پیشرفت ۹۰ درصدی نسخه‌نویسی الکترونیک / گام بزرگ یکپارچه‌سازی سامانه‌های سلامت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، یکپارچه سازی سامانه‌های حوزه سلامت را گام بزرگی در تحقق دولت الکترونیک دانست و گفت: سامانه های حوزه سلامت در مدت کوتاهی یکپارچه سازی شده که گام بزرگی در تحقق دولت الکترونیک است.

به گزارش مجله رز، دکتر بهرام عین اللهی در مراسم رونمایی از چهار سامانه الکترونیک سلامت در ستاد وزارت بهداشت، گفت: تحقق دولت الکترونیک برنامه همه دولت ها بوده است ولی خوشبختانه در مدت کوتاه دولت سیزدهم این آرزو در نظام سلامت محقق و تبدبل به کارنامه شده است.

وی با بیان این که سامانه های الکترونیک سلامت بسیار مهم هستند، زیرا پایه برنامه های مهمی همچون تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای افراد جامعه خواهند بود، افزود: برنامه نسخه الکترونیک که پایه تشکیل پرونده الکترونیک سلامت است پیش از این دولت ۱۰ درصد پیشرفت داشت که هم اکنون به ۹۰ درصد رسیده است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: رفع نیازها و اجرای برنامه های حوزه سلامت بدون سامانه های الکترونیک و یکپارچه سازی آن ها مقدور نیست. اگر نسخه الکترونیک نبود طرح دارویار هم قابل اجرا نبود. بسیاری دیگر از طرح های حوزه سلامت از جمله «سلامت خانواده» و بیمه ها نیز وابسته به این سامانه ها هستند.

دکتر عین اللهی با بیان این که یکپارچه سازی سامانه های الکترونیک سلامت پیشرفت خوبی داشته است، اظهار داشت: با این سامانه ها حجم بسیار زیادی از کارهای پژوهشی، آموزشی، بهداشتی، درمانی و پیشگیری از بیماری ها تسهیل می شود.

وی با اعلام رونمایی از ۱۴ سامانه دیگر تا پایان سال بر بستر ماده ۶۵ برنامه هفتم پنجساله توسعه کشور، گفت: از سال گذشته تعدادی سامانه رونمایی شده و امسال نیز مجموعا ۶ سامانه تاکنون رونمایی شده است. دو سامانه میز خدمات شهروندی و سامانه تبادل الکترونیک اسناد بین بیمارستان ها با پزشکی قانونی پیش از این بهره برداری شدند.

وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت سامانه خودمراقبتی، ابراز داشت: این سامانه ها بر بستر تلفن همراه سوار هستند و حتی افراد کم سواد نیز می توانند از آن ها استفاده کنند که در این میان سامانه خودمراقبتی به دلیل این که در پیشگیری از بیماری ها و توسعه فرهنگسازی سلامت کاربرد زیادی دارد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، عین‌اللهی در پایان یادآور شد: سامانه هایی که رونمایی می شوند افراد را از نرم افزارها و برنامه های خارجی که روی تلفن های همراه نصب هستند بی نیاز می کنند، زیرا مطابق با الگوی بیماری در کشور طراحی شده اند و با فرهنگ ما سازگاری بیشتری دارند.

گفتنی است وزیر بهداشت در این مراسم چهار سامانه «صدور گواهی ولادت با امضای الکترونیک»، «مدیریت سوء مصرف مواد»، «پروانه صلاحیت پرستاری»، «خودمراقبتی شهروندی» را رونمایی کرد.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل