ایسیو و ابزارهای مورد نیاز تعمیرات این شغل

در این مقاله قصد داریم شما را با ایسیو و نیز چیزهای مورد نیاز برای ورود به این شغل آشنا کنیم؛ افرادی که قصد دارند به این شغل وارد شوند، خواندن این مطلب خالی از لطف نیست.

ایسیو و ابزار های مورد نیاز تعمیرات این شغل

در ابتدا باید این نکته را یادآور شویم که ایسیو قطعه کامپیوتر کوچکی است که در درون خودرو ها می باشد و نقش مهمی را در عملکرد صحیح خودرو ایفا می کند که غالباً از آن با نام مغز خودرو نیز یاد می شود.

همان گونه که مغز در انسان دائما فرمان می دهد، این قطعه نیز بر سایر اجزای موجود در اتومبیل نظارت و اشراف دارد و سیستم های مختلفی همچون: کوئل و شمع را کنترل و مدیریت می نماید. ایسیو در خودرو وظایف مختلفی را به دوش می کشد؛ به طوری که ایجاد نقص در آن بر تمامی اجزای موجود در خودرو تاثیر می گذارد و کار آن ها را مختل می سازد.

امروزه نیز افراد بسیاری به این شغل ورود پیدا کرده اند؛ اما برای آن که بتوان به تعمیر کار ماهری در این حوزه تبدیل شد و بتوان در مدت زمان اندکی پیشرفت کرد، مقدماتی لازم است. مثلاً شما برای آن که بتوانید اعتماد بسیاری از مشتریان را به دست آورید، در وهله اول باید تخصص و مهارت این شغل را بدست آورید و در آن سرشته داشته باشید.

اما پیرامون ادوات و ابزارهای مورد نیاز این شغل می توان به نمونه های زیر اشاره کرد:

1- مولتی متر: این وسیله در این شغل از جمله وسایل مهم و کاربردی قلمداد می شود؛ چرا که بواسطه آن تعمیرکار قادر است عیب و ایرادهای موجود را تشخیص دهد.

2- پروگرامر: پس از مولتی متر،این ابزار جزو اساسی ترین ابزار ها می باشد که می تواند هر گونه برنامه موجود بر روی ایسیو را بازخوانی کند.

3- تستر: همانگونه که از نام آن بر می آید موظف است که سلامت ایسیو را تست و کنترل نماید.

ایسیو و ابزار های مورد نیاز تعمیرات این شغل

ریست کردن ایسیو خودرو و روش های آن

گاهی ممکن است خودرو بر اثر عواملی دچار نقص و ایراد فنی شود؛ به طور مثال چراغ های آن پی در پی شروع به خاموش و روشن شدن می کنند.

در این حالت می گوییم که ایسیو ماشین آسیب دیده است و چون هزینه تعویض آن بالا می باشد؛ تعمیرکار معمولا توصیه می کند آن را ریست نماییم. او این کار را به دو روش انجام می دهد تا تشخیص دهد این ایسیو دیگر قابلیت کار کردن دارد یا خیر؛ در ادامه اطلاعاتی را پیرامون آن ها ارائه خواهیم داد.

  1. روش اول بواسطه استفاده از دیاگ است؛ در این روش دستگاه با شناسایی و بازخوانی کدهای استخراج شده می تواند هرگونه عیب و ایراد موجود در ایسیو را شناسایی کند.

تعمیرکاران برای این کار دستگاه ایسیو را به درگاه او بی دی متصل می کنند تا هرگونه کد هایی که نشان از عیب و ایراد خود را دارند، استخراج شوند.

این دستگاه پس از طی مراحلی داده های را که از سیو دریافت می کند، تجزیه و واکاوی می کند و در آخرین مرحله با وارد شدن به قسمت ایسیو آن را ریست می نماید.

  1. اما مورد دوم بدون استفاده از دستگاه دیاگ رقم می خورد و افراد معمولا آن را به شکل دستی انجام می دهند که به شکل زیر می باشد:

شما در وهله اول می بایست پس از جدا کردن دو سر باتری که مثبت و منفی هستند، آن ها را به هم متصل کنید.

در وهله دوم برای این که از دمای ایده آل خودرو اطمینان یابید، توصیه می شود به مدت 15 دقیقه رانندگی کنید پس از آن توقف کنید.

اجزای تشکیل دهنده یک ایسیو

ایسیو مانند هر وسیله ای در ساختار خود از اجزا و بخش های تشکیل شده که هر کدام تعریفی دارند؛ به عنوان مثال:

  •     در صدر این لیست کانکتور و نیز پین ها قرار دارند که به تناسب نوع خودرو با یکدیگر متفاوت می باشند؛ اما غالباً این کانکتور ها و پین ها در 4 نمونه مختلف دسته بندی می شوند.
  •     پلاک : که لیبل ایسیو نیز بر روی آن نگاشته شده است و از طریق آن می توان به مشخصات خودرو پی برد؛ در واقع  می توان از این مورد با عنوان شناسنامه ایسیو نیز تعبیر کرد.
  •     برد الکتریکی: این گزینه اساسی ترین و مهم ترین مورد قلمداد می شود و جزو قطعات سخت افزاری به حساب می آید؛ معمولا از نظر ظاهری این مورد در ایسیو ها متفاوت است.

جهت آشنایی با بهترین و پردرآمد ترین مشاغل فنی کلیک کنید.

چگونه می توان از ایسیو محافظت نمود؟

با توجه به نقش مهم و مفید این قطعه در خودرو افراد به دنبال راه هایی هستند که بتوانند از آن در مقابل عوامل مختلف محافظت نمایند چرا که بی نقص بودن آن، ضامن عملکرد خوب خودرو است.

نکاتی که می توان موجبات حفاظت از ایسیو را به واسطه آن ها فراهم نمود شامل موارد زیر می باشند.

1-در صورت امکان، هنگامی که اتومبیل خود را روشن می کنید، کابل باتری را جدا نمایید.

2-جلوگیری از نفوذ رطوبت به ایسیو؛ تولید کنندگانی که این ایسیو ها را فرآوری کرده اند، پین ها و نیز مدارها را تنها با موم پوشانده اند و در صورت رسیدن هرگونه رطوبت ایسیو آسیب جدی خواهد دید.

3-عدم لمس پین هایی که در جعبه ایسیو تعبیه شده اند؛ این مورد به دلیل عدم آگاهی،ممکن است بسیار رخ دهد؛ بواسطه الکتریسیته موجود در بدن انسان ممکن چه بسا ایسیو دچار ایراد و نقص فنی شود.

4-عدم انجام تست رسیدن برق به باتری از طریق اتصال وایر به شمع های موجود در خودرو؛ ممکن است در اثر این عامل جرقه ای که به وجود می آید بر عملکرد ایسیو تاثیر جدی بگذارد.

در این متن شما را با ایسیو، کارهای مرتبط با تعمیرات آن و نیز راه حفاظت از آن آشنا نمودیم؛ امیدواریم که با خواندن آن کمک هر چند اندکی به شما عزیزان کرده باشیم.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا