قانون اعدام زن باکره

قانون اعدام زن باکره

بر خلاف شایعات و باورهای غلط رایج، نه در فقه اسلامی و نه در قوانین جمهوری اسلامی ایران، هیچ حکم یا ماده ای وجود ندارد که اعدام زن باکره را ممنوع کند یا شرایط خاصی مانند «صیغه کردن» یا «از بین بردن بکارت» را پیش از اجرای حکم برای وی الزامی بداند. حکم اعدام برای زنان، صرف نظر از وضعیت بکارت آن ها، بر اساس قوانین قضایی و شرعی و پس از طی مراحل قانونی اجرا می شود.

ابهامات گسترده و شایعاتی که پیرامون حکم اعدام زن باکره شکل گرفته، اغلب ناشی از سوءتفاهم ها یا ترویج اطلاعات نادرست با اهداف گوناگون است. این مقاله با هدف تبیین دقیق و مستند موضوع از منظر فقه اسلامی و نظام حقوقی ایران، به بررسی ابعاد مختلف این حکم و رد قاطعانه باورهای نادرست می پردازد. در ادامه، جوانب قانونی، شرعی و تاریخی این موضوع با استناد به منابع معتبر واکاوی خواهند شد تا تصویری روشن و عاری از هرگونه شبهه ارائه گردد.

ابعاد قانونی و شرعی مجازات اعدام در ایران

مجازات اعدام، به عنوان یکی از شدیدترین و بازدارنده ترین مجازات ها، در نظام حقوقی بسیاری از کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران، برای جرائم خاص و با رعایت شرایط دقیق قانونی و شرعی پیش بینی شده است. هدف از وضع این مجازات، اعاده نظم عمومی، اجرای عدالت و در برخی موارد، حق قصاص برای اولیای دم است. در ایران، این مجازات ریشه در فقه اسلامی دارد و در چارچوب قانون مجازات اسلامی به اجرا در می آید.

اصول کلی اجرای مجازات در فقه اسلامی و قانون ایران بر پایه عدالت و برابری قرار دارد و هرگونه تبعیض در اجرای احکام، از جمله اعدام، بر اساس جنسیت، نژاد، یا وضعیت شخصی (مانند بکارت) مردود است. معیار اصلی برای تعیین مجازات، نوع جرم ارتکابی، میزان مسئولیت کیفری متهم و ادله اثبات جرم است.

فلسفه و جایگاه اعدام در فقه اسلامی

در فقه اسلامی، مجازات اعدام تحت عناوین مختلفی از جمله «قصاص نفس»، «حد» و «تعزیر» مورد بحث و تجویز قرار گرفته است. قصاص، به معنای تلافی به مثل و حق اولیای دم در قبال قتل عمد است که ریشه در آیات قرآن کریم دارد. حدود، مجازات هایی هستند که میزان و نوع آن ها در شرع مشخص شده اند، نظیر حد محاربه، افساد فی الارض و زنای محصنه. تعزیر نیز به مجازات هایی اطلاق می شود که تعیین نوع و میزان آن به اختیار حاکم شرع و قاضی واگذار شده است.

فلسفه وجودی این مجازات ها، حفظ نظام اجتماعی، صیانت از خون، ناموس و اموال مردم و همچنین بازدارندگی از ارتکاب جرائم سنگین است. اسلام به دلیل اهمیت جان انسان، شرایط بسیار سختی را برای اثبات جرائم مستوجب اعدام قرار داده است تا از هرگونه اشتباه یا افراط در اجرای این حکم جلوگیری شود.

اعدام در قانون مجازات اسلامی ایران

قانون مجازات اسلامی ایران، که برگرفته از موازین فقه اسلامی است، جرائم مختلفی را مستوجب اعدام برشمرده است. از جمله مهمترین این جرائم می توان به قتل عمد (که در صورت مطالبه اولیای دم و عدم گذشت آن ها منجر به قصاص می شود)، محاربه (کشیدن سلاح به قصد ارعاب عمومی)، افساد فی الارض (اقدام علیه امنیت و نظم عمومی به نحوی که موجب اخلال گسترده شود)، و برخی مصادیق زنا (مانند زنای محصنه و زنا با محارم) اشاره کرد.

فرایند رسیدگی به این جرائم و صدور حکم اعدام، مطابق با اصول دادرسی عادلانه و با رعایت حقوق متهم انجام می شود. پس از صدور حکم در دادگاه بدوی، امکان اعتراض، تجدیدنظرخواهی و فرجام خواهی وجود دارد تا اطمینان از صحت حکم و رعایت تمامی موازین قانونی و شرعی حاصل شود. تنها پس از قطعیت حکم در دیوان عالی کشور، مجازات قابل اجرا خواهد بود.

بررسی حکم اعدام زن باکره در فقه اسلامی: رد شبهات رایج

یکی از شایعات پرتکرار و بی اساس در مورد حکم اعدام در اسلام، این باور غلط است که اعدام زن باکره ممنوع است یا پیش از اجرای حکم، وی باید به عقد موقت (صیغه) درآمده و بکارتش زایل شود. این ادعاها هیچ پایه و اساس شرعی، قرآنی یا روایی معتبری ندارند و با فتاوای مراجع تقلید و اجماع فقها در تضاد است.

در سراسر متون فقهی شیعه و سنی، هیچ نص یا فتوایی که دال بر منع اعدام زن باکره یا لزوم از بین بردن بکارت او باشد، وجود ندارد. آنچه در فقه ملاک است، ارتکاب جرم مستوجب اعدام و احراز شرایط قانونی و شرعی آن است و وضعیت بکارت یا عدم بکارت فرد محکوم، هیچ تاثیری در اجرای حکم ندارد.

عدم تمایز در قصاص و حدود

از منظر فقه اسلامی، قواعد قصاص و اجرای حدود برای زنان، فارغ از وضعیت بکارت آن ها، یکسان است. به عنوان مثال، اگر زنی مرتکب قتل عمد شود و اولیای دم خواستار قصاص باشند، حکم قصاص بدون توجه به اینکه مقتول باکره بوده یا خیر، اجرا می شود. همین قاعده در مورد حدود شرعی مانند محاربه یا افساد فی الارض نیز صادق است.

مطابق با فتاوای مشهور فقهای شیعه، از جمله آنچه در کتاب «تحریرالوسیله» امام خمینی (ره) و سایر رساله های عملیه مراجع آمده است، هیچگونه تفاوت یا استثنایی در اجرای حکم اعدام میان زنان باکره و غیرباکره وجود ندارد. وضعیت بکارت، مانع اجرای حدود یا قصاص نمی باشد و بحث «صیغه کردن» پیش از اعدام، فاقد هرگونه مبنای شرعی و قانونی است.

برخی شرایط خاص مانند بارداری یا شیردهی زن محکوم، ممکن است باعث به تعویق افتادن اجرای حکم اعدام شود تا ضرری به طفل وارد نشود، اما این موارد ارتباطی به وضعیت بکارت ندارند و موانع موقتی محسوب می شوند. اساساً، هیچگونه مانع دائمی یا تغییر در اصل حکم به دلیل باکره بودن وجود ندارد.

وضعیت اعدام دختر باکره در قوانین جمهوری اسلامی ایران

قوانین جمهوری اسلامی ایران که مبانی آن از فقه اسلامی گرفته شده است، نیز هیچگونه تمایزی در خصوص اجرای مجازات اعدام میان زنان باکره و غیرباکره قائل نیست. قانون مجازات اسلامی و آیین نامه های اجرایی مربوط به آن، فرایندهای دادرسی، صدور و اجرای حکم اعدام را برای تمامی محکومین، اعم از مرد و زن، به صورت یکسان تعیین کرده اند.

با مراجعه به مواد قانونی مربوط به جرائم مستوجب اعدام و نحوه اجرای آن در قانون مجازات اسلامی، مشخص می شود که هیچ ماده یا تبصره ای وجود ندارد که برای اعدام زن باکره، شرایط ویژه ای را در نظر گرفته باشد. این موضوع نشان دهنده آن است که ادعای ممنوعیت اعدام دختر باکره یا لزوم از بین بردن بکارت وی پیش از اجرا، نه تنها در فقه اسلامی بلکه در نظام حقوقی ایران نیز فاقد اعتبار است.

شرایط قانونی صدور و قطعیت حکم اعدام برای زنان

صدور و اجرای حکم اعدام برای هر فردی، از جمله زنان، مستلزم رعایت دقیق مجموعه ای از شرایط قانونی است. این شرایط اطمینان می دهند که حکم بر مبنای عدالت و با رعایت کامل حقوق متهم صادر و اجرا شده است:

  1. مسئولیت کیفری: محکوم باید در زمان ارتکاب جرم، دارای بلوغ، عقل و اختیار باشد. بلوغ شرعی برای دختران ۹ سال تمام قمری و برای پسران ۱۵ سال تمام قمری است.
  2. اثبات جرم: جرم ارتکابی باید با ادله قانونی و شرعی کافی، نظیر اقرار، شهادت شهود، علم قاضی یا قسامه (در برخی موارد قصاص)، به اثبات رسیده باشد.
  3. عدم وجود موانع قصاص: در جرائم قتل عمد که مستوجب قصاص هستند، موانعی مانند مهدورالدم نبودن مقتول، یا عدم تساوی در دین (در برخی فتاوا) باید بررسی شوند. مهدورالدم به کسی گفته می شود که خونش از نظر شرعی بی ارزش تلقی شده و قتل او قصاص ندارد (مانند متجاوزی که در حال ارتکاب تجاوز به قتل می رسد).
  4. فرایند دادرسی عادلانه: پرونده باید تمامی مراحل دادرسی، از جمله دادگاه بدوی، تجدیدنظر و در صورت لزوم فرجام خواهی در دیوان عالی کشور را طی کرده و حکم به مرحله قطعیت رسیده باشد.

موانع اجرای حکم اعدام (غیر مرتبط با بکارت)

در قانون ایران، برخی موانع قانونی وجود دارند که می توانند اجرای حکم اعدام را به تأخیر بیندازند یا در شرایط خاص، تغییر دهند. این موانع به هیچ عنوان با وضعیت بکارت فرد مرتبط نیستند و برای تمامی محکومین (مرد و زن) کاربرد دارند:

  • بارداری: اگر زن محکوم به اعدام باردار باشد، اجرای حکم تا زمان وضع حمل و در برخی موارد تا پایان دوره شیردهی (حداکثر دو سال) به تأخیر می افتد تا سلامت نوزاد تضمین شود.
  • بیماری های خاص: در صورتی که محکوم به بیماری جسمی یا روانی حادی دچار باشد که مانع اجرای حکم شود یا تشخیص دقیق وضعیت وی را دشوار سازد، اجرای حکم ممکن است به تعویق بیفتد.
  • جنون: اگر محکوم پس از صدور حکم قطعی دچار جنون شود، اجرای حکم تا بهبودی وی متوقف می گردد.

نحوه اجرای مجازات اعدام برای محکومین زن

فرایند اجرای مجازات اعدام برای محکومین زن، شامل دوشیزگان و غیردوشیزگان، کاملاً یکسان بوده و تحت نظارت دقیق مراجع قضایی و اجرایی انجام می پذیرد. این فرایند دارای مراحل اداری و عملیاتی مشخصی است که در آیین نامه های اجرایی و دستورالعمل های قضایی تبیین شده اند.

پس از آنکه حکم اعدام به قطعیت رسید و تمامی مراحل قانونی دادرسی و تجدیدنظر طی شد، پرونده از دادگاه صادرکننده حکم به معاونت اجرای احکام کیفری یا دادستانی ارسال می گردد. قاضی اجرای احکام کیفری مسئولیت نظارت بر مراحل اجرایی را بر عهده دارد. در این مرحله، تمامی موانع احتمالی قانونی (مانند بارداری یا بیماری شدید) مجدداً بررسی می شوند تا از نبود هیچ مانعی اطمینان حاصل شود.

آیین نامه نحوه اجرای احکام اعدام، زمان و روش اجرای این مجازات را مشخص کرده است. معمولاً حکم اعدام در طلوع آفتاب و در مکان های تعیین شده (اغلب در محوطه زندان یا در موارد خاص و با مجوز، در ملاءعام) اجرا می شود. روش های اجرای حکم نیز می تواند شامل حلق آویز کردن (چوبه دار)، شلیک اسلحه و یا روش های دیگری باشد که قاضی صادرکننده رأی تعیین می کند. نکته حائز اهمیت این است که این مراحل و روش ها بدون هیچگونه تمایز جنسیتی یا با توجه به وضعیت بکارت فرد، برای تمامی محکومین به اعدام اعمال می شود.

تحلیل شایعات تاریخی پیرامون اعدام زنان باکره در دهه شصت

یکی از مهم ترین ریشه های شایعه صیغه کردن زنان باکره قبل از اعدام، به وقایع تاریخی دهه شصت و اعدام برخی زندانیان سیاسی، به ویژه اعضای گروهک منافقین، باز می گردد. در آن دوران، ادعاهایی مطرح شد مبنی بر اینکه برای جلوگیری از اعدام زنان باکره، ابتدا آن ها را به عقد موقت درآورده و سپس اعدام می کردند. این شایعات به سرعت در فضای عمومی و رسانه های معارض گسترش یافتند.

تحلیل دقیق و بی طرفانه این وقایع با استناد به منابع معتبر نشان می دهد که این ادعاها فاقد وجاهت شرعی و قانونی هستند. بسیاری از این روایت ها با اهداف سیاسی و برای تخریب وجهه نظام و مخدوش کردن مبانی فقهی و حقوقی آن ترویج شده اند. در واقعیت، مفهوم «صیغه» در فقه اسلامی به معنای یک عقد مشروع و با رضایت طرفین است و استفاده ابزاری از آن برای توجیه تجاوز جنسی یا از بین بردن بکارت، نه تنها خلاف شرع است، بلکه خود جرم محسوب می شود و تحت هیچ شرایطی توجیه ندارد.

آیت الله منتظری در بخشی از کتاب خاطرات خود به بحث هایی اشاره می کند که در مورد اعدام زنان در زندان ها مطرح شده بود. ایشان بیان می کنند که در گفتگویی با امام خمینی (ره)، به ایشان گفته اند که اعدام زنان و دختران در اسلام بسیار محدود است و امام نیز در پاسخ فرموده اند که به آقایان بگویند دخترها را اعدام نکنند. اما این نقل قول، بعدها توسط برخی افراد و گروه ها تحریف شد و به این شکل نادرست وانمود گردید که «منتظری گفته دخترها را اعدام نکنید، اول آنها را صیغه کنید و بعد اعدام کنید». این تحریف هدفمند، پایه و اساس بسیاری از شایعات بعدی را تشکیل داد.

آیت الله منتظری در خاطرات خود به روشنی بیان داشته اند که شایعه صیغه کردن زندانیان زن پیش از اعدام، یک داستان سرایی و تحریف از بحث های اولیه برای به تأخیر انداختن اجرای حکم اعدام زنان بوده است. ایشان تاکید کرده اند که هدف از این تحریف، ضربه زدن به اعتبار افراد و نظام بوده و اساساً چنین امری مبنای شرعی یا قانونی ندارد.

باید تأکید کرد که در فقه اسلامی، تجاوز جنسی یا اجبار به ازدواج تحت هیچ عنوان و با هیچ هدفی مجاز نیست و خود از جرائم سنگین محسوب می شود که مجازات دارد. بنابراین، هرگونه ادعای مربوط به «تجاوز قبل از اعدام» یا «صیغه اجباری» کاملاً با موازین شرعی و قانونی اسلام در تضاد است و باید به عنوان یک ادعای کذب و هدفمند تلقی شود.

نتیجه گیری: شفافیت قانونی و شرعی

بررسی جامع و مستند حکم اعدام زن باکره از منظر فقه اسلامی و قوانین جمهوری اسلامی ایران، به وضوح نشان می دهد که هیچگونه مبنای شرعی یا قانونی برای تفکیک در اجرای مجازات اعدام میان زنان باکره و غیرباکره وجود ندارد. وضعیت بکارت فرد محکوم، نه در مرحله صدور حکم و نه در مرحله اجرای آن، کوچکترین تأثیری بر روند قضایی نخواهد داشت. شایعات و باورهای غلطی که در این زمینه مطرح می شوند، اغلب ناشی از فقدان اطلاعات صحیح، سوءتفاهم ها یا ترویج هدفمند اطلاعات نادرست با اغراض خاص هستند.

هدف قانونگذار اسلامی و نظام حقوقی ایران، اجرای عدالت بر مبنای برابری و فارغ از هرگونه تبعیض ناروا است. تمامی مراحل دادرسی و اجرای احکام کیفری، از جمله اعدام، با رعایت دقیق موازین شرعی و قانونی انجام می شود. هرگونه ادعا در خصوص «صیغه کردن» یا «تجاوز جنسی» به زندانیان زن پیش از اعدام، نه تنها با اصول اسلام و قوانین جمهوری اسلامی ایران در تضاد است، بلکه به خودی خود جرم محسوب شده و تحت هیچ شرایطی پذیرفته نیست. رجوع به منابع موثق فقهی و حقوقی، برای درک صحیح اینگونه مسائل حساس و جلوگیری از افتادن در دام شایعات بی اساس، امری ضروری است.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا