مجله حوادث

برگزیده اخبار اجتماعی جهان در هفته‌ای که گذشت

از موج گرما در آمریکا گرفته تا آتش‌سوزی مرگبار در یک کارخانه باتری‌سازی در کره جنوبی در میان مهم‌ترین رویدادهای جهان در حوزه اجتماعی طی یک هفته گذشته بودند.

به گزارش مجله رز، حوادث مختلف، یافته‌ها و موضوعات مهمِ حوزه سلامت و اتفاقات و مناسبت‌های محیط زیستی در سراسر دنیا از جمله اخباری هستند که هفته گذشته نیز در صدر رویدادهای اجتماعی جهان قرار گرفتند.

رخدادهای دیگری چون تیراندازی دسته‌جمعی در «آرکانزاس» آمریکا یا درخواست گوترش از جامعه جهانی برای اقدام فوری در برابر تغییرات اقلیمی بخش دیگری از اخبار برگزیده اجتماعی در جهان طی بازه زمانی مذکور هستند که در ادامه مهم‌ترین‌ این رویدادها را به اختصار مرور می‌کنیم:

میلیون‌ها نفر تحت تاثیر «گنبد گرما» در آمریکا

منابع خبری می‌گویند در روزهای اخیر حدود ۱۰۰ میلیون نفر در ۲۷ ایالت آمریکا در معرض امواج شدید گرما قرار دارند.

کارشناسان زیست محیطی این پدیده را «گنبد گرما» می‌نامند.

به دلیل گسترش این پدیده جوی در سرتاسر آمریکا، تقریباً ۱۰۰ میلیون نفر در ۲۷ ایالت از جمله نیویورک و لس آنجلس، پرجمعیت‌ترین مناطق ایالات متحده در معرض امواج شدید گرما قرار دارند.

دمای هوا در نیویورک ممکن است از ۳۵.۵ درجه فراتر رود که یک رکورد ۱۳۶ ساله در این منطقه است.

همچنین گزارش شده که دمای هوا در واشینگتن در غرب این کشور در ژوئن برای اولین بار از سال ۲۰۱۲ به ۳۷.۷ درجه رسیده است.

آتش‌سوزی در کارخانه باتری‌سازیِ کره جنوبی؛ فوت ۲۲ تن تایید شد

پس از وقوع آتش‌سوزی شدید ناشی از انفجار چندین باتری لیتیومی که صبح روز دوشنبه در یک کارخانه در کره جنوبی رخ داد، مرگ دست‌کم ۲۲ تن تایید شده است.

این آتش سوزی در کارخانه «آری‌سل» در شهر «هواسئونگ» در حدود ۴۵ کیلومتری جنوب سئول، پایتخت کره جنوبی آغاز شد.

مقام‌های پزشکی شهر هواسئونگ تایید کرده‌اند که ۲۲ نفر جان باختند و هفت نفر نیز زخمی شده‌اند.

حمله با چاقو به اتوبوس مدرسه ژاپنی در چین

اتوبوس حامل دانش‌آموزان یک مدرسه ژاپنی روز دوشنبه در شهر «سوژو» در استان «جیانگ‌سو»ی چین مورد حمله مردی قرار گرفت که گمان می‌رود یک تبعه چینی باشد.

مقامات سرکنسولگری ژاپن در شانگهای گفتند این مرد وسیله‌ای که به نظر می‌رسید چاقو باشد را به همراه داشت و این حمله زمانی رخ داد که اتوبوس مدرسه به ایستگاه اتوبوس رسید.

یک زن ژاپنی و فرزندش که در ایستگاه اتوبوس بودند، زخمی شدند اما جانشان در خطر نیست و به بیمارستان منتقل شدند. یک زن چینی هم که راهنمای اتوبوس بود مورد اصابت چاقو قرار گرفت و در وضعیت وخیمی قرار دارد.

تیراندازی دسته‌جمعی در «آرکانزاس» آمریکا؛ ۱۳ نفر کشته و زخمی شدند

در پی حادثه تیراندازی در یک فروشگاه مواد غذایی در آرکانزاس آمریکا سه نفر کشته و ۱۰ تن دیگر نیز زخمی شدند.

در این حادثه دو افسر پلیس نیز در میان مصدومان هستند.

مقامات پلیس اعلام کردند فرد مظنون این حادثه در پی تیراندازی نیروهای پلیس زخمی شده است. همچنین گفته شده که جراحات افسران پلیس شدید نبوده است.

هشدار WHO درباره یک نوع داروی کاهش وزن

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در هشداری جدی نسبت به تزریق داروی تقلبی «سماگلوتاید» که به عنوان دارویی پرفروش برای کاهش وزن، درمان چاقی و دیابت نوع ۲ استفاده می‌شود، ابراز نگرانی کرد.

این هشدار پزشکی مربوط به سه دسته تقلبی از داروی تزریقی سماگلوتاید است. یکی از نسخه‌های پرفروش آن با نام تجاری «اوزمپیک» شناخته می‌شود و در سال ۲۰۲۳ در کشورهای برزیل، انگلیس و ایالات متحده پیدا شد.

دکتر «یوکیکو ناکاتانی»، دستیار مدیر کل در سازمان جهانی بهداشت در مورد دسترسی به این نوع داروها گفت: سازمان جهانی بهداشت به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، مقامات نظارتی و مردم توصیه می کند که از وجود این طیف تقلبی از داروها آگاه باشند.

شمار قربانیان سیل در جنوب چین به ۴۷ نفر رسید

به گزارش رسانه‌های دولتی چین بر اثر بارش باران در استان «گوانگدونگ» در جنوب این کشور که باعث سیل و رانش زمین شد، دستکم ۴۷ نفر جان خود را از دست دادند.

تلویزیون دولتی CCTV اعلام کرد که مرگ ۳۸ نفر دیگر نیز تائید شده و به ۹ مورد قبل اضافه شده است.

با افزایش تعداد قربانیان، مقامات نسبت به وقوع سیل بیشتر در سایر نقاط این کشور هشدار دادند.

بر اساس گزارش‌ها، بیش از ۵۵ هزار نفر تحت تأثیر باران‌ها قرار گرفتند که هزاران خانه و جاده را ویران کرده است.

سیل در هند ۲۷ قربانی گرفت

در پی بارش شدید باران و وقوع سیل در هند ۲۷ تن جان باختند.

در پی بارش شدید باران و وقوع سیل در بخش‌هایی از هند ۲۷ تن جان باخته و حدود ۱۷۱ هزار نفر از ساکنان منطقه نیز مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

وقوع سیل زندگی حدود ۳۹۰ هزار نفر را تحت تاثیر قرار داده است.

ثبت ده‌ها آتش‌سوزی جنگلی در یونان

طی بازه زمانی ۶ بعد از ظهر روز جمعه تا ۶ بعد از ظهر روز شنبه به وقت محلی ۶۶ مورد آتش‌سوزی جنگلی در مناطقی از یونان رخ داده است.

در مجموع ۵۲ مورد آتش سوزی در مراحل اولیه وقوع آنها کنترل شد و تیم‌های آتش‌نشانی در تلاش برای مهار ۱۴ مورد آتش‌سوزی دیگر هستند.

مقامات این کشور اعلام کردند تلاش‌ها برای اطفای آتش سوزی‌ها در جریان است.

در همین حال ۱۳ نفر در ارتباط با این آتش سوزی‌های جنگلی دستگیر شدند.

سازمان جهانی بهداشت: الکل سالانه جان ۲.۶ میلیون نفر را در جهان می‌گیرد

سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز سه شنبه اعلام کرد که الکل سالانه نزدیک به سه میلیون نفر را می‌کشد و افزود در حالی که میزان مرگ و میر در سال‌های اخیر اندکی کاهش یافته است، اما همچنان «به‌طور غیرقابل قبولی بالا» است.

در آخرین گزارش آژانس بهداشت سازمان ملل متحد در مورد الکل و سلامت آمده است که الکل از طریق رانندگی در حالت مستی، خشونت و سوء استفاده ها و بسیاری از بیماری ها و اختلالات، سالانه باعث مرگ و میر تقریباً یک نفر از هر ۲۰ نفر در جهان می شود.

در این گزارش آمده است که ۲.۶ میلیون مرگ به دلیل مصرف الکل در سال ۲۰۱۹ میلادی ثبت شده است.

همچنین طبق این گزارش، تقریباً سه چهارم این مرگ‌ها در مردان بوده است.

درخواست گوترش از جامعه جهانی برای اقدام فوری در برابر تغییرات اقلیمی

«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد روز شنبه از جامعه بین‌المللی خواست تا اقدامی فوری در مورد تغییرات آب و هوایی انجام دهد.

گوترش در پیامی در شبکه اجتماعی X گفت: اگر زمانی نیاز باشد که دور هم جمع شویم و شرایط اقلیمی را بررسی کنیم، آن زمان اکنون است.

وی بر اهمیت دوره آتی تاکید کرد و گفت: ۱۸ ماه آینده برای مبارزه به منظور محدود کردن افزایش دمای کره زمین به ۱.۵ درجه سانتیگراد و جلوگیری از بدترین هرج و مرج آب و هوایی حیاتی است.

وی افزود: بیایید با هم سیاره ای سالم و آینده ای امن تر برای خودمان بسازیم.

مقام بهداشتی ایالات متحده: خشونت مسلحانه در آمریکا، بحران سلامت عمومی است

جراح کل و مقام عالی‌رتبه بهداشت عمومی در ایالات متحده، خشونت مسلحانه را با عنوان یک «بحران سلامت همگانی» در این کشور توصیف کرد.

«ویوک مورتی» سیاستمدار اهل ایالت متحده و پزشکی که در حال حاضر سمت جراح کل را در این کشور دارد گفت: خشونت با اسلحه باعث از دست رفتن جان مردم، درد و رنج غیرقابل تصور و اندوه عمیق برای بسیاری از آمریکایی‌ها شده است.

در سال ۲۰۲۲ تقریباً ۵۰ هزار نفر در آمریکا با اسلحه کشته شدند و خشونت مسلحانه به یکی از عوامل اصلی مرگ کودکان در آمریکا بدل شده است.

انتهای پیام

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا