در این مقاله قصد داریم به یکی از مهم ترین مباحث در آموزش سئو بپردازیم.SEO تصویر فرآیند بهینه سازی تصاویر در وب سایت شما است به طوری که صفحات و تصاویر شما بتوانند در نتایج جستجوی بدون پرداخت پول، برجسته تر رتبه بندی شوند. به این ترتیب، ترافیک بیشتری به سایت شما جذب می شود.

تاکتیک های رایج SEO تصویر شامل موارد زیر است:
- تغییر اندازه و فشرده سازی تصاویر
- دادن نام های توصیفی به فایل های تصاویر
- افزودن متن جایگزین (alt text) به تصاویر
بهینه سازی تصاویر SEO کار می کند زیرا باعث می شود موتورهای جستجو مانند گوگل بتوانند تصاویر شما را پیدا کرده و درک کنند. این بدان معنی است که احتمال بیشتری وجود دارد که تصاویر شما (و صفحاتی که در آن قرار دارند) برای جستجوهای مرتبط نمایش داده شوند.
تصاویر بهینه شده همچنین سریع تر بارگذاری می شوند و به کاربران کمک می کنند تا اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنند. این ها هر دو ویژگی هستند که گوگل هنگام رتبه بندی نتایج جستجو به آن ها اهمیت می دهد.
این موارد همچنین چیزهایی هستند که بازدیدکنندگان شما از آن ها قدردانی خواهند کرد.
تصاویر در کجا می توانند در جستجو ظاهر شوند؟
یکی از مزایای اصلی SEO تصویر این است که به تصاویر شما کمک می کند تا در صفحات نتایج موتور جستجو (SERPها) ظاهر شوند. و به این ترتیب کلیک های ارزشمندی از کاربران جذب کنند.
هر ماه میلیاردها جستجو در گوگل لنز انجام می شود. این یک اپلیکیشن است که به افراد اجازه می دهد تا جستجوهای بصری انجام دهند یعنی از دوربین یا یک تصویر برای جستجو استفاده کنند.
علاوه بر این، گوگل به طور منظم تصاویر را در نتایج استاندارد نمایش می دهد.
برای مثال: در تاریخ 29 آوریل 2024، سنسور Semrush نشان داد که 55.62% از نتایج استاندارد SERP در ایالات متحده شامل یک بسته تصویر بودند.
نتایج تصاویر برای جلب توجه کاربران و کلیک ها عالی هستند.
اما به یاد داشته باشید که انجام SEO برای تصاویر می تواند به رتبه بندی های دیگر شما نیز کمک کند.
چگونه تصاویر را برای SEO بهینه سازی کنیم
با اعمال این بهترین شیوه های SEO تصویر، وب سایت خود را بهینه سازی کنید تا برای موتورهای جستجو دوستانه تر باشد و تجربه کاربری را بهبود دهید.
1. تصاویر مفید پیدا کنید یا بسازید
اولین گام در بهینه سازی SEO تصویر، انتخاب یا ایجاد تصویری است که از اهداف شما پشتیبانی کند.
برای مثال:
- عکس ها می توانند محصولات را نمایش دهند و بخش هایی از متن را تقسیم کنند.
- طراحی های گرافیکی می توانند ایده های انتزاعی را منتقل کنند.
- نمودارها و گراف ها می توانند داده های پیچیده را نمایش دهند.
- آیکون ها می توانند ناوبری وب سایت و قابلیت استفاده را بهبود بخشند.
- لوگوها می توانند هویت برند شما را تقویت کنند.
- اسکرین شات ها می توانند دستورالعمل ها و مثال های واضحی ارائه دهند.
سعی کنید تصاویر خود را بسازید به جای استفاده از تصاویر استوک. بدین ترتیب، ارزش منحصر به فردی به کاربران ارائه می دهید و به گوگل دلایل بیشتری برای رتبه بندی شما می دهید.
اگر از تصاویری که دیگران ساخته اند استفاده می کنید، مطمئن شوید که مجوزهای لازم را دارید. در غیر این صورت، ممکن است قوانین کپی رایت را نقض کنید.
2.فرمت های مناسب تصویر را انتخاب کنید
شما می توانید فایل های تصویری را به فرمت های مختلف ذخیره یا تبدیل کنید.
فرمت SVG معمولاً بهترین انتخاب برای آیکون ها و لوگوها است، زیرا SVGها می توانند بدون از دست دادن کیفیت تغییر اندازه داده شوند و می توانند با جاوا اسکریپت یا CSS (زبان های کدنویسی وب سایت) دستکاری شوند.
WebP یکی از بهترین فرمت ها برای سایر انواع تصاویر است، زیرا:
- از سوی موتورهای جستجو، مرورگرهای اینترنتی و سایت های شبکه های اجتماعی پشتیبانی می شود (اگرچه توسط برخی مرورگرها/سیستم های قدیمی پشتیبانی نمی شود)
- معمولاً فایل های کوچکتری ایجاد می کند (و بنابراین سریع تر بارگذاری می شود) نسبت به سایر فرمت ها
- از شفافیت و انیمیشن پشتیبانی می کند
- از فشرده سازی با از دست دادن و بدون از دست دادن کیفیت استفاده می کند (که کمک می کند تعادل خوبی بین اندازه فایل و کیفیت تصویر برقرار شود)
با این حال، تصاویر SVG و WebP ممکن است سخت تر ایجاد و مدیریت شوند.
بهترین گزینه های جایگزین عبارتند از:
- JPEG برای تصاویر استاندارد
- PNG برای تصاویر با شفافیت، متن یا جزئیات زیاد
- GIF برای انیمیشن های ساده
3. به تصاویر خود نام های توصیفی بدهید
گوگل از نام فایل های تصویر برای درک بهتر محتوای تصاویر استفاده می کند. بنابراین، بهترین روش این است که به تصاویر خود نام های توصیفی (ولی مختصر) بدهید.
برای مثال:
✅ apple-iphone-15-pink-side-view.jpg
❌ apple-iphone-15-latest-model-vibrant-pink-color-side-angle-view-showcasing-camera-lens-and-buttons-2024-release.jpg
❌ IMG00353.jpg
اگر از همان تصویر در نسخه های ترجمه شده محتوای خود استفاده می کنید، مطمئن شوید که نام فایل را متناسب با آن به روزرسانی کنید.
برای مثال، ممکن است از نام فایل iphone-apple-15-rosa-vista-lateral.jpg در دامنه اسپانیایی خود استفاده کنید.
4.اضافه کردن متن جایگزین توصیفی
متن جایگزین یک توضیح نوشتاری از تصویر است که در کد صفحه وب ذخیره می شود.
به طور خاص، این متن در ویژگی alt تگ تصویر قرار دارد. مانند این:
متن جایگزین عمدتاً برای دسترسی پذیری استفاده می شود: ابزارهای تبدیل متن به گفتار می توانند این توضیح را به صورت صوتی خوانده تا کاربران نابینا یا کم بینا متوجه شوند که تصویر چه محتوایی را منتقل می کند.
همچنین، وقتی یک صفحه به درستی بارگذاری نمی شود یا به آهستگی بارگذاری می شود، متن جایگزین نمایش داده می شود.