترهای جوهرافشان تجاری استفاده می‌شود. همچنین هدهای جوهرافشان ثابت و هد یکبار مصرف، دو نوع اصلی هد جوهرافشان هستند.

کارتریج‌های جوهر چاپگر هد ثابت ارزان‌تر هستند، زیرا این نوع هد چاپ نیازی به تعویض ندارد؛ با این حال، اگر این هد از بین رفته باشد، کل چاپگر باید تعویض شود. اما در نوع هدهای یکبار مصرف، وقتی جوهر کارتریج تمام شود، می‌توان به‌راحتی آن را تعویض کرد.

در نظر داشته باشید، نوع کاغذی که برای پرینتر جوهرافشان استفاده می‌کنید تاثیر زیادی بر کیفیت تصویر دارد. کاغذهای معمولی به‌صورت استاندارد برای این نوع از پرینترها در نظر گرفته شده است، اما کیفیت تصویر تحت تأثیر دو عامل اصلی روشنایی و جذب است که تا حدود زیادی به نوع کاغذ استفاده شده بستگی دارد.

پرینتر سوزنی (Dot Matrix Printer OR Impact Printer)

قدیمی‌ترین پرینتر کامپیوتری، پرینترهای ماتریس نقطه‌ای یا پرینتر سوزنی هستند، اگر تکه‌های کاغذ با تعدادی سوراخ‌ در کناره‌ها را به‌خاطر دارید، مربوط به پرینتر سوزنی است و اغلب در محیط‌های تجاری شلوغ مانند بانک‌ها، پایانه‌های POS، شرکت‌های خدماتی (پیک محور)، صندوق‌ها و دستگاه‌های خودپرداز و غیره که در آن پرینترهای معمولی و در سطح مصرف‌کننده معمولی دوام چندانی ندارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این پرینترها از سیستم ماتریس نقطه‌ای و روش ضربه‌ای برای ترسیم تصاویر یا متن‌هایی که باید چاپ شوند، استفاده می‌کنند و در عین حال وضوحی نسبتا کمتر در مقایسه با پرینترهای جوهرافشان و لیزری دارند.

نحوه عملکرد پرینتر سوزنی

در  پرینتر سوزنی یا ماتریس نقطه‌ای، تعدادی پین در یک یا چند ستون عمودی مرتب شده‌اند. هد چاپ (که شامل چندین پین است) بالا و پایین یا در یک حرکت رفت‌وبرگشت حرکت می‌کند و به روبان پارچه‌ای که در جوهر آغشته شده است برخورد می‌کند و علامتی روی کاغذ ایجاد می‌شود. نقطه‌ها با فاصله نزدیک در یک شکل خاص قرار می‌گیرند تا طرح مورد نظر را ایجاد کنند. این عملکرد درست مانند یک ماشین تحریر است، اما می‌تواند الگوهای دلخواه و نه فقط کاراکترهای خاص را چاپ کند.

یک کاراکتر چاپ شده توسط یک پرینتر ماتریس نقطه‌ای در واقع تجمع چندین نقطه در یک منطقه بسیار کوچک از کاغذ است. پرینتر سوزنی را می‌توان برای متن، فونت‌های متعدد و چاپ گرافیکی اولیه استفاده کرد. با این حال خروجی‌ها، ظاهری “نقطه‌دار” دارند.

فیش پرینتر یا پرینتر رسید (Receipt Printer)

همان‌طور که حتما خودتان هم حدس می‌زنید پرینتر فیش یا چاپگر رسید همان دستگاهی که فیش خرید یا برگه‌های کارت اعتباری را چاپ می‌کند. شرکت‌ها معمولاً از فناوری برای پردازش پرداخت‌ها در حین خرید استفاده می‌کنند تا پس از یک معامله، سریعاً رسید برای مصرف‌کنندگان چاپ شود. با این حال، فیش پرینتر فقط برای رسید استفاده نمی‌شوند.

قطعا بخش‌های دیگری هم وجود دارد که ممکن است برای انجام برخی وظایف به فیش پرینتر نیاز داشته باشد. به عنوان مثال، بسیاری از رستوران‌ها از چاپ آشپزخانه برای مدیریت سفارش‌ها غذا در آشپزخانه استفاده می‌کنند.

سه نوع مختلف از انواع پرینتر فیش وجود دارد که شامل پرینتر فیش حرارتی، پرینتر فیش جوهرافشان و پرینتر فیش ضربه‌ای می‌شود:

پرینترهای فیش یا رسید حرارتی (Thermal Printer)

پرینترهای حرارتی رایج‌ترین نوع پرینتر فیش هستند؛ زیرا به جوهر نیاز ندارند. در عوض، از گرما برای چاپ رسیدها از طریق تماس مستقیم بین کاغذ حرارتی و هد حرارتی استفاده می‌شود. این نوع چاپگر رسیدهایی با کیفیت بالا را بی‌سروصدا و سریع تولید می‌کند.

پرینترهای فیش جوهرافشان

بسیاری از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند از فیش پرینترهای جوهرافشان استفاده نکنند، زیرا پرکردن مجدد کارتریج‌های جوهر تا حدودی گران تمام می‌شود. چاپگرهای فیش جوهرافشان از هدهایی استفاده می‌کنند که قطرات جوهر کوچکی را روی کاغذ رسید قرار می‌دهند که منجر به چاپ با کیفیت بالا و رنگ می‌شود.

فیش پرینترهای ضربهای

این نوع پرینتر رسید که به‌عنوان پرینتر ماتریس نقطه‌ای هم شناخته می‌شود، در مقایسه با پرینترهای حرارتی و پرینترهای جوهرافشان ارزان‌تر است. پرینترهای ضربه‌ای برای استفاده به‌عنوان چاپگر رستورانی عالی هستند، زیرا در محیط‌های گرم به‌خوبی کار می‌کنند. این نوع چاپگر از یک نوار جوهر و پین‌های ریز برای ایجاد یک سری نقطه استفاده می‌کند که حروفی را روی رسید ایجاد می‌کند. چاپگر ضربه‌ای معمولاً از رنگ‌های سیاه و قرمز روی رسید استفاده می‌کند.

لیبل پرینتر یا پرینتر برچسب (Label Printer)

پرینتر لیبل یک پرینتر کامپیوتری است که طرح مورد نظر را روی برچسب یا کارت چاپ می‌کند. پرینترهای لیبل با دیگر انواع پرینتر کمی متفاوت هستند زیرا مکانیسم‌های خاصی در درج طرح‌ها هنگام کار دارند. چاپگرهای لیبل کاربردهای گسترده‌ای دارند، از جمله مدیریت زنجیره تامین (SCM) در یک کارخانه، علامت‌گذاری روی کالاها، طراحی برچسب‌های بسته‌بندی، علامت‌گذاری روی نمونه خون آزمایشگاهی و بسیاری از موارد دیگر است.

 نحوه عملکرد پرینتر لیبل

برای کار با پرینترهای لیبل از طیف گسترده‌ای از مواد برچسبی، از جمله کاغذ و مواد پلیمری مصنوعی مانند پلاستیک استفاده می‌کنند. همچنین پرینترهای لیبل از چندین نوع مکانیسم چاپ از جمله لیزری، ضربه‌ای و حرارتی استفاده می‌کنند که مکانیسم چاپگر حرارتی رایج‌ترین موارد طراحی شده در آنهاست.

پرینتر لیبل حرارتی مستقیم از کاغذ حساس به حرارت (مشابه کاغذ فکس حرارتی) استفاده می‌کند که اگر در معرض گرما، نور مستقیم خورشید یا بخارات شیمیایی قرار گیرد به‌مرورزمان محو می‌شوند (معمولاً 6 تا 12 ماه)؛ بنابراین، لیبل‌های حرارتی مستقیم در درجه اول برای کاربردهای کوتاه‌مدت مانند لیبل‌های بسته‌بندی مواد مختلف استفاده می‌شوند.

برای چاپ به‌صورت دائمی هم از گرما برای انتقال جوهر از روبان روی لیبل استفاده می‌کنند. برخی از پرینترهای انتقال حرارتی قابلیت چاپ مستقیم حرارتی را هم دارند که استفاده از وینیل پی وی سی می‌تواند طول عمر لیبل را افزایش دهد

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا